حج امسال، حج برائت از دشمن جنايتكار صهيونيستي و حاميانش

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار مسوولان و كارگزاران حج و جمعي از زائران بيت‌الله‌الحرام، ذكر پروردگار و «وحدت و ارتباط مسلمانان» را دو عنصر بسيار مهم معنوي و اجتماعي فريضه حج خواندند و با اشاره به حادثه عظيم غزه و جنايات رژيم خون‌آشام صهيونيستي گفتند: حج امسال در پرتو آيات قرآن كريم و ياد و نام مبارك حضرت ابراهيم (ع)، بايد فراتر از هر سال، حج برائت از اين دشمن جنايتكار مسلمانان و حاميان آن باشد. رهبر انقلاب اسلامي حج را در جنبه مادي و معنوي، فريضه‌اي چند بعدي برشمردند و افزودند: در بُعد دروني و باطني، ‌ذكر پروردگار به عنوان «منشأ حقيقي زندگي و عزم و اراده و تصميم‌گيري‌هاي فردي، اجتماعي و ملي»، نكته برجسته همه مراحل و مواقف حج است. ايشان در همين زمينه به زائران بيت‌الله تاكيد كردند: در حج متوجه مواردي باشيد كه در هيچ‌ جاي ديگر نيست مانند كعبه، مسجدالحرام و طواف و زيارت نبي‌اكرم (ص)؛ وگرنه بازار و اجناس در همه‌جا وجود دارد. رهبر انقلاب نكته برجسته بُعد اجتماعي حج را وحدت و ارتباط مسلمانان با يكديگر برشمردند و گفتند: فلسفه دعوت الهي از همه مردم براي حضور در مكاني مشخص و در ايامي مشخص، آشنايي مسلمانان با يكديگر و همفكري و تصميم‌گيري مشترك است تا نتايج مبارك و عيني حج نصيب عالم اسلام و همه بشريت شود كه اكنون دنياي اسلام در زمينه تصميم‌گيري مشترك، خلأ بزرگي دارد. ايشان ناديده گرفتن تفاوت‌هاي مليتي، مذهبي و قومي را مقدمه لازم وحدت دانستند و افزودند: اجتماع عظيم، يكدست و يك‌شكل پيروان همه مذاهب و فرق اسلامي از همه مليت‌ها، نمود بارز وجه سياسي- اجتماعي حج است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته ضرورت عبور از تفاوت‌ها و مسائل تفرقه‌انگيز مخصوص حج نيست و در آيات متعدد قرآن بر وحدت و همدلي مسلمانان تاكيد شده است. رهبر انقلاب با اشاره به اينكه فريضه حج بايد مشحون از نام مبارك حضرت ابراهيم و تعاليم آن پيامبر بزرگ باشد، برائت از دشمنان دين خدا را از جمله تعاليم ارزشمند ابراهيمي خواندند و گفتند: از ابتداي انقلاب، برائت يك ركن جاري در حج بوده است اما امسال و با توجه به حوادث عظيم و عجيب غزه كه بيش از هميشه چهره خون‌آشام مجموعه برخاسته از تمدن غربي را آشكار كرده است، حج امسال به صورت ويژه حج برائت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حوادث كنوني غزه را شاخصي ماندگار براي تاريخ دانستند و افزودند: حملات وحشيانه سگ هار صهيونيستي از يك طرف و مقاومت و مظلوميت مردم غزه از طرف ديگر در تاريخ مي‌ماند و راه را به بشريت نشان مي‌دهد كه بازتاب شگفت‌انگيز و بي‌سابقه آن در جوامع غيرمسلمان و دانشگاه‌هاي امريكا و بعضي كشورهاي ديگر، از نشانه‌هاي اين تاريخ‌سازي و شاخص‌سازي است. ايشان در تبيين وظيفه امت اسلامي در قبال فجايع غزه در فرصت حج ابراهيمي، به نمونه‌هاي متعدد قرآني از سيره حضرت ابراهيم (ع) اشاره كردند و گفتند: ابراهيم (ع) جزو پيامبراني است كه دل رئوف و بسيار مهرباني دارد اما همين پيامبر الهي در مقابل دشمنان ظالم و ستيزه‌گر به‌شدت اظهار برائت و به صراحت اعلام دشمني مي‌كند. رهبر انقلاب با اشاره به آيات قرآني كه دوستي با دشمنان ستمگر را هم كاملا نهي مي‌كند، رژيم صهيونيستي را مصداق كامل دشمني با مسلمانان و امريكا را همدست اين رژيم خواندند و افزودند: اگر كمك امريكا نبود آيا رژيم صهيونيستي قدرت و جرأت اين رفتار وحشيانه با مردم مسلمان و زنان و كودكان را داشت؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: عامل قتل مسلمانان و آواره كردن آنها و پشتيبان آن، هر دو ظالم هستند و طبق صريح قرآن اگر كسي با آنها دست دوستي بدهد او نيز ظالم و ستمگر و مشمول لعنت خداوند است. ايشان با توجه به شرايط كنوني جهان اسلام، رويكرد ابراهيمي به حج يعني برائت آشكار در مقابل دشمنان را ضروري‌تر از هميشه خواندند و گفتند: بر اين اساس حجاج ايراني و غير ايراني بايد بتوانند منطق قرآني در پشتيباني از ملت فلسطين را به همه دنياي اسلام منتقل كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: البته جمهوري اسلامي منتظر ديگران نمانده و نمي‌ماند اما اگر دست‌هاي قوي ملت‌ها و دولت‌هاي اسلامي به كمك و همراهي بيايد، حالت رقت‌بار ملت فلسطين ادامه پيدا نخواهد كرد. ايشان با تشكر از خدمات و فعاليت‌هاي بعثه و سازمان حج و ساير دستگاه‌هاي خدمات‌رسان در برگزاري حج، خطاب به آنان تأكيد كردند: براي آسايش حجاج ايراني و انجام حج مبرور و مقبول به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه فاصله بين وضع موجود و مطلوب برطرف شود. در ابتداي اين ديدار، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعبدالفتاح نواب نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در سخناني، شعار حج امسال را «حج؛ قرآن‌محوري، همدلي و اقتدار امت اسلامي و دفاع از فلسطين مظلوم» خواند و گفت: حج ابراهيمي بستري براي تعليم خودسازي و همچنين مبارزه با طواغيت بيروني و دفاع از مظلومان است. آقاي سيد عباس حسيني رييس سازمان حج و زيارت نيز با اشاره به تشرف ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر زائر ايراني به حج امسال، از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين سازمان در زمينه افزايش كيفيت خدمات بهداشتي، اسكان، تغذيه و حمل و نقل و همچنين راه‌اندازي عمره مفرده پس از ۹ سال توقف و امكان بهره‌مندي مشتاقان زيارت خانه خدا گزارش داد.