انتقاد رییس اتاق اصناف ایران از بی‌توجهی دولت و مجلس به بخش خصوصی؛

«جهان‌صنعت»- در حالی که همیشه این دولت است که به دلایلی همچون بی‌توجهی به بخش‌خصوصی و تصدی‌گری در اقتصاد مورد هجمه و انتقاد فعالان اقتصادی کشور در محفل‌های گوناگون قرار می‌گیرد اما در نهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران، مجلس در تیررس انتقادات فعالان بخش‌خصوصی قرار گرفت اگرچه در نهایت، وعده و وعیدهای رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، کف و هورای فعالان اتاق اصناف به‌عنوان بخش مهمی از بدنه بخش‌خصوصی کشور را در برداشت اما واقعیت این است که همیشه در چنین نشست‌هایی، وعده‌هایی از سوی مسوولان داده می‌شود که در عمل چندان رنگ و بوی اجرایی به خود نمی‌گیرد.
رییس اتاق اصناف ایران در این مراسم که با حضور کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و رییس بنیاد بین‌المللی غدیر، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یدالله صادقی رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان و سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معاون وزیر کار و جمعی از فعالان اتاق‌های اصناف کشور برگزار شد با انتقاد از نقش نظارتی مجلس در مورد دستورالعمل‌های ناکارآمدی که موجب اختلال در حوزه‌های مختلف اقتصادی مرتبط با اصناف می‌شود،‌ خواستار پررنگ شدن نقش مجلس در درست اجرایی شدن قوانین شد. علی فاضلی در این مراسم اعلام کرد: دوستان ما همیشه از کم‌کاری دولت در حوزه‌های مختلف صحبت می‌کنند اما این در حالی است که دولت علاوه بر نواقصی که داشته، کارهای خوبی هم انجام داده و هدایت‌های خوبی هم داشته است. در صورتی که به عقیده بنده در حال حاضر نقش نظارتی مجلس بسیار کمرنگ است.
وی با بیان اینکه جامعه ما به سمت شعارزدگی پیش رفته است در حضور وزیر کار از موضوع عضویت و حضور اصناف در شورای عالی کار که هنوز عملی نشده، انتقاد کرد اما در نهایت با پاسخ‌های ربیعی تا حدودی قانع شد و پس از آن بسیاری از درد و دل‌های اصناف را در حضور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که البته پاسخ‌های خوبی برای رفع مشکلات اصناف در این حوزه‌ها شنیده شد.
در نهایت با اینکه به نظر می‌رسید فاضلی از عملکرد دولت تا حدی راضی است اما در بخشی از این مراسم اعلام کرد: طی سه سال گذشته در مباحث دولت بیشترین زجر را کشیده‌ام و نسبت به بیان موضوعات لب باز نکرده‌ام. از این رو در این مدت تلاش بسیار کردم تا مشکلات را برطرف کنم و بر این اساس هر روز با یک نهاد و وزارتخانه درگیر بودم.همچنین در این مراسم علاوه بر امضای تفاهمنامه سه‌جانبه همکاری بین اتاق اصناف ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی، کاظم صدیقی طی حکمی علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران را به سمت نماینده بنیاد بین‌المللی غدیر در اتاق اصناف ایران منصوب کرد.


بازاریان در تامین معیشت مردم خط‌شکن هستند
در همین راستا امام جمعه موقت تهران در این مراسم بیان داشت: همیشه قشر بازاری در رفع بیکاری و تامین معیشت خط‌شکن بوده. الان هم می‌توانید و از این مسایل عقب نمانید اما از رقابت‌های سیاسی جدا پرهیز کنید چراکه کشور در مخاطره تهاجم اقتصادی و فرهنگی است.
کاظم صدیقی اظهار کرد: اگر اسلام به مناطق دور از جمله چین رفته است، تجار، اسلام را به این مناطق برده‌اند، نه مبلغان دینی بنابراین الان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.
دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر اظهار داشت: من از تهاجم فرهنگی چیزهایی می‌دانم که اگر بگویم اشکتان در می‌آید. جوانان و دختران شما با تهاجم فرهنگی در خطر هستند.
