خطر راست افراطی اروپا جدی تر از همیشه

[شهروند] انتخابات پارلمان اروپا در دوره پیش رو که قرار است در ژوئن 2024(اواسط خردادماه) برگزار شود حساسیت فوق‌العاده‌ای یافته است. در روزهای اخیر کمپین‌های تبلیغاتی و مبارزات انتخاباتی در جای‌جای اروپا رونق گرفته و رقابت احزاب، جدی‌تر شده است. دوره کنونی پارلمان اروپا، متاثر از تحولات گسترده‌‎ای ازجمله: جنگ اوکراین و ضربات سنگین روسیه به اقتدار ناتو کشورهای اروپایی، بحران انرژی و سوخت، تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا، رشد تحرکات گروه‌های راست افراطی، بحران مهاجران، تورم مواد غذایی، افزایش هزینه‌های نظامی، پیوستن برخی کشورهای عضو اتحادیه به ناتو و... بود و در ماه‌های اخیر رشد تحرکات احزاب راست افراطی و سبزها، مخالفت با افزایش کمک‌ها به اوکراین و احتمال اعزام نیرو به جبهه اوکراین، خطر حمله روسیه به کشورهای اروپایی، صدای پای ترامپ و تبعات سنگین اقتصادی ناشی از تحولات خاورمیانه و دریای سرخ و باب‌المندب به چالش‌های جدی برای بزرگ‌ترین پارلمان جهان تبدیل شده است. در ادامه نگاهی به مطالب برخی رسانه‌های اروپایی حول وضعیت احزاب اروپایی در انتخابات پیش رو، به‌ویژه تحلیل‌های آنان درباره رشد آرای احزاب راست افراطی خواهیم داشت.

رقابت سایه ‌به ‌سایه دموکرات‌های مسیحی و راست‌های افراطی در آلمان
پایگاه شبکه اروپایی یورونیوز با اشاره به رقابت احزاب آلمانی برای انتخابات پارلمان اروپا نوشته است: «انتظار می‌رود که حزب دموکرات مسیحی آلمان (CDU/CSU) که ستون فقرات حزب مردم اروپا در پارلمان اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین حزب در انتخابات پیش رو باشد؛ درحالی‌که حزب راست افراطی آلمان (AfD) به جایگاه دوم رفته و حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) در جایگاه سوم و شرکای ائتلافی آنها (سبزها) در رتبه چهارم قرار دارند.» به نوشته یورونیوز رشد قوی دموکرات مسیحی آلمان می‌تواند تقویت‌کننده جایگاه فعلی اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، باشد؛ فون درلاین به‌دنبال گردآوری یک ائتلاف بزرگ راست میانه با احزاب محافظه‌کار است که بتواند جایگزین ائتلاف بزرگ فعلی سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها شود. این خبرگزاری پیش‌بینی درباره جایگاه حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات پارلمان اروپا را زودهنگام می‌داند چراکه ماجرای جاسوسی اخیر چین می‌تواند بر میزان محبوبیت ماکسیمیلیان کرا، نامزد اصلی AfD در انتخابات اتحادیه اروپا، تأثیرگذار باشد.

وضعیت رقابت‌ها در فرانسه با مانور ملی‌گراها
روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی پیرامون شروع کارزار انتخاباتی احزاب فرانسوی برای پارلمان اروپا نوشت: «هر کمپین انتخاباتی قهرمان «طفره رفتن» خود را دارد. در طول انتخابات ریاست‌جمهوری 2022، امانوئل مکرون پشت جنگ در اوکراین پنهان شد تا در مورد برنامه‌ها و چشم‌انداز خود صحبت نکند؛ استراتژی او آن زمان نتیجه داد. با این حال، دو سال بعد مشخص شد که یک کمپین ناموفق چقدر می‌تواند از نظر کاهش محبوبیت و افزایش اعتراضات پرهزینه باشد. این بار، مردی که طفره رفتن را تمرین می‌کند، جردن باردلا، رئیس مجمع ملی (RN، راست افراطی) در انتخابات اروپا در 9ژوئن است. او هیچ تلاشی برای اعتبار بخشیدن به دستور کار خود که شامل جلب نظر موافقان و مخالفان است، انجام نمی‌دهد.» لوموند افزوده است: «باردلا از زمانی که کمپین خود را در 3مارس در مارسی راه‌اندازی کرد، طوری رفتار کرد که گویی کمترین اظهارنظر درباره اروپا، بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات است.» این رسانه فرانسوی با اشاره به اینکه «باردلا با تبدیل شدن به پادشاه طفره رفتن، هنر دور انداختن را نیز تمرین می‌کند»، نوشت: «ما هنوز نمی‌دانیم که او قصد دارد با حزب راست افراطی آلمان AfD، متحد دست و پاگیر خود در پارلمان اروپا چه کند؟ برای کسی که ادعا می‌کند، می‌خواهد روزی کشور را اداره کند، هیچ‌چیزِ خیلی مطمئنی وجود ندارد و برای کسی که ادعا می‌کند به مردم احترام می‌گذارد، نیز هیچ‌چیز بسیار جذابی وجود ندارد.»

راست‌های افراطی ضد‌اوکراین، پیشتاز رقابت در اتریش
خبرگزاری فرانس 24نیز در گزارشی درباره پیشتازی احزاب راست افراطی در اتریش نوشت: «حزب آزادی اتریش(FPO) بیش از یک سال است که پیشتاز نظرسنجی‌ها بوده و احتمالا نزدیک به 30درصد آرای انتخابات پارلمان اروپا را خواهد داشت». به نوشته فرانس 24«حزب راست افراطی آزادی اتریش با این پیش‌بینی آماده می‌شود که بیشترین آرای اتریشی‌ها را در پارلمان اروپا در 9ژوئن از آن خود کند. لفاظی‌های FPO، پوپولیستی، روسیه‌دوستی، ضد‌[اتحادیه]اروپا و ضد‌واکسن است که مورد استقبال بخش قابل توجهی از رأی‌دهندگان اتریش قرار گرفته است.»