۶ پیشنهاد برای تقویت الگوی جدید تجارت جهانی

معاون اول رئیس‌جمهور با سخنرانی در افتتاحیه ششمین اکسپو واردات چین ۶ پیشنهاد برای تقویت الگوی جدید تجارت جهانی و ۵ ظرفیت ویژه ایران برای توسعه سرمایه‌گذاری را تشریح کرد.محمد مخبر به‌عنوان پنجمین مقام عالی حاضر در افتتاحیه ششمین اکسپو واردات چین در ابتدای سخنانش جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را با کشتار بیش از 10هزار نفر در غزه محکوم کرد و از مجامع بین‌المللی خواست برای توقف این جنایات بیش‌از پیش تلاش کنند.وی در این خصوص گفت: «از حضور در این مراسم باشکوه که به مناسبت افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین و مجمع بین‌المللی اقتصادی «خون‌چیاو» برپا شده است، بسیار خرسندم. در عین حال، نمی‌توانیم از حادثه غم‌انگیز، تروریستی و نسل‌کشی در غزه بگذریم؛ مردم بی‌دفاع و به‌معنای واقعی مظلوم غزه، بدون آب و غذا، زیر شدیدترین حملات وحشیانه رژیمی غاصب به‌سرمی‌برند. رژیم صهیونیستی با اقدامات غیرانسانی اخیر خود علیه مردم بی‌گناه غزه، تاکنون بیش از 10هزار نفر ازجمله 4هزار کودک و 3هزار زن را به شهادت رسانده است. اقدامی بی‌سابقه که نمایانگر جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. باید یکی از مهم‌ترین دستورکارهای مجامع بین‌المللی، پایان دادن فوری به کشتار مردم مظلوم، ارسال کمک‌های بشردوستانه و رفع محاصره غزه باشد.»

پیشنهادها برای تقویت الگوی تجارت جهانی
معاون اول رئیس‌جمهور در این سخنرانی با تشریح زمینه‌ها و شرایط جدید اقتصاد جهانی، مواردی چون به اشتراک گذاشتن فرصت‌های داخلی با بقیه جهان، حمایت از توسعه فراگیرِ نظام تجاری چندجانبه برای تنظیم قوانین بین‌المللی، حفظ ثبات زنجیره‌های صنعتی و تأمین جهان، ایجاد شهرهای مراکز مصرف بین‌المللی، توسعه تجارت الکترونیک و ایجاد سیستم‌های لجستیکی مدرن را به‌عنوان 6پیشنهاد برای تقویت الگوی تجارت جدید جهانی برشمرد.مخبر در این‌باره گفت: «اقتصاد جهانی، که در اثر شیوع ویروس کرونا و کاهش تعاملات اقتصادی رو به افول گذارده بود، مجدداً به سطح پیشین خود رسیده است و شاهد تحول اقتصاد جهانی و ورود آن به دوران جدیدی هستیم. در دوران جدید، آسیا و مشرق‌زمین جایگاه ویژه‌ای در شکل‌دهی به اقتصاد جهانی دارند و مشارکت فعالانه کشورها در تعریف پروژه‌ها و همکاری متقابل، نشان‌دهنده این موضوع مهم است. در همین راستا، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با تقویت روابط با کشورهای هدف و همسایگان خود و به کارگیری دیپلماسی چندجانبه و عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس، به‌دنبال مشارکت و همکاری در اقتصاد و تجارت جهانی است. چهارمین انقلاب صنعتی که به ارتباطات، اُتوماسیون، فناوری ساختِ پیشرفته و هوش مصنوعی اشاره دارد، در حال نوسازی بنیان‌های اقتصادی است.»

نمی‌توان براساس الگوهای سابق با تجارت رفتار کرد
وی در ادامه صحبت‌هایش به تهدیدهای تجارت بین‌الملل اشاره کرد و افزود: «افزایش یکجانبه‌گرایی، جریان تجارت بین‌المللی را تهدید می‌کند. جنگ تجاری بین کشورهای مختلف و تحریم‌های اقتصادی که به‌معنای واقعی کلمه تروریسم اقتصادی است، موانعی در برابر جهانی شدن اقتصاد ایجاد می‌کنند. امروز، مشکلات اقتصادی، تنها توسط یک کشور قابل حل نیستند و بنگاه‌های اقتصادی نیز بی‌توجه به این چالش‌ها نمی‌توانند از رشد و پیشرفت خود اطمینان حاصل کنند. اقتصاد کنونی با مشخصات و چالش‌هایی که دارد به بازتعریف الگوهای تجاری، براساس این تحولات، نیاز دارد و نمی‌توان براساس الگوهای سابق با تجارت رفتار کرد. علاوه بر این، تعریف موجود از تجارت جهانی، تاکنون نتوانسته است کشورهای جهان را با خود همراه سازد و نیاز به الگوی جدیدی از تجارت، به‌منظور تضمین منافع عمومی جامعه بشری وجود دارد.»

