75درصد از جمعیت غزه، در شهر خود آواره‌اند

  [شهروند]  آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد که در دو حادثه شنبه در شمال غزه حداقل 160فلسطینی شهید شدند؛ بمباران یک ساختمان 6 طبقه در اردوگاه آوارگان جبلیه و یک بلوک کامل در یک محله شهر غزه. خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که در یک برآورد جدید، OCHA اعلام کرده است که حدود 1.8میلیون نفر - تقریبا 75درصد از جمعیت غزه - در داخل کشور و شهر خود آواره شده‌اند. در این بیانیه آمده است: «با این حال، دستیابی به یک شمارش دقیق چالش‌برانگیز است.»

شهادت بیش از 700نفر در غزه طی 24ساعت شنبه تا یکشنبه
مدیرکل دفتر رسانه‌ای دولت حماس ضمن اعلام شهادت بیش از ۷۰۰ نفر در ۲۴ ساعت شنبه تا یکشنبه، از آواره شدن بیش از یک‌میلیون و 800هزار نفر خبر داد.«سلامه معروف»، مدیر دفتر رسانه‌ای دولت حماس در غزه (۱۲ آذر) در پنجاه‌وهشتمین روز جنگ گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته طی حملات سنگین هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی، بیش از ۷۰۰ نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند. او همچنین گفت که بیش از یک‌میلیون و 800هزار نفر تاکنون در غزه آواره شده‌اند و هیچ جای امنی برخلاف ادعای رژیم اشغالگر، در غزه وجود ندارد. به‌گفته سلامه معروف، صهیونیست‌ها در جای‌جای غزه دست به جنایت می‌زنند و هیچ منطقه‌ای از حملات اشغالگران در امان نیست. وزارت کشور حماس در غزه نیز خبر داد که مناطق شرقی استان خان‌یونس طی تمامی ساعات شنبه شب گذشته زیر حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم اشغالگر قرار داشت. در همین حال آژانس کاریابی برای فلسطینیان (اونروا) نیز اعلام کرد که انواع بیماری‌ها در غزه شیوع پیدا کرده و حجم نیازها بسیار بالاست. طبق آخرین آمار، وزارت بهداشت فلسطین (۱۱ آذر) اعلام کرد که از ابتدای آغاز حملات رژیم اشغالگر به غزه تاکنون 15‌هزار و ۲۰۷ نفر به شهادت رسیده و 40‌هزار و ۶۵۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی، صبح جمعه (۱۰ آذر) بعد از هفت روز آتش‌بس، حملات خود به نوار غزه را از سر گرفته است. اشغالگران  شنبه‌گذشته استان «خان‌یونس» را منطقه جنگی اعلام کردند و از فلسطینی‌ها خواستند به سمت رفح بروند؛ هرچند به‌گفته مقامات حماس، استان رفح نیز زیر حملات صهیونیست‌ها قرار دارد.

تکرار ادعای مضحک رعایت قوانین بین‌المللی در جنگ از سوی نتانیاهو
 بمباران و حملات زمینی رژیم صهیونیستی به غزه در حالی به‌شدت ادامه دارد که شامگاه شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت حمله زمینی را «با قدرت» ادامه می‌دهند؛ زیرا این تنها راه برای دستیابی به هدف «از بین بردن حماس و آزادی گروگان‌های اسرائیل» است. نتانیاهو درحالی‌که حملات این رِژیم بیش از 15هزار نفر را در غزه به شهادت رسانده ادعای مضحک رعایت قوانین بین‌المللی در تهاجم زمینی را به‌کار برد؛ ادعایی که بارها از سوی ناظران حقوق بشر و رهبران جهان محکوم شده است.
مقامات فلسطینی اعلام کردند که شهرک‌نشینان اسرائیلی اواخر  شنبه‌گذشته به دو روستای فلسطینی در کرانه باختری اشغالی حمله کردند. وزارت کشور فلسطین یکشنبه اعلام کرد در حمله رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در شرق شهر رفح در جنوب غزه، هفت فلسطینی شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند. حماس و گروه فلسطینی جهاد اسلامی همچنین از «مرگ‌ باران موشکی» علیه چندین شهر و شهرک صهیونیستی ازجمله تل‌آویو خبر دادند. این در حالی رخ داد که ارتش اسرائیل از کشته شدن دو سرباز خبر داد.



به گزارش رویترز، صالح العاروری، معاون رئیس حماس به الجزیره گفت تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، گروگان دیگری با اسرائیل مبادله نخواهد شد. به‌گفته عاروری، گروگان‌هایی که هنوز در دست حماس هستند، سربازان و غیرنظامیان صهیونیستی بودند که قبلا در ارتش اسرائیل خدمت کرده‌اند.

تلاش برای از بین بردن حماس، خطر آغاز یک دهه جنگ
در دوبی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هشدار داده است که تلاش برای از بین بردن حماس خطر آغاز یک دهه جنگ را به همراه دارد. او در حاشیه نشست COP28گفت: «فکر می‌کنم ما در نقطه‌ای هستیم که مقامات اسرائیلی باید هدف و وضعیت نهایی مطلوب خود را دقیق‌تر تعریف کنند.» پاپ فرانسیس یکشنبه گفت که مشاهده اینکه آتش‌بس میان اسرائیل و حماس شکسته شده، «دردناک» است و از طرف‌های درگیر خواست تا هرچه سریع‌تر به یک توافق آتش‌بس جدید دست یابند. از سوی دیگر آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKTMO) نسبت به وقوع انفجار احتمالی در دریای سرخ هشدار داده است. کشتیرانی در این منطقه از زمان عملیات حماس در 7اکتبر در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف حمله حوثی‌های یمن قرار گرفته است. بریتانیا مدعی شده که پروازهای نظارتی بر فراز مدیترانه شرقی را «در حمایت از فعالیت‌های نجات گروگان‌ها» انجام خواهد داد.