وی همچنین در ادامه به عوارض نامناسب ربا در اقتصاد ایران گفت: اموالتان را پاک و ربا را از قاموس اقتصاد ایران حذف کنید که شما می‌توانید این‌کار را انجام دهید و خود را از بازی‌های جناحی کنار بکشید زیرا همه در خطر هستیم.
سهم ۲۵ درصدی اصناف در تولید ناخالص داخلی
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین در ادامه این مراسم گفت: سهم بخش اصناف از تولید ناخالص ملی ۲۵ درصد است اما سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از اشتغال ۸۵ درصد است و ۸۰ درصد این بنگاه‌ها را اصناف تشکیل می‌دهند.علی ربیعی افزود: ما رشد اشتغال پایدار را دنبال می‌کنیم و از نظریه‌ای که صنایع بزرگ رشد بیشتری را برای کشور می‌آورند، عبور کرده‌ایم.وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصناف از چند جهت در سیاستگذاری‌ها برای ما اهمیت دارند، گفت:‌ هم سیاستگذاری‌ در اشتغال و هم سیاستگذاری‌ در برنامه‌های ضدفقر برای ما حائز اهمیت هستند.
وی افزود: در دوران رکود بخش خدمات که به طور عمده در اصناف قرار دارند، بیشترین جذب نیرو را داشتند و بخشی از میزان اشتغال ما در دو سال گذشته در حوزه خدمات بوده است.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان داشت: یکی از سیاست‌های حوزه اشتغال ما به خدمات برمی‌گردد و فکر می‌کنم بخش خدمات حتی تا 10 سال آینده ظرفیت جذب نیرو داشته باشد و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.وی بیان داشت: البته ممکن است بخشی از بخش‌های آن اشباع شود اما چون خدمات جدید در این بخش ایجاد می‌شود بخش خدمات سال‌ها می‌تواند اشتغال کشور را پوشش دهد.
ربیعی افزود: به عنوان مثال خدمات در حوزه‌های ICT و گردشگری به شدت ظرفیت ایجاد اشتغال دارد و این حوزه‌ها هم در سال‌های گذشته اشتغال قابل توجهی داشته‌اند.وی بیان داشت: امروز نظریه‌های مهم در فضای کسب و کار این است که چگونه بنگاه‌ها می‌توانند ماندگارتر شوند و چگونه می‌توانند به بنگاه‌های بزرگ‌تر تبدیل و همچنین به بنگاه‌های بزرگ‌تر متصل شوند.
اصناف در تغییر پیش‌قدم باشند
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: صنوف در برابر تغییرات امروز در فضای کسب‌وکار برای باقی‌ماندن فعالیت‌شان باید خود برای تغییر پیش‌قدم باشند و منتظر آن نباشند که این تغییرات فعالیت‌های آنها را از بین ببرد.
علی ربیعی با بیان اینکه تکنولوژی‌ جدید آینده شغل در اصناف را دگرگون می‌کند،‌ گفت: باید نوعی تقابل بین روش‌های سنتی کار و روش‌های ناشی از تکنولوژی‌های نوین به وجود بیاید و باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا اصناف با آموزش‌ لازم به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید پیش روند.
وی افزود: زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری اصناف از تکنولوژی‌های جدید وجود دارد و باید کمک کرد تا اتحادیه‌ها وارد این نوع کار شوند.
معافیت کارگاه‌های زیر 5 نفر از بیمه
ربیعی همچنین در ادامه بیان داشت: سیاست ما در وزارت کار این است که برای بنگاه‌ها اتصالات افقی و عمودی ایجاد کنیم تا این بنگاه‌های کوچک به بنگاه‌های بزرگ‌تر متصل شوند. هم اکنون در حوزه‌های مختلف پوشاک،‌کفش و مبل این کار شروع شده و حتی اگر لازم باشد باید اتصالات میان‌بنگاهی برای این منظور ایجاد کنیم.وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیان داشت: بخشی از سیاست ما ایجاد سهولت برای کارفرمایان در جذب نیروی کار و ایجاد معافیت‌های قانون کار است.
