راي نهايي دادگاه براي متهمان مهرجويي و همسرش چه خواهد بود؟

گروه حوادث 
دومين جلسه محاكمه چهار نفر كه به قتل داريوش مهرجويي و همسرش وحيده محمدي‌فر متهم هستند روز پنجشنبه ۲۸ دي ماه جاري، در دادگاه كيفري يك استان البرز برگزار شد و با آخرين دفاع متهمان شمارش معكوس براي صدور حكم آغاز شد.
رييس كل دادگستري استان البرز گفت: «روز پنجشنبه، دومين و آخرين روز جلسه رسيدگي به اتهامات چهار متهم پرونده قتل مرحوم مهرجويي و همسر او برگزار شد.
حسين فاضلي هريكندي با اعلام پايان رسيدگي به پرونده قتل داريوش مهرجويي و همسرش در شعبه اول دادگاه كيفري يك استان البرز گفت: «در روز پنجشنبه دو متهم ديگر پرونده قتل مرحوم مهرجويي و همسر او تفهيم اتهام شدند و متهمان و وكلاي آنها دفاعيات خود را در خصوص اتهامات تفهيم شده ارايه كرده و وكلاي شاكيان نيز به طرح سوالات و ابهامات خود از متهمان و وكلاي آنها پرداختند.»


رييس كل دادگستري استان البرز با اشاره به برگزاري دومين روز از جلسه دادگاه علني رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده مرحوم داريوش مهرجويي و مرحومه رقيه (وحيده) محمدي‌فر كه در سالن اجتماعات دادگستري كرج برگزار شد، گفت: «پس از قرائت كيفرخواست از سوي معاون دادستان شهرستان فرديس، وكلاي اولياي دم، شكايت موكلان خود از متهمان پرونده را مطرح و تقاضاي مجازات و قصاص را مطرح كردند، سپس دو نفر از متهمان توسط دادگاه كيفري يك استان البرز تفهيم اتهام شدند و پس از دفاع متهمان، وكلاي آنها به دفاع از موكلان خود پرداختند و وكلاي اولياي دم نيز سوالات و ابهامات را از متهمان جويا شدند كه رسيدگي دادگاه بيش از هفت ساعت در دو جلسه صبح و بعد از ظهر به طول انجاميد.»
فاضلي هريكندي گفت: «در اين پرونده براي چهار متهم حسب مورد به اتهاماتي از قبيل مباشرت در قتل عمدي آقاي داريوش مهرجويي و خانم رقيه (وحيده) محمدي‌فر، شروع به قتل عمدي و معاونت در آن، ايراد ضرب و جرح عمدي، مشاركت در سرقت، ورود به عنف، تهديد با چاقو و اخفاي ادله جرم از سوي دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان فرديس كيفرخواست صادر و از دادگاه كيفري يك استان البرز تقاضاي تعيين مجازات و صدور حكم شده بود.»
هريكندي با بيان اينكه بر اين اساس هر چهار متهم پرونده درخصوص اتهامات وارده از سوي دادگاه تفهيم اتهام شدند، گفت: «پس از تحقيق از دو متهم ديگر و وكلاي آنها، وكلاي اولياي دم مرحوم داريوش مهرجويي و همسرش، مجددا با اعلام شكايت خود از هر چهار متهم حاضر در دادگاه، از دادگاه تقاضاي صدور حكم مجازات متهمان پرونده ازجمله تعيين مجازات قصاص براي ارتكاب قتل عمدي مقتولان را كردند و دادگاه نيز پس از اخذ آخرين دفاع متهمان و وكلاي مدافع آنها، ختم رسيدگي به پرونده را اعلام كرد.»
رييس كل دادگستري استان البرز با اشاره به اينكه دادگاه به رياست قاضي يوسف فلاحي و مستشاران، محمد گشتاسبي و جواد كشاورزي برگزار شد، گفت: «دادگاه مجموعا پس از رسيدگي يازده ساعته به اتهامات چهار متهم پرونده در جلسات صبح و عصر روز قبل (۲۷ دي ماه) و نيز جلسه صبح روز پنجشنبه، ختم رسيدگي به پرونده قتل داريوش مهرجويي و خانم رقيه (وحيده) محمدي‌فر را اعلام كرد و بنابراين راي مقتضي نيز در مهلت قانوني ازسوي دادگاه صادر خواهد شد.»
اظهارات متهم رديف سوم و دوم
و آخرين جلسه دادگاه
سايت جنايي در مورد جلسه دوم و اظهارات متهمان نوشت كه در ابتدا اسكندر متهم رديف سوم از خود دفاع كرد.
