ناامن شدن دریای سرخ برای صهیونیست‌ها

 [جواد فراهانی ] یمن پس از آغاز جنگ ائتلاف عربی علیه این کشور مسیر سخت و ناهمواری را طی کرده است و همچنان نیز برای تحقق کامل خواسته‌های ملت خود با عناصر سرسپرده داخلی و استعمارگران خارجی مبارزه می‌کند. در این میان خط‌مشی‌ها و اصول اساسی یمن بارها توسط رهبران انقلاب این کشور اعلام شده و بر همبستگی با همه اعضای محور مقاومت تأکید شده است. مبارزه با رژیم صهیونیست یکی از ارکان اصلی جبهه مقاومت یمن و از اصول طراحی شده برای نیروهای مسلح این کشور به شمار می‌رود. چنانچه دولت نجات ملی یمن از ابتدای عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه موضعی منسجم و همسو با مقاومت فلسطین اتخاذ و بر حمایت از آن تا آزادسازی کامل سرزمینی تأکید کرده است. تا جایی که ارتش ملی یمن اعلام کرد که منافع اسرائیل در هر نقطه‌ای از دریای سرخ و مناطق دیگر اهداف مشروع آن به شمار می‌رود و قطعا هدف حملات نیروهای مسلح قرار خواهند گرفت.

«حمید عاصم»، از اعضای هیأت مذاکره‌کننده یمن در این‌باره در گفت‌وگو با «شهروند» تصریح کرد: «بیشتر رژیم‌های عربی نسبت به مسائل جهان عرب و امت اسلام سرسپرده هستند و عملا نمی‌توانند مواضع قوی در حمایت از مردم فلسطین اتخاذ کنند، بلکه حتی برخی از این رژیم‌ها علیه مسئله فلسطین توطئه و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. بله ما در یمن منافع اسرائیل را اهداف مشروع خود می‌دانیم. همه باید بدانند که یمن جزءلاینفک امت عربی و اسلامی است و هرگونه حمله به هر کشور عربی یا کشور اسلامی حمله به سرزمین‌های یمن تلقی می‌شود. یمن از دیرباز در کنار مردم مسلمان و عرب فلسطین بوده است و آرمان فلسطین را اولویت نخست و محوری خود می‌داند. فلسطین یا جنوب لبنان جدا از محیط عربی نیست و اقدامات ما همواره در حمایت از برادران‌مان در این سرزمین‌ها بوده است.»

 رژیم صهیونیستی را از هرگونه تجاوز به ملت فلسطین برحذر داشتیم
وی تأکید کرد: «یمن در طول 8سال تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قدرت‌های استعمارگر توسط رژیم‌های سرسپرده منطقه توانست روی پای خود بایستد و ساخت تسلیحات و توسعه توان تسلیحاتی خود به‌ویژه توسعه قابلیت‌های پهپادی و موشک‌های بالستیک را آغاز کرد. ما توانستیم انواع سلاح‌های سبک، متوسط و سنگین را تولید و نیروی دریایی بزرگ دارای تسلیحات دریایی پیشرفته تاسیس کنیم و برای آموزش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به‌رغم شرایط سخت اقتصادی دست به‌کار شویم.
 از همین موضع قوی بود که «عبدالملک بدرالدین حوثی»، رهبر انقلاب مردمی یمن همواره مواضع کشور را در حمایت از فلسطین تبیین کرد و رژیم صهیونیستی را از هرگونه تجاوز به ملت فلسطین برحذر داشت. چنانچه همواره تأکید کرد که یمن بخشی از هر نبردی در آینده خواهد بود. در پرتوی توانمندی‌های نظامی یمن بود که بلافاصله پس از نبرد طوفان الاقصی و همزمان با آغاز تجاوز صهیونیست‌ها به سرزمین‌های فلسطین در 7اکتبر، موضع قاطع یمن در حمایت از فلسطین اعلام و بارها تأکید شد که منافع رژیم صهیونیستی از هیچ ضربه‌ای در امان نخواهند بود و یمن در قبال این جنایت‌ها به‌ویژه پس از مداخله و حمایت مادی و نظامی دولت آمریکا از اشغالگران صهیونیست دست بسته نخواهد ماند. ما پهپادها و موشک‌های بالستیک را شلیک کردیم و توانستیم یک فروند هواپیمای ‌ام‌کیو 9آمریکایی را که هواپیمای بسیار پیشرفته‌ای محسوب می‌شود، سرنگون کنیم.»