وی در مورد سهم بیمه کارفرمایان که یکی از معضلات صنوف در جذب نیرو است،‌ گفت: نمی‌توان به طور دائم و گسترده سهم بیمه کارفرما را معاف کرد، بار مالی آن زیاد است و دولت باید آن را تضمین کند اما در طرح‌های جدید کارورزی برای ایجاد مشوق، جذب نیرو توسط کارفرمایان در برخی مشاغل یک و حتی دو سال فرصت ایجاد کرده‌ایم تا سهم بیمه توسط دولت پرداخت شود. این طرح‌ها هم‌اکنون در حال اجراست و حتی کارگاه‌های زیر پنج نفر از بیمه معاف هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رویکرد این وزارتخانه را ایجاد اشتغال فراگیر دانست و ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار در بنگاه‌های کوچک، متوسط و خرد عملیاتی می‌شود و صنایع بزرگ در این مسیر دیگر اثری ندارد.
ربیعی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در تولید ملی گفت: ساختار اقتصادی کشور به دلیل همگام نبودن بازار پول و سرمایه، امکان این مشارکت را فراهم نکرده است.
وی ایجاد اشتغال پایدار و اتصال بنگاه‌های کوچک و خرد را به بازار جهانی از برنامه‌های مهم وزارت کار اعلام کرد و افزود: باید زمینه ایجاد 157 هزار شغل در بخش کشاورزی، 247 هزار شغل در صنعت و 491 هزار شغل نیز در بخش خدمات را فراهم کنیم.
تردید در اشتغال ۷۰۰ هزار نفری
وزیر کار در ادامه درباره نقش مهم صنوف خرد و خدماتی در بالا بردن سهم اشتغال در کشور گفت: روزی نیلی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در هیات دولت پیش بنده آمد و درباره 700 هزار شغل ایجادشده ابراز تردید کرد که چرا به این میزان اقتصاد بزرگ نشده است. بعد از بررسی‌ها مشخص شد در دوران رکود ظرفیت‌هایی داشتیم که به آن توجه نکردیم اما نظام کار خود ظرفیت‌‌های خالی را پیدا کرده و در نظام خدمات و فعالیت‌های کارگاهی خود را جانمایی کرده است.
وی افزود: در برخی موارد افراد را به دلیل کارهایی که نکرده‌اند نیز باید ارزیابی کرد و باید بگوییم که فلانی آمد و این کار را نکرد. خدا را شکر که این اتفاق نیفتاد.
ربیعی همچنین درخصوص انفکاک بخش رفاه از وزارت کار گفت: رفاه و کار با یکدیگر بوده و از هم جداشدنی نیستند. جدیدا نغمه‌هایی شنیده می‌شود که درباره جدایی این دو بخش با یکدیگر صحبت می‌کنند. وی اظهار کرد: نمی‌دانیم این مصیبت را به کجا ببریم که گاه حتی دو صفحه کار کارشناسی روی موضوعی انجام نشده اما به ناگاه نغمه‌هایی درباره آن بیرون می‌آید.
ربیعی افزود: شرکت‌های خدمات بیمه‌ای که برای افراد بیمه صادر می‌کنند فعالیت‌شان در حال از بین رفتن است زیرا امروز در خانه‌ها نیز می‌توان دفترچه خرید و فروش صادر کرد بنابراین باید مصوبه طوری جلو برود که آنها برای تغییر وضعیت خود یکی، دو سال فرصت داشته باشند.
مجلس کسی را سر سفره تامین اجتماعی ننشاند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه صحبت‌های خود درباره فعالیت سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان برای دولت نیست بلکه سفره‌ای برای کارگران و کارفرمایانی است که پول و حق بیمه خود و کارگران را در آن ریخته‌اند و باید به‌صورت نسلی افراد از آن برخوردار باشند.
ربیعی افزود: یک روز در مجلس دیدم که 17 مصوبه به من نشان دادند. نباید برای حمایت از هر کسی که خواستیم، آن را سر سفره مردم بیاوریم بلکه باید خصوصیات بین‌نسلی این سازمان و حق کارگرانی که پول ریخته‌اند، حفظ شود.
