امضاي سه وزير و رييس وقت بانك پاي قرارداد زنجاني

گروه سياسي| در هفتمين جلسه رسيدگي به اتهامات شركاي زنجاني در پرونده نفتي، بالاخره نوبت به متهم رديف سوم مي‌رسد. ديروز؛ شعبه 28 دادگاه انقلاب، به رياست قاضي مقيسه، تشكيل جلسه داد تا پس از پايان دفاعيات وكلاي متهم رديف دوم، كيفرخواست فلاح هروي از سوي نماينده دادستان قرائت شود. متهمي كه برخلاف شمس‌زاده، خود پاي برخي قراردادها را امضا كرد و حتي در يك مورد اقدام به دريافت تسهيلات 40 ميليارد توماني از بانك مسكن كرد. طبق كيفرخواست فلاح هروي در فروش 60 درصد از سهام بانك اف‌اي‌اي بي‌بابك زنجاني در مالزي به بانك ملت به مبلغ 90 ميليون يورو نقش داشته كه اين فروش سهام، سود سرشاري را براي زنجاني به ارمغان آورده و موجب توسعه فعاليت‌هاي او مي‌شود؛ فلاح هروي همچنين در مصوبه هفتم تيرماه سال 91 كه با درخواست شركت نيكو انجام شد و منابع ارزي 5/14 درصد شركت نفت به حساب بانك اف‌اي‌اي‌بي‌ نزد هالك بانك تركيه قرار بود واريز شود حضور داشت. در ادامه گزارش ايرنا آمده است: فلاح طبق موارد مندرج در كيفرخواست، قرارداد كنت تاجيكستان را امضا كرد و در خريد شركت‌هاي سازمان تامين اجتماعي بابك زنجاني را همراهي مي‌كرد و كارشناسي اين شركت‌ها توسط او انجام مي‌شد. با توجه به كيفرخواست، يكي از بانك‌هاي جولانگاه بابك زنجاني بانك مسكن بود كه با صدور چند فقره چك غيرواقعي و بدون معامله پايه، در قرارداد بانكي در سال 89، از بانك مسكن 40 ميليارد تومان تسهيلات دريافت و مديران اين بانك را به افتتاح حساب در بانك اف‌اي‌اي‌بي ‌در چندين حواله 240 ميليون وون، 70 ميليون لير و 35 ميليون يورو ترغيب كرده است. همچنين در كيفرخواست فلاح هروي قرائت شده توسط نماينده دادستان آمده است كه اين متهم موجب خريد بيمارستان پارسيان از فردي به نام «ب. الف» به قيمت 100 ميليارد تومان توسط بابك زنجاني شده است كه در قالب چند فقره چك حدود 45 ميليارد تومان به فرد مدنظر پرداخت مي‌شود كه بعدها كاشف به عمل مي‌آيد اين بيمارستان جعلي بوده است و به دنبال آن، آن فرد و فلاح هروي دستگير مي‌شوند. اما در ابتداي جلسه دادگاه ديروز، قاضي مقيسه از وكلاي مهدي شمس‌زاده، متهم رديف دوم نفتي مي‌خواهد كه با حضور در جايگاه به آخرين دفاعيات از موكل خود بپردازند.
وكيل متهم: زنجاني به وحيد دستجردي معرفي شد
افشار، وكيل متهم رديف دوم نفتي با حضور در جايگاه با استناد به كيفرخواست صادر شده، گفت: طبق اين كيفرخواست «شمس‌زاده بابك زنجاني را به نهادها و سازمان‌هاي دولتي معرفي كرده است» در حالي كه اگر فرضيه معرفي هم صحت داشته باشد، اين معرفي براي شخص وحيد دستجردي، مدير صندوق بازنشستگي نفت بوده است. اين فرد (وحيد دستجردي) مسووليتي در شركت نفت ندارد و تنها مديرعامل شركت سهامي خاص به نام صندوق بازنشستگي نفت است كه وظيفه‌اي براي فروش نفت ندارد. وكيل شمس‌زاده با بيان اينكه پروسه مالي از فروردين ماه سال 91 با فروش نفت از صندوق بازنشستگي آغاز مي‌شود، گفت: بحث صندوق بازنشستگي با بابك زنجاني نخست مالي بود كه جلسه‌اي به اين منظور در لوزان سوييس بدون حضور موكل من برگزار شد، موكلم در آن جلسه حضور نداشته است. معرفي يك شخص نمي‌تواند پايه و اساس فروش 16 محموله نفتي به بابك زنجاني شود و اظهارات وحيد دستجردي موجود است.
