صدای ایرانی غزه در اکو

جوان آنلاین: امروز حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه، ملاک شرافت کشورهاست و دولت‌های حامی رژیم اسرائیل، بی‌شرف‌ترین و پست‌ترین موجودات روی زمین هستند.
دکتر سیدابراهیم رئیسی در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» که در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن و تأکید بر اینکه مصمم هستیم منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاری‌ها در اکو بسیج کنیم، اظهار داشت: روند مثبت همکاری‌ها در اکو علاقه‌مندی فزاینده کشور‌های عضو به تقویت مناسبات منطقه‌ای در قالب اکو، باور دیرینه و درونی ما را تقویت می‌کند که این سازمان کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین سازوکار همکاری اقتصادی در منطقه ماست. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه اقتصاد‌های نوظهور و کشور‌های در حال توسعه برای ایفای نقش در پی‌ریزی نظم نوین جهانی، توانمندتر از همیشه هستند، گفت: شبکه همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و چندجانبه بین کشور‌ها می‌تواند به این مهم کمک کند.
رئیسی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با همراهی و همکاری بسیاری از کشور‌های مستقل و شرکای بین‌المللی خود، برای پی‌ریزی نظامی عادلانه بر مبنای احترام و همگرایی چندجانبه در حال حرکت است. در این مسیر جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با در پیش گرفتن سیاست همسایگی و همگرایی و حضور فعال در سازوکار‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، نقش مؤثرتری در برقراری امنیت و ایجاد منافع مشترک گروهی داشته باشد.
رئیس‌جمهور بخشی از سخنان خود را به فلسطین و ظلم مضاعفی که این روز‌ها بر مردم مظلوم غزه می‌رود، اختصاص داد و گفت: در زمانی گرد هم جمع شده‌ایم که بیش از یک ماه است مردم فلسطین در نوار غزه تحت شدیدترین بمباران‌های رژیم غاصب و نژادپرست اسرائیل قرار گرفته‌اند و تاکنون بیش از ۱۰‌هزار فلسطینی شامل بیش از ۴‌هزارو ۳۰۰ کودک و ۲‌هزارو ۸۰۰ زن در بزرگ‌ترین نسل‌کشی قرن در غزه به شهادت رسیده‌اند! و در این مدت نظام بین‌الملل موجود از جمله شورای امنیت سازمان ملل، در مواجهه با این حجم از جنایات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی، ناتوان و شکست خورده است. جنایات هولناک رژیم‌صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و اردوگاه جبالیا که منجر به شهادت و مجروح‌شدن صدها نفر از بیماران، مجروحان و آوارگان بی‌دفاع و بی‌پناه شده، بیانگر ماهیت تجاوزکارانه این رژیم و مصداق بارز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است. ارتش کودک‌کش رژیم‌صهیونیستی به پشتوانه و با حمایت‌های سیاسی، مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی امریکا و برخی کشور‌های اروپایی، همچنان ماشین جنگی خود را علیه مردم بی‌دفاع فلسطین روشن نگه داشته است. جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های همه‌جانبه غرب و در رأس آن‌ها دولت امریکا از تهاجم صهیونیست‌ها به غزه را عامل تداوم این جنایت می‌داند. اینک بر همه جهان پرواضح است که امریکا شریک جنایات صهیونیست‌هاست و دست ایالات‌متحده به خون ملت فلسطین آغشته است.


وی اضافه کرد: تظاهرات میلیونی ملت‌های مختلف در سراسر جهان نشان می‌دهد فلسطین در قلب ملت‌ها قرار دارد. امروز حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه، ملاک شرافت کشورهاست و دولت‌های حامی رژیم اسرائیل، بی‌شرف‌ترین و پست‌ترین موجودات روی زمین هستند. اکنون تداوم کشتار و جنایت، همه انسان‌های آزاده را بی‌تاب کرده است و ابعاد و پیامد‌های آن به منطقه غرب آسیا، محدود نخواهد ماند. در حال حاضر، توقف حملات و رساندن کمک‌های بشر‌دوستانه به مردم غزه، از جمله مهم‌ترین اولویت‌های حیاتی است. انتظار داریم تمامی آزادگان و عدالت‌خواهان در سراسر جهان از همه ظرفیت خود برای توقف این جنایات استفاده کنند. معتقدیم تشدید جنایات رژیم‌صهیونیستی باعث پیچیده‌ترشدن شرایط در فلسطین و منطقه خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران بر توقف هر چه سریع‌تر حملات و کشتار، تسهیل ارسال کمک‌های بین‌المللی به غزه و رفع محاصره غزه تأکید دارد.
رئیسی در این بخش از سخنان خود برای دقایقی سخنرانی را قطع و از حاضران خواست برای آرامش روح شهدای غزه فاتحه‌ای قرائت کنند.
«فلسطین» محور گفت‌وگوی رئیسی و اردوغان
رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس «اکو» در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اکنون همه کشور‌های اسلامی از جمله ایران، ترکیه و مصر در معرض امتحانی الهی قرار دارند تا با اقدامات بموقع خود با جنایت بی‌سابقه صهیونیست‌ها مقابله کنند، گفت: اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان به کمک به ملت فلسطین و نجات آن‌ها منجر نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد چراکه ملت‌های منطقه متوجه می‌شوند دولت‌های اسلامی در کمک به مردم فلسطین و غزه ناتوان هستند.
رئیسی مسئله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را مهم‌ترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه جامعه بشری دانست و با تأکید بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژیم جنایتکار صهیونیستی، قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشور‌های اسلامی با رژیم‌صهیونیستی را به عنوان اقدامی مؤثر و بازدارنده در توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین خواستار شد. در این دیدار رجب طیب اردوغان نیز با ابراز تأسف از فجایع انسانی در غزه، تعهد داد در کمک به مردم فلسطین و فشار بر رژیم‌صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران همراهی کند.
رئیس‌جمهور در این دیدار همچنین روابط دوجانبه ایران و ترکیه را رو به گسترش توصیف کرد و بر فراهم‌بودن زمینه توسعه بیشتر روابط به ویژه در بخش تجاری، انرژی و اقتصادی و ارتقای آن به سطوح بالاتر تأکید کرد.
دیدار رئیسی و علی‌اف
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان با استقبال از روند رو به گسترش روابط دو کشور و تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری‌آذربایجان از جمله قره‌باغ، نسبت به صدور خدمات فنی- مهندسی و مشارکت در بازسازی این منطقه اعلام آمادگی کرد. رئیسی روابط دو کشور را فراتر از روابط سیاسی و همسایگی و مبتنی بر پیوند عمیق و ناگسستنی دو ملت توصیف و تصریح کرد: اراده ما نیز به عنوان مسئولان دو کشور بر گسترش و توسعه روابط فی‌مابین در حوزه‌های مختلف استوار است. رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مواضع رئیسی درباره حاکمیت دولت آذربایجان بر تمامیت ارضی این کشور، تفاهم و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و آذربایجان را در جهت منافع دو کشور و دو ملت بسیار سودمند دانست.
علی‌اف تبادل هیئت‌های دیپلماتیک میان ایران و آذربایجان را حاکی از رشد تصاعدی روابط و موجب تقویت تعاملات و مناسبات تهران- باکو عنوان کرد و گفت: تلاش برخی کشور‌های بیگانه برای ایجاد اخلال در روابط دو کشور نتیجه‌ای در بر نداشته است و پس از این هم نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور پس از انجام سفر دو روزه به تاجیکستان و ازبکستان شامگاه پنج‌شنبه به تهران بازگشت.