سفر سیل از غرب به شرق کشور

سازمان هواشناسي از ورود سامانه بارشي جديد به كشور در روز دوشنبه خبر داد و براي ۱۳ استان هشدار نارنجي تشديد فعاليت سامانه بارشي و وقوع سيل صادر كرد. جمعه شب در پي بارندگي‌هاي شديد ۵ روستا در بخش كن مسدود شد. 
روز گذشته سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهرداري تهران از گرفتار شدن سه خودرو در گل و لاي در بزرگراه خرازي ورودي خيابان اردستاني خبر داد.  همچنين فرمانده پليس راه ويژه شرق استان تهران نيز از يك طرفه شدن محور هراز در مسير شمال به جنوب خبر داد و گفت: «اين محور از جنوب به شمال تا اطلاع ثانوي مسدود شده است.»  امروز نيز در ارتفاعات البرز شرقي، برخي نقاط واقع در شمال غرب و غرب كشور افزايش ابر و رگبار پراكنده روي مي‌دهد.
دوشنبه با ورود سامانه بارشي به غرب كشور بارش در نوار غربي دامنه‌هاي جنوبي البرز واقع در قزوين، البرز، تهران، غرب سواحل درياي خزر و در برخي نقاط استان اصفهان ابرناكي و رگبار باران گاهي رعد و برق و وزش باد پيش‌بيني مي‌شود. شدت بارش‌هاي اين روز براي كرمانشاه، غرب كردستان، شمال آذربايجان شرقي، زنجان و گيلان است.
سه‌شنبه بارندگي در جنوب غرب و جنوب كاهش يافته و در كل نوار شمالي ابرناكي گاهي رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد همراه با كاهش نسبي دما پيش‌بيني شده است.


روز‌هاي چهارشنبه و پنجشنبه گستره بارش در شمال غرب سواحل درياي خزر خراسان شمالي و خراسان رضوي است و در نوار شرقي كشور وزش باد افزايشي مي‌شود؛ همچنين امروز خليج فارس، تنگه هرمز، درياي عمان و از بعدازظهر دوشنبه تا پنجشنبه درياي خزر مواج خواهد بود.
بارش شديد باران‌ در شهرهاي مختلف ايران باعث جاري شدن سيل و آب‌گرفتگي معابر شده است و براساس گزارش‌ها در شهرستان شبستر شدت سيل بسيار زياد بوده و خسارات فراواني داشته است. همزمان گزارش شده كه بر اثر آب‌گرفتگي در محوطه باستاني نقش رستم، فرونشست‌هاي متعددي در اين مكان تاريخي ايجاد شده است.
روز جمعه باران در استان‌هاي خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، ايلام، لرستان، مركزي، همدان، كرمانشاه، كردستان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، گيلان، قزوين، البرز و خراسان جنوبي شديد بوده كه در بيشتر آنها آب‌گرفتگي معابر گزارش شده است.
روز گذشته نيز در شهر تهران پليس تردد در برخي مناطق غرب اين شهر از جمله بزرگراه خرازي را به دليل بارندگي و گل و لاي ممنوع كرده است.
حسين ظفري، سخنگوي سازمان مديريت بحران ايران درباره تازه‌ترين وضعيت استان‌هاي سيل‌زده گفت: «جمعه شب بارش‌هاي شديدي در استان‌هاي غربي و جنوبي كشور داشتيم و در استان خوزستان شهر دزفول ميزان بارش‌ها به ۱۰۷ ميليمتر رسيد.» 
به گفته او «در ايلام، خوزستان و چهارمحال و بختياري راه‌هاي عشايري آسيب جدي ديده‌اند و تعدادي دام نيز تلف شده‌اند.»
ظفري گفت: «برق در شهر معمولان استان لرستان نيز قطع شده بود كه با همكاري سازمان‌ها وصل شد. نيروهاي امدادي در استان‌هاي شمالي، غربي و شمال غربي كشور در حالت آماده‌باش قرار دارند.»