تصويب كليات طرح مقابله با اقدامات و تحريم‌هاي امريكا

گروه سياسي

«طرح مقابله با اقدامات تروريستي و ماجراجويانه امريكا» حالا يك مرحله ديگر به نهايي شدن نزديك شده است. نمايندگان مجلس در آخرين هفته كاري خود و پيش از آغاز تعطيلات تابستاني به زودتر بررسي شدن اين طرح در مجلس راي مثبت دادند. ديروز اما اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در شرايطي كه مجلس هنوز در تعطيلات تابستاني به سر مي‌برد دور يكديگر گرد آمدند و براي آنكه هرچه زودتر به تحريم‌هاي جديد امريكا پاسخ بدهند طرح را كه به كميسيون آمده بود مورد بررسي قرار دادند. در جلسه فوق‌العاده ديروز كليات اين طرح تصويب شد و با بررسي جزييات در جلسه بعدي طرح براي تصويب نهايي روانه صحن علني مجلس مي‌شود. جايي كه نمايندگان مجلس به صورت دسته جمعي بايد در مورد پاسخ ايران به اقدامات اخير امريكا پاسخ بدهند. ديروز سيد عباس عراقچي هم مهمان جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس بود تا از نظر مثبت وزارت خارجه در مورد طرحي كه از نگاه او و مجموعه‌اش جامع است، خبر بدهد.
بروجردي: تمامي پيشنهادات بررسي مي‌شود
همچنين پس از تصويب كليات اين طرح در كميسيون، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد تك‌تك پيشنهادات مربوط به طرح مقابله با تحريم‌هاي امريكا در كميسيون امنيت ملي بررسي مي‌شود تا از تمام ظرفيت فكري نمايندگان مجلس براي شكل‌گيري اين قانون استفاده كرده باشيم. علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان جلسه فوق‌العاده صبح ديروز كميسيون متبوعش كه براي بررسي طرح اقدامات نابخردانه امريكا تشكيل شده بود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا كليات طرح مقابله با اقدامات كنگره امريكا در كميسيون چكش‌كاري خواهد شد؛ اظهار داشت: كليات طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا در منطقه به اتفاق آرا در كميسيون به تصويب رسيد. وي افزود: پيام اين مصوبه با راي اكثريت آرا به اين معناست كه يك هم‌داستاني كامل در مقابل اقدامات كنگره امريكا در مجلس شوراي اسلامي وجود دارد، با توجه به اينكه كميسيون تخصصي اين موضوع كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي است، بعد از يك بحث حدودا 2 ساعته همه هم نظر بودند كه كليات اين طرح به تصويب رسيد. بروجردي تصريح كرد: ما نيازمند جلسات متعددي براي بررسي پيشنهادات هستيم، چرا كه پيشنهادات فراواني‌ از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به كميسيون واصل شده است و ما به احترام همكاران خود در مجلس شوراي اسلامي، تك‌تك اين پيشنهاد‌ات را مورد بررسي قرار خواهيم داد و در صورت تصويب به طرح اضافه خواهد شد. رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه يادآور شد: همان‌گونه كه در كميسيون مصوب كرديم پس از بررسي، طرح براي راي‌گيري و تبديل شدن به قانون به صحن علني مجلس شوراي اسلامي خواهد آمد. وي در پايان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا مشخص است كه براي بررسي پيشنهاد‌ات چند جلسه خواهيد داشت؛ خاطرنشان كرد: اين موضوع بستگي به اين دارد كه اين جلسات تا چه ميزان زمان بخواهد؛ ممكن است طي يك جلسه 3 يا 4 ساعته تمام شود، اما اگر حجم پيشنهادات زياد باشد، به احترام همكاران جلسه‌هاي بيشتري خواهيم داشت تا از تمام ظرفيت فكري نمايندگان مجلس براي شكل‌گيري اين قانون استفاده كرده باشيم.
وزارت خارجه: كاملا موافقيم
اما ديروز سيد عباس عراقچي، رييس ستاد پيگيري اجراي برجام هم مهمان جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس بود تا نظر وزارت خارجه را نسبت به طرح مذكور به آنها ابلاغ كند. به گزارش خانه ملت، سيدعباس عراقچي پس از جلسه ويژه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه به منظور بررسي طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه امريكا برگزار شده بود، اظهار كرد: وزارت خارجه با پيش‌نويس طرح تهيه شده در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كاملا موافق است و نياز است كه در مقابل حركات خصمانه و خبيثانه امريكا به خصوص به خاطر آثاري كه در اجراي برجام مي‌گذارد و منافع جمهوري اسلامي ايران از اين توافق را كاهش مي‌دهد اقدام مقتضي صورت گيرد. وي با بيان اينكه كليات اين طرح در نشست اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصويب شد، ادامه داد: اتفاق نظر كاملي در كميسيون و مجلس در اين باره وجود دارد. معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه تاكيد كرد: نقض بندهاي ۲۶، ۲۸ و۲۹ برجام را از سوي امريكايي‌ها شاهد هستيم و نياز به عكس‌العمل مناسب دارد و خوشحاليم كه يك اتفاق‌نظر كامل در كميسيون در اين باره وجود داشت و ان‌شاءالله قانون مراحل خود را طي خواهد كرد و پاسخ محكم جمهوري اسلامي ايران به اين اقدام امريكا نشان داده خواهد شد.
موارد نقض برجام مستند است
عراقچي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در كميسيون نظارت بر اجراي برجام به اقدامات امريكايي‌ها اعتراضي شد يا خير؟ عنوان كرد: هفته گذشته كميسيون مشترك ايران و 1+5 تشكيل جلسه داد. ما همواره نقض برجام توسط امريكا را به اين كميسيون گزارش و ثبت كرده‌ايم. چندين نامه تاكنون از سوي ظريف، وزير امور خارجه براي موگريني نوشته شده و از او خواستيم بين كشورهاي عضو برجام توزيع شود. وي با بيان اينكه موارد نقض برجام، بدعهدي‌ها، تعلل‌ها و پيمان‌شكني‌ها توسط امريكايي‌ها همگي ثبت شده است، گفت: از نظر ما موارد نقض برجام مستند است و هفته گذشته نيز در كميسيون مشترك بحث شد و اگر در بيانيه پاياني اين كميسيون هم ملاحظه كرده باشيد تاكيد شده كه بايد تمامي مفاد برجام توسط طرف‌هاي برجام در فضاي سازنده و همراه با حسن نيت انجام شود. عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده كشور با بيان اينكه كميسيون مشترك انتقادات ايران را مورد توجه و تاييد قرار داده است، عنوان كرد: اجراي برجام توسط امريكا به صورت كامل صورت نگرفته است. ما تمامي موارد را به‌طور كامل به هيات نظارت گزارش مي‌دهيم.
هنوز تا نقض فاحش و اساسي برجام فاصله داريم
عراقچي اما در ادامه اظهارات مهم‌تري را در مورد نقض برجام داشته و گفته است: «نقض برجام صورت گرفته؛ اما هنوز تا نقض فاحش و اساسي برجام فاصله داريم و موارد را به هيات نظارت گزارش مي‌دهيم و درباره نحوه عكس‌العمل هم پاسخ مقتضي را هيات نظارت اتخاذ خواهد كرد. معاون وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه پيش‌نويس قانون مقابله با تحريم‌ها و كليات آن در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيده است، اظهار كرد: «اين قانون كه كليات آن در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيده، قانون جامعي است كه هم اقدامات متقابل در برابر تحريم‌هاي امريكا را در بر مي‌گيرد و هم اقدامات امنيتي امريكا و اقداماتي را كه عليه اتباع ايراني در اين خصوص صورت گرفته است شامل مي‌شود. بايد اقتدار جمهوري اسلامي ايران در برابر امريكايي‌ها نشان داده شود.»
 
