بایدن در نسل‌کشی غزه متهم اصلی است

‏  [راضیه زرگری] صدها هزار آمریکایی حامی فلسطین و مردم مظلوم غزه، شنبه با برافراشتن پرچم‌های متحد به خیابان‌های شهرهای آمریکا آمدند تا با اعلام همبستگی با فلسطین، خشم خود را دامنه و گستره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند. روزنامه نیویورک‌تایمز تصاویری از تظاهرات گسترده حامی فلسطین و علیه سیاست‌های کاخ سفید در حمایت از نسل‌کُشی مردم غزه  شنبه در چهار شهر سینسیناتی، سانفرانسیسکو، یوتا و واشنگتن دی‌سی ارائه کرده است. به نوشته این روزنامه هدف از این تظاهرات علاوه بر محکومیت جنایت یک ماهه رژیم اشغالگر قدس در غزه، آتش‌بس فوری و پایان محاصره غزه است. براساس گزارش نیویورک تایمز، این تجمعات گسترده اعتراضی، یک‌هفته پس از راهپیمایی‌های عظیم در اروپا و آسیا و یک روز پس از رد پیشنهاد «وقفه بشردوستانه» توسط رژیم صهیونیستی رخ داد. برخی تظاهرات‌کنندگان فراتر از درخواست‌های مربوط به آتش‌بس رفته‌اند و خواستار تغییر سیاست و توقف کمک‌های مالی و نظامی واشنگتن به رژیم صهیونیستی شده‌اند.

بگذارید غزه زنده بماند
چشمگیرترین تظاهرات در قلب سیاسی آمریکا، واشنگتن دی‌سی، برگزار شد. برخی معترضان گوشه‌ای بیرون از مرکز بازدیدکنندگان کاخ سفید نشستند؛ پیام آنها به رئیس‌جمهوری بایدن واضح بود. روی تابلوهای آنها نوشته شده بود: «کمک نظامی آمریکا به اسرائیل را متوقف کنید.» و «رأی من را از دست دادی.» مردم واشنگتن در مقابل کرسی‌های قدرت دولت آمریکا جمع شدند تا شعارهایشان مثل رعدوبرق به گوش دولتمردان برسد؛ درحالی‌که تابلوهای اعتراضی ‌آنها در حمایت از مردم غزه، مملو از پیام‌هایی مانند «سوگوار قربانیان در مبارزه‌ای مثل جهنم برای زنده ماندن» و «بگذارید غزه زنده بماند!» بود.
قطع کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی و دست برداشتن از سیاست‌های جاه‌طلبانه و سردرگم از خواسته‌های جدی مردم معترض آمریکا در شنبه بود. برخی از شعارها، به‌ویژه «از رودخانه تا دریا!» به‌عنوان یک فراخوان یهودی‌ستیزانه برای نابودی رژیم صهیونیست در این رویداد پررنگ بود؛ بسیاری از معترضان از این شعار به‌عنوان فریاد آزادی دفاع کردند.

همبستگی حامیان جنبش‌های ضدنژادپرستی با مردم غزه
برجسته‌ترین حضور را در نیویورک گروه‌های حامی سیاهپوستان داشتند؛ اگرچه تاریخچه جنبش‌های ضدنژادپرستی به قبل از سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد، اما پس از تظاهرات‌های ضدنژادپرستی در سال‌های اخیر در آمریکا، میان این جنبش‌ها و جنبش‌های آزادی فلسطین نوعی همبستگی برقرار شده است. آنها کشته شدن شهروندان سیاهپوست بی‌گناه توسط پلیس آمریکا (مانند تظاهرات ۲۰۲۰ جورج فلوید) را به خشونت رژیم اشغالگر در کرانه باختری متصل کردند. آشون کرالی ۴۳ ساله، عضوی از گروه سیاهپوستان حامی فلسطین، به خبرنگار نیویورک تایمز گفته است: «مهم است که در اینجا با فلسطینی‌ها همبستگی کنیم، همانطور که آنها با سیاهپوستان در ایالات متحده و در سطح جهان همبستگی داشتند، آنها مردمی هستند که از محاصره و فشار خشونت‌آمیز از اشغال، رنج می‌برند.»

نظرسنجی‌ها از کمرنگ شدن حمایت مردم آمریکا از رژیم صهیونیستی می‌گوید



به نوشته این روزنامه، با وجود اینکه نظرسنجی‌ها حاکی از حمایت مردم آمریکا از رژیم صهیونیستی بوده، اما در یک ماه اخیر و به‌دنبال جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، نگرانی آنها به‌خصوص افراد مسن با توجه به جنایات اخیر افزایش یافته و بر همین اساس راهپیمایی‌های اعتراضی شهرهای آمریکا، مجموعه‌ای از گروه‌های مختلف از نهادهای دانشجویی، فعالان مدنی حقوق سیاهپوستان، اتحادیه‌های کارگری، گروه‌های ضدجنگ و دوستدار محیط‌زیست را شامل شده است. در شهر سینسیناتی، تظاهرات‌ها نشان‌دهنده کاهش حمایت از جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، به‌علت حمایت او از رژیم اشغالگر قدس و درخواست تظاهرکنندگان برای آتش‌بس فوری بود.
در سانفرانسیسکو، بسیاری پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند و گل‌هایی را در یادبودی که روی سنگ‌فرش پهن شده بود، برای ادای احترام به هزاران فلسطینی در غزه که در جنگ جاری شهید شده‌اند، گذاشتند. در شهر مذهبی یوتا، علاوه بر مسلمانان و مردم از نژادهای مختلف، اعضای کلیسای مسیحی لَتردِی نیز در تظاهرات حضور داشتند.

