كاري مي كنند نفر بعدی برای سرمايه‌گذاري به کشورنیاید

گروه سياسي
اسحاق جهانگيري براي حسن روحاني در چهار سال گذشته تنها يك «معاون اول» نبوده است. حتي او تنها دو بال پرواز در روزهاي رقابت‌هاي انتخاباتي نبوده است. معاون اول 60 ساله دولت يازدهم بيش از هر چيز ديگري يك «زبان گويا» بوده است. زبان گويا براي آنچه به دولت ارث رسيده بود و كمتر كسي دردسر گفتن آن را جز رييس‌جمهور براي خود ايجاد مي‌كرد. زبان گوياي عملكرد آنها كه سال‌ها از سوي جريان اصولگرايي تشويق شده بودند و ويرانه را تحويل اين دولت داده بودند و در روزهاي رقابت‌هاي انتخاباتي به كمك حسن روحاني آمد تا هم او را ياري دهد و هم‌زبان گوياي جرياني باشد كه هشت سال به مرخصي اجباري فرستاده شده بودند و چهار سال گذشته را هم بارها مورد حمله قرار گرفته بودند. همين هم شد كه ماندن اسحاق جهانگيري در كسوت معاون اول دولت دوازدهم در ذهن همه يك مساله از پيش تعيين شده بود. خود او اما هنوز هم تصميم‌گيري در اين مورد را به رييس‌جمهور محول مي‌كند. ديروز اما روز گلايه و هشدارهاي اين زبان گوياي دولت بود. حتي در روزهايي كه شايد در دولت و بيرون دولت آنقدرها به روزهاي باقي مانده فكر نشود و تنها فكر تشكيل دولت جديد باشد. او هشدار داد به آنها كه در اقتصاد مقاومتي با دولت همراهي نمي‌كنند و تنها در فكر مچ‌گيري از دولت هستند. گلايه كرد از آنهايي كه سر و صدا راه مي‌اندازند تا سرمايه‌گذار اقتصادي به كشور نيايد يا آنكه قراردادي بسته نشود. واكنش نشان داد به تحريم‌هاي جديد امريكا اما هشدار هم داد كه در واكنش به اين تحريم‌ها مراقبت شود.
بايد به مطالبات زنان رسيدگي شود
اظهارات جهانگيري در نشست مشترك اعضاي شوراي ملي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي و استانداران و روساي اتاق‌هاي بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان‌هاي سراسر كشور مطرح شد. جهانگيري به مبحث «زنان» هم پرداخت. درست در روزهايي كه بيشترين مباحث و اعتراضات در فضاي مجازي در مورد احتمال عدم حضور زنان در كابينه است. او ديروز حمايتي جدي از حضور زنان داشت. البته كه او پيش از اين هم ديدارهاي منظمي با فعالان حوزه زنان برقرار كرده بود. او ديروز درباره مشاركت زنان در عرصه‌هاي مختلف نيز اظهار كرد: امروز مكررا گفته مي‌شود كه مشاركت زنان در عرصه‌هاي مختلف افزايش يافته است. وقتي چنين سخني مطرح مي‌شود، بايد توجه داشت كه اين جمعيت مطالبات خواست خود را طلب مي‌كنند، بنابراين بايد به دنبال تحقق مطالبات اين گروه كه جمعيتي بيش از نيمي از جمعيت كشور را به خود اختصاص مي‌دهند، رسيدگي شود.
