جنگ غزه به شكاف‌ها در جامعه امريكا دامن زد

عمليات حماس در 7 اكتبر 2023 و حملات بعدي رژيم صهيونيستي در غزه توجه جهاني را به خود جلب كرد. با نزديك شدن به رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، دولت جو بايدن و احزاب دموكرات و جمهوري‌خواه اثر جنگ غزه بر افكار عمومي و الگوي تغييرات آن را با دقت دنبال مي‌كنند. دانشگاه مريلند با همكاري موسسه Ipsos بدون آنكه نظر مردم را به ‌طور مستقيم در مورد جنگ پرسش كند، تغيير در نگرش مردم را مورد بررسي قرار داده‌اند. اين تحقيقات در فاصله 20 تا 22 اكتبر (دو هفته پس از جنگ غزه) انجام و نتايج آن با نظرسنجي‌هاي 21 تا 27 ژوئن 2023 مقايسه شد. كاملا آشكار است كه پس از حمله حماس، در مورد همدردي و پشتيباني رسمي ايالات‌متحده با اسراييل اجماع وجود داشت. كاخ سفيد و كنگره با صداي بلند توسط بيانيه‌هايي اقدام رژيم صهيونيستي را تاييد و حمله حماس را محكوم كرد. محكوميت حمله حماس در جامعه امريكا نيز آشكار بود از جمله اقدام به يك دقيقه سكوت در آغاز مسابقات فوتبال امريكا، اما به تدريج با شروع عمليات نظامي رژيم صهيونيستي و به‌كارگيري بي‌قيد و شرط خشونت، انتقاد‌ها در برخي بخش‌هاي جامعه امريكا افزايش يافت و افكار عمومي نسبت به آن واكنش جدي نشان داد. 
براساس تحقيقات دانشگاه مريلند سه نكته قابل توجه است: 
اول- افكار عمومي در مورد سياست ايالات‌متحده درقبال مساله اسراييل و فلسطين همچنان تقسيم شده است و اين تقسيم در امتداد خط‌مشي دو حزب اصلي قرار دارد. اكثريت فزاينده‌اي از جمهوري‌خواهان مي‌خواهند ايالات‌متحده از اسراييل حمايت كند درحالي كه اكثريت دموكرات‌ها مي‌خواهند كه دولت به سمت هيچ يك از طرفين تمايل نداشته باشد. با مقايسه دو مقطع ژوئن (قبل از جنگ) و اكتبر (بعد از جنگ) درصد طرفداران اسراييل افزايش يافته است. در ماه ژوئن 47.3درصد جمهوري‌خواهان طرفدار اسراييل بودند ولي در اكتبر طرفداران حمايت از اسراييل به 71.9درصد افزايش يافت. درحالي كه در ماه ژوئن 73.4درصد دموكرات‌ها خواستار عدم جهت‌گيري دولت به سمت هيچ يك از دوطرف (اسراييل و فلسطين) بودند اما در اكتبر اين آمار به 57.4درصد كاهش يافت. در اين ميان مستقل‌ها نيز از همين الگو پيروي مي‌كند. در ماه ژوئن 71.4درصد مستقل‌ها معتقد بودند كه ايالات‌متحده به هيچ يك از دو طرف تمايل نداشته باشد كه اين آمار در اكتبر به 53.6درصد كاهش يافت. 
مطالعات دانشگاه مريلند نشان مي‌دهد درحالي كه كساني كه مي‌خواستند ايالات‌متحده طرف فلسطيني‌ها را بگيرد به ‌طور نسبي ثابت مانده اما آمار كساني كه مي‌خواستند ايالات‌متحده طرف اسراييل را بگيرد نه تنها در ميان جمهوري‌خواهان بلكه در ميان دموكرات‌ها نيز افزايش يافت، از 13.7درصد در ماه ژوئن به 30.9درصد در ماه اكتبر؛ همچنين در ميان مستقل‌ها از 20.8درصد در ماه ژوئن به 37.9درصد در ماه اكتبر افزايش يافت. 


آنچه قابل توجه است كه هيچ تغيير آماري در نگرش جوانان وجود نداشت. دموكرات‌هاي (كمتر از 35 سال) در ماه ژوئن، 14درصد مي‌خواستند دولت از اسراييل جانبداري كند و در ماه اكتبر به 14.7درصد افزايش يافت. جوانان جمهوري‌خواه (كمتر از 35 سال) در ماه ژوئن 17درصد مي‌خواستند كه دولت از فلسطيني‌ها جانبداري كند و در ماه اكتبر اين آمار به 16.2درصد رسيد. در مجموع، اكثريت جوانان امريكايي 54.5درصد مي‌خواهند ايالات‌متحده به هيچ يك از طرفين تمايل نداشته باشد. 
دوم- در ميان دموكرات‌ها 24.4درصد معتقدند بايدن بيش از حد طرفدار اسراييل است، 1.2درصد او را بيش از حد طرفدار فلسطين و 36.4درصد موضع او را درست مي‌دانند. در ميان جمهوري‌خواهان، 8درصد معتقدند بايدن بيش از حد طرفدار اسراييل است، 26درصد او را بيش از حد طرفدار فلسطين و 26درصد موضع او را درست مي‌دانند. در ميان مستقل‌ها، 22.3درصد معتقدند موضع بايدن بيش از حد طرفدار اسراييل، 9.5درصد او را بيش از حد طرفدار فلسطين و 27.8درصد موضع او را درست مي‌دانند. نكته قابل توجه اينكه 40درصد از پاسخ‌دهندگان مي‌گويند كه نمي‌دانند بايدن بيش از حد طرفدار فلسطين است يا طرفدار اسراييل. 
سوم- اگر امروز انتخابات رياست‌جمهوري برگزار مي‌شد 30.9درصد به خاطر موضع بايدن در مورد مساله اسراييل و فلسطين به او راي نمي‌دادند و 14.2درصد به دليل موضع بايدن در مناقشه فلسطين و اسراييل به او راي مي‌دادند. كمي بيش از نيمي از پاسخ‌دهندگان، 52.8درصد سياست بايدن را در مورد اين موضوع بر راي آنها به بايدن تاثيرگذار نمي‌دانند. در اينجا نيز نتايج تقسيم افكار عمومي برمبناي نگرش حزبي تاييد مي‌شود. 28.4درصد دموكرات‌ها به دليل موضع بايدن در مناقشه اسراييل و فلسطين او را انتخاب مي‌كنند و 10.8درصد به همين دليل به او راي نمي‌دهند. درحالي كه 57.6درصد از جمهوري‌خواهان مي‌گويند به دليل موضع بايدن در اين مساله به او راي نمي‌دهند و تنها 3.2درصد از جمهوري‌خواهان به دليل موضع بايدن به او راي خواهند داد اين در شرايطي است كه 26درصد جمهوري‌خواهان او را بيش از حد طرفدار فلسطين مي‌دانند و صرفا 8درصد او را بيش از حد طرفدار اسراييل ارزيابي كرده‌اند. درصدي از طرفداران اسراييل مي‌گويند كه موضع او باعث مي‌شود كه آنها كمتر به بايدن راي دهند. در ميان مستقل‌ها نيز نتايج مي‌تواند براي بايدن نگران‌كننده باشد. 28.3درصد به دليل موضع بايدن در مساله فلسطين به او راي نمي‌دهند در مقايسه با 14.5درصد از مستقل‌ها كه به دليل موضع او در مساله فلسطين به او راي مي‌دهند. 
تحليلگر مسائل خاورميانه