فروش غیرمجاز املاک شهرداری

روز گذشته اسامی غایبان سیصد‌وشصت‌وسومین جلسه علنی شورای شهر تهران که تا ساعت 11 در جلسه حضور یافتند، توسط ابوالفضل قناعتی عضو هیات‌رئیسه شورای شهر قرائت شد. این اسامی عبارت از فاطمه دانشور، معصومه آباد، رضازاده، ناصری، محسن سرخو، ولی‌ا... شجاع‌پوریان، دوستی و احمد مسجدجامعی است. چمران، رئیس شورای شهر تهران که خود نیز ساعت 10 و 20 دقیقه در جلسه حاضر شد، درباره غیبت اعضای شورا گفت: برخی از این غایبان مرخصی گرفته بودند، اما اگر جلسه به حدنصاب نرسد، مرخصی معنایی ندارد. حال‌که دیگر جلسه به حدنصاب رسیده است.
دعوت اعضای شورا به مشهد، تعارض منافع است
روز گذشته رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به مهر گفت که دعوت از اعضای شورای شهر تهران در سفر مشهد به میزبانی شهرداری تهران با تعارض منافع همراه است. رحمت‌ا... حافظی، با بیان اینکه کمک به ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی شهید تهرانی‌مقدم و شهید شوشتری مصوبه شورای شهر دارد، بیان کرد: در این گزارش درباره علت عدم اجرای این مراکز نوشته شده: «فاقد اولویت». شهرداری مجتهد نیست و مقلد است، رساله عملی شهرداری، کتابچه بودجه است. او ادامه داد: شهرداری در جایگاهی نیست که در این زمینه تصمیم بگیرد، این پروژه‌ها مصوبه شوراست و منابع برای آن پیش‌بینی شده و بودجه سنواتی هم 100‌درصد محقق شده است، این پول‌ها کجا رفته است؟
ادعای عباس جدیدی درباره بدهی ۶۰ هزارمیلیاردی شهرداری


روز گذشته عباس جدیدی، عضو شورای شهر تهران، از بدهی ۶۰‌هزار میلیاردی شهرداری تهران به پیمانکاران خبر داد. همزمان این ادعاهای عباس جدیدی با واکنش معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران مواجه شد. ناصر امانی در این باره گفت: اگر سندی در مورد ۶۰‌هزار بدهی شهرداری تهران دارید، حتما به مراکز نظارتی ارائه کنید. از سوی دیگر، محمدمهدی تندگویان، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به وجود 40پروژه انجام‌نشده و نیمه‌کاره براساس برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران گفت: شورا و شهرداری فعلی باید مدیریت شهری را با حدود 60‌هزار‌میلیارد تومان بدهی به دوره بعدی واگذار کنند. همزمان رئیس شورای شهر تهران در واکنش به آمارهای ارائه‌شده از سوی یک عضو شورای شهر بیان کرد: میزان بدهی شهرداری به تاریخ امروز، به بانک‌ها، پیمانکاران و مردم، رقمی حدود ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان است. مهدی چمران افزود: البته شهرداری، بدهی‌‌هایی را نیز در سال‌‌های آینده در مورد وام‌های دریافتی دارد که باید آن را محاسبه کرد، اما قطعا به رقم ۶۰‌هزار‌میلیارد تومان نخواهد رسید.
فروش غیرمجاز املاک شهرداری ادامه دارد
همزمان یک عضو شورای شهر تهران از فروش پردیس تهرانپارس به قیمت‌ هزار‌میلیارد تومان خبر داد. محمد سالاری تصریح کرد: آقای امانی چرا پردیس تهرانپارس را ‌هزار‌میلیارد تومان فروختید، در حالی‌که شهرداری تهران این اجازه را نداده بود؟ چرا اکنون می‌شنویم مجتمع تجاری شهرزاد - ‌هزار و یک شب – و ساختمان سرمایه‌گذاری مشارکت‌های مردمی را می‌‌خواهند بفروشند و آنها را خرج پروژه الماس کنند. چرا اعضای شورا در این مسائل ورود نمی‌‌کنند؟ او از تهیه نامه‌ای نوشته‌شده توسط اعضای شورای شهر خطاب به قالیباف و چمران خبر داد و افزود: در این نامه که تاکنون توسط 9نفر از اعضای شورای شهر امضا شده است، از قالیباف خواستیم که شهرداری حق نداشته باشد دیگر هیچ‌کدام از اموال شهرداری را بفروشد. در حال حاضر خبر می‌‌رسد برخی شهرداری‌های مناطق شمال‌شرق تهران را تحت فشار گذاشتند تا 20روزه پروانه ساخت صادر کنند، اما واقعیت این است که کارکنان شهرداری مناطق نگران هستند که آیا پروانه‌‌های ساخت را امضا کنند یا نه، چراکه از واقعیت ماجرا خبر ندارند.
انتظار داریم این گزارش‌ها را شهرداری ارائه کند نه آقای دبیر!
روز گذشته علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، گزارش «نظارتی 12‌ماهه پروژه‌‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران» را در صحن علنی شورا ارائه کرد. همزمان رحمت‌ا... حافظی، عضو دیگر شورای شهر، در واکنش به گزارش دبیر بیان کرد: انتظار داریم این گزارش‌ها را شهرداری ارائه کند که مسئولیت پاسخگویی را بپذیرد. منطق ایجاد می‌کند شهرداری به صورت سنواتی آن را اعلام کند. همچنین این گزارش باید پیش از جلسه در اختیار کمیسیون‌ها قرار گیرد، چراکه نمی‌شود از روی مانیتور تجزیه و تحلیل و سوال کرد و قبل از آن باید در اختیار اعضا قرار گیرد.
انتقاد از تداوم روند واگذاری‌های شهرداری تهران
«روند انعقاد قراردادها و واگذاری‌های جدید در مجموعه شهر و مدیریت شهری تهران با وجود سخنان شهردار مبنی بر اینکه هیچ ‌قرارداد جدیدی منعقد نمی‌شود، همچنان ادامه دارد.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران انجام شد. به گفته محمد حقانی، فاز دوم مجموعه به نیروی انتظامی واگذار شده و قرارداد این واگذاری نیز منعقد شده است. او بیان کرد: واحدهای بهاران به‌رغم تکذیب شهرداری تهران با قراردادهایی که به امضای شهرداران مناطق رسیده، به قرارگاه امام رضا(ع) واگذار شده است. حقانی گفت: همچنین بازارچه‌های سطح شهر تهران به‌ویژه بازارچه‌های داخل بوستان‌ها نیز در حال واگذاری به افراد خاص است که به هیچ‌ عنوان پذیرفتنی نیست.