قالیباف چه میراثی برای شهردار آینده باقی می گذارد؟ ویرانه های «بهشت»

گروه سیاسی ـ آیت وکیلیان: میراث شهرداری تهران تحت مدیریت قالیباف حرف و حدیث‌های فراوانی را تا به امروز همراه داشته است. در این روزها برخی از اعضای شورای شهر از تخلفات این نهاد ثروتمند با امپراطوری رسانه‌ای که به راه انداخته، خبر داده‌اند.
ماجرای این اخبار به گونه‌ای بوده که حتی صدای برخی چهره‌های اصولگرا در شورای شهر را هم درآورده است. واگذاری 20 مورد مراکز بهاران به قرارگاه امام رضا (ع)، رسمی کردن استخدامی‌ها در شهرداری (در مترو و خدمات فضای سبز)، واگذاری فاز دوم برج میلاد به نیروی انتظامی، برج‌سازی در برخی مناطق تهران و برخی مسائل دیگر از جمله مواردی بوده که شهرداری تهران را در معرض انتقادهای فراوانی قرار داده است. منتقدان بر این اعتقادند که میراث شهرداری با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، کار شهردار و شهرداری آینده را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد کرد.
ماجرای رسمی کردن استخدامی‌های شهرداری
از استخدامی‌های مدیران شهرداری تهران می‌توان به استخدام 300 نفر در موسسه همشهری اشاره کرد. استخدامی که به صورت رسمی صورت گرفته و به نظر می‌رسد که شهردار بعدی توان تعدیل این نیروها را نداشته باشد. این تنها موسسه مطبوعاتی همشهری نیست که با استخدام بی‌رویه روبه‌رو شده است، پیش از این و باز هم در طول دوران شهرداری قالیباف، خبر استخدام 4200 نفر در مترو تهران مطرح شده بود که با واکنش رحمت‌الله حافظی یک از اعضای شورای شهر مواجه شد. حافظی در این باره گفته بود: «سازمان بازرسی کل کشور در گزارش 93 صفحه‌ای خود در مورد شرکت بهره‌برداری مترو تهران نسبت به جذب 4200 نفر نیروی مازاد طی سال‌های 91 و 92 اعلام تخلف کرده است.» در همین خصوص محمد مهدی تندگویان عضو اصلاح‌طلب شورای شهر به «ابتکار» می‌گوید: «بخشی از این استخدامی‌ها با مجوز انجام شده و از دولت مجوز گرفته‌اند. اما بخشی دیگر هماهنگ و همسو با دولت نبوده و خود شهرداری به آن تن داده است. استخدامی‌هایی که در مترو و خدمات فضای سبز و برخی دیگر صورت گرفته، برآورد کرده‌اند که مبلغی حدود 40 هزار میلیارد تومان برای آن هزینه پرداخت شده است.» این عضو شورای شهر چهارم در ادامه می‌گوید: «قرار اینگونه بود که بخشی از این امورات به دفاتر خدمات شهر واگذار شود و حتی برخی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه را نیز شامل می‌شد.»


تندگویان استخدامی‌های صورت گرفته در مترو تهران را خسارت‌بار توصیف کرد و در این مورد بیان کرد: «در گزارش سازمان بازرسی کل کشور اینگونه آمده که استخدامی‌هایی که در مترو صورت گرفته بیش از 4000 هزار نفر بوده که نیروی انسانی آن فاقد تخصص لازم بوده و تنها براساس روابط صورت گرفته است. طبیعتا شهردار آینده در کار تعدیل این نیروها با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.»
