ادعای حذف نام پدر از سوی خود ثبت احوال بود!

اظهارات نماینده ثبت احوال در مورد کارت ملی ضبط شده است!
معاون رئیس‌جمهوردر امور بانوان، پس از تکذیب حذف شدن نام پدر از روی کارت‌های ملی که تاکنون چندین بار از سوی خزعلی مطرح شده، گفت: بعد از اینکه ما پیگیر اضافه کردن نام مادر روی کارت‌های ملی بودیم، نماینده ثبت احوال در جلسه‌ای رسما اعلام کرد که قرار است نام پدر هم حذف شود، بنابراین دیگر اضافه شدن نام مادر موضوعیتی نداشت و من هم اعلام کردم که این موضوع منتفی است.
انسیه خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار شهروند درباره اخبار ضد‌ونقیض درخصوص درج نام مادران در کارت ملی گفت: در ابتدای تشکیل این دولت، پیشنهاد اضافه شدن نام مادر به کارت ملی را به رئیس‌جمهور دادم که وی نیز از آن استقبال کرد. به‌مدت دو سال پیگیر اجرایی شدن آن در کمیسیون‌های مختلف دولت بودیم تا اینکه در نهایت نماینده ثبت احوال، در یکی از جلسات کمیسیون اصلی ما اعلام کرد که نیازی به اضافه شدن نام مادر نیست، چون قرار است نام پدر هم از کارت‌های ملی حذف شود. به‌عبارتی، با حذف نام پدر، دیگر اضافه شدن نام مادر موضوعیت نداشت. بنابراین، به نوعی از دستور کار ما هم در دولت خارج شد.
به‌گفته خزعلی، نماینده ثبت ‌احوال در این جلسه اعلام کرد: سیاست این است که در راستای حفظ اطلاعات شخصی شهروندان، اطلاعات به شکل حداقلی در کارت آورده شود و به جای مشخصات فردی، تنها بارکدی روی کارت باشد که در آن مشخصات شناسنامه‌ای فرد صاحب کارت، ازجمله مشخصات پدر و مادر او، قابل رویت باشد. ضمن اینکه کد ملی هم به نوعی در کارت‌های جدید به‌صورت رمزدار خواهد بود.
وی در ادامه گفت: بعد از بسته شدن این پرونده، من هم نتیجه را به خبرنگاری که در این مورد سؤال کرد، اعلام کردم. یعنی گفتم قرار است نام پدر از روی کارت‌های ملی حذف شود و در این صورت، اضافه شدن نام مادر عملا موضوعیت ندارد و منتفی است.معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: اینها تمام آن چیزی است که در جلسات ما اتفاق افتاده است. حتی جلسات کمیسیون ضبط شده است. لذا اگر مسئولان محترم ثبت‌احوال، این سخن را بدون پشتوانه و صرفا برای از دستور کار خارج کردن درخواست بانوان و ساکت کردن این مطالبه آنها طرح کرده‌‌اند و اکنون آن را تکذیب می‌کنند؛ اینموضوع دیگری است! اما به هر حال موضوع را مجددا پیگیری خواهم کرد.چندی پیش انتشار خبری مبنی بر حذف نام پدر از روی کارت‌های ملی، از قول معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، واکنش وسیعی را از سوی کاربران فضای مجازی به همراه داشت. با این حال، افشار خاکباز، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، این خبر را تکذیب کرد و گفت: اطلاعات مندرج روی کارت‌های هوشمند ملی تغییری نداشته و هرگونه تغییراتی در صدور این کارت‌ها از طریق سازمان ثبت احوال کشور، به‌عنوان متولی صدور و چاپ کارت هوشمند ملی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.