اقدام تلافي جويانه

مسکو تحريم‌هاي جديد آمريکا را بر خلاف اصول قوانين بين‌الملل دانسته و اعلام کرد تعداد ديپلمات‌هاي آمريکايي در روسيه به ۴۵۵ تن کاهش مي‌يابد.
به گزارش ايسنا به نقل از شبکه خبري روسيا اليوم، مسکو در واکنش به تحريم‌هاي جديدي که از سوي آمريکا عليه اين کشور مطرح شده، اين تحريم‌ها را "غيرقانوني" دانست.مسکو تحريم‌هاي آمريکا را بر خلاف اصول قوانين بين‌الملل دانست و تاکيد کرد، روسيه نيز اين حق را براي خود قائل است که بر اساس اصل مقابله به مثل، اقداماتي را عليه منافع آمريکا اتخاذ کند.همچنين وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي که منتشر کرد، از طرف آمريکايي خواست تعداد ديپلمات‌هاي خود در خاک روسيه را به ۴۵۵ تن کاهش دهد تا تعداد آنها با تعداد ديپلمات‌هاي روس حاضر در خاک آمريکا برابر شود.وزارت خارجه روسيه‌امکان دسترسي آمريکا به برخي تسهيلات و ساختمان‌هايش در مسکو را از اول اوت ممنوع کرده است.هم چنين جان اف. تفت سفير آمريکا در مسکو در پيامي‌با محکوم کردن اقدام اخير روسيه اعتراض و نارضايتي شديد خود را اعلام کرد.سناي آمريکا تحريم‌هاي جديدي عليه روسيه، ايران و کره شمالي تصويب کرده که اين لايحه تحريم‌ها با امضاي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا به قانون تبديل مي‌شود.
اقدام تلافي جويانه
پس از آن رئيس جمهوري روسيه گفت که اگر واشنگتن به آنچه که تحريم‌هاي جديد و غيرقانوني عليه مسکو است، ادامه دهد، روسيه نيز دست به اقدامي‌تلافي جويانه مي‌زند.به گزارش ايسنا ولاديمير پوتين در جريان سفرش به فنلاند در يک سخنراني تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه مسکو را غيرقابل توجيه خواند و گفت: اگر چنين تحريم‌هايي عيله مسکو اعمال شود، روسيه نيز دست به اقدامي‌متقابل و تلافي جويانه مي‌زند.اين تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه روسيه توسط مجلس نمايندگان آمريکا و سنا تصويب شده و حالا براي اجرايي شدن نيازمند امضاي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکاست.پوتين که مکررا اتهامات آمريکا را در دخالت در انتخابات 2016 رياست جمهوري ايالات متحده رد مي‌کند، ادامه داد: مسکو به دنبال اين است که همزمان با اعمال اين تحريم‌ها، چگونه دست به اقدامي‌متقابل عليه آنها بزند.وي در نشست خبري مشترک با همتاي فنلاندي خود گفت: همانطور که مي‌دانيد ما خويشتنداري و صبر داريم اما در برخي اوقات، بايد دست به اقدامي‌متقابل بزنيم. ديگر نمي‌توان در مقابل چنين اقدامي‌از سوي آمريکا ساکت ماند. البته اقدامات تلافي جويانه ما به نسخه نهايي لايحه تحريم‌ها بستگي دارد.رئيس جمهوري روسيه به تنش ديپلماتيک موجود ميان مسکو و واشنگتن نيز اشاره کرد که در دسامبر 2016 و زماني آغاز شد که باراک اوباما، رئيس جمهوري سابق آمريکا دستور داد تا ملک ديپلماتيک روسيه در آمريکا مصادره شود و 35 دپيلمات روس از آمريکا اخراج شدند.وي ادامه داد: من تحقيقات کنگره‌امريکا را درباره اتهام مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا رد مي‌کنم. اين نشانه‌اي از رشد بدبيني و حمله ضد روسي در آمريکا و نتيجه سياست‌هاي داخلي آمريکاست. من متاسفم که روابط ميان دو کشور تا به اين حد بد شده است. ما مي‌توانستيم در کنار يکديگر بسياري از مشکلات را حل و فصل کنيم. مسکو دوستان زيادي در آمريکا دارد و اميدواريم که يک روز اوضاع بهتر شود.