به مردم وعده «استقلال» «آزادي»، «دينداري» و «پيشرفت» داده شد

مهدي بيك اوغلي
سيد حسن خميني در مراسم تجديد ميثاق اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام با آرمان‌هاي امام خميني (س) با تاكيد بر اينكه ايراني‌ها همواره به دنبال دينداري بوده‌اند، گفت: مردم در قامت يك فقيه عارف مرجع، آرمان‌هاي خودشان را ديدند. به آنها وعده استقلال، آزادي، دينداري و پيشرفت داده شد و اين چهار آرمان با هم انقلاب را نمايندگي كرده است. بعد از 45 سال همواره بايد به اين مطلب توجه كنيم كه اگر هر كدام از اين چهار آرمان تضعيف شود، ريشه‌هاي بنيادين انقلاب و نظام اسلامي تضعيف مي‌شود.
سيد حسن خميني در مراسم تجديد ميثاق اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام با آرمان‌هاي امام خميني (س) كه در سالروز حكم امام خميني مبني بر تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن‌تسليت‌سالروز شهادت امام موسي بن جعفر (ع) گفت: شايد انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي نقطه تلاقي آرزوهاي متعددي است‌ كه مردم‌ ما در تاريخ داشته‌اند.يادگار امام با اشاره به اينكه از مشروطه به بعد چهار آرمان بزرگ در ذاكره مردم ايران بوده و همواره براي آنها تلاش مي‌كرده‌اند، تصريح كرد: يكي از اين آرمان‌ها «استقلال» است. واقعيت اين است كه مشروطه با همه زيبايي و استبدادستيزي، يك نقطه منفي دارد و آن اينكه تجمع در سفارت خارجي شكل مي‌گيرد. از اواخر دوره صفويه و بعد قاجار، همواره استقلال ايران از حيث سياسي مورد خدشه است. اين تا جايي پيش مي‌رود كه انگليسي‌ها مي‌گويند رضاشاه را آورديم و خودمان هم برديم.
وي تاكيد كرد: درد «عدم‌ استقلال » همواره ذائقه و وجود ايراني‌ها را تضعيف و رنجور مي‌كرده تا اينكه اين داستان در اتفاق بزرگ ملي شدن نفت خودش را نشان مي‌دهد و جريان ضد خارجي و ضد استعماري به سمت استقلال كشور گام بر مي‌دارد.
سيد حسن خميني با بيان اينكه يكي ديگر از اين آرمان‌ها «آزادي» است، اظهار داشت: مشروطه حتما يك انقلاب‌ آزادي‌طلبانه است. اصل حريت و آزادي به سبب استبداد امثال عين‌الدوله و اتابك در روح و جان مردم ايران يك درد نشانده است. رابطه حكام قاجار با مردم ايران، رابطه ارباب و رعيت نيست و رابطه خدايگان و بندگان است و ظلمي كه شكل مي‌گرفت جان و روح مردم را آزار مي‌داد.
وي يادآور شد: سومين اين آرمان‌ها «پيشرفت» است. مردم مي‌ديدند چگونه در شتاب توسعه جهاني، درجا مي‌زنند. كتاب خاطرات حاج سياح يك دوره تاريخ اجتماعي آن مقطع است كه به مشروطه ختم شده است. چقدر فقر و فلاكت آن دوران در كشور دردآور است. تمام كارگران روزمزد بنادر مهم منطقه ايراني هستند كه بعضا به خاطر يك وعده غذاي گرم كار مي‌كردند. يعني فقر تا اعماق زندگي مردم رفته بود.


يادگار امام گفت: چهارمين ويژگي مهم كه ايراني‌ها همواره به دنبال آن بوده‌اند و آرمان آنها بوده، «دينداري» است؛ اينكه اسلام و به خصوص مكتب اهل بيت (ع) در جان و روح مردم باشد. قاجاريه يكسري مسلمانان فاسق هستند، اما به دوره پهلوي كه مي‌رسد، اينها اصلا فاسق نيستند، بلكه اعتقادي ندارند.
