دوئل در تگزاس

احسان پناه‌بر 
در حالي كه تنور انتخابات رياست‌جمهوري در ايالات متحده روز به روز داغ‌تر مي‌شود و مسائل داخلي و خارجي بسياري را به خود پيوند زنده است، روز پنجشنبه جو بايدن، رييس‌جمهور فعلي ايالات متحده و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين و رقيب سرسختش در سواحل رودخانه ريوگرانده، اما با فاصله حدود 400 كيلومتري از هم، دوئلي انتخاباتي داشتند. اين دو از راه دور در مورد اينكه چه كسي مقصر نظام معيوب مهاجرتي اين كشور است و چگونه بايد آن را برطرف كرد، به لفاظي پرداختند. بايدن از براونزويل، تگزاس بازديد و با ماموران گشت مرزي ملاقات كرد و جمهوري‌خواهان كنگره كه در صف مخالفت با توافق امنيتي مرزي دو حزبي و به حمايت از ترامپ قرار گرفته‌اند را سرزنش كرد. اين در حالي بود كه گرگ ابوت، فرماندار تگزاس و مجريان قانون محلي اين ايالت به ترامپ در گذرگاه شهر ايگل‌پس پيوستند.
بازي در زمين مهاجران
مهاجرت به موضوعي محوري در مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري 2024 بدل شده است و غالبا انتظار مي‌رود موضوع اصلي رقابت مجدد بين بايدن و ترامپ باشد، چراكه هر دو به دنبال استفاده از مشكلات و چالش‌هاي مرزي در راستاي منافع سياسي خود هستند. برنامه‌هاي سفر آنها به طرز قابل توجهي مشابه بود: آنها در فاصله نيم ساعتي از يكديگر به تگزاس رسيدند، هر كدام مكان مناسب خود را انتخاب كردند كه از آنجا نظر خود را بيان كرده، در مورد برنامه‌ها، عمليات‌ها و مسائل توضيحاتي دريافت كنند. اظهارات آنها حتي براي دقايقي با هم همپوشاني داشت، اما اين درست همانجايي بود كه شباهت اين دو رقيب به پايان رسيد. بايدن به دنبال اين بود كه ضرورت لايحه امنيت مرزي دو حزبي را كه جمهوري‌خواهان به دستور ترامپ آن را رد كردند و به‌طور كامل از نامزد پيشتاز حزب جمهوري‌خواه، دونالد ترامپ خواستند تا براي فشار كنگره براي بودجه بيشتر و محدوديت‌هاي سخت‌تر به آنها بپيوندد. بايدن در شهر براونزويل خطاب به نمايندگان كنگره گفت كه «به جاي اينكه با اين موضوع بازي سياسي كنيد، به من بپيونديد و من نيز به شما مي‌پيوندم و به كنگره مي‌گويم اين لايحه را تصويب كند. اين چالش‌برانگيزترين، كارآمدترين و موثرترين لايحه امنيت مرزي است كه تاكنون در اين كشور ديده شده است». بايدن براي نمايش به شهر براونزويل در دره ريو گرانده رفت كه براي 9 سال شلوغ‌ترين گذرگاه عبورومرور غيرقانوني مهاجران بوده است. البته اين آمار در ماه‌هاي اخير كاهش يافته و مقامات محلي اين امر را تا حدودي مديون افزايش امنيت مرزي مكزيك هستند. ديدار بايدن از شهر براونزويل اشاره‌اي بود به اينكه دولت او چگونه مهاجرت را مساله‌اي منطقه‌اي و جهاني و نه فقط يك مشكل داخلي قلمداد مي‌كند. بايدن در امتداد ريو گرانده قدم زد و گزارشي طولاني از مقامات امنيت داخلي دريافت كرد. به‌طور خلاصه بايدن گفت كه پول بيشتري براي استخدام افسران بيشتر در امتداد مرز و استفاده از آنها در سراسر روند پناهندگي براي كمك به پاكسازي انبوه عقب‌ماندگي‌ها در حوزه امنيت مرزي لازم است: از سوي ديگر، ترامپ بايدن را مقصر وضع موجود در مرزهاي جنوبي دانست: نمي‌توانيم نسبت به اين موضوع بي‌خيال باشيم و كاري انجام ندهيم. او به گذرگاه ايگل، مهم‌ترين گذرگاه‌هاي مهاجران، تقريبا در حدد 400 كيلومتري شمال غربي شهر براونزويل رفت و با فرماندار جمهوري‌خواه، گرگ ابوت و سربازان گارد ملي تگزاس كه فرماندهي پارك محلي را بر عهده داشتند و براي جلوگيري از عبور غيرقانوني مهاجران، حصارهاي سيم تيغ‌دار در كناره رودخانه نصب كرده بودند، ملاقات كرد. اخيرا اين پارك به نماد جمهوري‌خواهان در اعتراض به دولت فدرال تبديل شده است. ترامپ در اين ديدار گفت كه اين كارزار براي امنيت مرزي بيشتر به جنگ شبيه است.


