سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم چگونه است؟ همه «مردان » رئیس جمهور

گروه سیاسی ـ حسن روحانی کابینه جدید خود را بعد از ماه‌ها کش و قوس معرفی کرد که در میان آنها از 8 چهره جدید رونمایی شده است. طبق اخبار رسیده از روزهای گذشته قرار نبود که روز سه‌شنبه کابینه معرفی شود اما در هر صورت دیروز این اقدام توسط رئیس‌جمهوری صورت گرفت. به همین مناسبت «ابتکار» به معرفی وزرای پیشنهادی، اولویت‌ها و برنامه‌های آنان پرداخته است.
مسعود سلطانی‌فر، گزینه پیشنهادی وزارت ورزش
مسعود سلطانی‌فر در سال ۱۳۳۸ در تهران دیده به جهان گشود. وی که در حوزه‌های مختلف سیاسی، ورزش و فرهنگی سابقه مدیریتی دارد، دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است و عضویت هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و تدریس در دانشگاه پیام‌نور از سوابق علمی وی به شمار می‌آید. مسعود سلطانی‌فر علاوه بر دارا بودن سمت‌های مختلف، از استاندار تا معاون رئیس‌جمهوری، خود را در معرض رای مردم نیز قرار داده است؛ به این ترتیب که در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران توانست جایگاه ۳۲ را کسب کند و به عنوان اولین عضو علی‌البدل شورای شهر انتخاب شد. وی در نهایت با حذف محمدمهدی مفتح به دلیل راه یافتن وی به مجلس شورای اسلامی، به شورای اسلامی شهر تهران راه یافت.
از جمله سوابق وی می‌توان به قائم‌مقام و معاونت اداری و مالی سازمان تربیت بدنی، عضویت در شورای عالی اداری، عضویت در شورای عالی اطلاع‌رسانی، استاندار گیلان، زنجان و مرکزی و معاون سیاسی استانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان از جمله سوابق مدیریتی سلطانی‌فر تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره کرد. او بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، از وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم برای تصدی وزارت ورزش و جوانان بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشد. اما در ۱۰ بهمن ۹۲ و پس از استعفای محمدعلی نجفی طی حکمی از سوی حسن روحانی به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب شد و در پی استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش و جوانان، بار دیگر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد؛ که این بار موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مردم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.


همچنین پیگیری جلسات شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و ستادهای ساماندهی امور جوانان در استان ها و شهرستان‌ها در چارچوب مقررات مربوطه، شناسایی و احصاء قوانین، مقررات و سیاست های مرتبط با امور جوانان و در صورت نیاز بازبینی و بازنگری منشور تربیتی، نسل جوان و اعمال آنها در برنامه‌ها، فعالیت ها و بودجه سنواتی حوزه جوانان. تدوین و بروزرسانی برنامه‌های عملیاتی ساماندهی امور جوانان با مشارکت دستگاه‌های عضو شورای عالی جوانان و ستاد ملی، ساماندهی امور جوانان در موضوعات اشتغال، ازدواج و خانواده، اوقات فراغت، مشارکت‌‎های اجتماعی، آسیب های اجتماعی، آموزش، هویت، فضای مجازی و ... جوانان و تقسیم کار ملی آنها، استقرار نظام آموزش سواد ورزشی برای آحاد مردم، استقرار نظام آموزش مربیان تندرستی، ارتقاء کیفی باشگاه‌های ورزشی با رویکرد سلامت محور، جلب مشارکت رسانه‌های ورزشی و به ویژه رسانه ملی در بهبود نگرش ورزشی مردم، تقویت تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی، جلب مشارکت و تقویت ورزش در مساجد، حسینه‌ها و پایگاه‌های بسیج، توسعه خانه‌های ورزش در محلات و روستاها، توسعه باشگاه‌های ورزشی چند منظوره و مراکز سلامت، تقویت ورزش مهد کودک ها و پیش دبستانی‌ها، توسعه باشگاه‌های ورزشی مدرسه محور، تقویت و توسعه ورزش‌های کارگری از جمله برنامه های سلطانی فر در چهار ساله دولت دوازدهم است.