عكس‌العمل تند نشان خواهيم داد
ادامه اظهارات جهانگيري اما اقدامات اخير امريكا در مورد وضع تحريم‌هاي جديد بود. وي با بيان اينكه اتفاقات منطقه‌اي و جهاني نشان مي‌دهد كه ابعاد و مخاطرات جديدي عليه جمهوري اسلامي در حال طراحي است، ‌اظهار كرد: امريكايي‌ها هدف مشخصي را دنبال مي‌كنند. مهم‌ترين هدف گروه حاكم در امريكا اين است كه در فضاي بين‌الملل عنوان كند كه ايران ناقض برجام است و تلاش كند كه اجماعي عليه ايران ايجاد كند، اما خوشبختانه تاكنون موفق نشده است. آنها همچنين به دنبال آن هستند كه فضاي ايران را فضاي تروريستي و نامطمئن نشان دهند و در فضاي بين‌الملل به دولت‌ها و شركت‌ها بگويند كه با ايران كار نكنند، چرا كه تحريم‌ها و تهديدهاي جديدي در راه همكاري با اين كشور وجود دارد. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به نظارت شوراي عالي امنيت ملي نسبت به برجام و عملكرد طرفين قرارداد، گفت: در داخل كشور و در شوراي عالي امنيت ملي كه در آن سران سه قوه و نيروهاي مسلح حضور دارند و مصوبات آن پس از تاييد مقام معظم رهبري اجرايي مي‌شود، تصميمي اجماعي گرفتيم. در آنجا گفته شده كه كميسيوني براي نظارت بر برجام تشكيل شود و اعضاي آن كميسيون نيز مشخص شده است. رييس‌جمهور نيز رياست آن را بر عهده دارد. جهانگيري در واكنش به تصويب طرح اعمال برخي تحريم‌ها نسبت به‌ جمهوري اسلامي ايران از سوي مجلس نمايندگان ايالات متحده امريكا تصريح كرد: اگر در برجام طرف مقابل اقدامي كند كه كميسيون نظارت بر برجام آن را خلاف برجام تشخيص دهد، جمهوري اسلامي ايران حتما عكس‌العمل تندي نشان مي‌دهد. وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تاكنون نيز نشان داده كه در برابر حركات تحريك‌آميز طرف مقابل نه تنها عقب‌نشيني نمي‌كند بلكه اقدامي متناسب با آن انجام مي‌دهد.


هشدار معاون اول
اما توصيه بعدي جهانگيري هم در مورد برجام، توصيه مهمي بود. او هشدار داد كه در زمين دشمن براي ناامن جلوه دادن ايران براي سرمايه‌گذاري نبايد بازي كرد. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه بايد بگذاريم بخشي كه به برجام برمي‌گردد براساس روال قانوني طي شود و نسبت به بخشي كه مربوط به فضاي آن است عكس‌العمل نشان دهيم، اظهار كرد: بايد توجه داشته باشيم كه آنها مي‌خواهند بگويند جمهوري اسلامي ايران جايي براي سرمايه‌گذاري نيست. در همين راستا ما بايد جلوي اين طراحي را بگيريم و آن را به شكست بكشانيم. بايد بگوييم وضعيت ايران بسيار اطمينان بخش است و همه براي كار با ايران اقدام كنند. در همين زمينه به لطف خدا به گونه‌اي با دنيا همكاري داشته‌ايم كه اين اقدام امريكا نتوانسته فضاي بين‌المللي را به خطر بيندازد. جهانگيري با تاكيد بر اينكه هيچ كس نبايد در ميداني كه امريكا طراحي كرده بازي كند، ادامه داد: چنانچه فضاي كشور اطمينان‌بخش باشد، همه براي سرمايه‌گذاري به ميدان خواهند آمد.