همه کشورهای عربی و اسلامی عمق استراتژیک ما هستند
عاصم گفت: «نیروهای مسلح یمن با توان نظامی برتر ناو صهیونیستی «گلکسی لیدر» را رهگیری و آن را به بندر الحدیده هدایت کردند. ملت یمن نیز با برپایی تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از برادران فلسطینی به میدان رفت و تأکید کرد که همه کشورهای عربی و اسلامی عمق استراتژیک ما هستند و آسیب به هر یک از آنها، آسیب به یمن تلقی خواهد شد. چنان‌که همه مشاهده کردند که سرنگونی هواپیمای آمریکایی و رهگیری کشتی اسرائیلی چگونه واکنش صهیونیست‌ها را به همراه داشت و بر اقتصاد اسرائیل اثرگذار بود. همه می‌دانند که دریای سرخ در هر درگیری عربی-اسلامی با صهیونیست‌ها چه اهمیتی دارد چنان‌که در جنگ اکتبر 1973تأثیر بسزایی داشت.»



بدون تردید موقعیت استراتژیک یمن به‌ویژه از نظر دریایی با توجه به مشرف بودن به دریای سرخ، این کشور را از گذشته، محل طمع‌ورزی‌های کشورهای استعمارگر قرار داده است و از سوی دیگر آنها را از تحرک ایمن و سالم در دریای سرخ نگران و بیمناک کرده است. همانطور که مشاهده کردیم، این موقعیت استراتژیک نه‌تنها در زمان جنگ علیه یمن بلکه اکنون در حمایت از مردم فلسطین نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و منافع دشمن را در تیررس مبارزان یمنی قرار داده است.»

به توسعه توانایی‌های خود ادامه خواهیم داد
حمید عاصم در اینجا می‌گوید: «بگذارید تأکید کنم که موقعیت استراتژیک یمن یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های استراتژیک در کشورهای منطقه به شمار می‌رود، به‌ویژه اینکه دارای خط ساحلی به طول بیش از دو هزار کیلومتر از میدی تا استان المهره است و باب‌المندب نیز در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد که یکی از مهم‌ترین بنادر دریایی جهان و کریدور مهمی برای دریانوردی جهانی به شمار می‌رود، چنانچه کشورهای استعماری و امپریالیستی جهانی مدت‌هاست در تلاش برای تسلط بر آن بوده‌اند تا جایی که یکی از اهداف جنگ ائتلاف شر علیه یمن، تصرف سواحل دریای سرخ و به زانو درآوردن یمن جهت سیطره بر قابلیت‌های دریایی به‌منظور حفاظت از رژیم صهیونیستی در هر نبرد احتمالی بوده است. همه می‌دانیم و مشاهده کردیم که رژیم صهیونیستی چگونه برای تسلط بر برخی جزایر مجاور آب‌های منطقه‌ای ما و استقرار پایگاه‌های نظامی در آنجا تلاش کرد و چگونه آمریکا برای آوردن یکی از رزم‌ناوهای نظامی دریایی خود به دریای سرخ شتابزده هجوم آورد. این فقط به این دلیل بود که آنها از اهمیت استراتژیک آن آگاه بودند، اما ما به لطف خدا توانستیم این موقعیت را کنترل کنیم و تا زمانی که نقش مطلوب و موردنظر خود را ایفا کنیم، به توسعه توانایی‌های خود ادامه خواهیم داد.»