سیدمحمد بطحایی، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش
سید محمد بطحایی که در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی به جای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی سکان هدایت وزارت آموزش و پرورش را به دست خواهد گرفت، متولد خردادماه 1342 در تهران است که سال ۱۳۶۰ دیپلم خود را در رشته علوم تجربی از دبیرستان دهخدا کرج گرفت و در سال ۱۳۶۱ مصادف با انقلاب فرهنگی وارد اولین دوره مراکز تربیت معلم شهید رجایی شد و در مهرماه سال ۶۲ خدمتش را در آموزش و پرورش شروع کرد. وی در زمان سرپرستی علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم ابتدا به عنوان مشاور امور برنامه‌ریزی و هماهنگی وزیر منصوب شد و سه روز بعد از اخذ رای اعتماد فانی از مجلس در آبان سال 92 از سوی وی به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی انتخاب شد. بطحایی همچنین 11 تیرماه 93 به عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و در نهایت اول مردادماه 93 توانست حکم سرپرستی اش را تبدیل به معاونت کند. او همچنین در 28 مهرماه 1395 پس از کنار رفتن فانی از پست وزارت آموزش و پرورش با حفظ سمت و با حکم رئیس جمهوری به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد و پس از اخذ رای اعتماد مجلس توسط فخرالدین دانش آشتیانی برای احراز پست وزارت آموزش و پرورش، از سمت خود در معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت وزارتخانه برکنار شد. در برنامه وی به مواردی مانند ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی، مدیریت انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب حداکثری کودکان و نوجوانان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل به‌ویژه در مناطق، روستایی، عشایری و محروم حاشیه شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته؛ تقویت فعالیت گروه‌های آموزشی در جهت ارتقاء کیفیت فرآیند یادگیری در دوره های تحصیلی، مدیریت یکپارچه آموزش و پرورش پیش‌دبستانی، تقویت مهارت‌های علمی ـ عملی وکارآفرینی، توسعه و تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های اساسی زندگی و شهروندی، تدوین و استقرار نظام جامع مشاوره و راهنمای تحصیلی در همه دوره‌های تحصیلی، تدوین و استقرار نظام سالمت جسمی و روانی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ایجاد نظام جامع رفاهی معلمان (نظام خاص پرداخت حقوق، درمان و سالمت، تسهیالت رفاهی ، گردشگری ، منزلت، تاکید شده است.
محمد جواد ظریف، گزینه پیشنهادی امور خارجه
بدون شک محمدجواد ظریف محبوب‌ترین وزیر در دولت یازدهم به شمار می آید. او صاحب دو فرزند متاهل است و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان و دبیرستان علوی انجام داد ولی پیش از پایان تحصیلات دبیرستانی و به دلیل شرایط سیاسی و امنیتی برای ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کرد. در خلال دوران دانشجویی از فعالان و مسئولان انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا بود. ظریف از سال 1356در دانشگاه ایالتی سانفرانسیکو در رشته روابط بین الملل درس دانشگاهی خود را شروع کرد وسال 1367 مدرک دکترای خود را در رشته مطالعات بین المللی (روابط و حقوق بین الملل) از دانشگاه دنور آمریکا گرفت. سوابق سیاسی و مدیریتی ظریف در وزارت امور خارجه، طولانی است. مسئولیت وزارت امورخارجه و ریاست هیات مذاکرات هسته ای در دولت تدبیر و امید، معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه به مدت 10 سال، سفیر و نماینده دائم در سازمان ملل متحد در نیویورک به مدت 5 سال مهمترین مسئولیت های او در وزارت خارجه به شمار می رود. ظریف در دوران وزارت مفتخر به دریافت نشان درجه یک لیاقت شد و هرسال به عنوان وزیر و یا دستگاه نمونه شناسایی و پیش از آن در دوره معاونت و سفارت نیز چندین بار به عنوان مدیر نمونه ملی و دستگاهی شناخته شده است. وزیر پیشنهادی امور خارجه در دولت دوازدهم مسئولیت‌های گوناگون و مهم بین المللی نیز داشته است که مهمترین آنها ریاست کمیته حقوقی مجمع عمومی ملل متحد، ریاست کمیسیون فرهنگی یونسکو، عضویت در گروه حقوقدانان برجسته اصلاح منشور سازمان کنفرانس اسلامی، معاونت مجمع عمومی ملل متحد، ریاست کمیسیون خلع سلاح ملل متحد و ریاست کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد در دوربان است.
ظریف در برنامه خود تاکید کرده است که سلسله اهداف اجرایی و عملیاتی که در پرتو شرایط و تحولات منطقه ای و جهانی و ضرورت ها، نیازها و مصالح ملی تعیین می‌شوند و شکل می گیرد، باید به روشنی و با صراحت و دقت ترسیم شود. پاسداری از استقلال، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور، کمک به تامین امنیت ملی، اعتلای منزلت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و ایرانی، ایفای نقش سازنده و افزایش نفوذ منطقه ای و جهانی و کاهش آسیب پذیری های کشور، ارتقای روابط و کاهش تنش ها و خصومت ها، کمک به توسعه، پیشرفت و رشد همه جانبه کشور، ترویج مردم سالاری دینی با تکیه بر نقش بنیادی مردم در حفظ نظام سیاسی بر اساس ارزش های دینی، حمایت از حقوق انسان ها و یاری مظلومان و مستضعفان در سراسر جهان و ایفای نقش موثر و نهادسازی به منظور کمک به استقرار صلح و ثبات پایدار در منطقه و جهان از جمله اهدافی است که ظریف در برنامه ارائه شده به مجلس بر آنها تاکید کرده است.
