حل دیپلماتیک اختلافات تهران و اسلام آباد


گروه سیاسی: پس از یک مقطع کوتاه از تنش در مناسبات ایران و پاکستان، دو کشور بازگشت به روابط حسنه و برقرار دوستی را دردستور کار قرار داده‌اند. این روند حتی برخلاف انتظارات اولیه با سرعتی چشم‌گیر صورت گرفته است.
به گزارش «تجات»، در پی گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه پاکستان و جمهوری اسلامی ایران، دو طرف توافق کردند که سفرای دو کشور تا ٢۶ ژانویه ٢٠٢۴ (۶ بهمن ماه ١۴٠٢) به محل کار خویش بازگردند. این رخداد می‌تواند پایان بخش تنش‌های میان دو کشور باشد. افزون بر این، به دعوت جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان، حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی وی، در تاریخ ٢٩ ژانویه ٢٠٢۴ (٩ بهمن ماه ١۴٠٢) به پاکستان سفر خواهد کرد تا مُهر نهایی بر تنش‌زدایی روابط دو کشور زده شود.

گام‌های روبه جلو سریع تهران و اسلام آباد برای تنش‌زدایی



پس از حمله پنج‌شنبه هفته گذشته به خاک ایران، بلافاصله دولت این کشور تصمیم گرفت به بحران با ایران پایان داده و روابط دیپلماتیک با تهران را به طور کامل از سر بگیرد. در نخستین گام، جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم گفته بود: نگرش مشترک در مبارزه با تروریسم هسته اصلی همکاری دو کشور است و پاکستان همواره بر روابط برادرانه و سازنده با ایران تاکید داشته و حق حاکمیت و تمامیت ارضی همواره مورد توجه جدی اسلام آباد می باشد. وی با تاکید بر علاقه و احترام ویژه ملت و دولت پاکستان به جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه مناسبات برادرانه در تمامی ابعاد میان دو کشور تاکید کرد و افزود: ما دو همسایه دیرینه و مسلمان هستیم، تروریسم دشمن مشترک ماست و نباید به تروریست‌ها و دشمنان روابط تهران و اسلام آباد، اجازه سوء استفاده داد. همکاری و برادری محور اصلی کار ماست. در ادامه پاکستان و ایران اعلام کردند پیرامون افزایش همکاری و هماهنگی در زمینه کاری و مبارزه با تروریسم توافق کردیم. به نقل از خبرگزاری رویترز، دفتر نخست وزیر پاکستان هم اعلام کرد اسلام آباد و تهران با هم از طریق گفتگو و دیپلماسی می‌توانند بر تنش محدود غلبه کنند. دولت پاکستان هم کمی پیش در پایان جلسه خود بر حسن همجواری با ایران تاکید و اعلام کرد روابط دیپلماتیک دو کشور مجددا به طور کامل از سر گرفته می‌شود. وزارت خارجه ایران هم از بازگشت قریب‌الوقوع سفرای پاکستان و ایران به سفارت‌خانه‌های دو کشور خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد: روی همکاری امنیتی و نظامی که قبلا با پاکستان بر سر آن توافق کرده بودیم تمرکز می کنیم.

تاکید پکن بر آمادگی برای ایفای نقش سازنده در روابط ایران و پاکستان
علاوه بر گام‌های رو به جلو و مثبت ایران و پاکستان، وزارت امور خارجه چین دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که تماس‌های نزدیکی با پاکستان و ایران برای «برطرف کردن اختلافات‌شان» دارد. روزنامه هندو در این باره گزارش داد که این بیانیه وزارت امور خارجه چین در خلال سفر «سان ویدونگ» معاون وزیر امور خارجه این کشور به اسلام‌آباد و دیدار با وزیر امور خارجه این کشور منتشر شد. چین پنج‌شنبه گذشته پیشنهاد کرده بود که پس از حملات پاکستان علیه نقاطی مرزی در ایران که گفته بود مقرهای «تروریستی» هستند، «نقشی سازنده» برای کاهش تنش‌ها میان اسلام‌آباد و تهران ایفا کند. حمله پاکستان در پاسخ به حملات موشکی ایران به نقاطی مرزی در پاکستان انجام شده بود که مقر گروه‌ تروریستی «جیش‌العدل» بود. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز(دوشنبه) در پاسخ به سوالی درباره تماس‌های تلفنی اخیر معاونان وزرای امور خارجه چین و ایران و سفر معاون وزیر امور خارجه چین به پاکستان گفت که چین روابط نزدیکی با تهران و اسلام‌آباد دارد. وانگ گفت که ایران و پاکستان همسایه‌های دوست هستند و هر دو نیز از دوستان خوب چین محسوب می‌شوند. او افزود: چین نسبت به حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی متعهد بوده و از ایران و پاکستان در برطرف کردن اختلافات از طریق گفتمان و رایزنی حمایت می‌کند. این دیپلمات چینی همچنین بیان کرد که چین مایل است نقش موثر و سازنده‌ای در بهبود روابط میان ایران و پاکستان مبتنی بر نیازهای دو کشور داشته باشد.