وی ادامه داد: حق نداریم برای حمایت از افراد، آنها را سر سفره مردم ببریم. ما با تامین اجتماعی چنین کرده‌ایم! اگر مجلس می‌خواهد حمایت کند، صندوقی در این باره درست کند. بنابراین حق ندارد کسی را سر این سفره بنشاند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر در تامین اجتماعی سختگیری می‌کنیم، به دلیل رعایت حقوق بین‌نسلی شغل افراد است و ما کنار شما هستیم و مالکیت تامین اجتماعی، فنی و حرفه‌ای و بهزیستی شما هستید.
در مسایل اقتصادی کوتاه نخواهیم آمد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه با انتقاد از عدم اجرای آیین‌نامه‌های مربوط به مبارزه با قاچاق تاکید کرد: مبارزه با قاچاق باید منجر به رونق تولید شده باشد اما طی سال‌های گذشته نه‌تنها شاهد رونق نبوده‌ایم بلکه در بخش تولیدی ما اصناف مختلف از گردونه فعالیت خارج شده‌اند.
محمدرضا پورابراهیمی عنوان کرد: قاچاق کالا در سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که بسیاری از صنف‌ها از دایره فعالیت خارج شده‌اند. در این‌باره صحبت‌های متعددی را مطرح و گلایه‌های خود را اعلام کرده‌ایم چراکه از سال ۱۳۹۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا ابلاغ شده و حال با وجود آنکه سه سال از ابلاغ این قانون می‌گذرد، هنوز دولت برخی از آیین‌نامه‌های این حوزه را اجرایی نکرده است.
وی ادامه داد: اکنون دولت می‌گوید طی سال‌های گذشته حجم واردات قاچاق از ۲۵ میلیارد به ۱۲ میلیارد رسیده است. اگر چنین آماری درست باشد ما دست مسوولان را هم می‌بوسیم که بخواهند حجم قاچاق کالا را کاهش دهند و حتی آن را به دو میلیارد و حتی صفر برسانند اما واقعیت میدانی چیز دیگری را بیان می‌کند.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اگر حجم واردات قاچاق تا این اندازه کاهش پیدا کرده باشد، باید تاثیرات آن در تراز تجاری کشور مشاهده شود. اکنون از سویی گفته می‌شود حجم کالای قاچاق نصف شده و از سوی دیگر شاهدیم اصناف ما نه‌تنها رونق نگرفته‌اند بلکه یکی پس از دیگری از گردونه فعالیت خارج شده‌اند.
پورابراهیمی با بیان اینکه باید اتاق اصناف تهران طالب اجرای کامل قانون مبارزه با قاچاق باشد، گفت: دیگر در مسایل اقتصادی کوتاه نخواهیم آمد و در تعیین کابینه اقتصادی جدید نیز قطعا مجلس نظرات جدی خواهد داد چراکه نمی‌توان به مدت چهار سال اقتصاد کشور را به دست هر کسی سپرد. اکنون گاه حتی گزینه‌هایی برای تصدی وزرا در دولت دوازدهم شنیده می‌شود که از وزرای فعلی هم ضعیف‌تر هستند. حال آنکه باید به وضعیت اقتصادی کشور در چهار سال آینده توجه کافی شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به فعالان بخش‌خصوصی گفت: بخش‌خصوصی هم وظایفی برعهده دارد که لازم است برای بهبود شرایط به آنها عمل کند. نگاه کلی مجلس بر آن است که بتوانیم با تقویت بخش‌خصوصی کار را پیش ببریم اما باید اصناف نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. اکنون در اتاق اصناف جای کسب‌وکارهای نوین خالی است که می‌توان از این ظرفیت بهره‌ بسیار گرفت.