صداوسيما در شش ماه گذشته وزارت خارجه  را به هيچ شبكه‌اي دعوت نكرده است


جلسه روز گذشته كميسيون امنيت ملي با حضور عباس عراقچي اما حاشيه‌هاي ديگري هم داشت. از جمله آنكه در اين جلسه عباس عراقچي گلايه‌اي از عملكرد صدا و سيما داشته است. گلايه‌اي كه البته از زبان عليرضا رحيمي، نماينده اصلاح‌طلب عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مطرح شده است. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به تشريح جلسه فوق‌العاده اين كميسيون با معاونان وزير امور خارجه پرداخت. به گزارش ايلنا، عليرضا رحيمي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در كانال تلگرامي خود در رابطه با جلسه فوق‌العاده اين كميسيون نوشت: ‌طبق اعلام قبلي به اعضا، جلسه فوق‌العاده كميسيون براي بررسي طرح يك فوريتي مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا با وجود تعطيلي مجلس، راس ساعت مقرر برگزار شد و از وزارت امور خارجه در عالي‌ترين سطح ممكن يعني آقايان عراقچي و قشقاوي، معاونين دكتر ظريف در اين جلسه حضور داشتند. پس از مقدمات، جلسه با سخنان عراقچي آغاز شد. قبل از جمله اول عراقچي، جواد كريمي قدوسي گفت از مشهد براي همين جلسه آمده‌ام. همه مطالب را بيرون مي‌گويم. عراقچي هم گفتند: من هم مطابق گفته ايشان مطالبم را مطرح مي‌كنم. عراقچي ضمن سخنانش گفت: شش ماه است كه صداوسيما ما را در هيچ شبكه‌اي دعوت نكرده است كه آقاي كريمي قدوسي بلافاصله گفت معلوم است، صداوسيما حساب و كتاب دارد. پس از فيلمبرداري مختصر و رفتن فيلمبرداران، كريمي قدوسي گفت: اگر دوربين‌ها صداي جلسه را نگيرند (ضبط نكنند) ما مطالب را مي‌بريم بيرون. عراقچي بلافاصله گفت با اين سخن ما مجبوريم كشف صحبت كنيم (مطالب غيرمحرمانه بگوييم) حسن بيگي ديگر عضو كميسيون امنيت ملي نيز در سخنانش به كريمي‌قدوسي يادآور شد كه منافع متعدد برجام را ناديده نگيريد.