مخاطب اصلي قرآن كريم كدام گروه است؟

عمليات توفان‌الاقصي توسط حماس عليه اسراييل در 7 اكتبر و آغاز نبرد غزه، معادلات منطقه و نظام بين‌الملل را وارد مرحله جديدي کرد كه پيامدهاي بسياري در سطح منطقه و فراتر از آن به جاي گذاشت كه شايد آوريل 2024 را بتوان نقطه عطف اين پيامد‌ها دانست. چرا كه ايران و اسراييل كه سال‌ها در منطقه به اصطلاح خاكستري با يكديگر درگير بودند و به‌رغم همه دشمني‌ها و رقابت‌هاي ژئوپليتيكي و هويتي، از رويارويي مستقيم با يكديگر اجتناب مي‌كردند، وارد يك رويارويي نظامي مستقيم و رودررو شدند. هر چند كه باید تاكيد كرد كه اين رويارويي نظامي، محدود، كنترل شده و درچارچوب قواعد بازي بود و در نهايت سطح نزاع از حالت رويارويي مستقيم به نبرد در منطقه خاكستري بازگشت. پس از آنكه اسراييل اقدام به حمله تروريستي به محل كنسولگري ايران در دمشق کرد و اين حمله منجر به شهادت تني چند از مستشاران و فرماندهان عاليرتبه ايران خاصه شهيد محمدرضا زاهدي، از فرماندهان ارشد سپاه قدس شد، تهران بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد و حق دفاع مشروع از خود و همچنين احياي بازدارندگي‌اش، در 13 آوريل 2024، در عملياتي موسوم به «وعده صادق» اقدامي تنبيهي عليه اسراييل انجام داده و تعدادي پهپاد و موشك را از خاك خود به سمت سرزمين‌هاي اشغالي شليك کرد كه تعدادي از اين موشك‌هاي بالستيك، با عبور از سامانه‌هاي پدافندي چند لايه اسراييل، به پايگاه‌هاي نظامي و اطلاعاتي از پيش تعيين شده در اسراييل اصابت کرد. اسراييل نيز در پاسخ به اقدام ايران در 19 آوريل، در يك حمله محدود هوايي، پايگاه هشتم شكاري ارتش را در نزديكي اصفهان هدف قرار داد كه چه ساير زبان‌ها مثل انگليسي «الناس» را اشاره به تمام بشريت مي‌دانند و آن را محدود به زمان و مكان نزول قرآن نكرده‌اند. «سوره الناس» خود بهترين مصداق اين تعبير است كه نوع بشر را مخاطب قرار مي‌دهد. حتي در انتهاي اين سوره در كنار نوع بشر، نوع ديگري از مخلوقات (من الجنه و الناس) مورد اشاره قرار مي‌گيرد و اين دايره را وسيع‌تر مي‌كند. بر اين اساس حتي به نظر مي‌رسد تذكر قرآن براي حيات هوشمند در همه عالم آمده است. پس آيا مي‌توانيم پيام آن را با اولويت زمان و مكان پيامبر (ص) و داراي روح عربي بدانيم؟ 
آيه ۱۹ سوره انعام مي‌فرمايد: «قُلْ‌اي شيْ‌ءٍ أكْبرُ شهادهً قُلِ‌الله شهِيدٌ بيْنِي و بيْنكُمْ و أُوحِي إِليّ هذا الْقُرْآنُ لِأُنْذِركُمْ بِهِ و منْ بلغ أ إِنّكُمْ لتشْهدُون أنّ مع‌الله آلِهه أُخْري‌/ بگو بالاترين گواهي، گواهي كيست؟ بگو خداوند گواه ميان من و شماست و (بهترين دليل آن اين است كه) اين قرآن را بر من وحي كرده تا شما و تمام كساني را كه اين قرآن به آنها مي‌رسد، انذار كنم. آيا به راستي شما گواهي مي‌دهيد خدايان ديگري با خداست؟» 
