امدادرسانی 36 تیم امدادگر در سیلاب

  [ شهروند]  با سیلاب در هفت استان 36 تیم از امدادگران هلال‌احمر در ۱۱ شهرستان و ۲۳ منطقه شامل ۲۰ روستا و سه شهر‌، خدمات امدادی ارائه دادند.  سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی رگبار شدید باران، رعدوبرق، در نواحی مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید و در ارتفاعات بارش برف را هشدار داده بود‌. با هشدار سطح نارنجی هواشناسی، امدادگران در هشت استان به حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در استان‌های اصفهان، سیستان‌وبلوچستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، مازندران و همدان حاکم شد.  باران با سیل آمد. آب به خانه‌های روستاییان یورش برد. با سیلابی‌شدن هفت استان امدادگران وارد عمل شدند. در مدت ۷۲ ساعت امدادگران سرخ‌پوش در ۱۱ شهرستان و ۲۳ منطقه شامل ۲۰ روستا و سه شهر در این هفت استان‌، خدمات امدادی ارائه دادند.  بابک محمودی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، گفت: «در این ۷۲ ساعت امدادرسانی به ۳۳۴ نفر، انتقال ۵۴ نفر به مناطق امن و اسکان اضطراری برای ۳۴ نفر انجام شد.» رئیس سازمان امدادونجات با اشاره به اینکه آب تجمیع‌شده در ۴۶ واحد مسکونی تخلیه شد، بیان کرد: «۳۶ تیم امدادی شامل ۱۵۳ امدادگر در عملیات شرکت کردند. با گذشت 72 ساعت سیل در پنج استان  فروکش کرد، اما امدادرسانی در دو استان مازندران و گیلان ادامه دارد.»

سیلاب در مازندران
حجم سیلاب‌های جاری شده باعث ایجاد خسارت به شهرستان‌های چالوس، نوشهر، آمل و سوادکوه شد. دکتر غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران، در رابطه با امدادرسانی در این استان به «شهروند» گفت: «امدادگران  به 30 خانوار متاثر از سیلاب امدادرسانی کردند.»    بارش شدید باران مناطقی از شهرستان‌های چالوس، آمل و سوادکوه را تحت تاثیر قرار داد و منجر به جاری‌شدن سیلاب و آبگرفتگی تعدادی از خانه‌ها و اماکن تجاری شد که تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر استان در اسرع وقت برای کمک به متاثرین از این حادثه به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند.» او با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا و جاری‌شدن سیلاب در مناطق مختلف غرب مازندران اظهار داشت: «بیشترین مناطق آسیب‌دیده در غرب استان در شهرستان چالوس و در روستاهای زوات، اکبرآباد، خرمشه، مهدی‌آباد، تجن‌کلا و در شهرستان آمل خیابان هراز و حوالی میدان هزارسنگر و در شهرستان سوادکوه نیز نقاطی از شهر زیرآب بوده است.» تخلیه آب از 30 واحد مسکونی متاثر از سیلاب و انتقال 150 نفر به مناطق امن، از جمله اقدامات انجام‌شده در این عملیات بوده است. او با تاکید بر استمرار حضور تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر استان در منطقه گفت: «تا هر زمان که نیاز باشد عملیات ادامه خواهد داشت و همه نیروها و عوامل امدادی نیز در منطقه حضور خواهند داشت.»

بارش‌های سیل‌آسا در گیلان
در اثر شدت بارش‌ها، یک پل در فومن به‌صورت کامل تخریب و تعدادی از راه‌های استان رانش و مسدود شدند. کمیل پرناک، معاون امدادونجات استان گیلان، در رابطه با  جزئیات وقوع سیل در فومن و چندین شهرستان گیلان گفت: «با دریافت گزارش وقوع سیل در 6 شهرستان استان، امدادگران، امکانات و تجهیزات به این شهرستان‌ها گسیل شد.» در نخستین اقدام ستاد کمیته بحران تشکیل شد. با تشکیل این ستاد زوایا و جزئیات وقوع سیل در استان مورد ارزیابی و واکاوی قرار گرفت. وقوع سیل 6 شهرستان فومن، شفت، سیاهکل، آستانه اشرفیه، رشت و رودبار را تحت‌تاثیر قرار داد. سیل در آستانه اشرفیه منجر به آبگرفتگی معابر و یک مدرسه و همچنین در رشت چند خیابان دچار آبگرفتگی شدید شد و مزارع سنگر، سایت زباله سراوان و موشنگاه درگیر سیلاب شدند. شدت بارش‌ها در محور سیاهکل دیلمان رانش در دو نقطه از روستای بالارود و در پی آن مسدودی راه، آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی و پل آبنمای مالفجان سیاهکل را رقم زد. پرناک به «شهروند» گفت: «در سیل 6 شهرستان استان گیلان 106 خانوار تحت تاثیر سیل قرار گرفته بودند که 35 امدادگر در قالب 13 تیم با 11 خودرو عملیاتی به سیل‌زدگان امدادرسانی کردند.» امدادگران استان پس از ارزیابی‌های سیلاب، افراد متاثر از سیل را به نقاط امن انتقال دادند.  



آماده‌باش هلال‌احمر در 6 استان
این در حالی است که معاون عملیات سازمان امدادونجات با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، از آماده‌باش امدادگران جمعیت هلال‌احمر در 6 استان کشور خبر داد.