نتانیاهو از توهم نابودی حماس عقب نشست

جوان آنلاین: «شاید پیچیده‌ترین مراحل جنگ هنوز شروع نشده باشد»، «هر چه جلوتر می‌رویم، نبرد دشوارتر می‌شود»، «حمله هوایی و زمینی کمی بیشتر از آنچه انتظار داشتم طول می‌کشد»، «ما دنبال فتح، اشغال یا اداره غزه نیستیم»، «اعتقاد ندارم که راهبردی که اسرائیل در غزه در پیش گرفته است، صحیح باشد.» این‌ها فقط بخشی از صحبت‌های مقام‌های امریکایی و اسرائیلی در روز سی‌وپنج و سی‌وچهارم جنگ در غزه است؛ جنگی که ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید در آن، محاصره شهر غزه را کامل کرده، تصاویری از خواندن سرود ملی سربازانش در سواحل مدیترانه منتشر کرده و ادعا می‌کند تا کنون بیش از ۱۳۰ تونل حماس را کشف کرده و از بین برده است.
به گزارش «جوان» منابع نظامی از پیشروی ارتش رژیم صهیونیستی به داخل شهر غزه خبر می‌دهند. اسرائیلی‌ها می‌گویند به قرارگاه‌های حماس در مرکز شهر غزه رسیده‌اند، مدعی پاکسازی بزرگ‌ترین محله نظامی حماس در مرکز غزه هستند و می‌گویند که تاکنون بیش از ۱۳۰ تونل حماس را کشف کرده و از بین برده‌اند. نقشه‌هایی که سایت‌هایی مثل War Mapper منتشر می‌کنند، نشان‌دهنده پیشروی اسرائیل از محور میانی (معروف به جحرالدیک) تا سواحل دریای مدیترانه و از آنجا حرکت به سمت منطقه شمال غربی است. در حالی که روز پنج‌شنبه برخی شبکه‌های نزدیک به رژیم اسرائیل تصاویری را پخش کردند که عده‌ای از سربازان آن در حال بالابردن پرچم این رژیم و خواندن سرود آن در سواحل مدیترانه بودند، ظاهراً ارتش اسرائیل می‌خواهد از دو سمت شمال غربی و غرب غزه پیشروی کرده و منطقه شمالی را دست‌کم از سه محور جنوب، غرب و شمال محاصره کند. این تصویری است که اسرائیلی‌ها از روند پیشروی روی نقشه به جهان مخابره می‌کنند، اما پشت در‌های بسته، در داخل جلسات امنیتی، اوضاع به نحوی متفاوت جریان دارد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از پنج هفته اصرار بر کنترل امنیتی غزه و نابودی حماس، پنج‌شنبه شب برای اولین بار در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت که اسرائیل به دنبال تسخیر، اشغال یا اداره نوار غزه پس از پایان جنگ با حماس نیست. او گفته که در عین حال نیاز به یک نیروی معتبر وجود دارد که برای مقابله با گروه‌هایی همچون حماس بتواند عملیات امنیتی در این منطقه انجام بدهد. منظور او از نیروی معتبر نیز ظاهراً ارتش رژیم‌صیونیستی است، زیرا او دیروز در صحبتی متناقض با حرف‌های روز پنج‌شنبه‌اش گفت که پس از اتمام جنگ در غزه خواهد ماند. با این حال گفته که غزه باید «غیرنظامی‌سازی، غیررادیکالیزه و بازسازی شود.» واشنگتن: نابودی حماس ممکن نیست
