پکن چراغ اول به رسمیت شناختن طالبان را روشن کرد


گروه سیاسی: کشور چین و شی جین پینگ، اولین چراغ را در مسیر به رسمیت شناختن طالبان در جهان برداشتند. هر چند پکن تا کنون طالبان را به رسمیت نشناخته است اما با چذیرش استوارنامه سیر طالبان گام بسیار مهمی را در این زمینه برداشته است.
به گزارش «تجارت» اقدام چین در شرایطی صورت می‌گیرد که طی بیش از دو سال گذشته به دلیل مسائل حقوق بشری و سیاسی هیچ کشور در سطح بین‌المللی حاضر نشده که طالبان را به رسمیت بشناسد. حتی این موضوع با واکنش ایالات متحده آمریکا نیز مواجه شده است.

پذیرش استوارنامه طالبان از سوی چین
روز چهارشنبه فته گذشته، «بلال کریمی» سفیر حکومت طالبان برای سفارت افغانستان در پکن استوارنامه خود را به «هونگ لی» رئیس تشریفات وزارت خارجه چین تقدیم کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط طالبان، هونگ لی در مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود ضمن استقبال از کریمی، تعیین سفیر طالبان را گامی مهم در راستای گسترش روابط میان افغانستان و چین خواند. وی افزود: چین به حاکمیت ملی ‌و تصمیمات مردم افغانستان احترام می‌گذارد و در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند، همان‌طور که در گذشته نیز مداخله نکرده است. رئیس تشریفات وزارت خارجه چین در ادامه اظهار داشت: پکن می‌خواهد در چارچوب یک کمربند و یک راه، در ‌پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی به افغانستان کمک کند. کریمی نیز در این دیدار ارتقای سطح روابط میان دو کشور را فصلی مهم دانست و به طرف چینی تأکید کرد: از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری تهدیدی متوجه نیست و ثبات و امنیت در منطقه به نفع همه است.