نتایج اولیه آزمون سراسری سال 96 دانشگاه‌ها اعلام شد

به گزارش سازمان سنجش، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، صابر دین‎پژوه از تبریز رتبه اول، محمد کاظم فقیه خراسانی از یزد رتبه دوم، علی فاطمی‎مفرد از تهران رتبه سوم، محمدحسن احمدیارندی از تهران رتبه چهارم، سعید نعیمی از تهران رتبه پنجم، محمد امین مطهری‎نیا از یزد رتبه ششم، محمد قیدی از تهران رتبه هفتم، محمدحسین زارعی اردستانی از اصفهان رتبه هشتم، اروین آذرمینا از تهران رتبه نهم و سیدحسن موسوی بندرآبادی از یزد رتبه دهم را به دست آورده‌اند.‎
همچنین در گروه آزمایشی علوم تجربی، امیرحسین قاسمی نژاد رائینی از سیرجان رتبه اول، امیرحسین قویدل سردصحرا از تبریز رتبه دوم، محمدرضا نادری از بابل رتبه سوم، ارسلان یزدچی از تبریز رتبه چهارم، محسن نیکویی از یزد رتبه پنجم، یاسمن میر از بابل رتبه ششم، سیدرضا سالاری کیا از شیراز رتبه هفتم، امیررضا پاشاپور یگانه از تهران رتبه هشتم، مهدی شفیعی از اردبیل رتبه نهم و مهدی روانخواه از یاسوج رتبه دهم را کسب نموده‌اند.
 در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز عرفان میران‎زاده مهابادی از تهران رتبه اول، یلدا حجتی از تهران رتبه دوم، علی مهرایی از تهران رتبه سوم، زینب ابن علی از کاشان رتبه چهارم، سید امیر احسان میری از تهران رتبه پنجم، فرید صابری از کامیاران رتبه ششم، مصطفی نوذری از تهران رتبه هفتم، مرتضی ضیائی نسب از بیرجند رتبه هشتم، زهرا شیدائیان آرانی از تهران رتبه نهم و فاطمه حیدری از تهران رتبه دهم را به دست آورده‌اند.
همچنین در آزمون گروه آزمایشی هنر، خانم‌ها سما معیری از تهران، اویتا اراکیلیان از تهران و آتوسا عبداللهی امانی از کرج به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شده‌اند.


در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز ارشیا زاهدی پورخامنه از تهران رتبه اول، رضا قانع خیابانیان از تهران رتبه دوم و امیرحسین قویدل سردصحرا( نفر دوم آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی) رتبه سوم را به دست آورده‌اند.
انتخاب رشته از 19 تا 23 مرداد
رئیس‌سازمان سنجش آموزش کشور ظرفیت پذیرش دانشجو در گروه‌های آزمایشی پنجگانه کنکور 96 در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون را 744 هزار و 418 نفر اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، ابراهیم خدایی دیروز در نشست مطبوعاتی گفت: از مجموع 930 هزار و 482 داوطلب ثبت نام‌کننده در آزمون سراسری امسال، تعداد 838 هزار و 972 نفر شامل 497 هزار و 524 داوطلب زن و 341 هزار و 448 داوطلب مرد در جلسه آزمون حاضر شدند و 91 هزار و 510 نفر (حدود 10 درصد داوطلبان کنکور) غائب بودند.
خدایی افزود: از مجموع 838 هزار و 972 داوطلب حاضر در کنکور سراسری سال 96، تعداد 838 هزار و 929 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد 497 هزار و 504 داوطلب زن و 341 هزار و 425 داوطلب مرد هستند.
وی با ارائه آمار تفکیکی پذیرش دوره‌های آزمون سراسری سال 96، ادامه داد: در آزمون امسال، برای دوره روزانه 131 هزار و 944 نفر، نوبت دوم (شبانه) 26 هزار و 857 نفر، پردیس‌های خودگردان سه هزار و 12 نفر، دوره‌های مجازی دولتی یکهزار و 460 نفر، موسسات غیرانتفاعی 180 هزار و 808 نفر، پیام نور 385 هزار و 170 نفر، دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) 10 هزار و 331 نفر، مناطق محروم یک هزار و 702 نفر و دوره‌های مشترک با خارج نیز 50 نفر ظرفیت پذیرش درنظر گرفته شده است.
رئیس‌سازمان سنجش گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ضرورت دارد پس از دریافت دفترچه راهنمای شماره 2 که از 11 مردادماه بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش قرار گرفته است، با رعایت مندرجات در دفترچه و توجه به اطلاعیه سازمان سنجش اقدام به انتخاب کدرشته محل‌های تحصیلی کنند.
وی افزود: علاوه بر این، دفترچه راهنمای انتخاب رشته از ساعت 8 صبح امروز (دوشنبه) در باجه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور توزیع می‌شود و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به باجه‌های روزنامه فروشی شهرستان محل اقامت خود و با پرداخت مبلغ 10 هزار ریال به عنوان کارمزد توزیع دفترچه راهنمای انتخاب رشته، این دفترچه را خریداری کنند.
به گفته خدایی، داوطلبان باید پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی، کد رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود را مشخص کرده و با مراجعه به سایت سازمان سنجش در روزهای 19 تا 23 مردادماه، کدرشته محل‌های انتخابی خود را به ترتیب اولویت در فرم انتخاب رشته اینترنتی خود درج کنند.
رئیس‌ سازمان سنجش درباره نحوه انتخاب رشته داوطلبان کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: فرآیند انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی از اواخر مردادماه انجام می‌پذیرد و رشته‌های مورد نظر براساس تائیدیه وزارت علوم بر روی سایت دانشگاه آزاد قرار داده می‌شود.
برپایی 1500 پایگاه انتخاب رشته توسط آموزش و پرورش
معاون مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز در مورد پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور برای داوطلبان گفت: بیش از یک هزار و 500 پایگاه برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری پیش‌بینی شده است و همه دانش آموزان فعلی و گذشته امکان شرکت در این پایگاه‌ها را دارند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مصطفوی در مورد میزان توانمندی مشاوران این پایگاه‌ها افزود: آزمون‌های علمی تخصصی از مشاوران گرفته شده و فعالیت آنها را رصد می‌کنیم تا خدمات مشورتی، تحصیلی، شغلی و بهداشت روان را به درستی انجام دهند. وی یادآور شد: پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور با همکاری سازمان سنجش فعالیت می‌کنند و بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور بلافاصله کار این پایگاه‌ها کلید می‌خورد.