انتخاب شهردار تهران در نيمه راه

پنج‌شنبه گذشته، شوراي اسلامي شهر تهران، روز شلوغ و پر خبري را از نشست منتخبان دوره پنجم اين شورا براي نهايي كردن گزينه شهرداري پايتخت سپري كرد. پس از آنكه در يك‌ماه گذشته، جلسات منظمي از سوي منتخبان شورا براي انتخاب جايگزين قاليباف در شهرداري برگزار شد، بيست و چهار گزينه براي تصدي سمت شهرداري معرفي و از ميان آن‌ها هفت نفر به عنوان جدي ترين گزينه ها اعلام شدند. افشاني، مهرعليزاده، كولايي، نجفي، بيطرف، شريعتمداري و مرعشي ،گزينه هاي هفت گانه منتخبان شورا براي ارائه برنامه تصدي شهرداري تهران بودند كه از اين ميان ، دو گزينه بيطرف و شريعتمداري راهي كابينه دولت شدند و از ميان پنج گزينه ديگر نيز، افشاني قبل از جلسه اعلام برنامه‌ها انصراف داد. به اين ترتيب چهار گزينه نجفي، كولايي، مهرعليزاده و مرعشي، رهسپار طبقه اول ساختمان شوراي شهر شدند تا در دو روز، به اعلام برنامه هاي خود بپردازند. در روز نخست ، كولايي و نجفي برنامه هاي‌شان را اعلام كردند و در روز دوم نيز، مرعشي و مهرعليزاده، از راه‌هاي علمي و عملي كاهش مشكلات زندگي در پايتخت گفتند. پس از اين اعلام برنامه ها، نوبت به جلسه داخلي اعضاي شوراي شهر و انتخاب گزينه نهايي شد و همگان منتظر تصميم نهايي شورا شدند. خبرنگاران، حضوري پرشور و تحرك در ساختمان شوراي شهر براي گزارش آنچه در شورا گذشت، داشتند و حتي شبكه خبر، در چند نوبت با قطع برنامه‌هاي خود به ارتباط مستقيم با ساختمان خيابان بهشت براي مخابره خبر انتخاب گزينه نهايي تصدي شهرداري تهران داشت.
پنج شنبه داغ در بهشت
ساعت از 15 بعد از ظهر پنج‌شنبه گذشته بود كه مرتضي الويري، رييس موقت شوراي منتخبان شهر تهران از اتاق احمد مسجد جامعي در ساختمان شماره دو شوراي شهر بيرون آمد و در حلقه تنگ خبرنگاران ، ماحصل بررسي برنامه هاي نامزدهاي شهرداري تهران را گفت. رئیس سنی شورای پنجم شهر تهران از انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان کاندیدای نهایی شهرداری تهران خبر داد و گفت: در نخستین جلسه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای شهریور، رای‌گیری قانونی برای انتخاب شهردار تهران انجام و کاندیدای نهایی شهرداری در آن روز به عنوان شهردار تهران معرفی خواهد شد. تلقی من این است که در روز نخست پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش، آقای نجفی همین تعداد رای را کسب کنند، اما تا آن زمان ایشان کاندیدای نهایی تصدی این پست هستند.وی افزود: «ممکن است در این مدت، نظرات یا چهره‌های دیگری نيز وجود داشته باشد». پس از سخنان الويري بود كه به سرعت «نجفي، شهردار تهران شد» به خبر اول سايت ها و كانال هاي خبري تبديل شد و حتي شبكه خبر نيز در ارتباط تلفني زنده با نجفي كه در مشهد به سر مي برد، انتخاب وي به عنوان شهردار تهران را تبريك گفت. پس از آن، نجفي نيز در صفحه شخصي خود از تلاشش براي بهبود زندگي شهروندان در چهارسال آينده تهران سخن گفت و بيان كردكه در همین اولین لحظات مسئولیتم به شهروندان تهرانی تعهد می‌دهم که تمام تلاش و قدرتم را برای ایجاد شرایطی مطلوب‌تر جهت زیست شهری آن‌ها به کار گیرم تا زندگی شهروندی آن‌ها در چهار سال آینده به مراتب بهتر از امروز باشد.نجفي در وهله اول از اعضای محترم منتخب شورای شهر پنجم شهر تهران تشکر كرد که لطف کرده و او‌را برای این مسئولیت قابل دانستند و سپس گفت: ان‌شاا... سعی می‌کنم كه از همه امکانات در شهرداری و بیرون از شهرداری استفاده کنم تا دو خواسته اصلی شهروندان محقق شود؛ یکی ایجاد آرامش که جنبه‌های روحی، معنوی وروانی شهروندان را در زندگی شهری مد نظر دارد و دوم ایجاد آسایش که جنبه‌های فیزیکی و مادی زندگی آن‌ها را در برخواهد گرفت.
تداوم ابهامات انتخاب شهردار


با آنكه همگان نجفي را شهردار تهران مي دانند، اما جمله ظريفي كه الويري در مصاحبه با خبرنگاران درباره اينكه «نجفي گزينه نهايي شهرداري است اما شهردار نيست و ممكن است تا زمان جلسه رسمي شوراي پنجم، نظرات ديگري نيز مطرح شود»بيان كرد، نشان داد كه امكان هر تغييري در سرنوشت شهردار آينده تهران وجود دارد؛چرا كه از يك سو، تصميم اتخاذ شده منتخبان شوراي پنجم براي معرفي نجفي به عنوان شهردار تهران دليل عدم آغاز به كار شوراي پنجم فاقد وجاهت قانوني است و از سوي ديگر ، اعلام الويري از اين نكته كه نجفي گزينه نهايي است اما ممكن است نظر ديگري نيز وجود داشته باشد، نشان مي‌دهد كه فرآيند انتخاب شهردار تهران در خوشبينانه ترين حالت به نيمه راه خود رسيده و هنوز به سر منزل نهايي نرسيده است. صحبت‌هاي توام با ترديد الويري در باره انتخاب شهردار تهران اما برخي گمانه‌ها را مبني بر اينكه ممكن است نجفي شهردار تهران نشود ، در 24 ساعت گذشته تقويت كرده است و گروهي با اتكا به حرف‌هاي الويري و البته برخي اخبار غيررسمي، از احتمال شهردار نشدن نجفي سخن مي‌گويند. اين موضوع كه ممكن است نجفي، تاييد نهايي را از مراجع ذي‌صلاح در انتخاب شهردار تهران نگيرد، در كنار برخي احتمالات مبني بر تلاش‌هاي غير رسمي براي رساندن محسن هاشمي يا گزينه‌هاي ديگر به كرسي ساختمان بهشت، همچنان گره از ابهام‌هاي انتخاب شهردار تهران باز نكرده است. طبق اعلام وزارت كشور، با ابلاغ قانون جديد فعاليت شوراها در كشور، يكم شهريور يعني حدود 10 روز ديگر، آغاز فعاليت رسمي شوراها خواهد بود و در اين 10 روز ، ممكن است هر اتفاقي درباره سرنوشت شهردار آينده تهران رخ دهد و بايد منتظر ماند تا اولين جلسه رسمي شوراي شهر تهران كه احتمالا يك‌شنبه پنجم شهريور خواهد بود، برگزار شود تا بالاخره تكليف انتخاب شهردار شانزدهم تهران مشخص شود.