اصلاح قانون نظام صنفی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام آمادگی نسبت به اصلاح قانون نظام صنفی گفت: امروز محدودیت‌هایی داریم که نیازمند اصلاح آن هستیم. بنابراین آمادگی داریم که تا هر زمان از سوی اتاق اصناف ایران صدای متحدی در مورد رفع عیب و ایرادات این قانون به کمیسیون اقتصادی مجلس رسید، موضوع را بررسی کنیم و تا یک ماه بعد از آن تاریخ، پاسخگوی اصناف باشیم.
پورابراهیمی با توجه به اینکه هفته پایانی کار دولت یازدهم است، اظهار کرد: قانون نظام صنفی باید حداکثر تا آخر سال 96 یا سال آینده اصلاح شود تا دیگر در اجلاس بعدی اصناف شاهد مشکلاتی که به واسطه این قانون مطرح می‌شود، نباشیم. بنابراین آمادگی پذیرش پیشنهادات اصناف را داریم تا طی شش ماه این موضوع را در قالب طرح در مجلس اصلاح کنیم.
وی همچنین در ادامه عنوان کرد: اکنون جا دارد که صاحب شرکت‌های بزرگ صادراتی باشیم تا بتوان حجم صادرات را افزایش داد. آمار صادرات صنفی ما در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است در حالی که می‌توان به راحتی این ظرفیت را ظرف یک سال چهار تا پنج برابر کرد اما برای رسیدن به این نقطه نیاز به برنامه‌ریزی و ورود بخش‌های مختلف وجود دارد.
فضای مجازی تحت کنترل اصناف باشد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم تاکید کرد: توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی خاص دولت بوده است اما با این وجود تاکید بر آن است که فعالیت فروشگاه‌های بزرگ و بخش مربوط به فضای مجازی تحت کنترل اصناف باشد. یدالله صادقی اظهار کرد: اصناف به طور چراغ‌خاموش سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنند و تسهیلاتی هم در اختیار ندارند.وی همچنین عنوان کرد: شورای عالی کار نیز توجه به واحدهای کوچک را مورد بررسی قرار داده و در قالب جلسات آن بر این نکته تاکید شد که واحدهای صنعتی بزرگ دیگر اشتغال چندانی ایجاد نمی‌کنند و با توجه به نقش اصناف در ایجاد اشتغال جا دارد که در قوانین کمک‌های بیشتری به این بخش صورت گیرد. بر همین اساس در حوزه واگذاری برخی تسهیلات بانکی تصمیماتی گرفته شده است.
از اصناف انتظار معجزه دارید؟
رییس اتاق اصناف ایران نیز در این مراسم گفت: یک مجموعه وابسته به نهادها و ارگان‌ها وارد کار در فضای مجازی شده‌اند که سرمایه آنها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و منابع مالی تعریف‌‌شده‌ای دارند. اینها افرادی هستند که سازمان‌یافته وارد مجموعه شده‌اند.
علی فاضلی اظهار کرد: در این مدت عده‌ای در راس فضای مجازی با اینکه سرورهای آنها با اینکه در خارج از کشور قرار داشت به فعالیت پرداخته و کسب‌وکار خاص خود را راه انداختند. من نمی‌خواهم از نهاد یا ارگانی نام ببرم اما به عنوان مثال در حوزه تاکسی‌های اینترنتی کدام نهادها نقش داشته‌اند؟ من قبول دارم که ما در بحث فضای مجازی کم‌کاری کرده‌ایم اما این دال بر این نیست که همه نگاه‌ها به سمت تضعیف ما رفته‌ و از آن بخش حمایت کنند.
وی عنوان کرد: ظرف یک سال و نیم گذشته یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان صرف بازرسی اصناف شده است. بدون آنکه کوچک‌ترین حمایتی از این بخش به عمل آمده باشد. آیا شما از اصناف انتظار معجزه دارید؟ باید دست این اصناف را بوسید که بدون کوچک‌ترین حمایت توانسته‌اند این‌گونه فعالیت کنند. اکنون کارآفرینی هزینه‌های سنگینی به همراه دارد که هیچ حمایتی از این بخش صورت نمی‌گیرد.
