رأی فراکسیونی به کابینه دوازدهم

آرمان- حمید شجاعی: پس از کش و قوس‌ها و گمانه زنی‌هایی که در دوماه گذشته در ارتباط با چینش کابینه دوازهم صورت ‌گرفت، بالاخره دیروز از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور رونمایی شد و حسن روحانی لیست آنها را به مجلس فرستاد. این در حالی بود که غایب بزرگ این لیست گزینه پیشنهادی وزارت علوم بود. در این راستا با اینکه رسانه‌ها از احتمال معرفی علی خاکی صدیق به عنوان وزیر پیشنهادی علوم خبر می‌دادند، اما نام او در میان وزرای پیشنهادی دیده نشد تا رئیس جمهور لیست کابینه را بدون وزیر علوم به مجلس بفرستد. از سوی دیگر اصلاح طلبان که حامیان اصلی رئیس‌جمهور بودند انتظار داشتند وزرای معرفی‌شده مبتنی بر سمت‌گیری و گفتمانی باشند که رای 24میلیونی دکتر روحانی را به پای صندوق آورده است،اما اکنون با گمانه زنی‌هایی که در ارتباط با کابینه می‌شود اصلاح طلبان انتقادات خود را از وزرای احتمالی بیان داشته‌اند و به یادآوری وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور پرداختند. در این راستا پس از اعلام لیست وزرای پیشنهادی هیات رئیسه فراکسیون امید طی نشستی به بررسی کابینه و چگونگی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی پرداختند. باید دید که امیدی‌ها چه موضعی را درباره کابینه‌ای که زیاد هم به مذاقشان خوش نیست، اتخاذ خواهند کرد.
پیش‌فرض در مورد برخی وزرا
سخنگوی فراکسیون امید گفت: اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید در جلسه صبح دیروز درباره نحوه ورود فراکسیون به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم تشکیل جلسه داد و مقرر شد کمیته‌های مرتبط از هر کمیسیون برای ارزیابی وزرای پیشنهادی تشکیل شود تا در نهایت نتیجه ارزیابی خود را به فراکسیون اعلام کنند. بهرام پارسایی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی از سوی کابینه دولت دوازدهم افزود: فراکسیون امید، بانک اطلاعاتی درباره وزرای پیشنهادی تهیه خواهد کرد و آنها را با توجه به شاخص‌ها ارزیابی می‌کند. وی با تاکید بر اینکه رای اعضای فراکسیون امید به وزرای پیشنهادی رای فراکسیونی خواهد بود، اظهارکرد: در مورد برخی وزرا پیش فرض منفی و در مورد برخی دیگر پیش فرض مثبت وجود دارد که باید ببینیم جمعبندی فراکسیون چه خواهد بود. ممکن است نظرات مثبت و منفی در مورد برخی وزرا وجود داشته باشد، اما نهایتا خرد جمعی در فراکسیون به جمعبندی خواهد رسید.
اصلاح‌طلبی مهم‌ترین فاکتور برای
رای اعتماد



در این راستا یک عضو فراکسیون امید مجلس به آرمان گفت: در شورای مرکزی فراکسیون مصوب کردیم که امیدی‌های هر کمیسیون کمیته‌های تخصصی را در ارتباط با وزارتخانه‌ها تشکیل دهند و پس از ارزیابی عملکرد وزرای پیشنهادی، اخذ برنامه و دعوت آنها به کمیته‌ها ارزیابی کنند و گزارش‌های خود را به هیات رئیسه فراکسیون امید بدهند که تا فراکسیون در تایید یا رد صلاحیت وزرای پیشنهادی اقدام کند. فاطمه سعیدی افزود: ما در نهایت فراکسیونی عمل خواهیم کرد اما فراکسیون هم با روند فوق الذکر نظر خود را ارائه خواهد داد. عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: فراکسیون امید در کابینه یازدهم طبق نظرسنجی در فراکسیون یکسری امتیازهایی به وزرا داد که آن را خدمت آقای روحانی دادیم،اکنون از وزرایی که نمره کمتری گرفتند فعلا 2نفر معرفی معرفی شدند. سعیدی اظهار داشت: ما این رویه را در قبال کابینه دوازهم نیز طی خواهیم کرد که کدام وزرا از سوی ما رای اعتماد خواهند گرفت. پیش داوری قبل از تشکیل کمیته‌ها و اعلام نظرشان به هیات رئیسه فراکسیون صحیح نیست. گرچه ممکن است برخی از این وزرای پیشنهادی برای حضور در کابینه دوازدهم رای نیاورند. نماینده تهران تصریح کرد: صبح سه شنبه جلسه هیات رئیسه فراکسیون را داشتیم و چهارشنبه نیز مجمع نمایندگان تهران را خواهیم داشت، اما هنوز هیچ گونه ارزیابی از جانب فراکسیون صورت نگرفته چون لیست کابینه هنوز به دست ما نرسیده است. فاطمه سعیدی تاکید کرد: آقای روحانی گفته‌اند که من براساس رای 24میلیونی عمل خواهم کرد اما به 16 میلیون رای نیز احترام خواهم گذاشت. از این رو با معرفی کابینه من نمی‌خواهم بگوبم کدام یک از وزرا اصلاح طلب و کدام یک نیست اما در شاخص‌های ما برای رای اعتماد به وزرا مهم‌ترین فاکتوراصلاح طلبی است.گرچه فاکتورهای دیگری مانند تعهد و تخصص را نیز در نظر داریم. عضو فراکسیون امید خاطر نشان کرد: ما به انتخاب آقای دکتر روحانی احترام می‌گذاریم، اما رأی اعتماد نیز از وظایف نمایندگان است که در این راستا بیشتر سعی می‌کنیم به جای وکیل الدوله بودن صدای مردم باشیم.