سپاه در خدمت جمهور

«مردم ایران اسلامی به پایین آمدن مقام رهبری، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند؛ چرا که این‌ها به کل ملت ایران تعلق دارند» اين يكي از كليدي‌ترين جملات حسن روحاني در طول عمر سياسي اوست كه در اولين نشست خبري بعد از به قدرت رسيدن، بيان كرد. او با اين نكته قصد داشت تا اعلام كند رقابت‌هاي انتخاباتي در هر سطح و با هر فشاري كه بود، پايان يافته است و امروز بايد دستور را عوض كرد. روحاني معتقد است كه اركان و نهادهاي ملي بايد ملي بمانند و اينكه جرياني براي ابقاي خود، آن‌ها را به انحصار دربياورندكاري بيهوده است.
اما با تاسف فراوان، برخي جريان‌ها كه حيات و ممات آن‌ها به آشفتگي و هرج‌و مرج وابسته است، بعد از انتخابات نيز دست از بازي‌هاي سياسي برنداشتند و مدام بر طبل دوقطبي كردن جامعه كوبيدند. در همين حين تروريست‌هاي داعش همگان را غافل‌گير كردند و زخمي بر دل ملت گذاردند. در آن زمان، نيروهاي مختلف كشور به ويژه سپاه پاسداران به هر زحمتي ، سايه شوم اين جماعت را از سر ملت دور كردند و آرامش را به دل‌ها برگردادند. زمان، زمان وحدت بود. چپ، راست، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا، همه سينه‌سپر كردند كه اگر تضاد ديدگاه است ولي علاقه به مام وطن بر همه مسائل اولويت دارد. در همين حال بود كه تصوير دو پاسدار با قناسه و در حال تكاپو، بر قاب‌قلب‌ها و اذهان مردم ايران نقش بست.
در روز واقعه كسي به دنبال آن نبود كه اين افراد پاسدار و « واجا»يي‌ هستند يا ارتشي و «ناجا»يي، همه آن‌ها را مدافعان وطن مي‌خواندند.
خناس‌هايي كه آرام ندارند


اما خناس‌ها از اين موقعيت نيز براي آشفته كردن اذهان مردم استفاده ‌كردند و مدام در گوشه و كنار رسانه‌ها و محافل‌‌شان در گوش يكديگر و مريدان‌شان زمزمه مي‌كردند كه دولت پاسخگو باشد، اگر سپاه نبود چه مي‌شد! ديديد سايه جنگ را چه كسي از تهران عقب زد؟! آقاي روحاني كجايي؟! آقاي ظريف چرا با مذاكره جلوي اين تروريست‌ها را نمي‌گيري؟! خلاصه هر عقده‌اي كه در اين 4سال در دل داشتند، به سرعت و طي چند ساعت بازگو كردند و بعد آنكه نفسي عميق و برگرفته از تخليه كينه‌ها كشيدند، سرجاي‌شان نشستند.
البته اين جريان آرام ننشستند چون ادعادارند كه موج‌هستند و آسودگي آن‌ها عدم‌شان است. اين جريان و بلندگوهاي‌شان از هر فرصت و صحبتي براي بزرگ‌نمايي اختلافات ميان مسئولان استفاده مي‌كردند و با تاكيد بر نقاط تاريك برخي اظهارات و مواضع، وضعيت كشور را بحراني جلوه مي‌دادند.
تعجب ملت از درگيري‌ها
البته ناگفته نماند در اين بين، برخي بزرگان و مسئولان نيز در بازي اين خناس‌ها، بازيگر شدند و عده‌اي نيز نقش بازيگردان را برعهده گرفتند. بگومگوهاي پينگ‌پنگي، شادي دشمنان نظام را در پي داشت و ملت نيز نظاره‌گر اين وضعيت بودند و فقط «آه» مي‌كشيدند و با خود مي‌گفتند آيا وقتي دشمن اين درگيري‌ها را ببيند، دندان براي ما تيز نمي‌كند؟! عده‌اي ديگر نيز انتقاد مي‌كردند كه چرا مسئولان، اوضاع امروز منطقه و جهان را درك‌نمي‌كنند وسعه صدر ندارند؟! چرا درگيري‌ها و اختلاف‌نظرهاي خود را به ميان مردم مي‌كشانند؟! عده‌اي نيز با خود تصور مي‌كردند كه اين‌‌ها برگرفته از درگيري‌هاي درون خانوادگي‌است و نبايد ذهن‌مردم را گرفتار آن‌كرد.
در اين بين، همان‌خناس‌هايي كه از هياهو زنده‌اند، گلو ويقه مي‌دريدند و قلم مي‌زدند ولي امان از يك جمله كه دل‌ها را به يكديگر نزديك كند!