وی با اشاره به کسانی که به صورت سازمان‌یافته در فضای مجازی وارد شده‌اند، گفت: بروید بررسی کنید و ببینید شرکتی که در بحث‌ آژانس‌های اتومبیل وارد شد و سرمایه‌گذاری عظیمی کرد وابسته به کجاست؟
رییس اتاق اصناف ایران گفت: نمی‌توانم بگویم وابسته به کجاست. نمی‌خواهم بگویم حمایت دولتی دارند ولی آنها از رانت‌های موجود استفاده می‌کنند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چرا امروز از اصطلاحاتی مثل گردن‌کلفت و دست‌درازی استفاده کردید که تاکنون از چنین اصطلاحاتی استفاده نمی‌کردید؟» گفت: در سه سال گذشته سکوت کرده‌ام و حرفی نزده‌ و بیشتر به‌دنبال رفع مشکلات بوده‌ام و هنوز هم نمی‌توانم در این باره صحبت کنم.
فاضلی اظهار داشت: با وجود تاکیدات رییس‌جمهور و معاون وی، کار متاسفانه در زیرمجموعه به نفع مردم انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: شعار ما این است که کار را به دست مردم بسپاریم و اقتصاد را مردم‌محور کنیم. همه در بحث کوچک‌سازی دولت صحبت می‌کنند ولی کاری انجام نمی‌شود. اینها را من نباید پاسخ دهم.
فاضلی همچنین بیان داشت: بحث بسته حمایتی بنگاه‌های کوچک و متوسط تا امروز عملیاتی نشده و در حد شعار باقی مانده است اما برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی اتاق اصناف خبرهای خوبی در راه است.
وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که امروز بین وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق اصناف ایران به امضا رسید، خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا براساس این تفاهمنامه حداقل 100 هزار شغل را تا پایان نیمه اول سال و 200 هزار شغل را تا پایان سال در بخش اصناف ایجاد کنیم.
امید به افزایش شغل
رییس اتاق اصناف ایران گفت: اگر موفق شویم سقف بخشودگی حق بیمه کارفرمایان تا سقف پنج کارگر را تعمیم دهیم که البته الان به صورت یک توافقنامه در حال تنظیم آن هستیم و نیازمند مصوبه هیات وزیران است، می‌توان امید داشت که ایجاد شغل افزایش یابد.
فاضلی اظهار داشت:‌ در توافقنامه مذکور آمده است تا تحصیلکردگانی که به وزارت کار مراجعه کرده‌اند و در لیست وزارت کار قرار گرفته‌اند به یک کارفرما معرفی شوند و وزارت کار شش ماه تمام حقوق، مزایا و حق بیمه آنها را پرداخت کند و کارفرما هم شش ماه به آنها آموزش دهد و در پایان شش ماه اگر کارفرما تمایل داشت آنها را با قرارداد شرطی به استخدام کارگاه کوچک یا متوسط خود درآورد و اگر نپذیرفت الزامی برای ادامه کار نیست اما کارورز توانسته در این مدت، حداقل حرفه‌ای را به صورت تخصصی بیاموزد.وی همچنین در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده بیان داشت: در تمام نظامات اقتصادی دنیا مالیات بر ارزش‌افزوده یا همان مالیات بر مصرف از یک ایستگاه اخذ می‌شود ولی قانونی که در حال حاضر جاری است باعث شده مالیات بر ارزش‌افزوده از مبادی زیادی اخذ شود که یقینا بر قیمت تمام‌شده کالا و خدمات و تولید اثر می‌گذارد ضمن اینکه ایراد اساسی این است که سلیقه‌ای هم اعمال می‌شود یا حتی قانون هم اعمال نمی‌شود.
رییس اتاق اصناف ایران افزود: البته مالیات بر ارزش‌افزوده نباید در کالاهای سرمایه‌ای لحاظ شود که این اتفاق هم می‌افتد.فاضلی در مورد افتتاح مرکز تجارت پوشاک ترکیه‌ای در یکی از نقاط تهران گفت: یقینا در این امر اظهارنظر نمی‌کنم اما بحث سرمایه‌گذاری خارجی را نفی نمی‌کنم ولی می‌گویم سرمایه‌گذاری در جهت تولید را بیشتر می‌پسندیم.