مورد واگذاری‌های شهرداری تهران
انعقاد قرارداد غیرقانونی میان شهرداری با نیروی انتظامی و سپاه در موضوع واگذاری فاز دو برج میلاد و همچنین واگذاری 20 مورد از مراکز بهاران از جمله مواردی است که شهرداری تهران را در معرض انتقادهای فراوان قرار داده است. خبر واگذاری فاز دوم برج میلاد به نیروی انتظامی را محمد حقانی عضو شورای شهر به رسانه ها داد.او گفت: «فاز دوم مجموعه به نیروی انتظامی واگذار شده و قرارداد این واگذاری نیز منعقد شده است.» وی با استناد به وعده شهردار تهران مبنی بر اینکه قرارداد جدیدی در شهر منعقد نمی‌شود اظهار کرد: «واحدهای بهاران به رغم تکذیب شهرداری تهران با قراردادهایی که به امضای شهرداران مناطق رسیده، به قرارگاه امام رضا (ع) واگذار شده است.»
ماجرای مرکز بهاران هم در نوع خود جالب توجه بود وغلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ شورای شهر تهران، از آن پرده برداشت. انصاری با اشاره به جزئیات قرارداد شهرداری تهران با قرارگاه امام رضا، گفت:«دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و شورای شهر آینده باید به ‌صورت جدی به این مساله ورود کنند، تا مشخص شود قراردادهای این‌چنینی با مجوز چه کسی صورت گرفته است». به گفته انصاری، ۲۳ مرکز بهاران شهرداری تهران، در سطح مناطق مختلف پایتخت، با قرارداد سه‌ساله و مبلغ نامشخص در اختیار قرارگاه امام رضا قرار گرفته‌ است. در اسفند سال ۹۴، شهردار تهران، محمدباقر قالیباف، دستور ساخت مجتمعی با عنوان بهاران در مناطق ۲۰ گانه تهران را صادر کرد. قالیباف هدف از تاسیس این مجتمع را توانمندسازی اجتماعی اقشار آسیب‌پذیر جامعه بخصوص معتادان عنوان کرد. حال با گذشت دو سال از راه‌اندازی و فعالیت این مجتمع، شورای شهر تهران معتقد است که این مرکز بی‌هویت بوده و معلوم نیست چه ماهیتی دارد و در کجا به ثبت رسیده است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، انصاری پیش از این هم در اسفند ۹۵ از قالیباف خواسته بود که ماهیت این مجموعه را مشخص کند، اما پاسخی دریافت نکرد و ماجرای قرارگاه جهادی امام رضا در میان اخبار انتخابات ۹۶ گم شد. ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در پاسخ به تذکر انصاری اعلام کرد، این قرارگاه یک شرکت خصوصی است و انعقاد قرارداد میان شهرداری و این شرکت خصوصی کاملا قانونی است. با این حال انصاری این سخنان امانی را نشان‌دهنده وجود تناقضات آشکار در ماهیت این قرارداد دانست و گفت: «اگر شرکت خصوصی است، بر اساس قانون نمی‌تواند بدون ترک تشریفات قرارداد امضا کند. دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و شورای آینده باید به صورت جدی در این مساله ورود کنند تا مشخص شود؛ قراردادهای این چنینی با مجوز چه کسی صورت گرفته است. از طرف دیگر اگر به قول امانی این مجموعه یک شرکت خصوصی است، پس چرا اسمش قرارگاه است؟
روز هفدهم تیرماه رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در واکنش به اظهارات عضو شورای شهر گفت: «سیاسی کردن آسیب‌های اجتماعی جفا در حق نیازمندان است و مراکز بهاران در اختیار خیریه‌ها و سمن‌ها است نه قرارگاه امام رضا(ع). اما بازهم تخلف‌های شهرداری به این موارد خلاصه نمی‌شود و بنا برگفته حقانی: بازارچه‌های سطح شهر تهران به خصوص بازارچه‌های داخل بوستان‌ها نیز درحال واگذاری به افراد خاص است که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. وی همچنین تخلیه یکی از ساختمان‌های شهرداری تهران در خیابان آفریقا و انتقال کارمندان آن به ساختمانی در خیابان کریم‌خان را از جمله اقدامات نادرست شهرداری عنوان کرد.