دنبال مچ‌گيري از دولت هستند
جهانگيري در ميان همه سمت‌هايي كه دارد اما همواره سمت فرماندهي‌اش بر اقتصاد مقاومتي را بيشتر مورد تاكيد قرار داده است. ديروز هم معاون‌اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه وجود امنيت در كشور يكي ديگر از فرصت‌هاي امروز محسوب مي‌شود خاطرنشان كرد: امروز سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به عنوان يك نسخه اجرايي كه همه آن را قبول دارند به عنوان يك فرصت پيش روي نظام قرار گرفته است. گرچه از سوي برخي آقايان گاهي اوقات گفته مي‌شود كه به اقتصاد مقاومتي عمل مي‌كنيم، اما گويا اين افراد به دنبال مچ‌گيري‌ دولت هستند. جهانگيري اظهار كرد: امروز در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي طرح‌هاي بسيار خوب و جذابي براي طرف‌هاي داخلي و خارجي در بخش‌هاي مختلف اعم از نفت، گاز، برق و صنعت در حال عرضه است. در اين شرايط به جز كشور امريكا كه هيچ‌گاه ما با آنها همكاري نداشتيم، اروپا، آفريقا و آسيا به دنبال همكاري با ايران هستند. وي در ادامه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه توافق بر سر مسائل محوري و اساسي و يافتن راه‌حل مشترك و همچنين مسووليت‌پذيري براي ورود به مرحله برطرف كردن حل مشكلات راه‌حل پيشرفت كشور است، گفت: امروز همگان قبول دارند كه براي عبور از چالش‌هاي پيش رو بايد دولتي قوي شكل بگيرد. همچنين تشكيل بخش خصوصي قوي نيز از ديگر موضوعاتي است كه همگان در آن توافق دارند.
كاري مي‌كنند تا نفر بعدي براي عقد قرارداد اقتصادي به كشور نيايد
اشاره بعدي جهانگيري نوعي گلايه تلويحي از انتقادات به موضوع قرارداد نفتي ايران با توتال بود آن هم با در نظر گرفتن شرايط بيكاري در كشور. جهانگيري با بيان اينكه معضل بيكاري از جمله موضوعات مورد توافق همه به عنوان موضوع اصلي كشور است، به انتقاد از طرح برخي موضوعات از سوي عده‌اي در زمان عقد قرارداد بين‌المللي از سوي كشور پرداخت و اظهار كرد: همگان قبول دارند كه بيكاري، يكي از معضلات كشور بوده و توليد و سرمايه‌گذاري به ويژه سرمايه‌گذاري خارجي راه‌حل آن است، اما تا سرمايه‌گذاري خارجي جذب مي‌شود عده‌اي صداي‌شان در مي‌آيد، اين در حالي است كه روي اين موضوع قبلا توافقاتي صورت گرفته است. جهانگيري اما در ادامه انتقادهايش را به دستگاه‌هاي بودجه‌گير از دولت هم وارد كرد. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه برخي صداي‌شان در بيايد اشكالي ندارد اما گاهي دستگاه‌هاي رسمي كشور به مخالف اصلي در اين زمينه تبديل مي‌شوند، ادامه داد: گاهي اوقات دستگاه‌هاي رسمي كشور كه موظف و مكلف‌اند به دليل تعهدي كه به دولت داده‌اند و همچنين بودجه‌اي كه از دولت مي‌گيرند از دولت حمايت كنند، به جاي ميدانداري حمايت از دولت تبديل به مخالف و منتقد كشور مي‌شوند و به گونه‌اي عمل مي‌كنند كه ديگر نفر بعدي براي عقد قرارداد به كشور نيايد. با اين اقدام بلافاصله علامتي به كشورهاي خارجي و شركت‌هاي بين‌المللي داده مي‌شود كه براي عقد قرارداد اقتصادي به اين كشور نياييد چرا كه در اين كشور با حضور شما مخالفت خواهد شد. جهانگيري با تاكيد بر اينكه بايد بپذيريم در بسياري از مسائل مي‌توانيم با تفاهم و توافق حركت كنيم، خاطرنشان كرد: براي عبور از موانع و دستيابي به رشد اقتصادي مستمر، اشتغال‌زا و همراه با عدالت اجتماعي نيازمند به صحنه آمدن همه توان كشور اعم از بخش خصوصي و دولتي هستيم. در اين زمينه بخش خصوصي بايد به عنوان ميداندار عرصه اقتصادي پاي ميز مذاكره بيايد و با دولت گفت‌وگوي نتيجه بخشي انجام دهد.
