آمادگی در برابر تهدیدات، مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی

  [ شهروند]  همزمان با فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل، جمعیت هلال‌احمر آیین تجهیز مراکز عملیاتی شعب جمعیت هلال‌احمر استان تهران را برگزار کرد که با نمایشگاهی از توانمندی‌های لجستیکی این سازمان مردم‌نهاد همراه بود. این مراسم با حضور سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در محل سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر برگزار شد.

در این آیین جمع زیادی از  امدادگران و نجاتگران هلال‌احمری، آخرین توانمندی‌ها و ظرفیت‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر ایران را به نمایش گذاشتند. برگزاری مانور بزرگ امدادونجات همراه با نمایش توانایی امدادگران در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان از دیگر بخش‌های این مراسم بود. سازمان امدادونجات در کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج محل برگزاری این مراسم و نمایش توانمندی‌های لجستیک هلال‌احمر در استان تهران بود. سرخ و سفیدپوشان هلال‌احمری در تمام محوطه این سازمان، مشغول تمرین مانور بزرگ امدادی و برگزاری نمایشگاه امکانات و تجهیزات هلال‌احمر در استان تهران بودند.
دختران نجاتگر با توان چشمگیری روی دیواره‌ها تمرین فردی می‌کردند و در کنار مردان سرخ‌پوش از بلندی ساختمان سازمان امدادونجات بالا می‌رفتند و با طناب میان زمین و آسمان با سرعتی غیرقابل وصف به سوی دیگر حرکت‌می‌کردند.
  در سوی دیگر محوطه سازمان امدادونجات، خودروهای منقش به هلال ماه مملو از تجهیزات لجستیکی، به صف شده بودند.
چادرهای مجهز، چادرهای فرماندهی، تجهیزات در کوهستان، دستگاه‌های پیشرفته امدادونجات در آب و خشکی و... از دیگر تجهیزات به‌روز امدادرسانی بودند که در این مراسم از سوی هلال‌احمر کشورمان به نمایش گذاشته شد.

رونمایی از چادر فرماندهی هلال‌احمر



نخستین چادر فرماندهی هلال‌احمر در هفته پدافند غیرعامل در این مراسم رونمایی شد.
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان هلال‌احمر، در این رابطه گفت: «این چادر مساحت بزرگ‌تری نسبت به دیگر چادرها دارد تا برای تجهیزات بیشتر قابلیت و گنجایش لازم را داشته باشد.»
کولیوند درخصوص مزایای چادر فرماندهی بیان کرد: «چادر فرماندهی علاوه بر اینکه در کنار خودرو ارتباطی به عنوان مکمل قرار می‌گیرد، زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه اینترنتی را هم مدیریت کرده و از جمله دیگر مزایای آن نسب به چادرهای معمولی امدادونجات قرارگرفتن در مجاورت محل حادثه است.»
او افزود: «نزدیکی به میدان حادثه برای مدیران یا فرماندهان یک دید میدانی را ایجاد می‌کند تا برای خدمات بهتر به محل مورد نظر با استفاده از تجهیزاتی که در چادر مستقر است، اقدام کنند.»
رئیس سازمان هلال‌احمر در ادامه مشخصات چادر فرماندهی را اعلام و اظهار کرد: «این چادر با نام پست فرماندهی سانحه قرارگاه امدادونجات (lcp) اولین‌بار در کشور رونمایی می‌شود و قرار است کمک بسیار بزرگی برای مدیریت بحران در حادثه باشد.»

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آمادگی با سناریوهای پدافند غیرعامل
 وحید کیانفر، سرپرست پدافند غیرعامل جمعیت هلال‌احمر، هم در حاشیه این مانور گفت: «ما به‌صورت معمول، مانور‌هایی برای آمادگی در برابر بحران‌های طبیعی در جمعیت هلال‌احمر انجام می‌دهیم، اما درباره آمادگی در برابر پدافند غیرعامل که انسان باعث آن شده و پیچیده است، باید برنامه‌های پیچیده و درخور داشت.» او ادامه داد: «در همین زمینه هم جمعیت هلال‌احمر زیرساخت‌های لازم را برای آمادگی در برابر سناریو‌هایی که در پدافند غیرعامل تعریف می‌شود، ایجاد کرده و عضو کمیته فضای مجازی صلیب‌سرخ است و بسته به تعاریفی که در نظام جمهوری اسلامی شده، از تجربیات این کمیته استفاده می‌شود.»