اسكندر گفت: «اتهامات را قبول دارم. چند روز قبل از حادثه سر كار بودم. كريم زنگ زد و گفت مي‌خواهيم سرقت كنيم. يك نفر را مي‌شناسم كه خارج مي‌رود و در خانه دلار و يورو دارد. ما رفتيم خانه مهرجويي البته او را نمي‌شناختيم. اول كريم رفت بعد ميرويس و بعد من و داوود رفتيم. بعد ميرويس چوب پيدا كرد. كريم هم يك چاقوي دسته‌زرد داد به من. در خانه باز بود. وارد شديم. مهرجويي و همسرش در آشپزخانه دور ميزناهارخوري بودند. زن وقتي كه ما را ديد، فرار كرد سمت اتاق. من و داوود دنبالش رفتيم. او پشت در ايستاده بود اما زور زديم و وارد شديم. در همين حين چاقو از دستم ول شد و افتاد زمين. دست و پاي خانم را كه بستيم، كريم آمد. دو تا چاقو دستش بود، يك چاقو را به من داد، گفت بزن، اگر نزني تو را مي‌كشم. من هم دو ضربه به گردنش كشيدم. خيلي خون نيامد، فقط يك قطره خون روي من ريخت كه ترسيدم و چاقو را زمين انداختم و عقب رفتم. كريم چاقو را برداشت و ضربه به گردن خانم زد. گفت برويد خانه را بگرديد هر چه پيدا كرديد، ‌برداريد. ما طلا و دو گوشي پيدا كرديم و برداشتيم. كريم چاقوها را به من داد و گفت چون بيرون از شهرك هستي تو گوشي را قايم كن من هم گوشي‌ها را در منطقه چهارشنبه خاك كردم. بعد از مدتي هم وقتي سر كار بودم، ماموران دستگيرم كردند. من در اين مدت صادقانه حرف زدم و همه‌چيز را لو دادم.»
قاضي: ديدي مهرجويي چطور كشته شد؟
متهم: من نفهميدم اما دست ميرويس بالا و پايين شد، اين را ديدم البته صدايي نشنيدم.
در ادامه وكيل اسكندر در جايگاه قرار گرفت و گفت: «موكل من صداقت داشته و براساس واقعيت صحبت كرده و حتي صداقتش باعث شد كه طلا و چاقو كشف شود كه يكي از دلايل اصلي موجود در پرونده است. با توجه به همكاري‌اي كه موكل من كرده درخواست اعمال تخفيف دارم. ضمن اينكه كريم سركرده باند بوده و موكل من را براي ضربه زدن به خانم محمدي‌فر تهديد كرده است.»
در ادامه ميرويس در جايگاه قرار گرفت و گفت: «من همه اتهامات را قبول دارم اما سرقت را قبول ندارم. من براي كشتن مهرجويي رفته بودم چون اختلاف داشتم. همين اختلاف هم باعث شد كه اين كار را بكنم. چند روز قبل از حادثه كريم گفت بيا برويم مهرجويي را بكشيم. قبول نكردم اما كريم گفت چون تو با مهرجويي اختلاف داشتي ما او را بكشيم باز هم گردن تو مي‌افتد براي همين من هم رفتم. وقتي رفتيم من چوب برداشتم. مهرجويي كه آمد چهار ضربه به سرش زدم. دستش را بالا آورد تا دفاع كند ضربه به دستش برخورد كرد. بعد كريم يك ضربه با چاقو به گردنش زد. مهرجويي افتاد روي صندلي و صندلي شكست.»
قاضي: تا زماني كه كريم ضربه را نزده بود مهرجويي هنوز ايستاده بود؟
متهم: بله ايستاده بود و مقاومت مي‌كرد.
قاضي: اختلافت با مهرجويي براي چه بود؟
ميرويس: يكسري وسايل را از باغ ديگري دزديدم. صاحب مال گفت بيا براي ما كار كن به اندازه ۳۰ ميليون براي آن فرد كار كردم، اما مهرجويي باعث شد كه من را از شهرك اخراج كنند و همين باعث شد كينه به دل بگيرم و فقط به فكر كشتن بودم.
قاضي: درباره خانم محمدي‌فر چطور؟
متهم: من در قتل او نبودم و در پذيرايي ايستاده بودم و در سرقت هم نقش نداشتم و دنبال انتقام بودم. آنجا چند گوشي بود مي‌توانستم گوشي را بردارم و بروم، اما اين كار را نكردم و سرقت را قبول ندارم.
رييس دادگاه متهمان را براي بيان آخرين دفاعيات به جايگاه فراخواند. كريم متهم رديف اول گفت: «اتهام دو فقره قتل و ساير اتهامات را قبول ندارم. من در صحنه نبودم و نمي‌دانم چرا من را به عنوان قاتل معرفي مي‌كنند.»
ساير متهمان نيز در جايگاه حاضر شدند و درخواست بخشش كردند.
در ادامه وكيل كريم درخواست كرد كه فيلم بازجويي‌هاي موكلش را پخش كنند و اين موضوع را به عنوان آخرين دفاع مطرح كرد.
وكيل داوود هم گفت: «باتوجه به اينكه موكل من زير ۱۸ سال است درخواست تخفيف دارم و همچنين درخواست دارم موكلم به كانون اصلاح و تربيت منتقل شود.»
