شمارش‌آرا در نیمه‌شب

هشت صبح روز گذشته يازدهم اسفند ماه، فرآيند راي‌گيري براي دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري در 59 هزار شعبه اخذ راي آغاز شد و شامگاه جمعه به پايان رسيد؛ روزي كه اكثر شهرهاي كشور را برف و سرما فرا گرفته بود. بنا به اعلام مسوولان انتخابات شمارش آرا بلافاصله پس از اتمام راي‌گيري در حوزه‌هاي انتخابيه و در ساعات پاياني شب گذشته آغاز شد.
واجدان شرايط شركت در اين انتخابات، ۶۱ ميليون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر هستند كه ۳۰ ميليون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ مرد و ۳۰ ميليون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ زن مجموع واجدين شرايط را تشكيل مي‌دهند. با اين وجود تا لحظه تنظيم اين خبر، برخلاف ادوار گذشته، مسوولان وزارت كشور آماري از مشاركت كلي در سطح كشور ارايه نكرده‌اند.
تا ظهر جمعه، اكثر مقامات و چهره‌هاي نظام راي خود را به صندوق انداختند. مقام معظم رهبري، حسن روحاني، ابراهيم رييسي، محمدرضا عارف، محمدباقر قاليباف، غلامحسين محسني اژه‌اي، سيدحسن خميني و شماري از مقامات و شخصيت‌هاي ديگر با حضور در شعب اخذ راي، در انتخابات مشاركت كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز صبح جمعه در همان لحظات اوليه آغاز راي‌گيري دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري، با حضور در حسينيه امام خميني(ره) و در حضور بيش از صد خبرنگار و تصويربردار از رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي، راي خود را به صندوق سيار ۱۱۰ انداختند.


پس از انداختن راي در صندوق توسط مقام معظم رهبري، ايشان در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سيما مبني بر اينكه «تقاضا مي‌كنم آخرين صحبت‌هاي خودتان را با مردّدين يا افرادي كه نمي‌خواهند راي بدهند بيان بفرماييد»، گفتند: «از خداوند متعال درخواست مي‌كنيم، طلب مي‌كنيم كه امروز را براي ملّت ايران روز مباركي قرار بدهد و نتايج تلاش مردم عزيزمان و دست‌اندركاران مسائل گوناگون انتخابات ان‌شاءالله به نتايج مطلوب برسد و به نفع ملّت ايران تمام بشود. من دو توصيه عرض مي‌كنم، بعد هم به پاسخ سوال خبرنگار محترم مي‌پردازم.»
مقام معظم رهبري افزودند: «توصيه اوّل من به مردم عزيزمان اين است كه قرآن به ما فرمود: فاستبِقُوا الخيرات؛ در كارهاي نيك مسابقه بگذاريد و بر ديگران پيشي بگيريد. من در انتخابات‌هاي گذشته هم گفته‌ام، امروز هم تاكيد مي‌كنم كه هر چه زودتر از اين فرصت استفاده كنيد و در اوّلين ساعات، در اوّلين ساعات ممكن، برويد راي‌تان را در صندوق‌ها بيندازيد. توصيه دوّم اين است كه در هر حوزه‌اي به تعداد لازم براي آن حوزه راي بدهيد، به اندازه لازم؛ به كمتر راي ندهيد. مثلا در تهران براي خبرگان، احتياج است كه به شانزده نفر راي بدهيم؛ به شانزده نفر راي بدهيد، نه كمتر. يا در تهران براي مجلس شوراي اسلامي به سي نفر بايستي راي بدهيد؛ به سي نفر راي بدهيد؛ به كمتر راي ندهيد. اين توصيه موكد من است. ملّت عزيزمان بدانند كه امروز چشم بسياري از مردم دنيا، چه آحاد مردم و چه افراد سياسي و صاحبان جايگاه‌هاي معتبر ملّي و سياسي به ايران است، چشم‌شان به شما است؛ مي‌خواهند ببينند كه شما چه مي‌كنيد در اين انتخابات و نتيجه انتخابات شما چه مي‌شود؛ هم دوستان ما و افرادي كه علاقه‌مند به ملّت ايرانند، هم بدخواهان؛ آنها هم همين‌جور. از همه طرف چشم‌ها مترصّد كشور ماست و مترصّد مسائل ملّت عزيز ماست. به اين توجّه كنيد. دوستان را خوشحال كنيد و بدخواهان را نااميد كنيد و امّا پاسخ به سوال ايشان كه آخرين حرف من خطاب به مردّدين چيست، آخرين حرف من اين است كه در كار خير حاجت هيچ استخاره نيست.»
