زمین نبرد جدید «اون » بازگشت برانکو به ایران و «نه » گرگ ایرانی به یانک یها


ارتش کره شمالی در پی فسخ توافق نظامی سئول-پیونگیانگ نیروهایش را به مرز گسیل کرد
زمین نبرد جدید «اون»
تنش‌های مرزی دو کره رو به تشدید است. کره شمالی هشدار داد که از حق حاکمیت خود از جمله با پرتاب ماهواره دفاع خواهد کرد. پیونگ یانگ اما اقدامات خود را به پرتاپ ماهواره خلاصه نکرده، اکنون تنش دو کره زمین نبرد جدیدی پیدا کرده است. ارتش کره شمالی دیروز و در واکنش به فسخ پیمان نظامی ۲۰۱۸ با سئول، سربازان، خودروهای زرهی و تسلیحات سنگین را به مرز دو کره فرستاد. وزارت دفاع کره جنوبی گفت سربازان کره شمالی در حال بازگرداندن تسلیحات سنگین به منطقه غیرنظامی (DMZ) و ایجاد پست‌های نگهبانی هستند که دو کشور براساس توافق‌نامه ۲۰۱۸ تخریب کردند. سئول تخمین می‌زند که کره شمالی حدود ۱۶۰ پست نگهبانی در امتداد منطقه غیرنظامی و ۶۰ پست نگهبانی در جنوب دارد. هر یک از طرفین با هدف کاهش تنش و جلوگیری از درگیری‌های نظامی ۱۱ پست از آن‌ها را پس از توافق‌نامه نظامی سال ۲۰۱۸ تخریب کردند. هفته گذشته و در پی پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر کره شمالی، کره جنوبی اعلام کرد بخشی از تعهدات خود در پیمان کاهش خطر برخوردهای نظامی ناخواسته را که دو کشور در سال ۲۰۱۸ امضا کرده بودند، کاهش می‌دهد. در پی این تصمیم، پیونگ‌یانگ اعلام کرد این پیمان عملا فسخ شده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی دیروز، دوشنبه ۲۷ نوامبر، به‌نقل از وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که به دلیل نیاز به نظارت بر اقدامات آمریکا و متحدانش هفته گذشته یک ماهواره شناسایی پرتاب کرده است. کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای سه‌شنبه گذشته، ۲۱ نوامبر، این ماهواره را به فضا پرتاب کرد و گفت که ماهواره با موفقیت وارد مدار شد و در حال ارسال تصاویر است. پرتاب ماهواره کره شمالی سبب شد تا کره جنوبی بند مهمی در توافق‌نامه نظامی بین دو کشور در سال ۲۰۱۸ را به حالت تعلیق درآورد و نظارت هوایی در نزدیکی مرز را از سر بگیرد. تنش میان دو کره در دو سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است. همزمان همکاری نظامی پیونگ‌یانگ و مسکو نگرانی از تقویت زرادخانه موشکی و هسته‌ای کره شمالی را به‌شدت تقویت کرده است.


 
 
پشت پرده شایعه تغییر کادرفنی پرسپولیس  
بازگشت برانکو به ایران، شاید بعد از جام ملت ها! 
هادی/ درست در روزی که پرسپولیس یکی از سه نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بازی سرنوشت سازی در عربستان مقابل النصر داشت، یک رسانه تیتر یک خود را به تغییرات بنیادین در کادرفنی سرخ ها اختصاص داده و از بازگشت برانکو ایوانکوویچ به نیمکت پرسپولیس خبر داده بود. البته این خبر و شایعه تازگی ندارد و بارها زمانی که گل محمدی و تیمش دچار نوسان شده اند یا سرمربی سرخ ها به دلایل مختلف قهر و تهدید به استعفا کرده، در رسانه ها و فضای مجازی صحبت از بازگشت برانکو بوده است. اما شاید برای بسیاری سوال باشد که چرا یک رسانه در روز بازی حساس نماینده ایران چنین تیتری می زند؟ در چند ماه اخیر یحیی گل محمدی و رضا درویش مدیرعامل باشگاه بارها مقابل هم قرار گرفته اند و به صراحت یا غیرمستقیم علیه همدیگر صحبت کرده اند. سرمربی پرسپولیس بارها از وضعیت مالی باشگاه، پرداخت نشدن معوقات و جذب نشدن مهاجم مدنظرش شکایت و گلایه کرده و مدیریت باشگاه هم با اشاره به پر بودن سقف بودجه و خالی بودن حساب باشگاه دلیل جذب نشدن مهاجم گران قیمت مدنظر سرمربی را توضیح داده است. با این حال و با وجود پرداخت بخشی از مطالبات بازیکنان و کادرفنی پرسپولیس که عمدتا مربوط به آپشن قراردادها بوده، اختلاف گل محمدی و درویش فروکش نکرده است و حتی در جشن 60 سالگی پرسپولیس این دو برخورد سردی باهم داشتند. همه این مسائل و نتایج نه چندان قاطع و مطلوب سرخ ها در فصل جاری و تهدیدهای مکرر گل محمدی به فسخ قرارداد، باعث شده شایعه تغییر سرمربی پای ثابت اخبار پرسپولیس باشد. اما چرا برانکو؟ در بین گزینه های داخلی در حال حاضر هیچ یک از پیش‎کسوتان و مربیان پرسپولیسی محبوبیت و مقبولیت گل محمدی را ندارد و علی دایی هم که مورد وثوق خیلی از هواداران است، بارها اعلام کرده که تمایلی به مربیگری ندارد. به این ترتیب برانکو مربی پرافتخار باشگاه پرسپولیس به واسطه عملکرد خوبش در این تیم و کسب چندین قهرمانی و جام  و البته حفظ ارتباط خوبش با رسانه های ایران و هواداران همیشه جدی ترین آلترناتیو کسی است که روی نیمکت پرسپولیس نشسته است و حتی در مورد تیم ملی هم این مسئله صدق می کند.  اما یک قرارداد سفت و محکم با فدراسیون عمان دست پروفسور را برای بازگشت به ایران بسته است. او که از سال 2020 هدایت تیم ملی فوتبال عمان را برعهده گرفته در این سال‎ها چند پیشنهاد از ایران و تیم های خارجی داشته، اما همین قرارداد مانع جدایی او از این تیم شده است. برانکو این روزها مشغول آماده سازی تیمش برای حضور در جام ملت های آسیا در قطر است و شاید روحش هم از شایعاتی که در ایران درباره بازگشتش به پرسپولیس مطرح است، خبر نداشته باشد. با این حال او همیشه برای بازگشت تمایل نشان داده و بعید نیست در پایان جام ملت ها او را در فوتبال ایران ببینیم چه روی نیمکت پرسپولیس چه تیم دیگری. گفتنی است عمان در گروه F جام ملت های قطر با تیم های  عربستان ، تایلند و  قرقیزستان همگروه است.
 
