قانون سربازی بازبینی می‌شود؟

آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: «سربازی در کانون اصلاح تربیت یاسوج در اقدامی جنون‌آمیز با اسلحه گرم در آسایشگاه سه سرباز هم خدمتی خود را به گلوله بست و به زندگی خود پایان داد»،
«یک سرباز وظیفه در پادگان آمادگاه آبیک قزوین هم خدمتی‌های خود را به رگبار بست و سه تن از سربازان، جان خود را از دست دادند، همچنین شش نفر مجروح شدند»،«در تیراندازی یک سرباز به سمت دیگر سربازان در پادگان کهریزک تهران، 4 نفر کشته و 12تن دیگر زخمی شدند.»
این خبرها نمونه‌ای از داستان سربازانی است که در یک جنون آنی با اسلحه‌ای که در اختیار دارند نه تنها به زندگی خودشان بلکه به زندگی هم خدمتی‌هایشان پایان می‌بخشند و خانواده‌ای را داغدار فرزندی می‌کند که با هزار امید و آرزو راهی سربازی کرده است. معلوم نیست تا کی قرار است شاهد این اخبار تلخ باشیم. این اتفاقات بی‌شک یادآور این مسئله است که سربازی در جامعه ما نیازمند تغییرات اساسی است که باید خیلی جدی گرفته شود.
توضیحات دادستان نظامی


در رابطه با حادثه تیراندازی یک سرباز به سربازان دیگر در پادگان کهریزک دادستان نظامی استان تهران ضمن تشریح حادثه، از آخرین اقدامات قضایی مرتبط با این حادثه و جان باختن ضاربِ خبر داد. دادستان نظامی استان تهران درباره واقعه تیراندازی در میدان تیر ارتش واقع در منطقه کهریزک تهران گفت: ساعت 12:20 روز یکشنبه سرباز وظیفه دوره آموزشی نیروی هوایی ارتش، در خط آتش میدان تیر مرکز آموزش کهریزک، در اقدامی جنون‌آمیز با شلیک گلوله تعدادی از هم‌خدمتی‌ها و عوامل یگان را هدف قرار می‌دهد. غلامعباس ترکی افزود: متاسفانه بر اثر این تیراندازی، ۳ سرباز کشته، ۷سرباز دیگر به همراه مسئول آموزش سربازان مجروح شدند که بلافاصله مجروحان به همراه دوسربازی که دچار شوک شده بودند، به بیمارستان منتقل می‌شوند. وی گفت: با گزارش موضوع به دادسرای نظامی، بلافاصله بازپرس ویژه قتل به محل اعزام و بررسی‌های اولیه را آغاز می‌کند. ترکی ادامه داد: پس از معاینه دقیق محل وقوع حادثه، بازسازی صحنه جرم و تحقیق از همه شهود، مطلعان و مسئولان مربوط، دستور انتقال اجساد کشته‌شدگان به پزشکی قانونی جهت معاینه و تعیین علت واقعی مرگ صادر شده است. دادستان نظامی استان تهران گفت: اسلحه ضارب برای بررسی‌های کارشناسی در اختیار کارشناسان اسلحه و مهمات قرار گرفته و ضارب نیز در جریان درگیری، به‌دنبال تیراندازی ماموران، مجروح و بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد. وی تاکید کرد: علت اصلی بروز این حادثه پس از بررسی‌های کامل و همه‌جانبه متعاقباً به‌اطلاع مردم شریف ایران خواهدرسید. دادستان نظامی استان تهران به همراه بازپرس پرونده با حضور در بیمارستان محل مداوای مجروحان این حادثه، ضمن عیادت، در جریان آخرین وضعیت درمانی آنان قرارگرفتند.
** باز مادری داغدار شد
اکنون بار دیگر خبر کشته و مجروح‌شدن 11 نفر از سربازان پادگان کهریزک توسط یک سرباز در کانون توجه کاربران شبکه‌های مجازی قرار گرفته است و با واکنش‌هایی از جنس غم و ناراحتی همراه بوده است.
یکی از کاربران در این مورد توئیت کرده است: «باز هم مادری داغدار شد تا کی قراره ادامه داشته باشه.»
فرد دیگری گفته است: «چه کردیم که جوون‌های مملکت با دست خودشون همدیگر رو به رگبار می‌بندن!»
دیگری نوشت: «چند سرباز دیگه باید کشته بشن تا مسئولان فکری برای این معضل بکنن؟»
شخصی نیز عنوان داشته است: «ماه گذشته تیراندازی یک سرباز در پادگان آبیک قزوین ۳ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشت حالا هم در کهریزک.»
کاربران دیگر گفته‌اند: «تیراندازی سرباز به یه عده جوون که رفتن خدمت کنن فاجعه است، اما چرا یه نفر به این سطح از جنون میرسه که هر کی اطرافش هست رو به رگبار ببنده؟»، «سرباز در طول خدمت هم باید از نظر روانی معاینه و بررسی شود که آیا صلاحیت اسلحه به دست گرفتن را دارد یا خیر»،«تقریبا دیگه عادت کردیم هر چند وقت یکبار یه سرباز بزنه به سیم آخر و اول هم‌خدمتیاش رو بکشه بعد خودش رو»، «دوباره تیراندازی یک سرباز به‌روی هم‌قطاران در پادگان. کاش این اتفاق‌های تلخ بهانه‌ای برای بازبینی قانون سربازی را فراهم کنه!»، «کلّی منتظر باشی سربازی بچّه‌ات تموم شه، بره سر کار، ازدواج کنه، بچّه‌دار شه... یه دفعه بفهمی همه آرزوهات بر باد رفته»،«خیلی خیلی خیلی دلم می‌سوزه به حال خانواده‌های این سربازایی که کشته‌شدن، چقد آرزو داشتن برای بچّه‌هاشون»، «آموزش به سربازان متناسب با ماموریت‌ها نیست».