وقفه بشردوستانه، توقف جنایت نیست
شبکه خبری الجزیره نیز با تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان در واشنگتن دی‌سی مصاحبه کرده است. تظاهرات‌کنندگان در واشنگتن دی‌سی شنبه خشم خود را متوجه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، کردند و او را به‌دست داشتن در نسل‌کُشی فلسطینیان متهم کردند. شعار آنها «بایدن، بایدن، نمی‌توانی مخفی شوی، ما تو را محکوم به نسل‌کُشی می‌کنیم» بود. کارشناسان سازمان ملل درباره خطر فزاینده نسل‌کُشی در غزه در بحبوحه بمباران بی‌امان رژیم صهیونیست در نوار غزه هشدار داده‌اند. به نوشته الجزیره، دولت بایدن از اسرائیل خواسته است که تلفات غیرنظامیان را «به حداقل برساند»، اما همچنین تأکید کرده است که هیچ «خط قرمزی» برای نحوه انجام عملیات نظامی این رژیم غاصب تعیین نمی‌کند. بایدن همچنین بیش از ۱۴ میلیارد دلار کمک به رژیم صهیونیستی از کنگره درخواست کرده است تا به جنگ فعلی غزه کمک کند، جنگی که حداقل 9‌هزار و ۴۸۸ فلسطینی را کشته است.

دموکرات و جمهوریخواه؛ هر دو نژادپرست هستند
دیوید هورویتز، یک فعال مدنی یهودی-آمریکایی، درباره اصرار تیم بایدن بر «توقف بشردوستانه» به الجزیره گفته است: «ما باید خواهان آتش‌بس باشیم، اما آنها درباره «وقفه» صحبت می‌کنند که درواقع توقف جنایت نیست. آنها به کامیون‌های کمک‌رسانی اجازه عبور می‌دهند و سپس به بمباران ادامه می‌دهند. این یک تعبیر گمراه‌کننده است و عموم مردم آن را درک نمی‌کنند. این یک آتش‌بس واقعی نیست.» دو نفر از معترضانی که الجزیره با آنها مصاحبه کرده به تعهد خود برای رأی ندادن به حزب دموکرات در انتخابات بعدی اشاره کردند: «آنها دیگر رأی من را نخواهند داشت، از من یا خانواده‌ام یا هر کسی؛ من در گذشته به آنها رأی دادم زیرا اساسا ما گزینه بهتری نداریم. حالا اما هر دو گزینه یکی است. آنها نژادپرست هستند. من هرگز به بایدن رأی نمی‌دهم. او یک ترسوی جنایتکار است.»

  تظاهرات صدها هزارنفری در اندونزی در حمایت از فلسطین

صدها هزار نفر از مردم اندونزی، یکشنبه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بار دیگر به خیابان آمدند. شورای علمای اندونزی این تجمع بزرگ را سازماندهی کرده بود. جاکارتا، پایتخت اندونزی، (یکشنبه، ۵ نوامبر)، شاهد برگزاری تظاهرات صدها هزار نفری در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم نوار غزه بود. این تظاهرات مسالمت‌آمیز به دعوت شورای علمای اندونزی (MUI)، عالی‌ترین مرجع اسلامی این کشور و با حمایت دولت و سازمان‌های اسلامی، بودایی و مسیحی برگزار شد.
 به گزارش منابع رسانه‌ای، از آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و بمباران این منطقه، این چندمین بار است که مردم اندونزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به خیابان آمده‌اند. در این تظاهرات نیز، هزاران اندونزیایی در نزدیکی بنای یادبود ملی کشورشان در جاکارتا، برای ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها، تظاهرات کردند.
دو هفته پیش نیز بیش از ۳هزار شهروند اندونزیایی مقابل سفارت آمریکا در پایتخت این کشور آسیایی تحصن کردند و خواستار پایان جنگ و بمباران غزه شدند. معترضان که بسیاری از آنها لباس سفید بر تن داشتند، پرچم‌های اندونزی و فلسطین را به اهتزاز درآوردند درحالی‌که یک‌هزار پلیس در اطراف سفارت آمریکا مستقر بودند. دیروز نیز صدها هزار اندونزیایی با لباس‌های سفید و چفیه‌های فلسطینی درحالی‌که پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند با سر دادن شعار، خواستار پایان جنگ و محاصره غزه شدند.