حاشیه‌های سریالی چینش کابینه در بهارستان

آرمان- احسان اسقایی: پاستور این روزها به محل رفت و آمد مشاوران و مدیران با تجربه تبدیل شده است. گویا روحانی قصد دارد، کابینه‌ای متفاوت را به مجلس دهم معرفی‌کند. از سوی دیگر فعالان‌سیاسی که دل درگروی آبادانی ایران دارند، در مورد کیفیت کابینه دوازدهم توصیه‌هایی را به رئیس جمهور اعلام می‌کنند. روحانی نیز آرام و صبورتر از همیشه به کابینه‌ای پویا می‌اندیشد. روحانی برای کابینه‌ای متفاوت به مشورت تمامی جناح‌های سیاسی نیاز داد اما واقعیت این است که رئیس جمهور تصمیم نهایی را در مورد آرایش کابینه می‌گیرد. او نشان داده جزء منافع ملی به چیز دیگری نمی‌اندیشد. درایام انتخابات روحانی چهره‌ای متفاوت از خود را به نمایش گذاشت. او به هجمه‌های اصولگرایان پاسخ داد و در مورد دولت‌ آینده خود اعلام کرد افرادی که با این دولت هماهنگ نیستند، نباید جایی در دولت دوازدهم داشته باشند و کسانی در دولت آینده خواهند بود که پاشنه‌ خود را ورکشیده و برای حل مشکلات مردم تلاش کنند. بدون‌ شک روحانی سخنان خود را فراموش نکرده ‌است و امروز بر اساس منافع ملی در اندیشه دولتی است که بتواند مسیر روشنی را برای آینده کشور به وجود آورد.
تعامل، نه خم شدن
دولت اول روحانی درشرایطی تشکیل شد که روحانی مجلس نهم را مقابل خود می‌دید که تحت تاثیر نمایندگان پایداری قرار می‌گرفت اما روحانی حتی در آن زمان هم با مجلس معامله نکرد. هرچند در مورد برخی وزرا چنین شائبه‌ای وجود داشت که انتخاب روحانی نبوده اما روحانی در برخی از وزراتخانه‌های مانند وزرات علوم تا آنجا که می‌توانست کوتاه نیامد. تجربه استیضاح فرجی دانا نشان داد، رئیس جمهور اگر تدبیر لازم در مقابل مجلس مخالف خود را صورت نمی‌داد، سایر پست‌های کلیدی نیز به سرنوشت وزارت علوم در مجلس نهم دچار می‌شد. روحانی برای تشکیل دولت اول خود با طراحی استراتژی دقیقی به خواست حداکثری خود و بدنه اجتماعیش پاسخ داد. اکنون اما با فضایی متفاوت درمجلس روحانی درحفظ استقلال خود بر اجرای وعده‌هایش می‌اندیشد.
استقلال مجلس


 این روزها برخی رسانه‌ها چنان از تعامل مجلس و دولت سخن می‌گویندکه گویا هیچگونه تمایزی بین مجلس و دولت وجود ندارد و دو قوه مقننه و مجریه دریک قوه خلاصه شده‌اند. این درحالی‌ است که براساس قانون اساسی اصل تفکیک قوا پذیرفته شده است. و رؤسای فعلی دو قوه نیز براین استقلال و نظارت براقدامات یکدیگر تاکید دارند. در این زمینه رئیس مجلس اعلام کرد: ‌در رسانه‌ها آورده‌اند برخی از وزرا برای اینکه به کابینه دولت بعد راه پیداکنند، دست به دامن بهارستان شده‌‌اند. درحالی که این مساله واقعی نیست و من هیچ وزیری را سراغ ندارم که به مجلس بیاید و تقاضا کندکه به دولت بعد برود. درحالی که کاملا برعکس این موضوع مصداق داشته از جمله دکتر هاشمی درخواست کرده‌اند که در دولت بعدی حضور نداشته باشند و ما توصیه کردیم که دردولت هم بمانند. بنابراین مجلس هیچ نسبتی با کسی ندارد و گفته می‌شود که وزرا به مجلس‌آمده‌اند و درخواست رفتن به دولت بعدی را داشته‌اند، کاملا خلاف واقع است. لاریجانی اظهار کرد: عکس من و آقای روحانی را هم انداخته‌اند که یعنی این‌ها در حال جفت و جورکردن اوضاع هستند یا می‌گویند این‌ها معاملاتی کرده‌اند که این حرف‌ها واقعی نیست و خلاف واقع است.