سید محمود علوی، گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات
سید محمود علوی در سال ۱۳۳۳ در شهر لامرد در استان فارس و در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود و تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و سپس در آبادان و حوزه علمیه قم و تهران پی گرفته است. وی دوره سطح را نزد اساتید حوزه علمیه قم از قبیل: حضرات آیات اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، پدر خود و مرحوم ستوده گذرانده و درس خارج را نزد حضرات آیات چون: سید علی خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمد یزدی و هاشمی شاهرودی فرا گرفته است. محمود علوی همزمان با تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت و دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضائی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با کسب رتبه اول گذراند. کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل ۱۸/۹۶ طی کرد و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند.
علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیات علمی دانشکده صدا و سیما در آمد و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخت. علوی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از اعضای ارشد ستاد انتخابات حسن روحانی بود و با گذشت یک سال از دوره وزارت علوی بر وزارت اطلاعات، عملکرد وی در خصوص آزادی‌های اجتماعی در ایران، از جانب اصلاح‌طلبان، مورد انتقاد قرار گرفت.
از فعالیت‌های پس از انقلاب وی می توان به حضور در مجلس در دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم، مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی، معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد. نکته جالب توجه درباره وی این است که در جریان نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، و میان دوره‌ای این دور از مجلس، سید محمود علوی برای کاندیداتوری ثبت نام کرد که هر دو بار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. او در ۲ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد: «به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر «عدم التزام عملی به اسلام و نظام» رد صلاحیت شدم.» علوی در برنامه ارائه شده خود به مجلس آورده است: وزیر ، معاونان ، مدیران و کارکنان خدوم وزارت اطالعات در چهارساله آتی، حداکثر تلاش خود را برای تحقق اهداف کلان در حوزه امنیت ملی، به عمل خواهند آورد. خطوط اصلی این اهداف بر اسلامیت، جمهوریت، عدالت، پیشرفت، آزادی و امنیت تاکید دارد. اهم این اهداف عبارت است از: تحکیم، تعمیق و صیانت از اصول و ارزش‌های اساسی انقالب اسلامی و جمهوری اسالمی ایران پیشرفت و اعتلای جمهوری اسلامی ایران - صیانت، تقویت و تحکیم وحدت ملی - صیانت، تقویت و تحکیم هویت دینی و ملی - صیانت از موجودیت، تحکیم پایداری و ارتقاء کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران تحکیم و صیانت از تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی حفظ، ارتقاء و تحکیم منافع و قدرت راهبردی جمهوری اسلامی ایران، در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، به ویژه در غرب آسیا - صیانت، تقویت و تحکیم انسجام اسالمی - صیانت، ارتقاء و تقویت زیرساخت‌ها، دارایی‌های ارزشمند و فضاهای حیاتی کشور در قانون اساسی.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی (زاده ۱۳۳۸، شهرستان فریمان) متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رئیس بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، رئیس دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه حسن روحانی است. وی فاقد گرایش سیاسی می‌باشد. قاضی‌زاده هاشمی با اجرای طرح تحول نظام سلامت موفق به کاهش شدید قیمت تجهیزات پزشکی شد. طی این طرح هزینه عمل‌های جراحی به طور متوسط ۳ تا ۴ برابر کاهش یافت. برای نمونه عمل قلب باز از یک میلیون و ۸۶۷ هزار تومان به ۸۵۷ هزار تومان و عمل سزارین از ۹۰۰ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان پس از اجرای طرح تحول سلامت کاهش یافت. وی از وزرای دولت یازدهم نیز بوده است.
اولویت‌ها و راهبردهای اجرایی وزیر بهداشت و درمان
تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و مسوولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ ارتقای سلامت، تامین امنیت غذا و درمان، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی- اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه (بندهای1 و 2 و 11 سیاست‌های کلی سلامت) تداوم، ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور استقرار نظام ارجاع و برنامه پزشکی خانواده، در قالب شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش و پژوهش علوم پزشکی تامین منابع مالی پایدار، کنترل هزینه‌ها از طریق مدیریت شفاف و متناسب‌سازی درآمدها، هزینه‌ها و فعالیت‌ها، اصلاح ساختار نظام سلامت به منظور تقویت تولیت، چابک‌سازی و تفکیک نقش‌ها.