ایران کشوری با ظرفیت‌های بسیار بالاست
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: «ایران کشوری با ظرفیت‌های بسیار بالاست، به‌طوری که هم‌اکنون رتبه اول از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز، رتبه هفتم به لحاظ تنوع مواد معدنی، رتبه پنجم در ذخایر مس و جزو 18کشور اول جهان به لحاظ وسعت و جمعیت و نوزدهمین اقتصاد جهان بر مبنای برابری قدرت خرید است. از نظر توسعه انسانی، با توجه به ترکیب سنی جوان و تحصیل‌کرده، در رده کشورهای با «توسعه انسانی بالا» قرار دارد. به لحاظ جغرافیایی، با داشتن مرزهای آبی و خاکی با 15کشور و پوشش جمعیتی بالغ بر 600میلیون نفر، در مرکز اتصال خاورمیانه، آسیا و اروپا واقع شده است. ایران با 2700کیلومتر مرز دریایی، سواحل طولانی، وجود بنادر اقیانوسی چابهار و جاسک، وجود مسیر کریدوری بین خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر و همچنین زیرساخت‌های ترانزیتی در مسیر جاده ابریشم، به لحاظ موقعیت جغرافیایی-سیاسی به‌عنوان پلی تاریخی و اقتصادی، آسیای شرقی و جنوب شرقی را به اروپا و بالعکس متصل می‌کند. در حوزه انرژی، ایران به لحاظ تولید انواع تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه‌ها، انواع کاتالیست‌ها و نوسازی و بازسازی مجتمع‌های پالایشگاهی از توانمندی‌های بالایی برخوردار است. بنابراین، از همین جا، آمادگی صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه‌های فوق‌الذکر را اعلام می‌کنیم.»

جایگاه هفتم ایران در ذخایر طبیعی و معدنی در جهان



مخبر با بیان اینکه ما آماده هستیم همکاری‌های خود با طرف‌های علاقه‌مند را در حوزه‌های علمی و فناورانه گسترش دهیم ادامه داد: «علاوه بر این، ایران با داشتن جایگاه هفتم در ذخایر طبیعی و معدنی در جهان، نه‌تنها بسیاری از نیازهای داخلی را تأمین می‌کند، بلکه با صادرات محصولات معدنی به‌ویژه فلزات، به بسیاری از صنایع در محیط بین‌الملل نیز کمک می‌کند. همگان شاهد بودند که جمهوری اسلامی ایران در فضای تحریم‌های ناعادلانه، ماهواره‌های بومی خود را به‌دست توانای همین سرمایه‌های انسانی جوان، در فضا قرار داد.»

برگزاری پاویون ملی ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین
وی در پایان صحبت‌های خود گفت: «ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و تعریف دقیق جایگاه خود، با توجه به رویدادهای نظام بین‌المللی، توانسته است نقشی مهم در روندهای کلان منطقه‌ای و بین‌المللی برعهده گیرد و همانطور که انتظار می‌رود، در جهت‌دهی به تحولات آتی جهانی نقشی راهبردی داشته باشد. پاویون ملی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین برپا خواهد شد. بعضی از شرکت‌های بزرگ ایران در این نمایشگاه حضور دارند و بخشی از توانمندی‌های خود و ظرفیت‌های ایران را ارائه خواهند کرد.»

گسترش همکاری‌های همه‌جانبه تهران-پکن
معاون اول رئیس‌جمهور ایران همچنین با همراهی نخست‌وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان و قزاقستان و جمعی از مدیران سازمان‌های بین‌المللی از پاویون ایران در ششمین اکسپو واردات چین بازدید کردند.
محمد مخبر پس از این بازدید و در مراسم آغاز به‌کار پاویون ایران با بیان اینکه ایران و چین از دیرباز همسایگان تمدنی و شرکایی توانمند در عرصه تعاملات تجاری و اقتصادی بوده‌اند، گفت: «ما درصدد احیای پیوندهای تاریخی، تجاری و اقتصادی ایران و چین هستیم و امروز «مشارکت جامع راهبردی» و اراده رهبران دو کشور، فضایی بی‌نظیر برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایجاد کرده است. حضور فعال و پررنگ شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی ایران در نمایشگاه وارادت چین، بیانگر اراده متقابل و زمینه‌های مساعد برای ایجاد جهش‌های پرثمر در روابط دو کشور است.» وی با یادآوری اینکه سند همکاری جامع 25ساله بین ایران و چین، چارچوب و نقشه راه همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده است تأکید کرد: «در جهت توسعه راهبردی تعاملات دوجانبه و چندجانبه، نیاز به عزم جدی و تلاش بخش‌های دولتی و خصوصی طرفین برای عملیاتی شدن پروژه‌ها و همکاری‌های اقتصادی دو کشور امری ضروری است.»