تخصیص 11 میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی


گروه اقتصاد کلان: رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۱۱ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی در سال جاری خبر داد و گفت: مستمری کمیته امدادی ها ۳۰ درصد امسال رشد می کند. به گزارش «تجارت»، داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت گفت: قانون برنامه هفتم خوشبختانه در سال گذشته پس از ارائه لایحه توسط دولت، در مجلس هم تصویب شد. پاره‌ای از اختلاف نظرها باقی بود که بخش عمده‌ای از آنان تا پایان سال رفع شد و بخش کوچکی باقی مانده که امیدواریم در روزهای آتی این موارد هم نهایی شود و در ابتدای سال قانون برنامه هفتم را دریافت کنیم. او افزود: برای داشتن رشد اقتصادی بالا در قانون برنامه هفتم شاهد موارد مثبت زیادی بودیم. دولت در زمان لازم هر دو بخش بودجه را ارایه کرد؛ بخش اول در ابتدای ابان ارائه شد. اما چون رسیدگی بودجه در مجلس در شورای نگهبان و مجمع تشخیص کمی طولانی شد، در روزهای اخر سال، شاهد این بودیم که قسمت اول قانون که احکام و تبصره‌ها و... وجود داشت ارایه شود. طبق ایین نامه مجلس ما مکلف بودیم ۱۰ روز پس از دریافت بخش اول، لایحه رو تقدیم کنیم. اما باتوجه به نزدیک شدن به نوروز، ما در ۱۹ فروردین بخش دوم لایحه بودجه را نیز تقدیم و اعلام وصول انجام شد. رسیدگی به بخش دوم به سرعت انجام شده و از امروز کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل می شود. وی افزود: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و کمیسیون های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، رسیدگی نهایی شده و در صحن رسیدگی کامل خواهیم کرد و شامل ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود. منظور گفت: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت ها انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

ابلاغ احکام و جداول بودجه
منظور گفت: تعیین نقش ها و مسئولیت ها را برای تک تک دستگاهها انجام داده و فرآیندهایی که مشارکت مردمی را در اقتصاد بیشتر خواهد کرد را توسعه خواهیم داد تا اقتصاد مردم پایه را گسترش داده و همه دستگاهها باید تکالیف خود را در جهش تولید انجام دهند تا این سند که بالغ بر ۴۰ صفحه احکام و جداول و اهداف کمی است فردا ابلاغ می شود. وی افزود: در این سند پیوست طرح های خاتمه عمرانی در سال جاری را فردا منتشر خواهیم کرد ضمن اینکه طرح هایی که بخش خصوصی در بخش تولید امسال به بهره برداری می رساند و در حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی متمرکز است در پیوست دیگری اطلاع رسانی خواهند شد. منظور گفت: امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری باید از سوی شرکتهای دولتی انجام گیرد که فهرست این سرمایه گذرای ها به عنوانی یک پیوست دیگر منتشر می شود.

بازتوزیع عادلانه یارانه موضوع مورد توجه دولت در بودجه
منظور در خصوص افزایش یارانه ها نیز گفت:یکی از نقش های مهمی که دولت ایفا می کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب بازتوزیع درآمد یا یارانه هایی است که پرداخت می شود، طبیعی است که در قالب های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف بازتوزیع و یارانه ها می شود.