ائمه جمعه علیه گرانی و فساد

جوان آنلاین: در هفته‌ای که گذشت، امامان جمعه از تهران تا مشهد، اصفهان، تبریز و کرج ضمن حمایت از برخورد‌های مسئولانه دولت با مظاهر فساد، از دولت خواستند در حوزه معیشت و اقتصاد به گره‌گشایی ملموس‌تر از مشکلات مردم اهتمام کند.
در تهران حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد با بیان اینکه دغدغه دولت سیزدهم قدم برداشتن در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در مورد ناترازی بودجه است، گفت: خلق هزینه، بدون درآمد‌های پایدار و دست‌یافتنی مشکلات کشور را دوچندان می‌کند. ممکن است برای چند ماه برای من و شما دست بزنند و رأی بدهند، اما متوجه خواهند شد که تصمیمات ما راه را برای کاهش تورم هموار کرد یا زمینه استقراض دولت از بانک مرکزی و افزایش بدهی‌ها یا ناترازی بودجه و در نهایت رشد تورم را فراهم آورد.
وی تصریح کرد: کار بزرگی که دولت در مهار نقدینگی و رشد پایه پولی داشته، امروز اساسی‌ترین مسئله و نیاز کشور است، ممکن است در کوتاه‌مدت مانع رشد اقتصادی شود، اما قطعاً از نظر همه صاحبنظران، مهار رشد نقدینگی و مهار رشد پایه پولی در این مقیاس از تورم کشور، ضروری و تصمیمی اجتناب‌ناپذیر است که در میان‌مدت و بلندمدت به رشد اقتصادی می‌انجامد.
خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: در حوزه فساد این روز‌ها موضوع تخصیص نادرست ارز نیمایی و فساد تکان‌دهنده‌ای که رخ داد، نگاه مسئولان در قوای سه‌گانه منتقدان، صاحبنظران و دلسوزان کشور را به خود معطوف داشته است.


ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: با توجه به گسترده ملی و فراملی فساد، یک مسئله ملی، منطقه‌ای و جهانی است و اثرات منفی آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به ویژه تهدید اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی، مبارزه با این پدیده شوم همواره در سطح جهان مورد توجه بوده و در منظومه حکمرانی نظام جمهوری اسلامی بار‌ها از سوی عالی‌ترین مقام کشور و مسئولان قوا مورد تأکید قرار گرفته است.
از آنجا که اخلالگران در نظام اقتصادی با انگیزه بالای مجرمانه تلاش می‌کنند منافذ قانونی و اجرایی را شناسایی کنند و چند گام جلوتر از قانونگذاران و ناظران باشند، هنر و ابتکار حکمرانی کشور باید بر اصل پیش‌بینی به مثابه پیشگیری استوار باشد. باید زمینه‌های بروز فساد را شناسایی کرد و از بین برد. دولت بخشی از سفره مردم را بر عهده بگیرد
آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد هم در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، ضمن برشمردن برخی چالش‌های اقتصادی و فرهنگی خاطرنشان کرد: اگرچه نظام در تقابل با استکبار و کسب استقلال کامل کشور موفق بوده، اما همچنان در برخی عرصه‌ها مشکلات وجود دارد.
علم‌الهدی ادامه داد: مشکلات معیشتی یکی از این مصادیق است که همچون غباری، پیش چشم‌ها را گرفته و اجازه نمی‌دهد مردم حقیقت پیشرفت‌های اقتصادی را ببینند.
وی تأکید کرد: اصل مشکل معیشتی به نبود امنیت در سفره‌های مردم برمی‌گردد و باید آن را مدیریت کرد تا کار به جایی نرسد که کارگر ما نداند سفره‌ای که امروز برای خانواده خود پهن کرده است، فردا هم با همین قیمت در دسترسش خواهد بود یا نه! این مسائل یا باید به سرعت رفع شود یا دولت خودش به میدان بیاید و بخشی از سفره مردم را بر عهده بگیرد، به طوری که دولت و حکومت بخشی از بار معیشتی را به گردن بگیرد و تأمین اقلامی از ارزاق عمومی را با میدانداری خود صورت دهد.
وی بحث کالابرگ را طرح مهمی برای کنترل گرانی دانست که اجرای آن باید تسریع شود. ضرورت شفافیت در مبارزه با مفاسد اقتصادی
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز هم با بیان اینکه شفافیت و قاطعیت در مبارزه با هر گونه مفاسد اقتصادی، اعتماد عمومی به حاکمیت را افزایش می‌دهد، با ابراز تأسف از فساد اخیر ارزی درباره یکی از شرکت‌های داخلی، با تأکید بر اینکه حاکمیت در مسئله فساد با کسی مماشات ندارد، یادآور شد: با توجه به اینکه این موضوع در روز‌های گذشته در فضای مجازی بازتاب داده شده است و رسانه‌های مختلف به آن پرداخته‌اند، لازم است برخورد‌های لازم صورت گیرد و اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از سوی مقام مسئول به انجام برسد.
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم به اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره فساد اخیر اشاره و اضافه کرد: ایشان مدعی شده‌اند پرونده مزبور ۹ماه قبل از طریق رسانه ملی مطرح شده بود و اصلاً موضوع جدیدی نیست و اگر چنین است، باید در اسرع وقت به موضوع رسیدگی و شفاف‌سازی‌های لازم و کافی به انجام می‌رسید.
آل‌هاشم ادامه داد: آنچه هم اکنون مهم است ضرورت شفافیت در این نوع پرونده‌هاست که باید دقیق، سریع و شفاف ابعاد مسئله به مردم توضیح داده شود تا اجازه پیشرفت برخی اتهامات به نظام از سوی معاندان داده نشود، چون شفافیت موجبات همراهی عمومی در مبارزه با مفاسد را بیش از پیش فراهم می‌کند.
سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان هم بخش از خطبه‌های خود را به فساد اخیر اختصاص داد و گفت: امروز باید به دولت دست‌مریزاد گفت که با فاسدان، برخورد جدی می‌کند. او گفت: بر اساس روایات، طلب روزی حلال از بهترین عبادات است، زیرا کسب‌وکار می‌تواند لقمه حلال یا حرام وارد زندگی انسان کند، بنابراین در این راستا باید مراقب نوع کسب درآمد خود باشیم. مبارزه با فساد لازم، اما ناکافی
آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی هم در خطبه‌های نماز جمعه کرج اظهار کرد: امروز دولت سیزدهم خودش مفاسد را شناسایی و برخورد می‌کند و تحویل دستگاه قضا می‌دهد که جای تشکر دارد. امروز دولت با فساد مبارزه می‌کند، اما کافی نیست، هنوز رگه‌های فساد در بحث نهاده‌های دامی، گوشت، آرد، کالا‌های اساسی و امثال آن دیده می‌شود.
حسینی‌همدانی تصریح کرد: دولت باید سامانه نظارتی در عقد قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌ها و اشخاص را تقویت کند تا در آینده شاهد تخلفاتی که سرمایه‌های ملی را از بین می‌برد، نباشیم. در استان البرز هم مسئولان باید مواظب باشند تا در دام فساد نیفتند.