پهپاد‌های بدون مبدأ بالای سر اسرائیل

جوان آنلاین: به موازات تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گروه‌های مقاومت در منطقه هم دامنه حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی و پایگاه‌های امریکا افزایش داده‌اند. عراقی‌ها پایگاه الحریر را هدف قرار دادند، حزب‌الله از یک پایگاه صهیونیستی با موشک استقبال کرد، پهپاد‌های انصارالله یمن هم برای اولین بار به سرزمین‌های اشغالی رسیدند تا نگرانی از گسترش دامنه جنگ در منطقه که امیرعبداللهیان هم به آن اشاره کرده، تشدید شود.
به‌رغم هشدار‌های گروه‌های مقاومت در منطقه نسبت به توقف جنگ در غزه و برای جلوگیری از درگیری‌های گسترده، جنگ‌افروزی‌های امریکا و رژیم صهیونیستی که به صراحت با آتش‌بس در غزه مخالفت کرده‌اند، محور مقاومت را به واکنش تند واداشته است. جنبش انصارالله یمن که این روز‌ها در دفاع از مردم مظلوم غزه سنگ تمام گذاشته است و برای ورود به جنگ تمام‌عیار با اشغالگران اعلام آمادگی کرده است، برای چندمین بار حملاتی را به سرزمین‌های اشغالی انجام داد.
به گزارش روزنامه هاآرتص، ارتش اسرائیل جمعه اعلام کرد که یک پهپاد انفجاری را در آسمان استان «نقب» رهگیری و منهدم کرده است. ارتش اسرائیل گفته که این پهپاد احتمالاً از سوریه آمده، اما مبدأ شلیک آن از عراق نیز محتمل است. این درحالی است که منابع یمنی اعلام کردند با یک پهپاد از نوع «صامد» بندر ایلات را هدف قرار داده‌اند. صهیونیست‌ها که این همه ادعا می‌کنند تجهیزات راداری و اطلاعاتی و ماهواره‌ای قدرتمندی در اختیار دارند نه تنها در شناسایی مبدأ پهپاد‌ها هنوز ناتوان هستند بلکه یک پهپاد به اذعان رژیم‌صهیونیستی به ایلات برخورد کرده است.
از سوی دیگر، انصارالله همچنین از حمله موشکی به مواضع مهم رژیم‌صهیونیستی در جنوب اراضی اشغالی فلسطین خبر داد. بنابر گزارش «المسیره»، یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن روز جمعه گفت: «این عملیات به یاری خداوند متعال با موفقیت انجام شد و مستقیماً به اهداف مورد نظر اصابت کرد، با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی در سانسور اخبار آن دارد.» سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره مدعی شد: «آژیر حمله به علت نزدیک شدن یک موشک کروز به سمت ایلات به صدا درآمده بود که سامانه پدافندی پیکان با آن درگیر شده و موشک سرنگون شد.»


حملات انصارالله به سرزمین‌های اشغالی، نگرانی صهیونیست‌ها را در پی داشته است و در این راستا دیروز یک فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی در واکنش به شلیک موشک‌های بالستیک انصارالله به سمت شهر ایلات خواستار ترور رهبران این گروه مقاومت یمن شد. حملات موشکی و پهپادی انصارالله به اسرائیل پایان کار نبود و انصارالله چهارشنبه شب در اقدامی یک پهپاد ام کیو ۹ امریکا را که ارزش آن ۳۰ میلیون دلار تخمین‌زده می‌شود، با موشک سرنگون و فیلم آن را منتشر کرد و پنتاگون هم انهدام پهپاد خود را تأیید کرد.
علاوه بر یمنی‌ها، گروه‌های مقاومت عراق هم به رسم روال روز‌های گذشته پایگاه‌های امریکا در این کشور را هدف قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری المعلومه، مقاومت اسلامی عراق روز پنج‌شنبه ویدئویی از لحظه شلیک پهپاد انتحاری به سمت پایگاه الحریر امریکا در اربیل منتشر کرد که با دقت به اهداف خود اصابت کرده بود. «ابو‌الاء‌الولائی» دبیرکل کتائب سید الشهدای عراق بر تداوم عملیات‌های مقاومت علیه اشغالگران امریکایی در این کشور تأکید کرد. وی گفت که عملیات‌های مقاومت علیه اشغالگران امریکایی در عراق تنها زمانی متوقف می‌شود که تجاوزات صهیونیست‌ها علیه غزه متوقف شود.
از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه «العاصی» ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. در بیانیه حزب‌الله آمده است که در این حمله محل استقرار نظامیان رژیم صهیونیستی با موشک‌های هدایت شونده به صورت دقیق هدف قرار گرفت و منجر به بروز تلفات در صف نیرو‌های رژیم اسرائیل شد.
رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که چند موشک ضد زره از خاک لبنان به منطقه «تل رامیم» در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است. برپایه این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی نیز حملات توپخانه‌ای را به مناطق مرزی لبنان انجام داد. به نوشته المیادین، رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند که تمامی شهر‌ها و شهرک‌های منطقه «الجلیل الاعلی» تا مقر فرماندهی ارتش اسرائیل خالی شده است و تاکنون این حجم از مهاجرت سابقه نداشت.
احتمال گسترش دامنه جنگ
تداوم جنگ در غزه و متعاقب آن تشدید حملات محور مقاومت به مواضع امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، می‌تواند دامنه جنگ را به منطقه گسترش دهد. به گزارش بی‌بی‌سی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، گفته است که «به دلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه، اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است».
پنتاگون اعلام کرده است که حمله دوشنبه شب به «انبار سلاح» سپاه پاسداران در سوریه با «دستور مستقیم» جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا صورت گرفت. اگرچه ایران و امریکا می‌گویند که دنبال تشدید تنش‌ها نیستند، اما حملات تلافی‌جویانه امریکایی‌ها در سوریه و حتی عراق می‌تواند آتش جنگ را شعله‌ور کرده و از کنترل خارج کند. ایران و رهبران مقاومت بار‌ها به امریکا هشدار داده‌اند که اگر جلوی رژیم صهیونیستی در غزه را نگیرند، عواقب تشدید بحران برعهده امریکایی‌ها است.