به گزارش واشنگتن‌پست، ترامپ در مرز اعلام كرد كه مهاجراني كه به مرز مي‌رسند جنايتكار و برخي تروريست هستند. او اين اظهارات را اغلب در طول مبارزات انتخاباتي سال 2016 نيز بيان مي‌كرد. اين‌بار، او همان ادبيات را به شكلي عريان‌تر عنوان كرد و گفت مهاجران خون امريكا را مسموم مي‌كنند. ترامپ گفت كه آنها به كشور ما راه مي‌يابند و اين وحشتناك است. ظاهرا و به‌رغم ادعاهاي ترامپ، بسياري از مطالعات نشان داده‌اند كه مهاجران نسبت به شهروندان بومي كمتر به سمت جرايم خشونت‌آميز كشيده مي‌شوند. يكي از مقالات منتشر شده از سوي آكادمي ملي علوم امريكا، بر اساس داده‌هاي دپارتمان ايمني عمومي تگزاس از سال 2012 تا 2018، گزارش داد كه ساكنان بومي ايالات متحده دوبرابر بيشتر از افرادي كه به‌طور غيرقانوني در اين كشور هستند، به دليل جرايم خشن دستگير مي‌شوند.
پيش‌نمايش انتخابات 2024
ديدارهاي انتخاباتي روز پنجشنبه از مرزهاي جنوبي ايالات متحده به نوعي پيش‌بيني مبارزات انتخاباتي سراسري در ماه نوامبر بود كه مي‌تواند هشت ماه آينده را متاثر كند. به گزارش سي‌ان‌ان، اين ديدارهاي رقابتي براي ترامپ بيشتر به بازي در خانه خود شبيه بود، چراكه اخيرا جو مرزهاي جنوبي، به خصوص ايالات تگزاس به نفع رويكردهاي ترامپ است. از زمان نامزدي ترامپ در كاخ سفيد در سال 2016، سركوب مهاجرت بخشي از دستور كار و سخنراني‌هاي او بوده است. او در طول دوران رياست‌جمهوري خود سفرهاي متعددي به مرز داشت و نظرسنجي‌ها نشان داده است كه راي‌دهندگان به او بيش از بايدن در موضوع مهاجرت و امنيت مرزها اعتماد دارند. با اين وجود، اين ديدارها براي بايدن فرصتي بود تا نمايشنامه خود را در قبال مسووليتي سياسي تغيير دهد. بايدن سال گذشته نيز از مرز بازديد كرد، اما قضيه اين‌بار فرق مي‌كند، چراكه مهاجرت به مساله مهمي در سال انتخابات بدل شده و دموكرات‌ها بر اين باورند كه بهتر است رييس‌جمهوري به جاي ناديده گرفتن اين مقوله، رو در رو با آن مقابله كند. ويسنته گونزالس، نماينده جمهوري‌خواه از ايالت تگزاس به نيويورك‌تايمز گفت كه اميدوار است اين تنها آغاز سفرهاي بيشتر به ايالت تگزاس باشد، نه تنها در اين دوره رياست‌جمهوري، بلكه در دوره بعدي نيز تكرار شود و اقداماتي عملي در اين راستا صورت گيرد.
بازي سرزنش
هم ترامپ و هم بايدن طرف مقابل را متهم كردند كه مسوول وضعيت اسفبار ايالت‌هاي مستقر در مرز جنوبي است. در ماه‌هاي اخير در اين ايالت‌ها، سطوح بي‌سابقه دستگيري‌ها و انبوهي از پرونده‌هاي كيفري براي كساني كه منتظر جلسه استماع خود هستند، در خود جاي داده‌اند.براي ترامپ و متحدانش، افزايش مهاجرت، نشانه‌اي از سياست‌هاي شكست خورده بايدن است و از آن سلاحي براي حمله به رييس‌جمهوري ساخته‌اند. ترامپ به‌طور ويژه به مرگ ليكن رايلي، دانشجوي دانشگاه جورجيا اشاره كرد كه هفته گذشته كشته شد. پليس مهاجر ونزوئلايي را در اين پرونده متهم كرده است. در همين حال، براندون جاد، رييس اتحاديه گشت مرزي به ان‌بي‌سي نيوز گفت كه سياست‌هاي بايدن «به دعوت مردم» براي عبور غيرقانوني از مرز متمركز است.