واگذاری املاک وضعیت نجومی را رد کرده و به مریخی رسیده
بحث واگذاری املاک نجومی از ماه‌ها پیش از انتخابات مورد جنجالی ای بود که نهاد شهرداری را در مظان اتهام قرار داده بود. این آش آنقدر شور شد که صدای عباس جدیدی را هم درآورد.
جدیدی در این باره گفت: اداره کردن شهر سبک و سیاق دیگری دارد و متاسفانه شهرداری واگذاری همه امور را به پیمانکاران سپرده است. جدیدی صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود افزود: متاسفانه شاهد هستیم شهرداری بر سر افتتاح پروژه‌ها رقابت می‌کند و مسئولان شهری برای آنکه جلوی دوربین بروند با یکدیگر مسابقه می‌دهند اما بهتر است پیمانکاران را جلوی دوربین بیاوریم تا بگویند چگونه و با چه مشکلاتی این پروژه‌ها را ساخته‌اند.
وی با بیان اینکه ما در بودجه شهرداری همه مسائل را در نظر می‌گیریم اما در آخر شاهد بالا آمدن بدهی هستیم، گفت: 60 هزار میلیارد تومان بدهی سند خورده وجود دارد که شهرداری آنها را ایجاد کرده و جای سوال است که چرا بدهی بالا آورده‌اند. عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری پاسخ مناسبی به انتقادات نمی‌دهد و گاها پاسخ‌هایی می‌دهد که باید برویم کره مریخ با شازده کوچولو بازی کنیم، گفت: صدها هزار میلیارد تومان عوارض مردم را گرفته‌اند تا این چند پل را بسازند. جدیدی تاکید کرد: تا وقتی که شهرداری به شهرفروشی و فروش دارایی‌های تهران متکی باشد وضع همین است و به چه زبانی بگوییم که شهرداری نظارت‌پذیر نیست. عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران مجددا تاکید کرد: شهرداری پاسخ نامه من را در مورد واگذاری املاک نداده و باید اعلام کنم واگذاری املاک در شهرداری وضعیت نجومی را رد کرده و به مریخی رسیده است.
مشابه این سخنان را محمد مهدی تندگویان نیز به آن اشاره کرده است؛ این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر در مورد قراردادهای صورت گرفته توسط شهرداری به «ابتکار» می‌گوید: «تمامی این قراردادها با توجه به اینکه مصوبه شورا را ندارد باید لغو شود. این قراردادها تنها هزینه روی دست نهاد شهرداری گذاشته است.»
سایر اخبار این روزنامه
رئیس مجلس شورای اسلامی: در انتخاب وزرا هیچ بده بستانی بین دولت و مجلس نیست دلایل عدم تحقق محرومیت زدایی طی چند دهه گذشته بررسی شد فقرزدایی بدون پول سیدحسن خمینی: وحدت امت اسلامى از مهمترین نیاز هاى این روزهاى ماست سیدعلی محقق حالا نوبت جنگ‌های داخلی است! «ابتکار» دلایل ورود بانک ها به تخریب رقبا را بررسی کرد رقابت بانکی با شایعه فیلم های کمدی امسال و ویژگی های آنها بررسی شد پرفروش های خنده دار قالیباف چه میراثی برای شهردار آینده باقی می گذارد؟ ویرانه های «بهشت» استارتاپ‌های حوزه کتاب با چه مشکلاتی رو‌به‌رو هستند؟ دردسرهای کتاب‌های مجازی با کپی رایت ومجوز پاسخ رقیب انتخاباتی روحانی به پیشنهاد حضور در دولت «ابتکار» دورنمای پادشاهی محمد بن سلمان را بررسی می کند گام های شاهزاده سعودی تا رویای سلطنت سفیر عراق در تهران در جشن آزادسازی موصل: پیروزی در موصل، پیروزی همه کسانی است که با ما متحد بودند بار سنگین رسانه‌هاى ترقى‌خواه!