قاضي: نيروي انتظامي هم نفت مي‌فروخت


قاضي در اين هنگام گفت: شما از وحيد دستجردي دفاع مي‌كنيد يا شمس‌زاده، جلوتر برو چون نفت فروخته شده و پول هم برنگشته است. افشار، وكيل متهم رديف دوم پاسخ داد در تمام كيفرخواست فقط نقل شده است و ديگر دليل يا سندي براي مطالب نقل شده بيان نشد كه قاضي گفت: تو چه كار داري كه چه كسي چه كار مي‌كرده يا نمي‌كرده است، در آن زمان و در آن موقعيت نيروي انتظامي هم نفت مي‌فروخت چه رسد به صندوق بازنشستگي نفت. و وكيل متهم پاسخ داد، نمي‌توانم عليه موكلم اقرار كنم مي‌خواهم دفاع كنم اين صندوق، صندوق بازنشستگي نفت در نخستين محموله يك ميليون بشكه نفت به بابك زنجاني داد و شمس‌زاده حرف‌هاي وكيل خود را با اين جمله كه 600 هزار بشكه بود اصلاح كرد.
وكيل متهم: سه وزير و رييس وقت بانك مركزي با بابك زنجاني قرارداد امضا كرده‌اند
وكيل مدافع شمس‌زاده با استناد به بند ديگري از كيفرخواست اظهار كرد: در اين كيفرخواست آورده شده شمس‌زاده تلويحا بانك‌هاي بابك زنجاني را معرفي كرده است در حالي كه در هيچ جا مستندي بر معرفي بانك‌هاي بابك زنجاني توسط موكلم وجود ندارد كه قاضي در اين هنگام گفت: اينكه شمس‌زاده با علم به بانك نبودن دو بانك بابك زنجاني در مالزي و تاجيكستان با او همكاري مي‌كرد و حواله‌ها را مي‌فروخت، آيا معرفي محسوب نمي‌شود؟ وكيل متهم پاسخ داد به هيچ عنوان، سند مي‌آورم كه سه وزير و رييس وقت بانك مركزي با بابك زنجاني قرارداد امضا كرده‌اند كه حتي موكلم آنها را نديده بود. بحث فروش نفت طوري نيست كه بتوان سرسري آن را فروخت، تشريفات خاص خود را دارد و تنها از وزير اين كار برمي‌آيد.
وكيل متهم: آشنايي زنجاني با مديران نفتي به سال 88 بازمي‌گردد
وكيل شمس‌زاده موضوع آشنايي بابك زنجاني با مجموع مديران وقت نفت را مطرح كرد و گفت: اين آشنايي به سال 88 بر مي‌گردد، به زماني بر مي‌گردد كه او با قرارگاه خاتم‌الانبيا، شركت صدرا و قرب نور همكاري و فعاليت‌هاي بازرگاني داشته است كه قاضي گفت: آشنايي مربوط به سال 88 است كه خود بابك زنجاني در اظهاراتش درباره فعاليت شمس زاده، فلاح هروي و منفرد به آن اشاره كرده است. افشار ادامه داد: بابك زنجاني در اين اظهارات مي‌گويد: نفت متروكه شده است پس موضوع به سال 91 برمي‌گردد نه 88، او افزود: در سال 90 از بابك زنجاني تقدير شد كه قاضي گفت: اين موضوع ربطي به دادگاه ندارد و انحرافي سخن نگوييد.
وكيل شركت نفت: مسوولان وقت نفتي به دادگاه بيايند
غلامرضا مهدوي يكي از وكلاي شركت ملي نفت خطاب به دادگاه گفت كه براي تدوين بهتر موضوع، در صورت صلاحديد از جلسات بعدي مسوولان وقت شركت نفت يك به يك دعوت شوند و در رابطه با مهدي شمس‌زاده و نحوه واريز پول‌ها صحبت كنند.