در همين حال، بايدن ابراز تاسف كرد كه ترامپ جمهوري‌خواهان را از حمايت از لايحه امنيت مرزي دو حزبي كه از حمايت اتحاديه گشت مرزي، اتاق بازرگاني و هيات تحريريه وال استريت ژورنال برخوردار بود، دلسرد كرده است. به‌زعم بايدن، جمهوري‌خواهان سنا در صف مخالفت با ترامپ قرار گرفته‌اند. او اظهار داشت كه حقيقت اين است كه دونالد ترامپ نمي‌خواهد امنيت مرزها را حفظ كند. جولي چاوز رودريگز، مدير ستاد انتخاباتي بايدن نيز در بيانيه‌اي گفت كه ترامپ هرج و مرج و ظلم را ترجيح مي‌دهد، زيرا اين موارد مي‌تواند از لحاظ سياسي به او كمك كند. او در بيانيه خود گفت كه «آخرين باري كه ترامپ بر سر كار بود، بچه‌هاي مهاجران را در قفس نگه داشتند، خانواده‌ها را از هم پاشيدند و جنايت‌هاي خشونت‌آميز را به سرعت افزايش داد. قمار سياسي ترامپ براي رسيدن به قدرت بسيار وحشتناك است، اما او در ماه نوامبر تاوان آن را در صندوق راي خواهد پرداخت». در اين مورد اما بايدن لحن متفاوت و آشتي‌جويانه‌تري داشت و به دنبال مسيري بود تا با كمترين درگيري با رقيب خود، راهي براي آينده سياسي خود بيابد.
ايگل‌پس در مقابل براونزويل
ترامپ تصميم گرفت با ابوت به شهر ايگل‌پس در تگزاس سفر كند تا منطقه‌اي را برجسته كند كه مورد هجوم مهاجران است و اخيرا به كانون مسائل بين مقامات ايالتي و دولت بايدن بدل شده است. گذرگاه مرزي ايگل باعث شده است كه سربازان و افسران ايالتي امنيت منطقه را بر عهده بگيرند. آنچه در اين مرزها بيش از همه به چشم مي‌خورد، صف‌هاي طولاني مهاجران، اتوبوس‌ها، حصارهاي سيمي تيغ‌دار و فقدان ماموران گشت مرزي ايالات متحده است. مقامات تگزاس اوايل سال جاري ميلادي، گشت مرزي را از بخش‌هايي از گذرگاه ايگل مسدود كردند و كنترل پاركي در كنار رودخانه را به دست گرفتند. گارد ملي تگزاس از ورود شهروندان حقيقي (كه مسووليت حقوقي خاصي ندارند)، مقامات شهري و افسران مرزباني به پارك جلوگيري كرد. از سوي ديگر، الخاندرو مايوركاس، وزير امنيت داخلي، تصميم رييس‌جمهور براي سفر به براونزويل در روز پنجشنبه را توضيح داد و گفت كه اين مكان «نگاه بسيار خوبي از پويايي و چالش‌برانگيز بودن پديده مهاجرت ارايه مي‌دهد». مايوركاس روز پنجشنبه به همراه بايدن از واشنگتن دي‌سي به تگزاس سفر كرد. اين اقدام درست دو هفته پس از استيضاح او از سوي مجلس نمايندگان به دليل مخالفت حزب جمهوري‌خواه با مديريت مرزي او رقم خورد. او در فرودگاه «اير فورس وان» همراه با رييس‌جمهور با خبرنگاران صحبت كرد و در طول ديدار و اظهارات بايدن در كنار او ايستاد. مايوركاس در براونزويل گفت: «اگرچه كنگره هنوز منابع مورد نياز ما را فراهم نكرده است، [وزارت امنيت داخلي] به اجراي قانون و تلاش براي ايمن‌سازي مرزهاي ما ادامه خواهد داد.» مجلس نمايندگان در 13 فوريه با راي محدود 214 بر 213، مايوركاس را استيضاح كرد. اين اولين استيضاح مقام كابينه از دهه 1870 بود. پس از آن، كاخ سفيد اصرار داشت كه مايوركاس طبق معمول كار خود را ادامه خواهد داد و استيضاح بر كار او تاثيري نخواهد داشت. به گزارش نيويورك‌تايمز، پس از آنكه ميچ مك كانل، رهبر جمهوري‌خواهان و ويپ جان تون، از رهبران ارشد حزب جمهوري‌خواه، خواستار برگزاري استيضاح كامل مايوركاس در اوايل اين هفته شدند، هنوز اين امر در تقويم سنا ثبت نشده است.
بايدن از سفر خود به تگزاس جهت اعلام حركتي يكجانبه و عملي براي مهار هجوم مهاجران در مرز استفاده نكرد. بايدن درگير اين مساله بود كه آيا اقدامات اجرايي در مورد نحوه رسيدگي به درخواست‌هاي پناهندگي در مرز جنوبي انجام دهد يا خير؛ اقدامي كه مي‌تواند برخي سرزنش‌ها را از دوش او در قبال اين وضعيت بردارد. با اين حال، گزارشي مبني بر اينكه بايدن در حال بررسي اين گزينه است، قبلا جناح مترقي حزب دموكرات را خشمگين كرده و چنين اقدامات اجرايي احتمالا با چالش‌هاي قانوني مواجه خواهد شد.