يقه‌گيري خودي‌ها به نفع دشمن
ميان اين يقه‌گيري‌هاي داخلي، مغرضان خارجي نيز از پا ننشسته بودند و هر روز بخشي از چهره واقعي خود را براي ملت ايران نمايان مي‌كردند. يك روز تحريم‌هاي بي‌فايده، روزي ديگر خط و نشا‌ن‌هاي توخالي و گاهي نيز ادعاهاي تكراري كه سال‌هاست نه مردم ايران بلكه سران اروپا را نيز از شنيدن آن‌ها خسته كرده‌است. البته خناس‌‌هاي فرامرزي همگرايي خاصي با همتايان داخلي‌شان داشتند و هرچه داخل مرزها آشفتگي بيشتر مي‌شد، آن‌ها از آن‌سوي مرزها هفت‌تيركشي بيشتري مي‌كردند.
حس خوب وحدت
اين روند ادامه داشت تا اينكه روز گذشته، انتشار فوري يك خبر، حس‌ تدبير واميد را ميان مردم بازنشر كرد. خبر، ديدار سران سپاه پاسداران با رييس‌جمهور ايران اسلامي بود. ديداري كه در آن غير از سردارپاكپور، فرمانده نيروي زميني و علي فدوي، فرمانده نيروي دريايي سپاه‌پاسداران همه سران اين نهاد نظامي حضور داشتند. به همراه عزيزجعفري، حاج‌قاسم سليماني، حاجي‌زاده و غيب‌پرور، حضور اسماعيل كوثري نيزكه به تازگي جانشين قرارگاه ثارا... شده است، در نوع خود قابل توجه بود.
اما گذشته از حضور كوثري، گفت‌وگوهايي كه ميان روحاني و سران‌سپاه بيان شد، از اهميت بالايي برخوردار بود. در اين رزمايش اقتدار و وحدت، هيچ‌يك از طرفين با طعنه و كنايه با ديگري سخن نگفت. همه دور يك ميز نشستند و از خوبي‌ها گفتند.
وعده لجستيكي در مسير وظيفه اصلي
رییس جمهور كه ميزبان بود، در دیداراين فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تكيه دوباره بر اتحاد و با قدردانی از تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تاکید و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه‌های مسئول، با شفافیت کامل در حوزه های تخصصی خود بر کارآيی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره گیری از فناوری‌های نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند.
رییس‌جمهور برخلاف فضا سازي‌هايي كه برخي خناس‌ها عليه دولت انجام مي‌دادند و سعي داشتند راه روحاني وسپاه را دوگانه ترسيم كنند، تبيين كرد كه بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه ماموریت خود تاکید دارد.
تبريك پيروزي اعتدال
اما در این دیدار سردار سرلشکر جعفری نيز به عنوان فرمانده کل سپاه، انتخاب دوباره حسن روحانی و حضور گسترده مردم در انتخابات را البته با كمي تاخير،تبریک گفت و آمادگی سپاه برای همکاری همه جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی را اعلام کرد.
روحاني متشكريم!
هر چند جزييات كامل اين جلسه وحدت، رسانه‌اي نشد ولي برخي خبرگزاري‌ها نوشتند كه فرماندهان بخش های مختلف سپاه گزارشی از فعالیت‌ها و آمادگی‌های اين نهاد را به رییس جمهور ارائه دادند و عزيز جعفري نيز از حمایت‌های دولت برای تقویت بنیه دفاعی کشور و نیز مقابله با تروریسم در منطقه تشکر کرد.
فرمان ايست به پياده نظام‌ها
همان‌گونه كه تصور مي شد، خناس‌هاي داخلي كه اخبار تفرقه‌برانگيز را در كمترين زمان ممكن منتشر و با بلندگوهاي خود فرياد مي‌زدند، روز گذشته زبان در كام گرفته و خود را به گنگي زده بودند. بي‌شك تدابير بزرگان نظام و نيزتهديدهايي كه دشمنان اين روزها در دستور كار دارند، سبب شد تا مسئولان زخم‌هاي تاريخي و اختلافات امروزي را كنار بگذارند و دست‌كم در مقابل ديدگان مردم به گونه‌اي نشان دهند كه ديگر از آن دلخوري‌ها خبري نيست. با اين روند، هم مردم دلخوش مي‌شوند و هم دشمن راهبردهاي كوتاه‌مدت خود را عوض مي‌كنند. اميدواريم در آينده نيز متفكران و عقلاي كشور اين روند را حفظ كنند و ژنرال‌هاي عالم سياست، پياده‌نظام‌هاي خود را در مسير وحدت حركت دهند و نگذارند تا خناس‌هاي داخلي و خارجي پاتك‌هايي را به امنيت روحي، مرزي و ملي ما وارد كنند.