 
روحاني، لاريجاني و سيدحسن خميني
پاي صندوق
حسن روحاني با حضور در يكي از مدارس منطقه يك، آراي خود در انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري را به صندوق اخذ راي انداخت. همچنين سيدحسن خميني، در اولين ساعات راي‌گيري براي شركت در دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري، پاي صندوق راي در حسينيه‌ جماران حاضر شد. علي لاريجاني در ساعات اوليه راي‌گيري دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري با حضور در حوزه انتخابيه امامزاده صالح تهران، آراي خود را به صندوق انداخت.
 
رييسي: تعيين‌كننده بودن راي مردم از افتخارات جمهوري اسلامي است
ابراهيم رييسي نيز همزمان با برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري با حضور در ستاد انتخابات كشور، ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف اين ستاد، بر جزييات اخذ آرا در سراسر كشور نيز نظارت كرد.
او سپس در سخناني با تعيين‌كننده دانستن آراي مردم در نظام جمهوري اسلامي ايران، تعيين‌كننده بودن راي مردم در شكل‌گيري اركان نظام را از افتخارات جمهوري اسلامي دانست و افزود: همان‌گونه كه امام راحل فرمودند «ميزان راي ملت است.»
رييسي انتخابات را جشن ملي حقيقي ملت بزرگ ايران توصيف و تصريح كرد: انتخابات نماد انسجام و وحدت ملي است؛ امروز همه گروه‌ها، دسته‌ها و سلايق سياسي با معرفي كانديداهاي خود به مردم به صحنه آمده‌اند تا روز باشكوهي براي ملت ايران رقم بخورد.
او با بيان اينكه پيروز رقابت انتخاباتي امروز ملت بزرگ و سرفراز ايران است، اظهار داشت: همه كانديداهايي كه وارد صحنه انتخاباتي شدند چه راي بياورند و چه راي نياورند و همچنين مردمي كه پاي صندوق‌ها حاضر شدند، چه كانديداي موردنظرشان راي بياورد يا نه، پيروز ميدان هستند، چراكه به تكليف خود كه عبارت از مشاركت در انتخابات بوده عمل كرده‌اند.
رييسي با اظهار اميدواري نسبت به ثبت انتخاباتي باشكوه، از مردم خواست با عمل به توصيه رهبر معظم انقلاب اسلامي، هر چه زودتر در حوزه‌هاي انتخابيه حضور يافته و آراي خود را به صندوق بيندازند.
او همچنين تاكيد كرد كه راي مردم براي دولت و همه مجريان و ناظران حق‌الناس بوده و با رعايت امانت هر آنچه كه مردم راي داده باشند، بررسي، خوانده و اعلام مي‌شود. رييسي همچنين از همه دست‌اندركاران برگزاري انتخابات در سراسر كشور قدرداني كرد.
 
قاليباف: تنها پنجره‌اي كه مي‌تواند تحول ايجاد كند، انتخابات است
محمدباقر قاليباف، رييس مجلس هم روز گذشته پس از حضور در پاي صندوق راي و شركت در دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره انتخابات مجلس خبرگان در «تكيه‌گاه آقا مرتضي‌علي» محله هرندي و انجام فرآيند انداختن آراي خود به صندوق در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: همان‌طور كه بارها بر اين موضوع تاكيد كرده‌ايم، شركت در انتخابات و مشاركت در انتخابات تضمين امنيت ملي ما و حفظ منافع ملي كشور است. رييس مجلس در ادامه يادآور شد: اگر در زمان دفاع مقدس و در آن شرايط سخت، رزمندگان در ميدان‌هاي نبرد با خون خود از كشور و انقلاب اسلامي دفاع كردند، بدون شك امروز هر رايي كه در صندوق راي ريخته مي‌شود به نوعي جايگزين همان مجاهدت‌هاي روزهاي دفاع مقدس است. او در ادامه با اشاره به نكته ديگري كه حضور پاي صندوق راي را واجب مي‌كند، اظهار داشت: نكته دوم كه ضرورت مشاركت را براي همه ما به عنوان يكايك ايرانيان تكليف مي‌كند اين است كه ما حتما نقاط قوت و ضعفي داريم از اين رو بايد بدانيم براي ايجاد تحول، تقويت نقاط قوت، حذف نقاط ضعف و حل مشكلاتي كه امروز در جامعه مي‌بينيم و از آن رنج مي‌بريم، تنها پنجره‌اي كه مي‌تواند اين تحول را ايجاد كند، انتخابات است.
