رئیسی: توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با همسایگان از اولویت‌های اصلی ماست

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، که به‌منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو به تاشکند سفر کرده بود، با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور ایران در دیدار با همتای ازبکستانی خود توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.
سید ابراهیم رئیسی در این دیدار ضمن ابراز رضایت از روند اجرایی شدن توافقات میان دو کشور، به‌ویژه در بخش آی‌تی، تجارت، حمل‌ونقل و مسائل پولی و بانکی، بر ضرورت هدف‌گذاری و تلاش برای ارتقای بیشتر سطح همکاری‌ها در حوزه‌های یادشده تأکید کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه‌سازی برای تسهیل روابط با کشورهای همسو، بهره‌گیری از ظرفیت این سازمان‌ها را در تقویت مناسبات و تعاملات فی‌مابین مورد تأکید قرار داد.



شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از رئیسی و هیأت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و ازبکستان تأکید و از افتتاح خانه نوآوری ایران در تاشکند تشکر کرد و آن را موجب آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی این کشور با دستاوردها، ظرفیت‌ها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران دانست.

روابط ایران و آذربایجان فراتر از روابط سیاسی است
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری‌ اقتصادی «اکو» در تاشکند ازبکستان با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، دیدار کرد.
رئیسی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را فراتر از روابط سیاسی و همسایگی و مبتنی بر پیوند عمیق و ناگسستنی دو ملت توصیف کرد و گفت: «اراده مسئولان دو کشور بر گسترش و توسعه روابط فی‌مابین در حوزه‌های مختلف استوار است.»
رئیسی در این دیدار با استقبال از رو به گسترش بودن روابط دو کشور و تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، ازجمله قره‌باغ، برای صدور خدمات فنی-مهندسی و مشارکت در بازسازی این منطقه اعلام آمادگی کرد.
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، نیز در این دیدار اراده مقامات دو کشور را در تحکیم و جان بخشیدن به روابط فیمابین بسیار حائز اهمیت دانست و ضمن تقدیر از مواضع سید ابراهیم رئیسی درباره حاکمیت دولت آذربایجان بر تمامیت ارضی این کشور، تفاهم و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و آذربایجان را در راستای منافع دو کشور و دو ملت بسیار سودمند دانست.

تأکید رئیسی و اردوغان بر اهمیت اجلاس ریاض برای توقف بمباران‌ها
رؤسای جمهور ایران و ترکیه نیز پس از مذاکرات تفصیلی درخصوص موضوع فلسطین در حاشیه اجلاس اکو در ازبکستان، بر لزوم اتخاذ تصمیمات عملی و اثربخش در اجلاس سران کشورهای اسلامی در ریاض تأکید کردند و گفتند بمباران غزه باید فوراً متوقف و محاصره غزه رفع شود.
سید ابراهیم رئیسی در این دیدار روابط ایران و ترکیه را رو به گسترش توصیف کرد و بر فراهم بودن زمینه برای توسعه بیشتر روابط، به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی، و ارتقای آن به سطوح بالاتر تأکید کرد.
وی بخش نفت و گاز را ازجمله حوزه‌های همکاری مورد علاقه دو کشور دانست و با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، ابراز امیدواری کرد در مقطع فعلی دو کشور گام‌های مؤثرتری در این زمینه بردارند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این دیدار، مسئله فلسطین و جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی در غزه را مهم‌ترین دغدغه امروز دو کشور و بلکه جهان اسلام و بشریت دانست و ضمن تقدیر از مواضع حمایتگرانه رئیس‌جمهور ترکیه از مردم غزه گفت: «معتقدیم در شرایط فعلی باید فراتر از اعلام مواضع، گام‌های عملی برای آتش‌بس فوری، رفع محاصره غزه و امدادرسانی به مردم مظلوم این منطقه صورت گیرد. اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان منجر به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد.»
رئیسی ضمن گلایه شدید از روند قطره‌چکانی کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، به نقش مؤثر گذرگاه رفح و کشور مصر در کمک‌رسانی اشاره و از توقف محموله‌های کمک‌های بشردوستانه و مردمی ایران و چندین کشور مسلمان دیگر در این گذرگاه گلایه کرد.
در این دیدار رجب طیب اردوغان نیز با ابراز تأسف از فجایع انسانی در غزه، تعهد داد که در کمک به مردم فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران همراهی کند.
همچنین با ابتکار رئیسی و پذیرش رؤسای جمهور ترکیه و ازبکستان، قرار شد که بیانیه‌ای در حمایت از مردم مظلوم فلسطین در پایان اجلاس اکو منتشر شود.

نقش مهم پارلمان‌های ایران و تاجیکستان در اجرایی شدن توافقات
سید ابراهیم رئیسی در بخش پایانی برنامه‌های سفر به تاجیکستان، در دیدار با محمد‌طاهر ذاکر‌زاده، رئیس مجلس نمایندگان این کشور، با اشاره به عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان برای تقویت و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف، بر افزایش تلاش‌ها برای فعال‌سازی ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور، در راستای ارتقای هر چه بیشتر سطح همکاری‌ها تأکید کرد.
رئیسی بخش صنعت، معدن، کشاورزی، نفت و گاز، آب و برق، صدور خدمات فنی-مهندسی و راهسازی را ازجمله زمینه‌های مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور عنوان کرد و افزود: «ایران و تاجیکستان همچنین به واسطه برخورداری از پیشینه مشترک فرهنگی و تاریخی، می‌توانند با تقویت همکاری‌ها در بخش فرهنگ و به‌ویژه حفظ زبان فارسی، نقش مؤثری در انتقال این سرمایه ارزشمند به نسل‌های پیش رو ایفا کنند.»

سایر اخبار این روزنامه
حمایت برخی روشنفکران از صهیونیست‌ها مایه ننگ است فرایند بررسی صلاحیت اولیه داوطلبان انتخابات به پایان رسید تنظیم بازار با عرضه ۷۰۰هزار حلقه لاستیک در ۳۱ استان رئیسی: توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با همسایگان از اولویت‌های اصلی ماست جنگ صهیونیست‌ها با بیمارستان‌های غزه امدادرسانی هلال احمر به ۲۴۹۳ نفر از سیل زدگان در ۱۳ استان نشست سران کشورهای اسلامی امروز برگزار می‌شود یورو استات: تجارت ۳میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا قانون وضع نکنیم، آموزش بدهیم سود بازرگانی صفر برای واردات گوشت تازه و منجمد رشد ۲۴درصدی صادرات آمریکا به ایران احمد قصیر، مردی که باب عملیات استشهادی را در لبنان گشود پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش‌وپرورش آغاز می‌شود تحریم؛ از رنجنامه زورگویی اقتصادی تا ناکارآمدی(قسمت اول) امضای ۵ توافقنامه اقتصادی میان ایران و افغانستان استقلال با جواد نکونام به خوبی پیش رفته است ۲۶۵ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند آمریکا با تنفس مصنوعی قادر به استمرار حیات رژیم صهیونیستی نخواهد بود