جوانان امریکایی: اسرائیل باید محو شود

جوان آنلاین: با گذشت بیش از ۷۰ روز از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و در شرایطی که هر روز ابعاد بیشتری از جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه برملا می‌شود، بنا بر نتایج یک نظرسنجی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، نه تنها ۵۱ درصد از جوانان امریکایی از پایان موجودیت اسرائیل حمایت کرده‌اند، بلکه به جایگزینی آن با یک نهاد فلسطینی تحت حاکمیت فلسطین و حماس هم پاسخ آری داده‌اند. به گزارش «جوان» کابینه دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی، همچنان با موج اعتراضات در روز‌ها و هفته‌های پس از جنگ غزه دست و پنجه نرم می‌کند. در گزارشی که روزنامه یدیعوت آحارونوت از اعتراض هزاران نفر از ساکنان اراضی اشغالی به همراه خانواده اسرای اسرائیلی منتشر کرده، آمده است که این افراد روز شنبه، با حرکت به سمت منطقه «کریا» مقر وزارت جنگ و ارتش رژیم‌صهیونیستی خواستار توقف جنگ و مذاکرات فوری برای تبادل اسرای نزد حماس شده‌اند. آن‌ها در شعار‌های خود بر علیه سران کابینه نتانیاهو، شعار «ما ربوده‌شدگان در غزه را رها نمی‌کنیم و همین حالا توافق مبادله کنید» سر دادند. معترضان به همراه خانواده‌های اسرای صهیونیست، پیش‌تر در تهدیدی آشکار بر ضدسران کابینه اعلام کرده بودند تا زمانی که شورای وزرای جنگ طرحی برای آزادی اسیران ارائه نکند، تمامی فعالیت‌های خود را به منطقه‌ای که وزارت دفاع در آن مستقر است، منتقل خواهند کرد. در چنین شرایطی، نتایج نظرسنجی دانشگاه هاروارد- هریس نشان می‌دهد نتانیاهو علاوه بر حل انبوهی از مسائل داخلی و خارجی به ویژه در عرصه جنگ، باید نگران افزایش دیدگاه‌های ضداسرائیلی در مهم‌ترین کشور هم‌پیمان خود باشد. بنا بر این نظرسنجی، اکثریت جوانان امریکایی معتقدند موجودیت اسرائیل باید پایان یابد و کنترل همه اراضی تحت کنترل اسرائیلی‌ها به دست حاکمیت فلسطین و حماس سپرده شود. این نظرسنجی که در هفته جاری انجام شده است، نشان داد ۵۱ درصد از امریکایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله شرکت‌کننده در این نظرسنجی از چنین نگرشی حمایت می‌کنند. این آمار در افراد طی فاصله سنی ۲۵ تا ۳۴ ساله هم رقم ۳۱ درصد را نشان می‌دهد که نه تنها‌درصد قابل توجهی است بلکه نشانگر تغییر نگرش نسل‌های جدید امریکا در مقایسه با نسل‌های قدیمی است، به خصوص وقتی بدانیم فقط ۴ درصد از امریکایی‌های بالای ۶۵ سال معتقدند اسرائیل باید پایان یابد. زیر سؤال رفتن حق موجودیت اسرائیل
۳۱ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال امریکا معتقدند اسرائیل به عنوان خانه یهودیان حق موجودیت ندارد. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله امریکا عملیات طوفان‌الاقصی را اقدامی در پاسخ به نارضایتی فلسطینیان خوانده‌اند. در بخش‌های دیگر این نظرسنجی که ابعاد گسترده‌ای دارد: ۶۵‌درصد می‌گویند امریکا باید از اسرائیل در جنگ با حماس حمایت کند و در مقابل، ۳۵‌درصد با آن مخالفند. ۵۶‌درصد می‌گویند از بسته حمایتی از اسرائیل حمایت می‌کنند، در حالی که ۴۴‌درصد حامی آن نیستند. این آمار‌ها که همچنان و عموماً در رده‌های سنی بالا گرایش به صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد، در مجموع از رشد فزاینده نگرش ضداسرائیلی پرده برداشته است. ۲۷‌درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال امریکا حمله هفتم اکتبر حماس را تروریستی نمی‌دانند. ۳۴‌درصد جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله هم معتقدند حمله هفتم اکتبر کشتار جمعی نبود و ۴۰‌درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال امریکایی هم بر این باورند شدت حملات اسرائیل به فلسطینیان مشروع نیست. جالب اینکه طبق همین نظرسنجی، در بین جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال، مقدار حمایت از اسرائیل و حماس ۵۰-۵۰ است. در مجموع، ۶۹‌درصد کل امریکایی‌ها هم معتقدند مسائل هویتی مبتنی بر نژاد، در دانشگاه‌های امریکا به موضوع غالب تبدیل شده است.
در ادامه اعتراضات علیه کشتار غیرنظامیان به ویژه در بیمارستان‌های غزه، روز شنبه جمعیت زیادی از کارکنان بهداشت و درمان انگلیس راهپیمایی خاموشی در مرکز لندن در همبستگی با همکاران خود در نوار غزه برگزار کردند و خواستار آتش‌بس شدند. معترضان لندنی مقابل بیمارستان سنت‌توماس در تجمعی به رهبری کارکنان خدمات درمانی حضور یافتند. آن‌ها بنر‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها نام کارکنان درمان جان‌باخته در غزه را نوشته بودند. شرکت‌کنندگان پس از این اقدام، راهپیمایی خاموشی را به سمت خیایان داونینگ استریت لندن مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس برگزار کردند و خواستار آتش‌بس فوری شدند.