خشم آمریکا و اسرائیل بر سر حمایت جهانی از فلسطین

عبدالباسط انصاری| روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی|  شامگاه جمعه در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین و به رسمیت شناختن کشور فلسطینی با 143رأی مثبت، 9رأی مخالف و 25رأی ممتنع به تصویب رسید. این قطعنامه همچنین خواستار بازنگری شورای امنیت درباره درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل شده است. مطابق قوانین بین‌المللی، عضویت قطعی و نهایی کشورها در سازمان ملل منوط به تصویب شورای امنیت است.

سابقه موضوع به رسمیت شناختن فلسطین در جهان
سابقه طرح مسئله به‌رسمیت شناختن کشور فلسطینی به 1974برمی‌گردد که سازمان ملل با اعطای حق تعیین سرنوشت، حاکمیت و استقلال به فلسطین موافقت و در سال 2013نیز این کشور را به‌عنوان «ناظر غیرعضو» سازمان ملل پذیرفت. از 1974نمایندگان سازمان آزادیبخش و سپس تشکیلات خودگردان به‌عنوان نماینده فلسطین در جلسات سازمان ملل حضور یافتند. در اواخر دهه 80میلادی، اعضای جنبش عدم‌تعهد، تعدادی از کشورهای آسیایی و آفریقایی و همچنین اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند. آمریکا از ابتدا با سنگ‌اندازی در این مسیر و حتی تهدید کشورها برای ممانعت از این مسئله، تلاش گسترده‌ای داشت.

پیمان اسلو و راهکار 2 دولتی که به سرانجام نرسید
در پی امضای پیمان اسلوی یک و 2در حد فاصل سال‌های 1993تا 1995با واسطه‌گری آمریکا میان اسرائیل و فلسطین، تشکیلات خودگردان به‌عنوان یک نهاد اداری شبه‌دولتی برای اداره کرانه باختری و نوار غزه پذیرفته شد، اما هیچ‌گاه راهکار دو دولتی به شکل جامع پیاده نشد و فلسطین به‌عنوان یک ناظر غیرعضو در سازمان ملل باقی ماند و رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز تشکیلات خودگردان را در حد یک دولت دست‌نشانده با اختیارات محدود نگاه می‌کردند.

مخالفت آمریکا و توهین اسرائیل به منشور ملل متحد
هرچند تاکنون بیش از 135کشور جهان، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و مجمع عمومی نیز با 143رأی مثبت پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین را به تصویب رساند، اما رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، ضمن محکوم کردن این رأی، در اظهاراتی وقیحانه و متناقض، مدعی شده آمریکا مخالف به رسمیت شناختن کشور فلسطینی نیست! قبل از آغاز رای‌گیری در این باره نیز، گیلعاد آردان، نماینده رژیم جعلی صهیونیستی، با تروریستی خواندن فلسطین، منشور سازمان ملل را در دستگاه خردکن انداخت. وی همچنین دو روز قبل خواستار قطع بودجه سازمان ملل و نهادهای زیرمجموعه آن از سوی آمریکا، درصورت تصویب این قطعنامه شد. در پی پاره کردن منشور ملل متحد توسط نماینده رژیم صهیونیستی، سخنگوی سازمان ملل آن را «اقدامی نمایشی» خواند و خواستار احترام گذاشتن همه کشورها به منشور شد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، نیز در واکنش به این حرکت نماینده اسرائیل در صفحه توییتر(ایکس) خود نوشت: «جای تعجب نیست که در دنیای پرتلاطم امروز شاهد متدهای دیپلماتیک جدید هستیم. تفاوت بین دیپلماسی و سیرک در برخی موارد در حال کاهش است». دولت کلمبیا نیز با اشاره به اینکه منشور ملل متحد، سنگ بنای نظم بین‌المللی است، به انتقاد از رفتار نماینده اسرائیل در پاره کردن آن پرداخت.



جمع‌بندی
تصویب پیش‌‎نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با رأی بالا، نشانه اثبات حقانیت این کشور و از ثمرات مقاومت است. ولو اینکه تعداد زیادی از 143کشوری که به آن رأی مثبت دادند روابط حسنه‌ای با آمریکا و اسرائیل داشته باشند، اما نفس موافقت آنان با این مسئله شکستی برای آمریکا و اسرائیل و نمادی از آگاهی جهانی و نفرت افکار عمومی جهانیان از رژیم صهیونیستی است. تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل یقینا با وتوی آمریکا در شورای امنیت مواجه خواهد شد چراکه تحقق این امر یعنی فلسطین در سازمان ملل و سازمان‌های زیرمجموعه آن دارای حق رأی خواهد شد، امکان بیشتری برای افزایش روابط دیپلماتیک و... خود خواهد یافت، در مجامع جهانی و نهادهای حقوقی بین‌المللی امکان اقدام علیه اسرائیل را خواهد داشت و فشار و محدودیت‌های اسرائیل و آمریکا بر مردم خود را اندکی کاهش خواهد داد.