ایران خواستار پایان جنگ غزه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «آنچه از دلایل و شواهد برمی‌آید این است که رژیم صهیونیستی تمایل به ادامه ماجراجویی دارد و جامعه جهانی باید جلوگیری کند.»
ناصر کنعانی، صبح دیروز، در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص آینده غزه و دخالت‌های آمریکا در این رابطه، گفت: «در ارتباط با موضوع فلسطین، آمریکا در چند دهه گذشته بخشی از مشکل بوده نه بخشی از راه‌حل و در جنگ اخیر غزه هم دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ بوده است. آمریکا در این ۵۰ روز نتوانسته اهداف نظامی خود را تامین کند. ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد و سرنوشت فلسطین به‌دست مردم آن رقم خواهد خورد. مردم فلسطین حق دارند برای آینده خود تصمیم بگیرند و بهتر است دولت آمریکا از گذشته تجربه کسب کند و اگر می‌خواهد کمکی کند باید واقع‌گرایانه راهکار ارائه دهد.»
پاسخی به بیانیه ضدایرانی اروپا
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بیانیه سه کشور اروپایی و طرح برخی اتهامات علیه ایران، گفت: «پاسخ این مسئله توسط نمایندگی ایران در وین داده شده و در این بیانیه مواضع ایران دیده شده است. بندهای مندرج در برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا می‌خواهد که به‌طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند. عمل متقابل به تعهدات یک اصل در توافقات بین‌المللی است و نکته بعدی اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و به‌خصوص غنی‌سازی‌ کاملا صلح‌آمیز است و در راستای حقوق ایران براساس ان پی تی است و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران همواره نزد نظارت پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داد. ایران به همه تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده، اما برخی طوری رفتار می‌کنند که گویی ایران با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است و مشخص است که انگیزه‌های سیاسی برای بیان این مواضع وجود دارد.»



ایران خواهان پایان جنگ علیه غزه است
کنعانی درخصوص تداوم آتش‌بس در غزه و تلاش‌های ایران در این خصوص گفت: «با مقامات قطر در سفر اخیر وزیر خارجه موضوع آتش‌بس را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. یکی از اهداف اساسی ما این است که آتش‌بس موجود شکل پایدار به‌خود بگیرد و تجاوزات رژیم صهیونیستی تکرار نشود. رژیم صهیونیستی نشان داده که در عبور از قوانین و حقوق بین‌الملل از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند و پاسخگوی آن هم نیست. ما خواهان پایان این جنگ هستیم و رایزنی‌های خود را در سطح عالی، در سطح آقای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه با سایر مقامات کشورهای مختلف و دبیرکل سازمان ملل ادامه می‌دهیم. براساس اطلاعاتی که داریم، دولت قطر درخصوص آتش‌بس در حال تلاش‌های جدی است و امیدواریم که آتش‌بس کنونی پایدار باشد.»
تهدیدی بالای سر ایران نیست
وی درخصوص تهدید غرب به استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، گفت: «تهدیدی بالای سر ایران نیست. ایران نشان داده که کشور تهدیدپذیری نیست و این اقتدار هم در حوزه سیاسی، هم منطقی و هم در حوزه نظامی است و هیچ‌گاه تهدید را نخواهیم پذیرفت. ایران اساسا طرح‌های برخی کشورها را برای فلسطین واقع‌گرایانه نمی‌داند، چرا که این ملت فلسطین است که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ما راهکاری دیپلماتیک را در این موضوع انتخاب کرده‌ایم و طرف‌های جهانی راهی جز تسلیم در برابر ملت فلسطین نخواهند داشت.»
حمایت ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تحولات افغانستان هم گفت: «فارغ از تحولات مربوط به نشست‌ها و سطح حضور ایران، ما یک اصل اساسی داریم؛ به‌دنبال کمک به ثبات و امنیت در افغانستان برای زندگی توأم با آرامش مردم افغانستان هستیم. ما امنیت افغانستان را امنیت ایران قلمداد می‌کنیم.»
پایان شایعات درخصوص عدم‌اعلام تحفظ ایران در بیانیه اکو
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بیانیه پایانی سران اکو مبنی بر ارائه راهکار طرح دو دولتی برای فلسطین، گفت: «در تمام نشست‌هایی که درخصوص فلسطین برگزار می‌شود ما نسبت به دیدگاه‌هایی که برخلاف دیدگاه‌های اصولی ایران در قبال فلسطین بوده باشد، به‌طور رسمی تحفظات خود را اعلام کرده‌ایم و خواهیم کرد.»کنعانی در پایان درخصوص حمله به ۳ دانشجوی فلسطینی‌تبار در آمریکا افزود: «ما هم این خبر را دریافت کردیم. اخبار مربوط به حمله مسلحانه به ۳ دانشجوی فلسطینی‌تبار تکان‌دهنده بود و ناظر بر وجود ریشه‌های افراط‌گرایی در جامعه آمریکا است و باید محل توجه و پیگیری فوری مقامات آمریکا قرار بگیرد.»