افشاگری رادیوی اسرائیلی از طرح ایجاد اردوگاه آوارگان رفح

[شهروند] به‌نظر می‌رسد طرح حمله به رفح همچنان از دستور کار رژیم صهیونیستی و کابینه جنگی نتانیاهو خارج نشده است. طرحی که قریب سه ماه است از سوی سران اسرائیل مکررا مطرح می‌شود اما هنوز به شکل گسترده‌ای اجرایی نشده است. هرچند در این مدت صهیونیست‌ها چندبار اقدام به حملات هوایی و زمینی علیه منطقه رفح و ساکنان آن کرده‌اند. ازجمله حدود یک ماه قبل که طی یک حمله هوایی به رفح 23 شهید و ده‌ها تن زخمی شدند.  یکشنبه شب نیز در حمله هوایی صهیونیست‌ها به رفح 26نفر ازجمله 16کودک و 6زن به شهادت رسیدند. در مدت اخیر طرح‌هایی برای جابه‌جایی و کوچ اجباری اهالی و آوارگان در رفح برای حمله سنگین به این منطقه از سوی اسرائیل در فضای رسانه‌ای مطرح شده است که به مرحله اجرایی نرسیده است. اکنون اما یک رادیوی اسرائیلی با تأیید این طرح‌ها به افشای جزئیاتی از آن پرداخته است. هرچند تهدید حمله رفح می‌تواند یک سناریوی روانی برای فشار به حماس و امتیازگیری از سوی صهیونیست‌ها در مذاکرات نیز باشد، اما احتمال آن همچنان وجود دارد. نگاهی به افشاگری رادیو اسرائیلی درباره طرح حمله به رفح و آخرین گمانه‌زنی‌ها حول این مسئله خواهیم داشت.

منطقه بشردوستانه؛ پوشش جنایات اسرائیل
فارس در مطلبی به افشاگری رادیو «کان ریشت بت» به طرح تازه اسرائیل برای کوچ اجباری اهالی رفح پرداخته است. در این مطلب آمده است: «رادیو «کان ریشت بت»، وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل روزگذشته (دوشنبه) گزارش داد که ارتش اشغالگر قصد ایجاد منطقه‌ موسوم به «منطقه بشردوستانه» در نوار غزه را دارد تا آوارگان رفح را در آن جای دهد. به‌گفته این رادیو، این منطقه قرار است در طول خط ساحلی تا نزدیکی اردوگاه «النصیرات» باشد و بسیار بزرگ‌تر از اردوگاه منطقه «المواسی» در جنوب غزه خواهد بود، به‌طوریکه گفته می‌شود ظرفیت یک‌میلیون آواره را خواهد داشت. ساخت این اردوگاه به‌عنوان مقدمه‌ای برای یورش به شهر رفح اعلام شده است، شهری که بین 1.7تا 2.2میلیون آواره را در خود جای داده است.»

مقدمه چینی برای حمله به رفح به روایت هاآرتص
در ادامه مطلب فارس اینچنین آمده است: «پیش از این نیز چند رسانه عِبری‌زبان از طرح ساخت اردوگاه یک‌میلیونی در غزه خبر داده بودند؛ با این حال هنوز مشخص نیست که ادعای صهیونیست‌ها برای ساخت این اردوگاه تا چه حد واقعیت داشته باشد و احتمال می‌رود تنها برای کاهش فشارهای بین‌المللی پیش از یورش به رفح، چنین گزارش‌هایی منتشر می‌شود. روزنامه هاآرتص نیز گزارش داد که ارتش اسرائیل با گذشت دو ماه از آغاز تهدیدات علنی برای حمله به رفح، مقدمات اولیه را آماده کرده است. قصد ارتش اشغالگر برای یورش به رفح با اعتراض و فشار جوامع بین‌المللی مواجه شده است و بسیاری حمله زمینی به این شهر را یک فاجعه بی‌سابقه می‌دانند، منطقه‌ای که آخرین مأمن صدها هزار آواره فراری از بخش‌های شمالی و جنوبی است. در مقابل سران تل‌آویو مدعی داشتن برنامه‌ای برای خروج و مدیریت ساکنان شهر هستند، اما هرگز توضیح نداده‌اند که این جمعیت گسترده قرار است به کجا بروند.»
 



اصرار نتانیاهو برای حمله به رفح
در بخش پایانی این مطلب نیز به نقل از شبکه کانِ اسرائیل درباره میزان جدی بودن نتانیاهو برای حمله به رفح عنوان شده است: «در این میان شبکه اسرائیلی کان، در گزارشی ادعا کرد که بالغ بر 250هزار نفر به‌دلیل ترس از حمله قریب‌الوقوع ارتش اسرائیل این شهر را ترک کرده‌اند؛ این ادعا هنوز مورد تأیید مقامات حماس قرار نگرفته است و می‌تواند یک جریان‌سازی رسانه‌ای باشد. خروج این جمعیت از رفح در سایه مواضع روزانه مقامات اسرائیلی درخصوص حمله حتمی به این شهر رخ داده است؛ به‌خصوص بنیامین نتانیاهو که گفته است بدون ورود به رفح، پیروزی در جنگ ممکن نیست.»

جمع‌بندی
به‌نظر می‌رسد تهدید حمله رفح از دو حالت خارج نیست. نخست یک سناریوی روانی برای فشار بر حماس و کنار زدن مقاومت از ترس فاجعه انسانی. دوم یک طرح جدی برای اتمام جنگ با محقق کردن اهداف نتانیاهو برای پیروزی. در این میان اما انتشار طرح‌ها و گمانه‌ها حول جزئیات و نحوه حمله به رفح می‌تواند سناریوی عامدانه سران رژیم صهیونیستی برای ابهام‌آفرینی و تغییر ناگهانی نحوه حملات باشد. به هر صورت حمله به رفح طرحی نیست که به سادگی اجرایی شود. یکی از موانع حمله به رفح، فشار افکار عمومی جهانی است و مانع دیگر هزینه و احتمال تلفات بالا و تشدید اختلاف و نارضایتی در سطوح سیاسی و اجتماعی اسرائیل است. در همین رابطه تسنیم به نقل از یک مقام امنیتی پیشین اسرائیل آورده است: «عامی ایالون، رئیس پیشین شاباک، اعلام کرد که سناریوی حمله به رفح بسیار فاجعه‌بار است و من نمی‌دانم چه تعداد فلسطینی در این حمله خواهند مرد، اما می‌دانم که تعداد زیادی از نظامیان اسرائیلی کشته خواهند شد.» علاوه بر این موارد پیش‌بینی‌ناپذیری نحوه مقابله گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب‌الله لبنان نیز از دیگر موانع رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح است. اسماعیل هنیه نیز دو روز قبل صراحتا از تسلیم‌ناپذیری مقاومت و آمادگی برای دفاع، درصورت حمله به رفح سخن گفت.