رييس قوه مقننه در پايان تاكيد كرد: ما با يك انتخابات شايسته مي‌توانيم تغيير ايجاد كنيم و مسير كارآمدي نظام در ابعاد مختلف را رقم بزنيم كه ان‌شاءالله منجر به تقويت نظام اسلامي، حل مشكلات مردم و پيشرفت ايران عزيز ما باشد. غلامحسين محسني اژه‌اي، نيز با حضور در مسجد جامع لويزان در انتخابات ديروز شركت كرد. رييس قوه قضاييه، سپس در جمع خبرنگاران، اظهار كرد: حضور پرشور و حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي و انتخاب اشخاصي كه از نظر آنها شايستگي «قانونگذاري» و «نظارت بر اجراي قوانين» و «راي اعتماد دادن به كابينه دولت» را دارند، واجد اثرات مثبت و مطلوبي در عرصه‌ها و ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، امنيتي، اجتماعي و فرهنگي خواهد بود.
رييس قوه قضاييه تصريح كرد: بدون ترديد حضور پرشور و حداكثري مردم در انتخابات امروز، علاوه بر افزايش اعتبار كشور و خوشحالي و مسرّت دوستان ايران اسلامي سبب يأس و نااميدي بيشتر دشمنان و شياطين خواهد شد.
او با اشاره به تدابير اتخاذ شده براي پيشگيري از تخلفات و جرايم انتخاباتي و افزايش سلامت و امنيت انتخابات، گفت: قوه قضاييه از ماه‌ها پيش، «ستاد پيشگيري از وقوع تخلفات و جرايم انتخاباتي» را با عضويت مسوولان دستگاه‌هاي ذي‌ربط تشكيل داد و در آن ستاد تدابير لازم براي افزايش امنيت و سلامت انتخابات اتخاذ شده است؛ همچنين مقامات قضايي مربوطه، دادستان‌ها و قضات كشيك ما كاملا آماده هستند تا به محض وصول گزارشي ناظر بر وقوع تخلف يا جرايم انتخاباتي، در اسرع وقت به موضوع ورود كنند و اقدامات مقتضي را به عمل آورند.
 
جهانگيري: شايد بتوان جريان مهندسي‌كننده انتخابات را از كرده خود پشيمان كرد
اسحاق جهانگيري، معاون اول دولت روحاني نيز پس از انداختن راي خود در صندوق، در كانال تلگرامي خود نوشت: «انتخابات مهم‌ترين و كم‌هزينه‌ترين راه پيشبرد توسعه، اصلاح و مردم‌سالاري است. كساني كه مانع از يك انتخابات معنادار و پرشور با حضور نامزد‌هاي انتخاباتي همه جريانات سياسي، اقتصادي و فرهنگي شده‌اند به توسعه و آباداني كشور كمك نكرده‌اند. لازم بود با عمل به سخنان رهبري امكان رقابت موثر و معنادار فراهم مي‌شد تا زمينه مشاركت بالا در اكثريت قاطع حوزه‌هاي انتخابيه به وجود آيد كه متاسفانه چنين نشد. با اين حال نمي‌توان همين انتخابات را خالي از فايده دانست، مشاركت در انتخابات آثار مستقيم و غيرمستقيمي بر امور كشور، ازجمله مسائل داخلي و بين‌المللي، دارد. معتقدم علي‌رغم تلاش برخي جريانات براي كم‌اثر كردن نقش مجلس در امور كشور، همچنان نهاد مجلس را بايد مهم و جدي تلقي كرد، به همين دليل و براي صيانت از صندوق راي، امروز در انتخابات راي دادم، چراكه معتقدم:
راه باديه رفتن به از نشستن باطل
اگر مراد نيابم به قدر وسع بكوشم
او تاكيد كرد كه «معتقدم با راي به افرادي معترض به شرايط موجود شايد بتوان جريان مهندسي‌كننده انتخابات را از كرده خود پشيمان كرد و امكان تشكيل فراكسيوني ولو كوچك را از منتخباني اصلاح‌طلب، ميانه‌رو و توسعه‌گرا به وجود آورد. معتقدم در سراسر كشور برخي نامزد‌هاي انتخاباتي سالم و شجاع بوده و دغدغه مسائل ملي دارند؛ اميدوارم اين افراد با حمايت مردم به مجلس ورود پيدا كنند تا بتوانند مانع تصميمات مخرب در مسير توسعه كشور و زندگي مردم باشد و علاوه بر آن تلاش كنند تا آلام كمرشكن مردم كاهش يابد.»