دریای سرخ برای کشتی‌های صهیونیستی امن نخواهد بود
رهبری و فرماندهی نظامی یمن پس از عملیات طوفان الاقصی و آغاز تهاجم بی‌سابقه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین تهدیدهای خود علیه اسرائیل را عملی کرده و با هشدار نسبت به ادامه تجاوز تأکید کردند که دریای سرخ برای کشتی‌های صهیونیستی امن نخواهد بود.
عضو هیأت مذاکره‌کننده یمن در تأیید و تأکید بر این موضع چنین استدلال کرد: «ابتدا باید تأکید کنم که یمن کشوری است که در طول تاریخ به هیچ کشوری حمله نکرده است، بلکه هموار مورد تجاوز قرار گرفته است. تهاجم وحشیانه وحشیانه ائتلاف متجاوز به سرکردگی آمریکا و انگلیس مهر تأکیدی بر این ادعاست؛ اما ما با وجود این از دریای سرخ به‌عنوان وسیله‌ای برای ضربه زدن به کشتی‌هایی که از آب‌های مان عبور می‌کنند، استفاده نکردیم جز در در مواردی که کشتی حامل مواد نظامی بوده است. هم‌اکنون نیز از زمان کشتار جمعی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در سایه سکوت رژیم‌های سرسپرده و عادی‌ساز عربی بر ما مردم یمن واجب است که مواضع شرافتمندانه‌ای اتخاذ کنیم تا بتوانیم در کنار مجاهدان فلسطینی و محور مقاومت قرار بگیریم.
بیانیه قهرمانانه مبنی بر هدف قرار دادن کشتی‌های صهیونیستی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، چه حامل پرچم رژیم صهیونیستی باشند و چه اجاره‌ این رژیم و یا حامل پرچم هر کشور یا شرکتی که وابسته به این رژیم است، در راستای اثبات موضع قوی ما در حمایت از فلسطین بوده است. نیروهای مسلح یمن به‌ویژه نیروی دریایی کار کنترل و رهگیری کشتی را انجام دادند و پس از آنکه اطمینان یافتند کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی است، آن را برای تأکید بر یاری مردم فلسطین و تحت فشار قرار دادن این رژیم توقیف کردند. این اقدام نیروهای مسلح یمن واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت و مشاهده کردیم که چگونه تعدادی از کشتی‌های صهیونیست‌ها برای فرار از نیروهای یمنی مسیر خود را تغییر دادند. تأثیر این اقدام بر دشمن صهیونیستی بسیار بزرگ بود. یمن اعلام کرده است تا زمانی که تجاوزها علیه ملت فلسطین متوقف نشود، به عملیات خود علیه نیروهای اشغالگر و منافع آنها ادامه خواهد داد».
حمید عاصم با تأیید توقیف کشتی اسرائیلی توسط نیروهای مسلح یمن درباره مبأ و مقصد این کشتی اینکه حامل چه موادی بوده است و همچنین سرنوشت آن گفت: «این کشتی از ترکیه عازم هند بود و ما دقیقا نمی‌دانیم که حامل چه موادی بوده است اما محموله‌های فراوانی را با خود حمل می‌کرد. درباره سرنوشت آن باید گفت که تصمیم‌گیری در این‌باره با رهبری یمن و شخص «عبدالملک الحوثی» رهبر یمن است که آزاد شود و یا هر سرنوشت دیگری برای آن تعیین شود».
وی درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر توقیف کشتی اسرائیلی در سواحل عدن نیز گفت:« اطلاعاتی در این‌باره هنوز در دسترس نیست اما به اعتقاد من آمریکایی‌ها پشت صحنه این داستان قرار دارند، زیرا ارتش ملی یمن با خلیج عدن فاصله دارد و اگر ما آن را توقیف کرده بودیم به جهانیان اعلام می‌کردیم. هدف آمریکا از این اقدام می‌تواند در دو مورد تعریف شود: یکی تحریک و شوراندن جهان علیه صنعا و دیگری خلق بهانه برای آوردن ناوگان نظامی جدید به‌منظور دریانوردی».

