فینال زودهنگام

جوان آنلاین: جوکیشن سیتی قطر ساعت ۱۵ امروز میزبان فینال زودهنگام جام‌ملت‌های آسیاست. مصاف ایران و ژاپن، دو مدعی قهرمانی که در یک‌چهار نهایی به پست هم خورده‌اند. دیداری که هم قلعه‌نویی و هم ژاپنی‌ها ترجیح می‌دادند در فینال برگزار شود، نه یک‌چهارم نهایی.
ایران آخرین تیم صعود‌کننده به جمع هشت تیم برتر جام بود که با عبور از سد سوریه با حساب یک (۵) – یک (۴) به یک‌هشتم راه یافت و حریف ژاپنی شد که بحرین را برای رسیدن به این مرحله کنار زده بود. با این تفاوت که سامورایی‌ها، بحرین را با نتیجه پرگل ۳ بر یک در همان ۹۰ دقیقه قانونی بازی شکست دادند، اما ایران بعد از ماراتنی ۱۲۰ دقیقه‌ای در ضربات پنالتی بود که برنده میدان شد و جواز حضور در یک‌چهارم نهایی را کسب کرد. مسئله‌ای که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص بازی با ژاپن شد. با وجود این یوز‌های ایران توان عبور از سد سامورایی‌ها را دارند. 
اگرچه ایران مقابل سوریه مالکیت توپ و میدان را در اختیار داشت، اما نتوانست بازی قابل قبولی ارائه دهد، آن‌هم در شرایطی که به‌زعم بسیاری صعود یوز‌ها قبل از مصاف با سوریه قطعی بود. پرواضح بود که سوریه برخلاف آمار حریف ساده‌ای نیست، به‌خصوص با آن دفاع اتوبوسی-آرژانتینی که در بازی با ایران نشان داد در ارائه آن چه تبحر خاصی دارد. با وجود این ایران برنامه قابل قبولی مقابل حریف نداشت و به همین دلیل هم نتوانست کار را در همان وقت‌های قانونی خاتمه دهد و کار به وقت‌های اضافه و دست‌آخر ضربات پنالتی کشید، چراکه یاران قلعه‌نویی درست مثل تمام بازی‌هایی که در این دوره، قدر موقعیت‌های خود را ندانستند با فرصت‌سوزی‌های پی‌درپی، کار را به جایی رساندند که تکلیف در ضربات پنالتی روشن شود. این در حالی بود که سوریه در نیمه دوم جلو کشید و این بهترین شرایط برای تیم ملی ایران بود که بعد از گرفتن توپ به جای پاس مستقیم به حمله سرعت بدهد و برای بالا بردن سرعت حمله باید توپ روی زمین و با پاس‌های عمقی به گردش در می‌آمد، درست مثل کاری که ژاپن با بحرین کرد. اما بی‌توجهی به این مهم و آزاد گذاشتن تک‌مهاجم حریف که اتفاقاً چندان هم تغذیه نمی‌شد، کار را به جایی رساند که بازیکنان ایران برای مهار او ناچار به خطا کردن شدند که نتیجه‌اش بالا رفتن تعداد کار‌های دریافتی ایران شد، به‌طوری‌که علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت‌اللهی و محمد محبی که در مصاف با سوریه کارت زرد گرفتند، احتمال محرومیت‌شان در نیمه‌نهایی وجود دارد!
 


با وجود تمام ایرادها، اما ملی‌پوشان ایران همواره ثابت کردند که مرد روز‌های سخت هستند. تردیدی نیست که ژاپن ستاره‌های نامداری را در اختیار دارد و نیمی از نفرات این تیم، بازیکنان باشگاه‌های مطرح اروپایی نظیر لیورپول، موناکو، براتیون، مونشن‌گلادباخ، آرسنال و سلتیک اسکاتلند هستند. اما این دلیل بر شکست‌ناپذیر بودن ژاپن نیست، به‌طوری‌که همین ژاپنی که قبل از جام ملت‌های آسیا به حریفان خود بیش از سه گل می‌زد، در مرحله گروهی مقابل عراق ۲ بر یک شکست خورد و علاوه بر آن در مصاف با ویتنام دو مرتبه و مقابل اندونزی یک مرتبه دروازه‌اش باز شد. عملکردی که نشان داد سامورایی‌ها در دفاع و دروازه متزلزل و شکننده هستند و یاران قلعه‌نویی می‌توانند با استفاده از همین ضعف، شرایط حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا را فراهم کنند. 
تردیدی نیست که عدم حضور طارمی به دلیل محرومیت و نبود حسینی (در خط دفاع) به دلیل مصدمیت کار قلعه‌نویی و یارانش را سخت می‌کند. با وجود این تیم‌ملی فوتبال ایران قائم به فرد نیست و مهر‌ه‌های خوبی برای جایگزینی دارد، چه در خط حمله و چه در دفاع. اما نباید فراموش کرد که در نبود طارمی که مقابل سوریه از زمین بازی اخراج شد، سامورایی‌ها چشم به سردار دوخته‌اند، به‌طوری‌که کوکی ماچیدا، مدافع ژاپن صراحتاً می‌گوید که تیمش برای موفقیت در این بازی باید برای مهار سردار برنامه داشته باشد، اما همانطور که سامورایی‌ها برای یوز‌های ایرانی برنامه دارند، قلعه‌نویی هم باید برای مهار مهره‌های حریف و شکست ژاپن برنامه داشته باشد، به‌خصوص در ارسال از کناره‌ها برای بازیکنان سرزن که در مصاف با سوریه مورد توجه قرار نگرفت. 
 