 
عارف: جبهه اصلاحات عملكرد خود را ارزيابي كند
محمدرضا عارف، رييس بنياد ايرانيان كه با حضور در حسينيه جماران راي خود را به صندوق انداخت به خبرنگار جماران گفت: شركت در انتخابات حق طبيعي و ملي ماست. وي افزود: ما در يك خانواده به نام كشور زندگي مي‌كنيم كه نسبت به آن مسووليت مشترك داريم و بايد مسووليت خود را انجام دهيم. عارف گفت: نمايندگان مجلس بايد شايستگي‌هاي عمومي و مسووليت‌هاي خود را پذيرفته و شرايط و اولويت كشور را بپذيرند. وي تاكيد كرد: امروز مهم‌ترين مساله ما در حوزه اقتصاد و معيشت است و در روابط خارجي با مشكلات جدي روبه‌رو هستيم. عارف گفت: بايد در مجلس افرادي باشند كه شرايط را درك كرده و براي برون‌رفت از شرايط راهكار داشته و خيلي دنبال شعار نباشند.
نماينده تهران در مجلس دهم گفت: در مجالس گذشته بعضا همكاران و نمايندگان بيشتر دو دغدغه دارند؛ ابتدا در نطق‌هاي خود طوري صحبت كنند كه به آنها دوباره راي داده شود و اينكه هيات‌هاي نظارت و شوراي نگهبان از عملكرد آنها راضي بوده تا تاييد صلاحيت شوند.
محمدرضا عارف در پاسخ به سوال جماران مبني بر اينكه چه اتفاقي افتاد مردم از شور و هيجان ليست اميد به بي‌اعتمادي رسيدند، گفت: با قهر كردن و كنار كشيدن از انتخابات مساله‌اي حل نمي‌شود بلكه تشديد هم مي‌شود. مردم اگر در انتخابات شركت نكنند، آن اتفاقي رخ مي‌دهد كه آنها نمي‌خواهند، پس راي بدهند.
وي خاطرنشان كرد: توقع مردم از نهادهاي حاكميتي و نظارتي اين است كه اجازه دهند در چارچوب قانون افراد واجد شرايط كانديدا شوند؛ اگر مردم احساس كنند كانديداها با يك نوع گزينش در هيات‌هاي اجرايي و هيات نظارت وارد عرصه رقابت مي‌شوند، مردم استقبالي نمي‌كنند.
وي اضافه كرد: بايد نخبگان سياسي ريشه‌يابي كرده كه چرا سرمايه اجتماعي جذب شده در سال‌هاي ۹۲ و ۹۴ به خصوص در بين جريان اصلاحات از دست رفت؛ اين مساله جدي است كه بخشي از آن به درون جبهه برمي‌گردد و بايد در وهله اول جبهه اصلاحات عملكرد خود را ارزيابي كند مبني بر اينكه چه اتفاقي افتاد اين سرمايه اجتماعي بي‌نظير در انتخابات مجلس دهم در تهران به ‌طور كامل به ليست اميد راي دادند و بعد در انتخابات ۹۸ اتفاق ديگري رخ داد.
عارف گفت: متاسفانه در اين موضوع بايد نگاهي به نهادهاي نظارتي و اجرايي داشت. شايد تلقي اين بوده كه مردم در سال‌هاي ۹۲ و ۹۴ از جريان اصلاحات فاصله گرفته و راي نمي‌دهند لذا دريچه‌هاي نيمه‌باز براي حضور جريان اصلاحات را بستند. عارف گفت: ما در اينجا گلايه جدي از نهادهاي حكومتي و نظارتي داريم كه نبايد به جاي مردم تصميم‌گيري كنند و به جاي اين رويكرد راهبردهاي مقام معظم رهبري را نصب‌العين قرار دهند.
وي افزود: چرا رهنمودهاي مقام معظم رهبري موردتوجه جدي مسوولان قرار نمي‌گيرد؟ اگر اين مساله حل شود ديگر نيازي به تشويق مردم براي شركت در انتخابات نيست، چون درك مردم بالاتر از مسوولان است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مردم همواره در طول ۴۰ سال گذشته پشتوانه كشور و انقلاب بودند، ان‌شاءالله در انتخابات آينده اين مسائل حل شود تا به جاي آنكه سعي شود در دو، سه ماه منتهي به انتخابات، مردم با وعده و وعيد پاي صندوق‌هاي راي بيايند، آنها داوطلبانه در انتخابات شركت كنند.