وي يادآور شد: هر وقت يكي از اين چهار آرمان پررنگ شده، چون توجه به ديگر آرمان‌ها نكرده، شكست خورده است. در مشروطه‌ دنبال‌ آزادي رفتند، اما از استقلال‌ غفلت كردند. در نهضت ملي شدن صنعت نفت، توجه به بُعد دينداري كمرنگ شد و شكاف افتاد. به اين جهت، همواره جامعه بين استبداد داخلي تا هرج و مرج در نوسان بوده است. نقش عالمان شيعه در اين دوره پررنگ است ولي هيچ كدام نتوانستند اينها را توام با هم ارايه بدهند. رضا‌شاه‌ به قصد خودش براي‌ پيشرفت آمد، اما به آزادي و استقلال‌ توجه نكرد و اتفاقا به ستيز با دين رفته است. مردم‌ در قامت يك فقيه عارف مرجع آرمان‌هاي خودشان‌ را ديدند و به آنها وعده‌ استقلال، آزادي، دينداري و پيشرفت داده‌ شد.
سيد حسن خميني تاكيد كرد: از مشروطه تا انقلاب اسلامي، جامعه ايران گرفتار تضاد اين چهار آرمان است تا اينكه انقلاب شد و شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» شكل گرفت. همراه شدن اين چهار هدف توانست اين ثمره بزرگ را پديد بياورد. مردم در قامت يك فقيه عارف مرجع، آرمان‌هاي چهارگانه خودشان را ديدند و به آنها وعده استقلال، آزادي، دينداري و پيشرفت داده شد. اين چهار آرمان با هم انقلاب را نمايندگي كرده است.
وي افزود: بعد از 45 سال همواره بايد به اين مطلب توجه كنيم كه اگر هر كدام از اين چهار آرمان تضعيف شود، ريشه‌هاي بنيادين انقلاب و نظام اسلامي تضعيف مي‌شود. نبايد هيچ‌كدام از اينها به نفع ديگري مصادره شود. امروز بحمدالله رهبر معظم انقلاب، خلف صالح امام، سكاندار اين كشتي هستند و اين پيام را بسامد مي‌دهند، اما همه بايد دايما اين را در ذهن خودشان داشته باشند. ترس عميقي بايد در وجود ما باشد كه خداي ناكرده يكي از اين چهار آرمان بر زمين نماند.
يادگار امام گفت: فقر و عواملي كه احيانا در مسير پيشرفت و توسعه زندگي جامعه ما مشكلات ايجاد مي‌كند، بايد مطمح نظر همه باشد. به استقلال كه بزرگ‌ترين دستاورد فعلي ماست، توجه كنيم؛ پاي خارجي‌ها به منافع سياسي و مراكز تصميم‌گيري ما باز نشود. آن روزها كه شعار «نه شرقي، نه غربي» داده شده، يك شعار بسيار آوانگارد است كه در نظام دوگانه شرق و غرب كسي پرچم استقلال بردارد و بگويد ما خودمان تصميم مي‌گيريم.
ترسيم ابعاد شخصيتي امام (س)
آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني نيز در اين مراسم با بيان اينكه امام يك شخصيت بي‌بديل و بي‌نظير از حيث اجتماع ابعاد مختلف شخصيتي است، گفت: اولين بُعد شخصيت امام «ايمان مستحكم» و «توحيد عميق» ايشان بود. نگاه توحيدي امام در سخنان، مكتوبات و رفتارشان موج مي‌زند. نگاه توحيدي اصل اصيل براي امام بود و من فكر مي‌كنم بسياري از آموزه‌هاي ديگر اعم از ديني، سياسي و اجتماعي همه در پرتو اين نگاه توحيدي شكل گرفته است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امام مي‎فرمود ما مي‌خواهيم خودمان باشيم و نمي‌خواهيم زير يوغ سلطه ديگران باشيم. اين ناشي از همان نگاه توحيدي است. كسي كه حق متعال را با آن نگاه عميق عرفاني شهود مي‌كند، هيچ ‌وقت زير بار ظلم اجانب نخواهد رفت.
