بر باد رفتن اعتبار نتانیاهو و تل‌آویو


گروه جهان: رسانه‌ها و نهادهای تحقیقات استراتژیک غربی اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل را حرکتی تاریخی و یک برد بزرگ برای ایران ارزیابی می‌کنند. از نگاه آن‌ها تهران توانمندی و اقتدار خود را به عنوان قدرت اول منطقه تثبیت کرد و نشان داد قاعده بازدارندگی رژیم اسرائیل تنها یک افسانه است. به گزارش «تجارت» بامداد روز یک‌شنبه سپاه با دهها پهپاد و موشک، پاسخ محکمی به رژیم اسرائیل داد که قبل‌تر در یک اقدام تروریستی به کنسول‌گری ایران در دمشق حمله کرده بود. این حمله در سطحی بی‌سابقه در میان رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی بازتاب باشد و از آن به عنوان یک اقدام بی‌همتا در تاریخ تحولات سیاسی – امنیتی هزاره جدید (2000) منطقه خاورمیانه یاد شد.

پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل موفقیت‌آمیز و حاکی از توانمندی بود
تارنمای اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس در مقاله‌ای به بررسی پیامدهای پاسخ تنبیهی پهپادی - موشکی چند ساعته ایران به رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که این اقدام تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود و توانمندی ایران را نشان داد. در این نوشتار با اشاره به عملیات طوفان الاقصی حماس، آمده است که این حمله، رژیم صهیونیستی اسرائیل را وادار کرد تا رویکرد جدیدی علیه ایران و محور مقاومت در پیش گیرد؛ زیرا مشخص شد که راهبرد پیشین این رژیم در تضمین امنیت آن شکست خورده است.
بر اساس این گزارش، اسرائیل از ۱۵ مهر، علاوه بر جنگ در غزه، عوامل اصلی هماهنگ کننده محور مقاومت و نیز نیروها و تجهیزات ایرانی را در سراسر مناطق پیرامونی خود هدف قرار داده است. در این تحلیل، پاسخ مستقیم و هدفمند ایران به اسرائیل با هدف اعاده بازدارندگی تهران و موجب تغییر محاسبات و ریسک پذیری ایران ارزیابی شده و آمده است: هدف از این موضع قاطعانه، همانطور که حسین سلامی، فرمانده سپاه ایران بیان کرد «تلاش برای ایجاد معادله جدیدی با اسرائیل" بود. بر اساس این گزارش، هدف از واکنش تهران، آن بود که خطوط قرمز جدیدی را در درگیری خود با رژیم صهیونیستی تعریف کند و روشن سازد که جمهوری اسلامی در صورت ادامه عملیات خسارت بار اسرائیل علیه ایران و شرکای آن، زمام امور را خود در دست خواهد گرفت. نویسندگان این تحلیل اضافه می کنند: زمان ‌بندی این واکنش نیز دیگر اهداف ایران را روشن می سازد. تهران با آگاهی از آنکه تشدید تنش مستقیم ایران و اسرائیل و اسرائیل با حزب الله در پیش است، به دنبال جلو انداختن آن بود و بهتر می داند که هر گونه تنشی باید پیش از انتخابات آمریکا ایجاد شود. این گزارش می افزاید: «اگر ایران قصد ضربه زدن به اسرائیل را داشت، یک اصل اساسی عملیات نظامی یعنی عنصر غافلگیری را نقض نمی کرد. اما مقاصد خود را به واشنگتن و چندین کشور عربی و اروپایی مخابره کرد و به آنها اطمینان داد که حمله اش نسبتاً محدود خواهد بود».
نویسندگان این گزارش تاکید دارند که ایران برعکس تاکتیک ‌های تهاجمی که به طور قابل توجهی دفاع اسرائیل را به چالش می ‌کشید و احتمالاً توان پدافندی آنها را از پا می انداخت، عمل کرد. در واقع اگر تهران به دنبال وارد ساختن یک ضربه جدی به رژیم صهیونیستی بود، تعداد بیشتری از موشک های بالستیک سریع و دقیق را پرتاب می کرد و اسرائیل نیز زمان بسیار کمی برای آمادگی و واکنش در اختیار می داشت. تحلیلگران این اندیشکده تاکید دارند که ایران همچنین می توانست از قدرت رزمی قابل توجه نیروهای نیابتی منطقه ای خود - به ویژه حزب الله - در عملیات خود استفاده و پاسخ تنبیهی خود را به یک درگیری واقعی چند جبهه و یک کابوس برای اسرائیل تبدیل کند. علاوه بر این، واکنش تهران یک تمرین بسیار مفید برای جمع آوری اطلاعات بود و اکنون برآورد ایران از پدافند رژیم اسرائیل و شریک آن بسیار بهبود یافته است. در یک جنگ فرسایشی احتمالی با اسرائیل، چنین اطلاعات و برآوردهایی ارزشمند خواهد بود.