عارف درخصوص انتخابات ۱۴۰۴ گفت: بايد هميشه براي همه انتخابات‌ها حضور و آمادگي داشت لذا در فضاي صميمي چالش‌ها و مشكلات و تنگ‌نظري‌ها را بررسي كرده و براي آخرين‌بار اين موضوع حل شود تا حق مردم به رسميت شناخته و مردم هم مسووليت خود را به رسميت بشناسند. به نظرم بايد خيلي از مسائل حل شود.
 
همتي: قهر با صندوق راي را نمي‌پذيرم
عبدالناصر همتي، رييس اسبق بانك مركزي و كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در سال ۱۴۰۰ به همراه همسرش با حضور در حسينيه جماران، راي خود را براي انتخاب نمايندگان تهران در دوره دوازدهم مجلس شوراي اسلامي و ششم خبرگان رهبري به صندوق انداخت. همتي بعد از شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران گفت: حضور در انتخابات به معناي حمايت از جمهوريت نظام است. وي ادامه داد: براي جلوگيري از بدتر شدن وضعيت حتما بايد در انتخابات شركت كرد؛ دل‌مان نمي‌خواهد خالص‌سازي صورت گيرد پس به جاي اين وضعيت مجلسي تشكيل شود كه به اعتدال و نظر عمومي مردم نزديك‌تر است.
همتي درباره اينكه چرا بايد راي داد، گفت: راي مي‌دهيم چون در اين كشور زندگي مي‌كنيم و مي‌خواهيم كشور براساس نظر مردم اداره شود؛ البته بررسي صلاحيت‌ها به خوبي انجام نشد ولي باز هم اين دليلي براي شركت نكردن در انتخابات نيست.
وي با تاكيد بر اينكه كشور بايد با اراده مردم اداره شود، افزود: قهر با صندوق راي را نمي‌پذيرم؛ يكي از شعارهاي انتخاباتي‌ام در سال ۱۴۰۰ هم همين بود. اكنون نيز مي‌گويم هر گاه حضور مردم در انتخابات خوب بوده، دشمنان كشور مأيوس شده و تحول‌آفريني رخ داده است. البته مردم بايد احساس كنند راي آنها اثر دارد و نمايندگان مجلس براساس خواست و اراده مردم تصميم‌گيري مي‌كنند.
همتي در پايان گفت كه انتظار مي‌رود نمايندگان مجلس اراده مردم و نه گروه خودشان را در مجلس دنبال كنند.
 
سردار باقري: امام هر گروهي كه به دنبال مقابله مسلحانه بود را نقد مي‌كرد
سردار محمد باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح با حضور در مسجد جامع لويزان تهران، ضمن شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر اينكه وظيفه شخصي، اسلامي، انقلابي و ايراني من است تا در انتخابات شركت كنم و از اين حق براي تعيين آينده كشور استفاده كنم، حقيقت اين است كه جاي شهيدان خالي است و لازم بود تا در انتخابات شركت كنم و به نيابت از شهيدان نيز راي بدهم، اين كار را انجام دادم و اميدوارم كه خداوند و شهيدان از همه ما راضي باشند.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: مردم عزيزمان بايستي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري توانمندي را تشكيل دهند كه اين كار با حضور در پاي صندوق‌هاي راي امكان‌پذير است.
سرلشكر باقري ادامه داد: آينده اين كشور چهار سال در مجلس شوراي اسلامي و هشت سال در مجلس خبرگان رهبري، امروز تعيين مي‌شود و ما بايستي بهترين‌ها را انتخاب كنيم و نام آنها را در صندوق بيندازيم تا اين مجالس تشكيل شود.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح اضافه كرد: من از همه ملت عزيز ايران به‌ويژه جوانان عزيز، بسيجيان دلاور و همه آنها كه دل‌شان براي ايران مي‌سوزد، خواهش مي‌كنم كه هرچه زودتر پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند و از اين فرصت بزرگ براي ساختن ايران استفاده كنند.
وي اظهار داشت: هر حرفي هم كه داريم طي چهار سال آينده با مجلسيان بزنيم و آنها بايد حرف‌هاي ملت ما را در تدوين قوانين، نظارت بر قوه مجريه دنبال كنند، اگر مجلس ناتوان نامناسب يا پشتوانه جمعيتي بالا نداشته باشد، قطعا نخواهد توانست كار خود را به درستي انجام بدهد.