این صحبت‌های نتانیاهو، اولین نشانه‌های جدی از عقب‌نشینی از مواضع قبلی اوست که به همراه یوآو گالانت، وزیر جنگ خود، پیش از این بار‌ها بر «نابودی حماس» تأکید کرده بود. مقام‌های اسرائیلی پیش از این گفته بودند که پیش‌بینی می‌کنند نبرد زمینی در غزه «دشوار» و «پرهزینه» خواهد بود، ولی ظاهراً نتانیاهو معتقد است این نبرد، حتی از پیش‌بینی‌های قبلی هم دشوارتر بوده و ممکن است نیازمند یک زمان‌بندی متفاوت از آن چیزی باشد که قبل‌تر توقع آن می‌رفت. نتانیاهو به فاکس‌نیوز گفته که «حمله هوایی و زمینی کمی بیشتر از آنچه انتظار داشتم طول می‌کشد» و تأکید کرده که «امیدوارم این امر به سرعت محقق شود، اما ما با شرایط زمینی و امنیت نیرو‌های خود و گروگان‌هایی که در دست حماس هستند، مواجه هستیم.» به نظر می‌رسد صحبت‌های نتانیاهو، ناشی از ارزیابی‌هایی است که نهاد‌های امنیتی در امریکا طی دو هفته اخیر ارائه کرده و می‌کوشند مقام‌های اسرائیلی را درباره آن متقاعد کنند. وال‌استریت‌ژورنال به تازگی از قول یک افسر اسرائیلی به این واقعیت اشاره کرده که با پیشروی اسرائیل به سمت جلو، نبرد در حال سخت‌تر شدن است: «هر چه جلوتر می‌رویم، نبرد دشوارتر می‌شود.» این افسر گفته که «شاید پیچیده‌ترین مراحل جنگ هنوز شروع نشده باشد.» وال‌استریت‌ژورنال همچنین به نقل از یک منبع گزارش کرده که جامعه اطلاعاتی امریکا نسبت به توانایی اسرائیل برای دستیابی به هدف خود برای از بین بردن حماس تردید دارد: «کارزار اسرائیل ممکن است به حماس و ساختار آن آسیب برساند، اما نمی‌تواند ایدئولوژی آن را از بین ببرد.»
ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز این هفته به خبرنگاران گفت که هدف از نابودی حماس «یک دستور بسیار بزرگ» بود. ژنرال براون گفته است: «این چیزی است که ما باید به آن توجه کنیم. به همین دلیل است که وقتی در مورد زمان صحبت می‌کنیم، باید هرچه سریع‌تر به نقطه‌ای برسیم که خصومت‌ها را متوقف کنیم، تا درگیری کمتری برای جمعیت غیرنظامی داشته باشیم تا آن‌ها تبدیل به فردی نشوند که اکنون می‌خواهد عضو بعدی حماس شوند.» آمار‌ها به واقعیت نزدیک می‌شوند
اسرائیلی‌ها در آمار‌های رسمی، تاکنون شمار سربازان کشته شده خود را از زمان آغاز عملیات گسترده زمینی ۳۸ نفر اعلام کرده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی دیروز گفت که از آغاز حمله زمینی به غزه در ۳۱ اکتبر گذشته تاکنون ۳۸ نظامی اسرائیلی کشته شدند و از هفتم اکتبر گذشته نیز ۳۵۶ نظامی اسرائیلی، ۵۹ نیروی پلیس و ۱۰ نفر از نیرو‌های سرویس‌های اطلاعاتی «شاباک» کشته شدند. روزنامه یدیعوت‌آحرونوت دیروز فاش کرد که از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه (۱۶ روز قبل) بیش از ۲۵۰نظامی اسرائیلی مجروح شده‌اند که حال ۱۰۰ نفر از آن‌ها وخیم است. گردان‌های قسام همچنین دیروز اعلام کرد که مبارزان این گردان‌ها در محور جنوب غزه یک تانک و دو بولدوزر نظامی صهیونیستی را هدف موشک‌های ضد زره یاسین ۱۰۵ قرار داده است. روز چهارشنبه ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام گفته بود که ۱۳۶ خودروی زره‌پوش دشمن (تانک، نفربر و بولدوزر) را از زمان شروع عملیات زمینی آن تاکنون منهدم کرده‌ایم و از انهدام آن‌ها فیلمبرداری شده که به نظر می‌رسد تا دیروز عصر این عدد، به بالای ۱۵۰ رسیده باشد. روز چهارشنبه رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند که به دلیل کمبود خودرو‌های زرهی ناشی از درگیری ارتش با دو جبهه، مقامات اسرائیلی تصمیم گرفتند از خودرو‌های زرهی ذخیره و همچنین مرکاوا ۳ استفاده کنند.