حماس:تمدید 4روزه - اسرائیل:تمدید روزانه

  [شهروند]در حالی‌که آتش‌بس غزه روز گذشته وارد آخرین روز خود شد، اشغالگران صهیونیست مانند سه روز گذشته به مناطق مختلف کرانه باختری یورش برده و تعداد زیادی از جوانان فلسطینی را بی‌دلیل بازداشت کردند. با این همه رژیم صهیونیستی که تحت فشار برای تمدید توافق قرار داشت، اعلام کرد درصورت آزادی گروگان‌های بیشتر حاضر است آتش‌بس را تمدید کند. آتش‌بس بین اسرائیل و حماس دوشنبه وارد 24ساعت پایانی خود شد و مقاومت فلسطین اعلام کرد که پس از آزادی گروگان‌های بیشتری ازجمله یک کودک چهار ساله که در عملیات 7اکتبر پدر و مادرش را از دست داده بود، مایل است این آتش‌بس را تمدید کند. توقف جنگ از جمعه‌گذشته آغاز شده و ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای آزادی بیش از 100اسیر فلسطینی آزاد شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در این شرایط توجه به این موضوع معطوف شده بود که آیا آتش‌بس قبل از پایان برنامه‌ریزی شده آن در اوایل صبح سه‌شنبه تمدید خواهد شد یا خیر؟ جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، یکشنبه‌گذشته گفت: «این، هدف من است. هدف ما این است که این توقف در جنگ را فراتر از فردا نگه داریم تا بتوانیم شاهد خروج گروگان‌های بیشتری باشیم و کمک‌های بشردوستانه بیشتری را به نیازمندان غزه برسانیم.» با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا بدون اشاره به ضرورت پایان جنایت‌های اسرائیل در غزه، گفت که مایل است «تا زمانی که گروگان‌های اسرائیلی آزاد می‌شوند» درگیری متوقف بماند.

اعلام آمادگی حماس برای تمدید آتش‌بس؛ نتانیاهو: به ازای هر روز تمدید آتش‌بس، 10گروگان اسرائیلی آزاد شود
حماس تمایل خود را برای تمدید آتش‌بس اعلام کرد، به‌طوری که یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفت این گروه به میانجی‌ها گفته است که آماده تمدید آتش‌بس برای «دو تا چهار روز» هستند. از سوی دیگر گاردین نوشت که رژیم اسرائیل با فشار زیادی از سوی خانواده‌های گروگان‌ها و همچنین متحدانش برای تمدید آتش‌بس برای آزادی بیشتر مواجه است. نتانیاهو یکشنبه گفت که با بایدن صحبت کرده و از تمدید آتش‌بس موقت درصورتی استقبال می‌کند که هر روز 10اسیر دیگر آزاد شوند. سومین گروه از گروگان‌ها که  یکشنبه آزاد شدند؛ شامل یک شهروند آمریکایی چهارساله به نام ابیگیل بود که پدر و مادرش در عملیات 7اکتبر کشته شدند.

آخرین گزارش‌ها از اراضی اشغالی: مصر، قطر و آمریکا به تمدید آتش‌بس نزدیک می‌شوند
سه منبع امنیتی مصری به رویترز گفتند که مذاکره‌کنندگان مصری، قطری و آمریکایی به توافق بر سر تمدید آتش‌بس نزدیک شده‌اند، اما همچنان در حال بحث و گفت‌وگو برای مدت زمان و اینکه کدام زندانیان تحت این آتش‌بس آزاد خواهند شد، هستند. به‌گفته این منابع، حماس هم‌اکنون به‌دنبال تمدید چهار روزه آتش‌بس است، درحالی‌که اسرائیل خواهان تمدید روزانه توقف جنگ است و مذاکرات درباره آزادی اسرای فلسطینی ادامه دارد. پیشتر اشاره شد که سخنگوی دولت اسرائیل گفته که این رژیم آماده تمدید درصورت آزادی گروگان‌های بیشتر توسط حماس است.

آخرین وضعیت دسترسی به سوخت در بیمارستان‌های غزه؛ کمبود کمک‌های بشردوستانه در غزه
«محمد زقوت»، مدیرکل بیمارستان‌های نوار غزه، در گفت‌وگو با الجزیره تأکید کرد: «تاکنون هیچ محموله سوختی به بیمارستان‌های شمال نوار غزه نرسیده است. تعداد زخمی‌هایی که هر روز از گذرگاه رفح عبور می‌کنند کمتر از ۲۰ نفر است. هیچ بیمارستانی در نوار غزه نیست که توسط اشغالگران صهیونیست بمباران نشده باشد.» وزارت بهداشت غزه نیز اعلام کرد: «از تمام کادرهای پزشکی می‌خواهیم فورا به بیمارستان کمال عدوان واقع در شمال نوار غزه ملحق شوند.»



خبرنگار شبکه فلسطین الیوم نیز گزارش داد: «کمک‌های پزشکی که وارد نوار غزه شده‌اند، نیازهای فاجعه انسانی در این باریکه را پاسخ نمی‌دهند.» وی در ادامه افزود: «تعداد بسیار کمی کالا و تجهیزات پزشکی به‌دست شهروندان فلسطینی در پناهگاه‌ها رسیده است. ده‌ها هزار تن از مردم نوار غزه در برابر محل‌های توزیع گاز و بنزین می‌خوابند تا نوبت‌شان برسد.»

پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز غزه
درحالی‌که دوشنبه آخرین روز از توافق آتش‌بس چهار روزه میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس به شمار می‌رفت، خبرنگار الجزیره از پرواز جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی بر فراز دو شهر رفح و خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه خبر می‌دهد. هنوز آتش‌بس موقت میان دوطرف وارد چهارمین روز خود نشده که این جنگنده‌ها طی بامداد دوشنبه بر فراز رفح و خان‌یونس به پرواز درآمدند. از سوی دیگر آتش‌بس در غزه و توقف حملات هوایی، دریایی و زمینی ارتش رژیم صهیونیستی علیه این باریکه باعث شد شرایط برای انعکاس و انتشار تصاویر ویرانی‌های برجای مانده از تجاوزات رژیم صهیونیستی مهیا شود. خبرنگاران و عکاسان خبری با استفاده از این فرصت تلاش کردند تصاویر مربوط به حجم گسترده ویرانی‌ها و خرابی‌های برجای مانده از حملات را به جهانیان نشان دهند.

حمله عناصر اسرائیل با گاز اشک‌آور به خانواده اسرای آزاد شده
هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که در جریان حمله عناصر رژیم صهیونیستی به تجمع خانواده‌های اسرای فلسطینی خارج از زندان نظامی عوفر واقع در غرب شهر رام‌الله در کرانه باختری دست‌کم ۲۱ فلسطینی زخمی و مصدوم شدند. این نهاد فلسطینی تأکید کرد که خانواده‌های فلسطینی در انتظار آزادی گروه جدیدی از کودکان و نوجوانان اسیر شده از زندان رژیم صهیونیستی در چارچوب توافق میان تل‌آویو و حماس بودند که با حمله عناصر این رژیم روبه‌رو شدند.
نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت فلسطینی‌های مذکور گلوله‌های واقعی شلیک کرده و به‌صورت گسترده از گاز اشک‌آور استفاده کردند. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که هفت فلسطینی بر اثر شلیک گلوله از سمت نظامیان صهیونیست مقابل زندان عوفر زخمی شده و چهار فلسطینی نیز با گلوله‌های ساچمه‌ای و ۱۰ تن دیگر نیز با گاز اشک‌آور مصدوم شده‌اند.

اذعان رسانه‌های صهیونیست به موفقیت حماس در جنگ غزه
رسانه‌های عِبری زبان اذعان کردند: «جنبش حماس موفق شده نشان دهد که در شمال نوار غزه شکست نخورده است.» این رسانه‌ها گزارش دادند: «حماس موفق شده است قدرت خود را در اعزام نیروهایش به شمال غزه با وجود استقرار نظامیان اسرائیلی در این مناطق نشان دهد.» رسانه‌های صهیونیستی اذعان کردند: «یحیی السنوار(رئیس جنبش حماس در غزه) بلای جان اسرائیلی‌ها شده است.» روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز روز گذشته به بررسی اقدام گردان‌های القسام در تعویق آزادی گروه دوم اسرای صهیونیستی پرداخت و نوشت که این اقدام در چارچوب جنگ روانی موفق رئیس حماس در نوار غزه علیه جامعه صهیونیستی انجام شد. روزنامه عِبری «یدیعوت آحارونوت» نیز طی گزارشی با اذعان به اینکه ابتکار عمل تحولات غزه هم‌اکنون در دست مقاومت فلسطین قرار دارد، کابینه جنگ تل‌آویو را «تسلیم‌شده» و «بی‌مسئولیت» توصیف کرد.

جدیدترین موضع‌گیری «کاخ‌سفید» درباره تمدید آتش‌بس در غزه
«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در اظهاراتی عوام‌فریبانه مدعی شد: «امیدواریم حماس با تمدید آتش‌بس موافقت کند تا بتوانیم اسرای بیشتری را مبادله کنیم!» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص مدعی شد: «اسرائیلی‌‌ها موافقت کردند که برای آزادی اسرای بیشتر و اجازه ورود کمک‌های بیشتر به توقف جنگ ادامه دهند! بایدن، رئیس‌جمهوری، شخصا در همه فرآیند توافق مبادله اسرا، نقش داشت!»
این مقام آمریکایی در مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی ‌ای‌بی‌سی نیوز در همین ارتباط گفت: «ما تعداد واقعی اسرا را نمی‌دانیم و انتظار داریم ۲۰۰ یا تعداد بیشتری اسیر وجود داشته باشند. همه اسرا در دست حماس نیستند؛ بلکه گروه‌های دیگری نیز برخی از آنها را در اختیار دارند. مسئولیت پیگیری وضعیت همه اسرا برعهده حماس است.» «جان کربی» اضافه کرد: «معتقدیم تعداد آمریکایی‌‌هایی که در میان اسرا در غزه باقی مانده‌‌اند بین ۷ تا ۱۰ نفر است. حماس همچنین گفت که علاقه‌مند به ادامه توافق آتش‌بس در غزه است و در این صورت باید روزانه ۱۰ اسیر را آزاد کند. ما می‌خواهیم آتش‌بس موقت طولانی‌‌تر شود تا زمانی که بتوانیم همه اسرا را آزاد کنیم.»