سرلشكر باقري درباره حضور راي اولي‌ها در انتخابات امسال خاطرنشان كرد: من به خاطر دارم كه در ابتداي انقلاب اسلامي در خصوص راي آري به جمهوري اسلامي راي اولي بودم، به تازگي به هجده سالگي رسيده بودم و شور و شوق فراواني داشتم؛ اكنون هم جوانان سال آخر دبيرستان و سال اول دانشگاه شور و شوقي براي حضور در انتخابات دارند.
وي ادامه داد: آنچه در فضاي مسموم مجازي براي نيامدن به پاي صندوق‌ها به جوانان ما خطاب مي‌شود، خواست دشمن است، چراكه دشمن هيچ‌گاه خيرخواه ملت ايران نيست و با آينده درخشان براي ايران مخالف است.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان تصريح كرد: جوانان عزيز آينده اين كشور را مي‌سازند و راه ساخت كشور نيز صندوق راي است و ان‌شاءالله همه جوانان عزيزمان با جديت پاي صندوق‌ها آمده و بهترين‌ها را با راي خود انتخاب كنند تا بتوانند آينده را بهتر بسازند.
وي با تاكيد بر اينكه نظام جمهوري اسلامي ايران از ابتدا برمبناي حمايت مردم شكل گرفت، گفت: اين‌طور نبود كه امام خميني (ره) با توپ، تانك و هواپيما با حكومت جاعل پهلوي مقابله كند؛ امام راحل با مردم به ميدان آمد و هر گروهي كه به دنبال مقابله مسلحانه بود، آنها را نقد مي‌كرد.
سرلشكر باقري افزود: انقلاب اسلامي با حضور مردم به پيروزي رسيد، با حضور مردم نظام جمهوري اسلامي در ابتداي سال ۵۸ راي قاطع آورد و تشكيل شد و دفاع مقدس نيز با حضور مردم شكل گرفت، پيش‌ رفت و پيروز شد.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه امنيت ملي ما در گرو همراهي و حضور مردم در صحنه و همراهي با حكومت مقدس جمهوري اسلامي ايران است، خاطرنشان كرد: طبيعي است دشمنان اين نقطه قوت را به عنوان هدف خود براي تضعيف و از بين بردن انتخابات دنبال مي‌كنند و همه تلاشي كه در فضاي مجازي و رسانه تصويري، صوتي و... مي‌كنند، براي نااميد كردن مردم و دور كردن آنها از نظام و كشور است.
وي بيان كرد: ما براي تامين تسليحات، تجهيزات و تشكيل نيروهاي مسلح در دفاع از كشور تلاش مي‌كنيم، اما نقطه اتكا اصلي امنيت ملي ما مردم هستند كه با حضورشان در صحنه‌ها و در مقاطع مختلف، همچون ۲۲ بهمن و انتخابات نشان مي‌دهند كه پاي آرمان‌هاي خود ايستاده و همراه شهدا و امام عزيزشان هستند و كوتاه نخواهند آمد كه اين خود نوعي بازدارندگي است.
سرلشكر باقري در ادامه با بيان اينكه ما درگير يك جنگ تركيبي هستيم، گفت: دشمن در اين جنگ با انواع تسليحات و تجهيزات سخت، نيمه سخت و نرم به ميدان آمده است و هدف و مبناي اصلي آن تغيير دادن شناخت مردم و جدا كردن روح و دل آنها از حكومت جمهوري اسلامي ايران و تنها گذاشتن رزمندگان است؛ اينها خواسته دشمن است؛ اما قطعا به نتيجه نخواهد رسيد و مردم در كنار همرزمان و فرزندان‌شان در همه صحنه‌ها هستند و امروز نيز با حضور در پاي صندوق راي و انتخاب بهترين‌ها براي تشكيل يك مجلس قوي و خبرگان توانمند، حتما اين نقش را به خوبي ايفا خواهند كرد.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان خاطرنشان كرد: مبناي دفاع جمهوري اسلامي اتكا به مردم است، اما در حد ضرورت و براي بازدارندگي توانمندي دفاعي را ايجاد كرده و طي سال‌هاي اخير با توانمندي بومي و صنايع دفاعي كشور از طريق جوانان ارزشمندمان در صنايع دفاعي و شركت‌هاي دانش‌بنيان و دانشگاه‌هاي سراسر كشور روز به روز در حال تقويت است و دشمن اعتراف رسمي دارد كه توانمندي ورود به صحنه درگيري را ندارد.