همه بايد به صحنه بيايند
اقتصاد مقاومتي اما همواره براي بسياري از مخالفان دولت تبديل به ابزاري براي حمله به دولت شده است. با اين حال جهانگيري ديروز انتقادهايي نسبت به وضعيت اقتصاد مقاومتي و نحوه اجراي آن داشت. معاون اول رييس‌جمهور در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود كاهش بهره‌وري بنگاه‌هاي اقتصادي، لزوم رقابت‌پذيري بخش اقتصادي و ناكارآمدي فضاي كسب و كار را از جمله مسائل پيش روي اقتصاد كشور عنوان كرد و گفت: بايد تصميمي گرفته شود كه محورهاي مانع انجام كار در كشور لغو شود. اين اقدام نيز تا زماني كه گروهي مصمم نشوند اجرا نخواهد شد. وي با انتقاد از عدم تمكين برخي افراد و دستگاه‌ها نسبت به تصميمات ستاد اقتصاد مقاومتي، اظهار كرد: مقام معظم رهبري فرمودند كه ستاد اقتصاد مقاومتي را تشكيل دهيد تا نافذ الكلمه باشد. ما نيز اين ستاد را ايجاد كرديم اما زماني كه به يك مديركل مصوبه ستاد را مي‌دهيم او اين مصوبه را اجرا نمي‌كند. ما تلاش مي‌كنيم تا فضايي ايجاد شود تا در آن سرمايه‌گذار بيايد و اقتصاد مقاومتي اجرا شود، اما آقايي هر جور كه بخواهد مي‌تازد و كل زحمات ما در يك منطقه را هدر مي‌دهد. اين در حالي است كه چنانچه قرار است اقتصاد مقاومتي اجرا شود و ادامه پيدا كند، همه بايد به صحنه بيايند. معاون اول رييس‌جمهور افزود: اگر ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي براساس اراده رهبري شكل گرفته است، نبايد كسي در عمل با آن مخالفت كند و فقط يك نفر بايد بگويد كه چه كسي مخالفت كرده و چه كسي اخلال ايجاد نمي‌كند؛ هر كسي مناسب است را براي اين ستاد بگذارند اما در آنجا اگر او گفت امام جمعه يا صدا و سيما يا قوه قضاييه يا سازمان بازرسي فلان كار را انجام داده است، بايد حرف او حرف باشد.
رييس‌جمهور مصلحت ببيند در دولت بعدي هستم
در روزهايي كه كابينه دوازدهم يكي از معادلات مجهول در ذهن خيلي از افراد است اسحاق جهانگيري هم ابراز اميدواري كرد كه كابينه مناسبي انتخاب شود. او اما در مورد آينده كاري خودش در دولت بعدي هم اظهاراتي داشت. جهانگيري در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به روي كار آمدن كابينه دولت دوازدهم در روزهاي آتي اظهار كرد: اميدواريم همان‌طور كه مردم راي داده‌اند آقاي روحاني درباره كابينه تصميم‌گيري كنند. ايشان با نهادها و افراد مختلفي از جمله رهبري براي انتخاب اعضاي كابينه مشورت مي‌كنند، اما تصميم‌گيري نهايي بر عهده شخص اوست. ان‌شاء‌الله كابينه مناسبي از سوي آقاي روحاني انتخاب خواهد شد و اميدوارم آن كابينه با بخش خصوصي خوب كار كند و براي عبور از چالش‌هاي پيش رو برنامه داشته باشد. معاون اول دولت يازدهم با بيان اينكه تا پايان روز فعاليت دولت همه مسوولان موظف به انجام وظايف خود هستند، خاطرنشان كرد: اگر رييس‌جمهور مصلحت را در اين ببينند كه ما بايد در دولت بعدي همراه او باشيم، حتما در اين زمينه كمك‌هايي خواهيم كرد و اگر ايشان تشخيص دهد كه برادر ديگري بيايند ما موظف به همكاري با او هستيم.