همه چیز در مورد ترکیب مجلس دوازدهم

شمارش آرای مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و در نهایت ۱۱۶ نماینده فعلی همچنان در قوه مقننه حاضر خواهند بود و ۱۷۴ نماینده هم به دلیل نیاوردن رای کافی، عدم ثبت نام، عدم احراز صلاحیت یا جدا شدن از خانه ملت، غایب مجلس آینده خواهند بود. البته از بین ۱۷۴ نماینده مجلس یازدهم که غایب مجلس آینده خواهند بود، سیدرضا تقوی، مصطفی میرسلیم به دلیل افزایش سن بیش از ۷۵ سال غایب کارزار انتخابات بودند و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، احسان خاندوزی و علیرضا زاکانی به دلیل حضور در دولت، مجلس یازدهم را از ابتدا یا میانه راه ترک کردند.

ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
در مرحله اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس جریان‌های سیاسی مختلف همچون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، شورای وحدت اصولگرایان، اُمناء (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب)، جبهه صبح ایران و احزاب اصلاح طلب کارگزاران سازندگی، اعتدال و توسعه، اعتماد ملی و ندای ایرانیان اصلی‌ترین جریان‌های سیاسی حاضر در انتخابات بودند. در مرحله دوم نیز افرادی از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) و پایداری»، شورای وحدت، جبهه شریان و ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» یا همان (اُمنا) توانسته بودند به این مرحله راه یابند. با پایان مرحله دوم انتخابات و مشخص شدن تعداد راه‌یافتگان به خانه ملت تقریبا می توان به ترکیب سیاسی راه یافته به مجلس دست یافت.

منتخبان شورای ائتلاف در انتخابات مجلس
در دور اول بر اساس نتایج اعلام شده در سراسر کشور، 106 نفر از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به مجلس راه یافتند.  در دور دوم هم 6 نفر از شورای ائتلاف در تهران به مجلس راه یافتند و 13 نفر هم ار حوزه های دیگر به مجلس راه یافتند که در مجموع در دور اول و دوم جمعا 125 نفر از شورای ائتلاف به عنوان منتخب مردم در مجلس حضور خواهند داشت. در دور اول و دوم از لیست شورای ائتلاف در تهران در مجموع 14 نفر به مجلس راه یافتند. البته از تعداد 125 نفر عضو لیست شورای ائتلاف در سراسر کشور برخی تنها در لیست شورای ائتلاف بودند و برخی نیز مشترکاً در فهرست‌های دیگر هم حضور داشتند.

تعداد منتخبان فهرست امناء در انتخابات مجلس
ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی موسوم به «اُمناء» هم در مرحله اول با توجه به این‌که اعلام کرده بود غیر از تهران در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه لیست ندارد، در مجموع دو مرحله اول و دوم انتخابات 19 نفر را راهی بهارستان کرد که البته برخی از منتخبان این لیست در لیست‌های دیگر نیز حضور داشتند.



 تعداد منتخبان فهرست صبح ایران در انتخابات مجلس
جبهه صبح ایران به دبیرکلی رائفی پور هم در انتخابات این دوره مجلس حضور داشت و در مجموع از فهرست ارائه شده برای انتخابات مجلس در تهران توسط این جبهه 18 نفر به مجلس راه یافتند. از فهرست 7 نفره صبح ایران برای برخی از شهرهای کشور هم 2 نفر انتخاب شدند که در مجموع 20 نفر در کل کشور از این فهرست به مجلس دوازدهم
خواهند رفت.

فراکسیون اقلیت در مجلس دوازدهم
در کنار جمعیت اصولگرا در مجلس دوازدهم، اقلیتی هستند که میانه‌رو تلقی می شند؛ این‌ها احتمالاً فراکسیون اقلیت در مجلس را بر پا می‎کنند. غلامرضا نوری قزلجه، نماینده منتخب مجلس دوازدهم و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت فراکسیون با حضور نمایندگان مستقل گفت: با اعلام نتایج نهایی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزدهای مشی مستقل به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند.
وی افزود: بدین ترتیب تعداد اعضای فراکسیون در شرف تأسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد و امیدها برای شکل گیری یک مجلسی پویا که بتواند مطالبات مردم را دنبال کند، افزایش یافت.

منتخبان زن مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
۱۴ کرسی در مجلس دوازدهم به زنان اختصاص یافت که از این تعداد ۷ منتخب سابقه حضور در نهاد قانون‌گذاری را دارند و ۷ نفر دیگر به عنوان نمایندگان جدید راهی بهارستان می‌شوند.
در مجلس دوازدهم، برای اولین بار دو حوزه انتخابیه ساری و میان دورود در استان مازندران و از حوزه انتخابیه (بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر) در استان هرمزگان زنان صاحب کرسی شده‌اند که عالیه زمانی کیاسری و فاطمه جراره زنان منتخب از استان‌های مازندران و هرمزگان هستند که برای نخستین بار این دو حوزه انتخابیه را صاحب کرسی کرده‌اند. همچنین از حوزه انتخابیه زرتشتیان در تهران برای نخستین بار یک نماینده زن اقلیت از تهران به مجلس دوازدهم راه یافت که نام او بهشید برخوردار است. این در حالی است که در هیچ‌یک از دوره‌ها، نماینده زنی از اقلیت‌های دینی و مذهبی در مجلس حضور نداشته‌ است. مریم عبداللهی از حوزه انتخابیه میانه،شهین جهانگیری از حوزه انتخابیه ارومیه، زهرا خدادی از حوزه انتخابیه ملکان و لیان و زینب قیصری از تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس اعتماد مردم را کسب و به مدت ۴ سال نمایندگی آنها را در خانه ملت برعهده گرفته‌اند. از میان راه یافتگان به بهارستان، سارا فلاحی از حوزه انتخابیه (ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی، سیروان، هلیلان وچوار)، فاطمه محمدبیگی از حوزه انتخابیه (آبیک و البرز)، فاطمه مقصودی از حوزه انتخابیه (بروجرد)، الهام آزاد از حوزه (نایین و خور و بیابانک)، زهرا سعیدی از حوزه انتخابیه (ملکان)، زهره سادات لاجوردی و سمیه رفیعی از حوزه انتخابیه (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس)دوباره ردای وکالت مردم در مجلس را بر تن کرده‌اند.

نخستین خواهر و برادر راهی مجلس دوازدهم شدند
یکی از این حوزه‌های انتخابیه که برای نخستین بار چشم هرمزگانی‌ها نیز به آن دوخته شده بود، حوزه تهران بود که از مجموع 30 کرسی، در انتخابات اسفند ماه تکلیف 14 مرسی مشخص شده بود و سرنوشت 16 کرسی به انتخابات دور دوم کشیده شد. ابوالقاسم جراره که در چندین لیست از جمله لیست امنا، جمعیت جوانان انقلاب و صبح ایران حضور داشت در این انتخابات توانست با اخذ 288771 رأی، یکی از کرسی‌های مجلس را به دست آورده راهی بهارستان شود. حالا با راهیابی ابوالقاسم جراره به مجلس از تهران، و منتخب شدن فاطمه جراره از حوزه انتخابیه مرکزی هرمزگان شاهد حضور اولین خواهر و برادر در تاریخ مجلس شورای اسلامی هستیم که توانسته‌اند در یک دوره مجلس کنار هم بر کرسی نمایندگی مردم تکیه بزنند.