دودشدن اصل بازدارندگی رژیم اسرائیل



در سطحی دیگر، روزنامه گاردین در تحلیلی جدید به نقل از رهبر اپوزیسیون، تحلیل‌گران و برخی مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی، پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل را «سقوط بازدارندگی» این رژیم اعلام و مسئول مستقیم آن را «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد. این روزنامه انگلیسی، یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون اسرائیل و برخی تحلیلگران و مقامات سابق رژیم صهیونیستی در اظهاراتی اعلام کردند که پاسخ تنبیهی ایران نشان داد، سیاست بازدارندگی اسرائیل به دلیل اقدامات کابینه نتانیاهو به شدت لطمه دیده است. نویسنده گاردین با اشاره به اینکه حمله ایران به رژیم اسرائیل نخستین حمله یک کشور خارجی به سرزمین های اشغالی در بیش از سه دهه گذشته است، دیگر نشانه‌های تضعیف بازدارندگی اسرائیل را حمله حماس در هفتم اکتبر، درگیری با حزب‌الله در شمال سرزمین های اشغالی و حملات پهپادی ارتش یمن ارزیابی کرده است.
بن کاسپیت تحلیلگر و مفسر اسرائیلی پس از پاسخ تنبیهی ایران ضمن تائید انتقادهای رهبر اپوزیسیون و سایر محافل سیاسی، استدلال کرد که «بازدارندگی اسرائیل که تاکنون مانع حمله مستقیم ایران شده بود، سقوط کرد». این مفسر اسرائیلی نیز مانند لاپید ضمن ریشخند زدن به همان جمله معروف نتانیاهو افزود: «وقتی وحشت بوی ضعف دهد، ضربه وارد می شود». تامیر هیمن رئیس سابق اطلاعات نیروهای نظامی اسرائیل نیز با انتشار پستی، راهبرد جدید و دشواری را برای اسرائیل توصیف کرد و نوشت: «اسرائیل و آمریکا نتوانستند مانع ایران از حمله شوند. ایران بدون اینکه آمریکا را مجاب به حمله کند، توانست به اسرائیل ضربه بزند». مایکل میلشتین از مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا اندیشکده موشه دایان نیز در همین زمینه تشریح کرد: اگرچه قدرت بازدارندگی اسرائیل کاهش یافته است، اما وضعیت پیچیده‌تر است. ها هیلر از اعضای ارشد اندیشکده Royal United Services نیز وضعیت کنونی اسرائیل را پیچیده توصیف کرد و گفت: حمله ایران کاملا طراحی شده بود. وی افزود: «اگر این حمله این قدر خوب طراحی نشده بود، اگر کاملا غافلگیرکننده بود، فکر می‌کنم موشک‌های کمتری رهگیری می شد». وی سپس اسرائیل را مرهون آمریکا دانست و اضافه کرد: «اگرچه بیان این جمله کاملا کلیشه شده اما اگر واشنگتن و سایر متحدان در کنار اسرائیل نبودند، شاهد نتیجه‌ای متفاوت بودیم».