غزه را تنها نخواهیم گذاشت

  [مریم رضاخواه] نشست واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه درخصوص فجایع غزه به میزبانی جمعیت هلال‌احمر با حضور  پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر و رئیس کمیته حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، ذاکر حسین استاد دانشگاه تهران و خالد قدومی مسئول دفتر جنبش حماس در تهران برگزار شد. محور برگزاری این نشست تشریح نقض‌های بشردوستاته در غزه و تبیین و تشریح اقدامات در عرصه مقابله با رژیم صهیونیستی، تبیین مصادیق نقض حقوق بشردوستانه و مسئولیت جامعه بین‌المللی در مقابله با فجایع اخیر در غزه و روایتگری جنایات رژیم صهیونیستی  بود.

نقض همه قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی بشردوستانه از سوی رژیم اشغالگر
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر، در ابتدای این نشست به جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: «جمعیت هلال‌احمر از زمان آغاز درگیری‌های اخیر در نوار غزه تلاش خود را کرد تا بتواند راهکارهایی برای امدادرسانی و آتش‌بس پیدا کند. با صلیب‌سرخ و جمعیت هلال‌احمر کشورهای مصر، اردن، ترکیه و عراق برای انتقال کمک‌ها و سازه‌های درمانی به نوار غزه تماس گرفته‌ایم و در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با سازه‌های بیمارستانی در مرز رفح به مصدومان و مجروحان این جنگ نابرابر کمک کنیم.
 این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه‌ای منجر نشده است، اما رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد و امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.»
به‌گفته کولیوند، ایران برای ایجاد بانک خون برای مجروحان غزه در مرز این منطقه اعلام آمادگی کرده است. این در حالی است که کمک‌های دارویی و زیستی در حال ارسال هستند. همچنین اهتمام جدی مردم منجر به کمک‌های مردمی خوبی برای غزه شده است. رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برگزاری اجلاس اضطراری کمیته صلیب‌سرخ بین‌المللی برای هموار کردن مسیر همکاری‌ها جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را مهم دانست و گفت: «از کمیته صلیب‌سرخ و فدراسیون بین‌المللی و هلال‌احمر کشورهای مختلف درخواست کردیم که زودتر این اجلاس در ایران یا هر کشور دیگری برگزار شود. مهم‌ترین موضوع برای جمعیت هلال‌احمر نقض همه قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی بشردوستانه از سوی رژیم اشغالگر در غزه است که هرچه سریع‌تر باید متوقف شود.» پیرحسین کولیوند تأکید کرد: «حمله به بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و مراکز درمانی ممنوع و جرم است درحالی‌که رژیم غاصب صهیونیستی همه قوانین و کنوانسیون‌ها را زیر پا گذاشته و با نادیده گرفتن حقوق بشر و قوانین جنگ به نیروهای هلال‌احمر انبارها حمله می‌کند و اجازه کمک‌رسانی و امداد را نمی‌دهد. جمعیت هلال با تجمعاتی که در سراسر کشور برگزار کرد حمایت خود را از مردم غزه اعلام و این جنایات را به‌شدت محکوم کرد.
مستنداتی جمع‌آوری شده درباره جنایت‌های این رژیم غاصب که با همراهی همتایان خود علیه رژیم صهیونیستی اعلام جرم می‌کنیم، چراکه نقض آشکار حقوق بشردوستانه در غزه در جریان است.»  رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان در این نشست گفت: «هرجایی ظلمی واقع شود، جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر باید در امنیت کامل امدادرسانی کنند. اکنون در فلسطین همه این موارد نقض شده و بسیاری از مجامع در برابر این وقایع سکوت کرده‌اند و کوتاه آمده‌اند، اما ما پیگیری می‌کنیم تا اقدامات بشردوستانه بدون هیچ محدودیتی انجام شود. از همه مجامع جهانی می‌خواهیم که برای کاهش آلام و این جنایات کمک کنند.»