وي با اشاره به اينكه بُعد ديگر شخصيت امام «توجه به مردم» بود، تصريح كرد: بدون‌ اتكا به مردم‌ نمي‌توانيم دين را در جامعه پياده كنيم و در حل مشكلات هم اتكا به مردم است؛ امام دايما به اين مطلب تذكر مي‌دادند و در عمل هم خودشان اجرا مي‌كردند. در دفاع مقدس دعوت امام مردم را به صحنه آورد و آن دفاع عظيم شكل گرفت. در بنيان نظام جمهوري اسلامي دعوت امام بود كه قاطبه مردم به نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي راي دادند.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني اظهار داشت: قانون‌ اساسي‌ ما بر اساس نگاه‌ توحيدي شكل گرفته و اين انعكاس شخصيت امام‌ بود كه چنين انقلابي را روحاني شكل داد؛ الهي تدبير كرد و قانون اساسي اين نظام، اين‌طوري نوشته شد. در سراسر اين قانون اساسي تاكيد بر «حضور مردم» است. هيچ نهاد مهمي در كشور بدون دخالت مستقيم يا غيرمستقيم مردم شكل نگرفته و شكل نمي‌گيرد. مهم‌ترين نهادهاي اين كشور به نحوي متكي به انتخابات است. اين اتكا به مردم در ساحت اجراي يك نظام ديني است.
وي يادآور شد: آموزه‌هاي امام فقط تعليمات اخلاقي، ديني و حتي اجرايي نبود. امام با نظام جمهوري اسلامي يك راه نو در ميان فلسفه‌هاي سياسي دنيا مطرح كرد. نظام الهي ولايي، يك نظام جديد در فلسفه سياسي موجود دنيا بود. پيوند بين دين و سياست راه‌ جديد امام‌ بود و اجراي اين نظريه فلسفي سياسي بر اساس حضور مردم شكل گرفت. اجراي چنين نظريه مهم ديني و سياسي بدون‌ حضور مردم‌ ممكن نمي‌شد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: مهم‌تر از حضور نظام جمهوري اسلامي در منطقه‌، اين است كه شما ببينيد چه فكري پشت مقاومت در منطقه از لبنان، سوريه، عراق تا يمن است؟ فكري است كه امام ارايه كرد. اينكه گروه حوثي‌ها مقابل امريكا ايستادگي كنند، فكر امام بود. امام به مسلمانان القا كرد كه شما صاحب‌ عزت‌ هستيد و اين هنوز هم اثرگذار است.
وي اظهار داشت: كاستي‌ها نبايد ما را غافل كند از اهميت‌ اين راه بزرگ كه امام براي ما و همه مسلمين گشود. امام‌ باور استقلال و عزت‌ را به مردم‌ برگرداند و از اين جهت همه ما مديون‌ امام هستيم. آرمان‌هايي كه امام نشان دادند همان آرمان‌هاي اسلام و دين حق الهي است.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني افزود: لازمه راه امام «توجه‌ به مردم‌» است و بصيرتي كه بايد در همه مجاري از خود نشان بدهند. امروز جمهوري اسلامي در يك موقعيت خيلي خاص قرار دارد و دشمنان ما از هر طرف در حال‌ ضربه‌ زدن هستند و ما بايد توجه داشته باشيم كه هرگونه اظهار ضعفي موجب دخالت دشمن خواهد شد و ما مطمئن هستيم حضور مردم در صحنه، خصوصا در انتخابات، دشمن را ناكام خواهد كرد و اسباب‌ اقتدار نظام و تامين امنيت ملي خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سالروز تاسيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به فرمان امام خميني(س) گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام از تدابير مهم امام بود. از ابعاد وجودي امام‌ اين بود كه در مقام اجراي حكومت، گره‌ها را باز مي‌كرد. در اصلاح قانون اساسي مجمع تشخيص مصلحت نظام در اصل 112 قرار گرفت. مجمع تشخيص مصلحت نظام در حل معضلات بسيار اثرگذار بوده‌ و امروز يك نهاد فوق‌العاده مهم و اثرگذار است.