مورد ديگر، آياتي هستند كه با افزايش دانش بشري، علم و اشراف اين كتاب آسماني را بر پديده‌هاي پيچيده خلقت روشن مي‌سازد. مثلا درباره عناصر طبيعت، آيات متعددي آمده كه با وجود ادبيات محدود آن زمان، با دانش وسيع و رو به رشد انسان سازگاري دارد. اين سازگاري شگفت‌انگيز با يافته‌هاي علمي مدرن، متنوع و رو به ازدياد است. مثلا آيه ۴۷ سوره الذاريات كه مي‌فرمايد: «والسماء بنيْناها بِأيْدٍ وإِنا لمُوسِعُون/ و آسمان را با قدرتي وصف‌ناپذير بنا كرديم و ما گسترش‌دهنده‌ايم.» اين نكته كه كيهان در حال گسترش بيشتر است اخيرا مورد توجه اخترشناسان قرار گرفته است و در واقع قرآن در اين‌گونه موارد چنان سخن گفته كه آيندگان در هر دوره‌اي به نسبت دستاوردهاي علوم تجربي به فهم جديدي دست مي‌يابند. آيا اين خود نشان از زمان شمولي قرآن ندارد؟
البته كه رسول اكرم (ص) وقتي دعوت را آغاز كرد، خطاب به قوم خودش انذار داد، زيرا جمعيتي كه پيش از او براي آنان بيم‌دهنده‌اي نيامده بود ‌بايد پيام الهي را بشنوند. اين نكته‌اي اساسي و غيرقابل چشم‌پوشي است كه همه پيامبران در درجه نخست قوم خود را دعوت مي‌كنند، خواه دعوت آنان جهاني باشد، خواه منطقه‌اي كه مي‌فرمايد: «وما أرْسلْنا مِنْ رسُولٍ إِلّا بِلِسانِ قوْمِهِ ليُبيِّن لهُمْ/ ما هيچ پيامبري را جز به زبان قومش نفرستاديم تا براي آنان بيان كند. سوره ابراهيم، آيه ۴ ».


بنابراين آياتي داريم كه مشخصا مرتبط با مسائل سنتي و اجتماعي جامعه پيامبر (ص) است و مثال بارز آن، آيات مرتبط با برده‌داري است كه آن زمان و حتي تا سده گذشته در بسياري مناطق جهان مرسوم بود، اما اسلام از دو راهكار اساسي متناسب با شرايط اجتماعي آن دوران براي حذف برده‌داري استفاده كرد: يكي ترويج و تحسين آزادسازي و دوم مذموم شمردن و ممنوعيت راه‌هاي بهره‌كشي كه از جمله آيات ۳۲ و ۳۳ سوره نور در اين مورد است.پس همچنان‌كه ابتدا اشاره شد، پيام قرآن كريم جهاني است و خطاب كلي آن به همه بشريت است؛ بارزترين آيات در تاييد اين باور نيز عبارتند از: 
 «يا أيُّها النّاسُ إِنّا خلقْناكُمْ مِنْ ذكرٍ وأُنْثى وجعلْناكُمْ شُعُوبًا وقبائِل لِتعارفُوا إِنّ أكْرمكُمْ عِنْد‌الله أتْقاكُمْ إِنّ‌الله علِيمٌ خبِيرٌ/ اي مردم همانا شما را از يك مرد و يك زن آفريده‌‏ايم و به هيات اقوام و قبايلي در آورده‌‏ايم تا با يكديگر انس و آشنايي يابيد، بي‌گمان گرامي‌ترين شما در نزد خداوند پرهيزگارترين شماست كه خداوند داناي آگاه است‏. سوره حجرات، آيه ۱۳».
و آيه ۲۵۶ سوره بقره: «لا إِكْراه فِي الدِّينِ ٭ قدْ تبين الرُّشْدُ مِن الْغيِّ ٭  فمنْ يكْفُرْ بِالطاغُوتِ ويُومِنْ بِاللهِ فقدِ اسْتمْسك بِالْعُرْوهِ الْوُثْقيٰ لا انْفِصام لها ٭ واللهُ سمِيعٌ علِيمٌ/ در دين هيچ اجباري نيست. هدايت از گمراهي مشخص شده است. پس هر كسي كه به طاغوت كفر ورزد و به خداي ايمان آورد، به چنان رشته استواري چنگ زده كه گسستنش نباشد. خدا شنوا و داناست.» دو آيه بالا، جان كلام قرآن براي انسان‌ها در همه عصرها و نسل‌هاست كه اختيار داريد تا انتخاب كنيد و اگر بهترين‌ها را پيروي كنيد به نفع شماست، چراكه به محكم‌ترين دستاويز براي استواري دست يافته‌ايد.