وكيل اسكندر هم گفت: «موكلم همكاري كرده و درخواست تخفيف دارم.»
در ادامه وكلاي اولياي دم هم گفتند: «با توجه به اينكه متهمان در اقارير خود به اينكه در قتل مشاركت داشته‌اند و شرايط را براي قتل مرحوم مهرجويي و همسرش فراهم كرده‌اند اعتراف كردند، از دادگاه تقاضاي صدور حكم قصاص براي هر چهار متهم پرونده به اتهام قتل عمدي، پرداخت ديه و صدور مجازات براي ورود به عنف و سرقت را دارم.»
نماينده بهزيستي نيز كه در جلسه دادگاه به عنوان مشاور حاضر شده بود خطاب به قضات گفت: «رفتارهاي داوود نشان مي‌دهد ماهيت جرم ارتكابي را درك نكرده درخواست تخفيف براي او دارم.»
در پايان دادگاه ختم رسيدگي را اعلام كرد و گفت: «ظرف مهلت قانوني درخصوص اين پرونده تصميم‌گيري خواهد شد.»
 
اولين جلسه دادگاه و اعتراض به كيفرخواست
روز چهارشنبه، بيست و هفتم دي ماه اولين جلسه دادگاه متهمان قتل مهرجويي و همسرش بود. براساس كيفرخواست صادر شده از سوي دادسرا كه در ابتداي جلسه محاكمه روز چهارشنبه قرائت شد، قاتل اصلي كريم است كه اتهامش «مباشرت در قتل عمدي مهرجويي و همسرش»، «مشاركت در سرقت تعزيري»، «ورود به عنف به خانه ديگران» و «تهديد با چاقو» عنوان شده است.
متهم رديف دوم با اتهامات «شروع به قتل عمدي مرحوم مهرجويي»، «مباشرت در ايراد ضرب و جرح عمدي به نحو وارد آوردن ضربات متعدد به مرحوم مهرجويي»، «مشاركت در سرقت تعزيري» و «ورود به عنف به خانه ديگران»؛ متهم رديف سوم با اتهامات «شروع به قتل عمدي مرحومه محمدي‌فر»، «مباشرت در ايراد ضرب و جرح عمدي با چاقو به نحو وارد آوردن جراحت به بدن مرحوم خانم محمدي‌فر»، «مشاركت در سرقت تعزيري»، «ورود به عنف به خانه ديگران»، «اخفاي ادله جرم» و متهم رديف چهارم نيز با اتهامات «معاونت در شروع به قتل عمدي مرحومه محمدي‌فر»، «مشاركت در سرقت تعزيري» و «ورود به عنف به خانه ديگران» روبه‌رو هستند.
در اولين جلسه دادگاه، كريم در دفاعيات خود منكر قتل و سرقت شد، اما داوود بخشي از اتهامات خود را مبني بر سرقت پذيرفت. در ادامه وكلاي اولياي دم به كيفرخوست اعتراض كردند و گفتند: «كيفرخواست با عجله صادر شده و قتل‌ها از سوي حداقل دو نفر از متهمان صورت گرفته و قاتل اصلي فقط يك نفر نيست.» اما نماينده دادستان ايرادات را رد كرد و گفت: «ردپاي هيچ فرد ديگري در پرونده ديده نشده است. متهمان اقرار به قتل داشتند و ما وارد موضوعات ديگر نمي‌شويم و ملزم نيستيم بررسي كنيم يك نفر در خانه‌اش مي‌خواهد ركابي بپوشد يا كت و شلوار.»
وكيل اولياي دم گفتند كه خانواده محمدي‌فر معتقد هستند؛ مطالبي در پرونده هست كه به آنها پرداخته نشده و ما نمي‌خواهيم حرفي بزنيم كه موجب خدشه به امنيت كشور شود. ما از دادگاه مي‌خواهيم عنوان اتهامي متهمان را تغيير بدهند زيرا ممكن نيست هر دو قتل را كريم مرتكب شده باشد.
 
قتل داريوش مهرجويي و همسرش
قتل داريوش مهرجويي و همسرش وحيده محمدي‌فر، در تاريخ ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۲ در خانه شخصي‌شان در كرج روي داد.
وحيده محمدي‌فر، همسر داريوش مهرجويي چند روز پيش از به قتل رسيدن‌شان در گزارشي تحت عنوان «دزدان سنتور علي سنتوري را دزديدند» كه در روز يكشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۲ به شماره ۵۶۰۲ «اعتماد» منتشر شد، مصاحبه‌اي كرده بود از تهديد فردي ناشناس با چاقو و لهجه غيرايراني.
جسد داريوش مهرجويي و نويسنده آثار سينمايي به همراه همسرش وحيده محمدي‌فر كارگردان و طراح لباس در خانه شخصي‌شان آغشته به خون در حالي يافت شد كه نيروي انتظامي علت قتل را در درجه اول مالي اعلام كرد.