تصميم‌هاي لازم، مقتضي و قدرتمندانه‌ مي‌گيريم

عضو هيئت نظارت بر برجام در واکنش به تصويب تحريم‌هاي جديد مجلس نمايندگان آمريکا عليه ايران گفت: همه گزينه‌ها پيش روي ماست و تصميم‌هاي لازم، مقتضي و قدرتمندانه‌اي را اتخاذ خواهيم کرد.
به گزارش ايسنا، علي اکبر ولايتي در ارتباط تصويري با بخش خبري 21 شبکه يک سيما در پاسخ به اين پرسش که هدف آمريکا از اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران چيست؟ افزود: آنچه‌امريکايي‌ها انجام دادند براي ما ناشناخته نيست. آقاي ترامپ هم در سياست داخلي و هم خارجي خود، روشي را در پيش گرفته است که در نهايت به ضعف آمريکا هم در داخل و هم در صحنه بين المللي منجر خواهد شد.
وي ادامه داد: ترامپ با اين کارش با دنيا درافتاده است، فقط روسيه، ايران و کره شمالي مخاطب مستقيم آمريکايي‌ها نيستند؛ بلکه آنها توقع دارند اروپايي‌ها از آنها تبعيت کنند اما اروپايي‌ها موضع گرفتند و از آمريکا تبعيت نمي‌کنند و اين موضوع منجر به شکاف در غرب خواهد شد.
ولايتي گفت: همان بي‌حساب و کتابي که در سياست داخلي ترامپ است، در سياست خارجي‌اش هم وجود دارد و جواب نمي‌دهد.


عضو هيأت نظارت بر برجام افزود: اگر آمريکايي‌ها تصور مي‌کنند که نفوذ غيرقانوني و نامشروع از دست رفته آنها در منطقه با اين حرف‌ها احيا مي‌شود احيا نخواهد شد و نفوذ آن‌ها در منطقه رو به زوال است.
ولايتي افزود: اگر آنها تصور مي‌کنند ايران با يک تشر يا فشار آمريکا تسليم آنها مي‌شود اشتباه مي‌کنند زيرا قطعاً ايران مانند برخي کشورهاي منطقه نيست که با يک تشر آمريکا تسليم باج خواهي آنها شود.
وي با تاکيد بر اينکه در کميته نظارت بر برجام تصميمات لازم، مقتضي و قدرتمندانه‌اي را اتخاذ خواهيم کرد، اضافه کرد: دستمان در حوزه‌هاي مختلف باز است به طوري که در عين اينکه برجام را به هم نمي‌زنيم اما مي‌توانيم اقداماتي را انجام دهيم که حکايت از اقتدار رو به افزايش هسته‌اي ما خواهد بود بدون اينکه برجام را نقض کنيم.
ولايتي افزود: تجربه گذشته نشان داده است و آمريکايي‌ها بدانند که همه گزينه‌ها براي جمهوري اسلامي‌ايران روي ميز است.
وي با اشاره به نقض عهد گذشته غربي‌ها در مقابل جمهوري اسلامي‌ايران ادامه داد: آمريکا و غربي‌ها از ما خواستند که مدت کوتاهي همه کارهاي هسته‌اي را متوقف کنيم و ما هم متوقف کرديم اما اينها قول سه ماه داده بودند، اما بيش از دو سال طول کشيد؛ بعداً جمهوري اسلامي‌تصميم گرفت و فعاليت‌هاي هسته اي خود را از سر گرفت.
عضو هيأت نظارت بر برجام افزود: بنابراين هيچ راهي بر روي ما بسته نيست، اما متناسب با تدابيري که در کشور اتخاذ خواهد شد، تصميم درست را اتخاذ خواهيم کرد.ولايتي تاکيد کرد: همه گزينه‌ها پيش روي ماست و متناسب با استقلال و اقتدار ايران تصميم گرفته خواهد شد.