ژاپن تیمی سرعتی است و بازیکنان آن در صورت گرفتن توپ در میانه‌های میدان سریعاً با پا به توپ شدن یا با پاس‌های عمقی ۱۰ متری، نفر بعدی را صاحب توپ می‌کنند و مهم‌تر اینکه حتی اگر دو، سه نفر هم به سمت خط دفاع حمله‌ور شوند، اجازه نمی‌دهند نفرات تهاجمی حریف برای کمک به دفاع برگردند. مسئله‌ای که صراحتاً در مصاف با بحرین دیده شد که سامورایی‌ها گاهی حتی ۲ به ۴ یا ۳ به ۵ حمله خودشان را ادامه می‌دادند و فرصتی به بقیه نفرا‌ت حریف برای برگشت نمی‌دادند و این مسئله‌ای است که قلعه‌نویی نباید از آن غافل شود اگر می‌خواهد در ادامه مسیر موفقیت‌آمیزی که تا به این مرحله طی کرده را ادامه دهد.   بازي سختي است سرمربي تيم ملي ژاپن در نشست خبري پيش از بازي با ايران گفت: «مي‌دانم كه از ژاپن و ايران به عنوان كانديداي قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا نام مي‌برند. با اين حال هدف قهرماني در جام ملت‌هاست. البته سطح مسابقات نسبت به مرحله گروهي بهتر شده و همه تيم‌هاي باقي‌مانده مي‌توانند براي برنده شدن تلاش كنند، نه فقط آنهايي كه مدعي و پرطرفدار هستند.» هاجيمه مورياسو در خصوص غيبت مهدي طارمي عنوان كرد: «او بازيكن خيلي قدرتمند و باكيفيتي است، اما تمام بازيكنان ايران قدرتمند هستند. نظر خاصي در اين مورد ندارم. ما به نسبت سه بازي مرحله گروهي پيشرفت كرده‌ايم و روند رو به جلو داشته‌ايم. هرچند در ديدار با بحرين هم مثل مرحله گروهي كلين‌شيت نكرديم، اما به عملكرد تيم افتخار مي‌كنم، زيرا عالي بازي كرديم. به عنوان يك تيم در طول مسابقه روي هر موضوعي كار مي‌كنيم و به سطح خوبي مي‌رسيم. بنابراين اميدوارم مقابل ايران هم خوب بازي كنيم و به مرحله بعد صعود كنيم. وي ادامه داد: «فكر مي‌كنم بازي سختي باشد. اين مسابقه از نظر بدني بسيار سخت است، چراکه فقط دو روز از ديدار قبلي ما گذشته و فكر مي‌كنم براي بازيكنان مهم است كه به صورت حرفه‌اي و به بهترين شكل ممكن در چارچوب مقررات تعيين شده توسط مسابقات آماده شوند.»     كاملاً آماده‌ايم   امير قلعه‌نويي در نشست خبري پيش از ديدار تيم ملي مقابل ژاپن اظهار داشت: «اين بازي مي‌توانست در روز فينال انجام شود. هرچند الان هم يك فينال است. به هر حال به خاطر قرعه است كه در اين مرحله با هم روبه‌رو مي‌شویم.» قلعه‌نويي گفت: «ژاپن تيم بسيار بابرنامه‌اي است. بازي‌هاي قبل از جام ملت‌ها هم نشان داده با آمادگي كامل وارد مسابقات شده‌اند. بازي‌هاي مقدماتي و گروهي آنها با بازي‌هاي حذفي خيلي فرق دارد، يعني در اين مرحله با مدل كامل‌تر بازي كردند. شايد در آن سه بازي انرژي خودشان را نگه داشته بودند تا در مراحل حذفي عملكرد بهتري داشته باشند. ژاپن را از چند ماه قبل آناليز كرديم. برنامه داشتيم تمامی تيم‌هايي را كه احتمالاً با ما روبه‌رو مي‌شوند، آناليز كنيم. از بازيكنان تيم خودمان به‌خاطر بازي قبلي تشكر مي‌كنم. يكي از بهترين بازي‌هايي بود كه در 10 ماه گذشته داشتيم.» سرمربي تيم ملي ادامه داد: «قانوناً بين دو بازي حداقل بايد 72 ساعت زمان ريكاوري باشد كه متأسفانه اين زمان را نداشتيم. ريكاوري فيزيكي را به كمك گروه پزشكي، ماساژورها و آب‌درماني انجام داديم. بازسازي بدن از طريق مكمل‌ها را هم به نحو احسن انجام داديم. مي‌شد از آن طرف زمان كمتري در نظر بگيرند و از اين طرف مثلاً به ما چهار روز فرصت بدهند. به هر حال برنامه‌ريزي شده و بايد با همين شرايط جلو برويم.»