مسیر بازگشت ترامپ به کاخ سفید هموار شد


گروه سیاسی: ران دی‌سانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا و اصلی‌ترین رقیب ترامپ، کمپین انتخاباتی خود را متوقف و از رئیس جمهوری سابق آمریکا حمایت کرد. دی‌سانتیس کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخاباتی را در فیلمی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با نقل قولی از وینستون چرچیل، نخست‌وزیر پیشین انگلیس اعلام کرد و نوشت: در را برای رقابت دیگری باز بگذارید. موفقیت، نهایی نیست و شکست، کشنده نیست. این شجاعت ادامه دادن است که مهم است.
به گزارش «تجارت»، فرماندار ایالت فلوریدا همچنین با اذعان به اینکه پس از کسب مقام دوم در آیووا، جایی که با ۳۰ امتیاز از ترامپ شکست خورد، مسیر روشنی برای پیروزی وجود ندارد، استدلال کرد که ترامپ نسبت به جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده، گزینه بهتری برای ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود. وی افزود: برای من واضح است که اکثریت رای‌دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه، می‌خواهند به دونالد ترامپ فرصت دیگری بدهند. اگر کاری می‌توانستم انجام دهم تا نتیجه مطلوبی داشته باشم، شامل توقف‌های بیشتر کارزار انتخاباتی و مصاحبه‌های بیشتر، آن را انجام می‌دادم.

خشنودی ترامپ از کناره‌گیری دی‌سانتیس
کناره گیری ران دی‌سانتیس به نفع دونالد ترامپ در شرایطی است که پیشتر «ویوک راماسوامی» در پی کسب نتایج مایوس‌کننده در مرحله اول انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه آمریکا که در ایالت آیووا برگزار شد، کناره‌گیری خود را از این رقابت اعلام کرد و ترامپ را مورد تایید قرار داد. حالاپس از کناره‌گیری دی‌سانتیس، «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در واکنش به ماجرای کناره‌گیری «ران دی‌سانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا از رقابت‌های ریاست‌جمهوری از وی تمجید و تشکر کرد. ترامپ در حالی که در ستاد انتخاباتی‌اش در نیوهمپشایر با حامیانش صحبت می‌کرد، به جمعیت حاضر در آنجا اعلام کرد که حمایت دی‌سانتیس را هم دریافت کرده است. با وجود آنکه ترامپ از ابتدای نامزدی دی‌سانتیس وی را مورد تمسخر قرار داده بود، در واکنش به اقدام وی برای کناره‌گیری از رقابت‌ها از او به عنوان «فردی بسیار توانمند» یاد کرد. ترامپ به هوادارانش عنوان کرد که ران دی‌سانتیس به عنوان یکی از مخالفانش اکنون با انصراف خود از نامزدی ریاست‌جمهوری از وی حمایت کرده است.

همواره شدن راه ترامپ برای پیروزی
حمایت دی‌سانتیس از ترامپ در حالی انجام گرفت که وی از رقیب دیگر جمهوری‌خواهش یعنی «نیکی هیلی» فرماندار سابق کارولینای جنوبی انتقاد کرد. وی در اظهاراتی عنوان کرد: ترامپ نسبت به جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی برتری دارد و این امری کاملا واضح است. این حمایت‌ قاطعانه دی‌سانتیس از ترامپ موجب شد تا کمپین ترامپ در بیانیه‌ای عنوان کند از حمایت دی‌سانتیس بسیار «مفتخر» شده است. در بیانیه این کمپین آمده است: در حالی که تنها چند روز تا پیروزی رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در ایالت نیوهمپشایر بیشتر باقی نمانده است ما از تایید ترامپ از سوی فرماندار ران دی‌سانتیس و بسیاری دیگر از نامزدهای سابق ریاست‌جمهوری مفتخر هستیم. در بخش دیگری از این بیانیه اینطور آمده است: اکنون وقت آن رسیده است که همه جمهوری‌خواهان برای شکست دادن جو بایدن متقلب و پایان دادن به ریاست‌جمهوری فاجعه‌بارش از ترامپ حمایت کنند.

خیز دی‌سانتیس برای 2028



پس از کناره‌گیری دی سانتیس، علت تصمیم او به عنوان موضوعی جدی در کانون توجهات قرار گرفت. سی‌ان‌ان در مورد تصمیم دیسانتیس برای خروج از رقابت‌های انتخاباتی نوشت: تصمیم این نامزد برای خروج از رقابت‌های انتخاباتی پس از روزها مشورت با انجمن‌های خیریه گرفته و سرانجام مشخص شد که نه دلیل منطقی و نه حمایت مالی برای ادامه کاندیداتوری او وجود ندارد. دیسانتیس نیز در این باره تاکید کرد هیچ راهی برای پیروزی در برابر ترامپ در رقابت‌ها برای او وجود نداشت. دو منبع آگاه در کمپین فرماندار فلوریدا گفتند اگر دیسانتیس بخواهد شانسی برای برنده شدن در نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۸ داشته باشد، باید از ترامپ حمایت کند. در واقع، نتیجه انتخابات هفته گذشته در آیووا که در آن دیسانتیس با اختلاف قابل توجه ۳۰ امتیازی بعد از ترامپ دوم شد، ‌ضربه ای ویرانگر بود. دیسانتیس هیچ کاری نمی‌توانست انجام دهد تا حزب جمهوری‌خواه را از شر پیروان وفادار و قابل توجه ترامپ رها کند. مشخص نیست که آینده دیسانتیس ۴۵ ساله، چگونه باشد. اما در هفته‌های اخیر، گمانه زنی‌های متعددی در مورد نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۸ مطرح شده و ادعا می شود برخی از حامیان ترامپ وی را برای ورود به کاخ سفید در دور بعد تشویق کرده‌اند.