وكيل متهم: نفتي بوده كه بايد به فروش مي‌رفته
حجت‌الاسلام عبدالعلي فلاحتي، وكيل ديگر مهدي شمس متهم رديف دوم پرونده نفتي در ادامه هفتمين جلسه محاكمه همدستان بابك زنجاني با حضور در جايگاه، اظهاركرد: سال 89 تحريم‌هاي ظالمانه‌اي توسط دشمنان عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي وضع شد و كشور براي ادامه كار در اين شرايط مجبور بود دست به اقداماتي بزند. وي اضافه كرد: كاري به موضوع معرفي و اتفاقاتي كه افتاده ندارم اما نفتي بوده كه بايد فروش مي‌‌رفت و متهم رديف اول براي فروش نفت معرفي و به ميدان مي‌‌آيد؛ سرمايه متهم رديف اول مهم نيست بلكه توانايي او براي استخدام افراد توانمند مهم است كه با درايت و توانايي و فكري كه داشته برخي مشكلات را حل مي‌كند. هيچ كس از منويات متهم رديف اول باخبر نبوده، نه دولت و نه كارگزارانش. موكل من تخصص داشته كه چطور نفت را حمل كند تا دچار مشكل نشود. اگر اين دادگاه اجازه مي‌دهد در فرصتي مناسب شمس‌زاده بگويد كه چه ترفندي را به كار برده تا نفت‌ها را حمل كند كه بسيار هم جالب است. به گفته فلاحتي، تحريم‌ها موجب تشكيل اين دادگاه شده و افراد را به جان هم انداخت در حالي كه اين افراد 30 سال خوب كار كردند اما در يك شب بد شدند؛ يك موضوع حقوقي را به يك موضوع كيفري تبديل و آن را به عنوان شبكه ضدانقلاب معرفي مي‌كنند.
وكيل متهم: مگر با اعدام قضيه حل مي‌شود؟
وكيل متهم در پاسخ گفت: جعل را متهم رديف اول انجام داده و موكل من جعلي انجام نداده است. البته اگر اينكه براي شما محرز شده موكل من جعلي انجام داده، ما بنشينيم و ديگر حرفي نزنيم؛ حرف اصلي ما اين است كه روند بازگرداندن بيت‌المال اين‌گونه نيست كه شما پيگيري كرديد، مگر با اعدام قضيه حل مي‌شود؟ كه قاضي مقيسه به او چنين پاسخ داد: هم بيت‌المال بايد برگردد و هم متجاوزان به بيت‌المال مجازات شوند؛ اينها سر مسوولان نظام كلاه گذاشتند و بيت‌المال را غارت كردند بنابراين هم بايد اموال در داخل و كشور ستانده شود و هم مجازات شوند. رييس دادگاه خطاب به وكيل شمس‌زاده ادامه داد: متاسفانه موكل شما و آقاي فلاح كه عضو نظام بوده و 30 سال در اين نظام كار كردند، نه‌تنها همكاري نكردند بلكه يك قدم هم بر بازگرداندن بيت‌المال برنداشتند و حرف من اين است كه از اين افراد استفاده كنيم تا پول‌ها برگردد.
نماينده دادستان: هيچ پولي نيست
نماينده دادستان در پاسخ به وكيل متهم گفت: ده‌ها سفر نمايندگان شركت نفت و دادستاني براي بازگرداندن پول‌ها به خارج از كشور رفتند و سه سال است مي‌گويند پول‌ها را برگردانيد؛ كدام پول‌ها، اينها با اسناد جعلي سند ساختند. وكيل متهم در پاسخ به نماينده دادستان گفت: موكل من دو نامه نوشت كه پول‌ها را برگرداند چرا بازپرس اجازه نداد؟ كه نجفي نسبت به اين ادعاي وكيل شمس‌زاده گفت: اينها حتي در مرحله تحقيقات اسناد جعلي درست مي‌كردند تا بگويند پول دارند؛ موكل شما در شقوق مختلف دخالت داشته است و وكيل متهم هم آن اظهارات نجفي دادستان را ادعايي دانست كه سندي براي آن وجود ندارد.