 
پاسخ دلگرم‌کننده هادی چوپان به هوادارانش
«نه» گرگ ایرانی به تابعیت یانکی‌ها
شاداب/ نایب قهرمان جنجالی مسترالمپیاد 2023 بعد از سه ماه دوری از خانواده، به زادگاهش رسید؛ هادی چوپان درحالی با مدال نایب قهرمانی مستر المپیا وارد شیراز شد که بسیاری از طرفدارانش با پای پیاده کیلومترها به دنبال ماشین حمل او دویدند تا شاید بتوانند شانس خود را برای گرفتن یک سلفی در کنار نامدارترین بدنساز این روزهای ایران امتحان کنند. فیلم دویدن هواداران چوپان به دنبال ماشین او درحالی در فضای مجازی پربازدید شد که حاوی صحنه‌هایی سراسر صمیمیت و شوق بود. چوپان هم پاسخ این همه اشتیاق و دوستی را با یک پیام دلگرم‌کننده داد؛ «ماندن گرگ در ایران.» چوپان که طی روزهای اخیر در نمایشگاه دبی ماسل شو حاضر شده بود، یک‎شنبه بعد از حدود 3 ماه به شیراز برگشت. جالب این‌که چوپان حتی بیش از سال قبل که عنوان قهرمانی مسترالمپیا را کسب کرده بود، مورد استقبال مردم قرار گرفت. قبل از بازگشت به شیراز، هادی چوپان در دبی در مراسمی باشکوه حاضر شد و در حالی که خیلی از ایرانیان حاضر در دبی در این مراسم حاضر بودند، مورد تجلیل قرار گرفت. صحبت‌های هادی چوپان مثل همیشه خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد. این‌طور که از صحبت‌های نایب قهرمان مسترالمپیای 2023 برداشت شد، او همچنان با انگیزه و اشتیاق به فکر کسب قهرمانی‌های بیشتر در این رویداد بزرگ است و از خانواده‌اش به‌خاطر سختی‌هایی که می‌کشند، تقدیر و تشکر کرد. اما مثل همیشه موضوع ماندن هادی چوپان در آمریکا و احتمال تغییر تابعیت او هم در این مراسم مطرح شد و مورد سوال قرار گرفت. چوپان اما به سبک خودش پاسخ جالبی به این سوال و شایعات همیشگی داد: «هادی چوپان تا الان بیش از 5 پاسپورت عوض کرده و 160 کشور دنیا را گشته است. همه کشورها را دیدم، اما معتقدم اگر همه این کشورها را جمع کنی، مخففش می‌شود: ایران. همه چیز در ایران داریم و تنها کشوری هستیم که مردمش قدر قهرمانی را می‌دانند. خیلی‌ها می‌گویند تو بزرگ‌ترین قهرمان ایران هستی، چرا ماشینت این است یا چرا این‌قدر ساده به فلان مجلس می‌روی. من می‌گویم شخصیت افراد مهم است.» او در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: «ورزش کشور ما نیاز داشت که یک ساندو(جایزه برنده مسترالمپیا) داشته باشد. خدا را شکر بعد از 60 سال برگزاری مسترالمپیا اولین ایرانی و حتی اولین آسیایی هستم که توانستم ساندو را به کشورم بیاورم. شاید من تنها قهرمانی باشم که بعد از قهرمانی دنبال این نیستم اسمم در روزنامه بخورد یا تلویزیون از من گزارش بگیرد. به بچه‌هایم نیز یاد دادم که جزئی از این آب و خاک هستند و مادر اصلی همه ما ایران است.» این صحبت‌ها نشان می‌دهد حاشیه‌های مسترالمپیای 2023 و نایب قهرمانی چوپان که از نظر خیلی از کارشناسان به ناحق اتفاق افتاده بود، او را ناامید نکرده و قرار است این قهرمان شیرازی همچون گذشته زیرنظر هنی رامبد، مربی ایرانی-آمریکایی تمریناتش را ادامه دهد. البته اخیرا از سوی هنی رامبد اعلام شده هادی چوپان برخلاف سال‌های گذشته که فقط در یک رقابت مسترالمپیا در طول سال شرکت می‌کرد، قرار است امسال در آرنولدکلاسیک آمریکا نیز حاضر شود که چند ماه دیگر برگزار خواهد شد.