سید علیرضا آوایی، گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری
«سید علیرضا آوایی» که متولد دزفول است، پیش از این به عنوان رئیس جدید دفتربازرسی ویژه رئیس‌‌جمهوری و پیش از آن مستشار دادگاه انتظامی عالی قضات و رئیس کل دادگستری استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و لرستان مشغول به کار شده است. نکته جالب توجه در سوابق آوایی این است که اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۱۸ مهر ۱۳۹۰ (۱۰ اکتبر ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله سیدعلیرضا آوایی را با ادعای آنچه که نقش در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی خوانده می‌شد، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرده است و کلیه دارایی‌های این مقامات نیز در اروپا توقیف شد. اتحادیه اروپا براساس ادعاهایی همچون نقض حقوق بشر، بازداشت غیرقانونی، عدم رعایت حقوق زندانیان و افزایش اعدام‌ها در زمان تصدی ریاست دادگستری تهران، آوایی را تحریم کرده است. در سوابق سید علیرضا آوایی (وزیر پیشنهادی دادگستری) آمده است که وی قاضی عالی رتبه و سیاستمدار ایرانی، و رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری ایران دکتر حسن روحانی است. او پیشتر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور و رئیس کل سابق دادگستری استان تهران بوده و پس از آن به عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات منصوب شد. وی عضو موسس و رئیس هیئت امنای انجمن حقوق‌شناسی است که اولین نهاد مدنی ملی و فرا صنفی در نظام حقوق ایران است. وی برادر احمد آوایی (نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی سابق وزارت صنایع) است. سید علیرضا آوایی که متولد دزفول است، پیش از این به عنوان مستشار دادگاه انتظامی عالی قضات و رئیس کل دادگستری استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و لرستان مشغول به کار بوده است. آوایی البته از سال ۱۳۵۷ به استخدام دادگستری درآمد و از شاخص‌ترین قضات ایران (پایه ۱۱) در دستگاه قضایی بوده ‌است.
اولویت‌ها و راهبردهای اجرایی وزیر دادگستری
نگاهی به وضعیت موجود وزارت دادگستری، وجود جایگاه قانونی در متن قانون اساسی، وجود قانون مصوب در زمینه وظایف و اختیارات وزیر دادگستری، وجود ساختار تعریف شده و رسمیت سازمانی، نقش میان گروهی وزارت دادگستری و اهمیت وظایف و نقش‌های بینا قوه‌ای از جمله برنامه‌های وزیر دادگستری است.
امیر حاتمی، گزینه پیشنهادی وزارت دفاع
سرتیپ «امیر حاتمی» که به عنوان وزیر دفاع به مجلس معرفی شده است در سال ۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی در استان زنجان متولد و دوران تحصیل را در این شهر گذراند. وی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت فعال بسیج و ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس توانست همگام با خیل عظیم ملت سرافراز ایران اسلامی به ندای امام و مقتدای خود حضرت «روح‌الله» (ره) لبیک گفته و در عملیات مختلف «جنگ تحمیلی» به‌ویژه عملیات غرورآفرین «مرصاد» حضور فعال داشته باشد. در کارنامه سرتیپ «حاتمی» در ارتش جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال و موثری در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود که در همین راستا به جهت نقش‌آفرینی چشمگیر در تامین امنیت کشور موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت «امام خامنه‌ای» (مدظله العالی) شده است. همچنین در سوابق خدمتی وی فرماندهی یگان‌های مستقر در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور موجود است. وی در سال ۱۳۷۷ به دلیل خدمات، شایستگی‌های خدمتی و لیاقت پس از ارتقاء دو درجه ارشدیت با تصویب فرمانده معظم کل قوا به ترفیع درجه سرتیپ دومی نائل و به سمت معاون اطلاعات فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
اولویت‌ها و راهبردهای اجرایی وزیر دفاع
دستیابی به اولویت‌های راهبردی موثر در اقتدار دفاعی در حوزه‌های فناوری، سامانه‌های دفاعی، معماری شبکه صنعت دفاعی و مدیریت فعالانه، شفاف‌سازی فضای اقتصادی شرکت‌های تولید کننده تجهیزات دفاعی و نظامی، ایجاد، نوسازی و متناسب‌سازی زیرساخت‌های صنعتی و تحقیقاتی صنعت دفاعی با رویکرد شبکه محور در پاسخ‌دهی به نیاز نیروهای مسلح، بکارگیری ظرفیت‌های صنعت دفاعی در توسعه ملی و ایجاد قطب صنعت راهبردی ملی با اتکا بر شایستگی‌های کلیدی صنعت دفاعی در حوزه‌هایی مانند انرژی، حمل و نقل و ارتباطات.
سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
سید عباس صالحی که رئیس‌جمهوری وی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس پیشنهاد کرده است، در دولت یازدهم معاون امور فرهنگی این وزارتخانه بود. فرد پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می‌توان مدیر معتقد به
گفت وگو در عرصه فرهنگ معرفی کرد، او اهالی فرهنگ و صنوف این حوزه را به رسمیت می‌شناسد و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به طور جدی از نظرات و مشورت‌های آنها استفاده می‌کند چنانکه در طول چهار سال گذشته در حوزه نشر و کتاب چنین کرده است. سید عباس صالحی فرزند مرحوم آیت‌الله میرزا حسن صالحی(متوفی 1396) متولد مشهد است. سید عباس صالحی دانش‌آموخته علوم حوزوی بوده و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی تلمذ کرده، هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است، او از سال 1370 تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است. عضو هیات مدیره و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال 76 تاکنون (5 دوره)، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از 85 تا 87، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور از جمله مسئولیت‌های او تا پیش از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. سید عباس صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، عملکرد او در طول حضورش در معاونت فرهنگی، اهالی فرهنگ و کتاب را تا حد زیادی به رضایت رساند.
اولویت‌ها و برنامه‌های وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی
تقویت نقش نهادهای صنفی و فرهنگی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای، بازگشایی نهادهای صنفی تعطیل شده و تقویت نهادهای موجود، مشارکت هنرمندان و سینماگران و اهل قلم و اصحاب فرهنگ و هنر در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولتی و واگذاری بخشی از امور فرهنگی و هنری به نهادهای صنفی و فرهنگی.
عبدالرضا رحمانی فضلی، گزینه پیشنهادی
وزارت کشور
عبدالرضا رحمانی فضلی در سال ۱۳۳۸ در شیروان دیده به جهان گشود. وی دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه‌ای در دوره علی لاریجانی بوده‌ است. از پست‌های دیگر رحمانی فضلی می‌توان به ریاست دوره‌ای اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU اشاره کرد. همچنین وی از سال 1382 تاکنون استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته تحصیلی و تدریسی جغرافیا بوده است.
رحمانی فضلی، از منتقدان طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بود که در پاییز ۱۳۹۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. رحمانی فضلی، طی نامه‌ای که به علی لاریجانی نوشته‌بود، تداخل کار دستگاه‌های اجرایی مربوطه را متذکر و خواستار بررسی بیشتر بر روی این طرح شد که این درخواست تجدید نظر، با مخالفت لاریجانی روبرو شد.
رحمانی‌فضلی دارای سوابق اجرایی متعددی بوده است؛ معاون آموزش و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، از سال ۶۸ الی ۷۰، موسس و رئیس دوره شبانه دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، از سال ۶۹ تا ۷۰، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه شیروان، استان خراسان شمالی از سال ۷۱ تا ۷۵، قائم مقام سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال شروع:۱۳۷۵)، معاون برنامه‌ریزی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، رئیس دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما:۱۳۸۵)، عضو کمیته شورای اطلاع رسانی دولت به مدت شش سال، معاون فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ریاست کل دیوان محاسبات کشور از سال ۸۷ تاکنون و رئیس سازمان موسسات عالی حسابرسی کشورهای عضو اکو (اکوسای) از مهر ۸۹ تا مهر ۹۲. رحمانی فضلی از افراد نزدیک به علی لاریجانی است که معاونت وی در شورای عالی و اغلب پست‌های دولتی وی در همراهی با علی لاریجانی بوده است. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۱۳۸۴ ریاست ستاد انتخابات صدا و سیما را برعهده داشت و شائبه سوگیری او به نفع علی لاریجانی، بارها سبب انتقاد از وی شد.
اولویتها و راهبردهای اجرایی وزارت کشور
وزیر پیشنهادی کشور اولویت‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را در حوزه امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، امنیتی و انتظامی، شوراها، مدیریت شهری و روستایی، توسعه مدیریت و منابع انسانی، هماهنگی امور اقتصادی و توسعه، مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه، امور مجلس، حقوقی و هماهنگی استان‌ها، ثبت احوال، آموزش و پژوهش، دولت الکترونیک،‌ فناوری اطلاعات، آمار و داده‌های مکانی، امور هماهنگی روحانیت، ائمه جمعه و جماعات و امور بانوان و خانواده اعلام کرد.