هدف ما از همان ابتدا حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده
منافع رژیم صهیونیستی تنها در عبور امن کشتی‌های آن از دریای سرخ خلاصه نمی‌شود و اراضی اشغالی فلسطین نیز که چنین ناامنی بی‌سابقه‌ای را هرگز تجربه نکرده بودند، اکنون آماج حملات پهپادی و موشکی از یمن قرار می‌گیرند. علاوه بر اعلام این نوع حملات از سوی مبارزان و نیروهای مسلح یمن، دشمن صهیونیستی- آمریکایی نیز بارها به این حملات اذعان کرد و البته مدعی سرنگونی پهپادها شد.
«حمید عاصم در این‌باره می‌گوید: «بی شک یمن ده‌ها پهپاد و موشک بالستیک به سمت سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه منطقه اشغالی «ام الرشراش» که دشمن صهیونیستی آن را ایلات می‌نامد، ارسال کرده است. مشاهده کردیم که دشمن صهیونیستی و پشت سر آن دشمن آمریکایی و رژیم‌های مرتجع چگونه فریاد زدند و تلاش کردند تا نشان دهند که موشک‌ها و گنبدهای آهنین‌شان موشک‌ها و پهپادهای یمنی را رهگیری کرده‌اند. البته ما اطمینان داریم که موشک‌ها و پهپادهای یمنی به اهداف مورد نظر اصابت کرده و تنها تعدادی از آنها رهگیری شده‌اند اما جدا از اصابت این موشک‌ها و پهپادها به اهداف خود، تأثیر آنها از خلال رسانه‌های صهیونیستی و عدم‌توانشان برای سرپوش گذاشتن بر این تأثیر کاملا آشکار است. هدف ما از همان ابتدا حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده و تا زمان آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و ریشه کن کردن این غده سرطانی که استعمار در پیکر ملت عربی و اسلامی قرار داده است، به آن پایبند خواهیم ماند».
تأثیر حمایت کشورهای وابسته به محور مقاومت از مسئله فلسطین و یاری مردم این کشور در این روزهای سخت از لا به لای واکنش‌های شتابزده سران صهیونیست و به تبع، مقام‌های آمریکایی در قبال تحولات سایر جبهه‌های جنگ مشخص می‌شود. آنها بارها تأکید کرده‌اند که درگیری در جبهه‌های دیگر به نفع اسرائیل نیست و به‌طور آشکار و پنهان نسبت به پیامدهای این نوع درگیری هشدار داده‌اند.
حمید عاصم در این‌باره می‌گوید: «من معتقدم موضعی که یمن در قبال تحولات اخیر اتخاذ کرد، به‌رغم فاصله اراضی ما از سرزمین‌های اشغالی مهم و اثرگذار بوده است. ایران، مقاومت عراق، مقاومت لبنان، یمن و به‌طور کلی محور مقاومت، مقاومت فلسطین را در انجام ماموریت خود یاری و موقعیت آن را تقویت کرد. همه ما فریادهایی را که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها از جبهه یمن و تأثیر آن بر جریان جنگ برآوردند، شنیده ایم».

نبرد بین ما و رژیم غاصب صهیونیستی نبرد موجودیت است نه جنگ مرزی
وی در پایان درباره آینده جنگ کنونی گفت: «نبرد بین ما و رژیم غاصب صهیونیستی نبرد موجودیت است نه جنگ مرزی و این رکن اصلی درگیری است. دشمن صهیونیستی از همان زمان جعل موجودیت خود تا‌کنون مورد حمایت کشورهای استکباری بوده است و رژیم‌های مرتجع عربی همواره برای خدمت به دشمن صهیونیستی تسلیم شده‌اند.
پس از مرگ «جمال عبدالناصر»، رئیس‌جمهور مصر در سال 1970میلادی، برخی از رژیم‌های عربی به‌دنبال عادی‌سازی و به رسمیت شناختن موجودیت صهیونیستی بودند و به دام امپریالیسم استعمارگر افتادند اما انقلاب پربرکت ایران به رهبری امام خمینی فلسطین را به کانون توجه بازگرداند. به‌دلیل همین توجه فزاینده امت عربی اسلامی روند عادی‌سازی‌ با رژیم صهیونیستی نیز به نتیجه نمی‌رسد و آنها در برابر عادی‌سازی‌ می‌ایستند حتی اگر رژیم هایشان خود را به آغوش دشمنان سپرده باشند. ما به جنگ با دشمن صهیونیستی ادامه می‌دهیم و پهپادها و موشک هایمان را به سمت اهداف مورد نظر در سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌کنیم، خواه به هدف برسند و خواه در مسیر رهگیری شوند»